دانستنی

آشنایی با شغل حسابداری و کار کردن با آن به صورت دورکاری

آشنایی با شغل حسابداری و کار کردن با آن به صورت دورکاری

 آشنایی با شغل حسابداری و کار کردن با آن به صورت دورکاری

شغل حسابداری

عناوین مقاله

 

حسابداری، شغلی مناسب برای علاقمندان به کار با داده‌ها و ارقام مالی است. عاشقان این حرفه، ذهن تحلیل گر و دقیقی دارند. حسابداران به طور معمول در بخش امور مالی شرکت‌ها یا تحت نظارت مدیر مالی مشغول به فعالیت هستند. شرکت‌ها با پیشرفت فناوری برای کاهش هزینه‌های مکان به دنبال برونسپاری امور مالی به شرکت‌های آنلاین یا فریلنسرهای حسابدار هستند. حسابداران در شرکت‌های دولتی و خصوصی حضور دارند. آن‌ها می‌توانند شرکت خودشان را راه اندازی کرده یا به عنوان مشاور مالی به سایر کسب و کارها مشورت بدهند. البته این کار نیازمند تجربه بالایی است.

حسابداران باید تمامی اسناد و صورت‌های مالی را هماهنگ با قانون، مقررات و اصول حسابرسی تهیه کنند. آن‌ها هرگونه ناهمخوانی در حساب‌ها و آشفتگی در اسناد و تراکنش‌های مالی را پیدا کرده و برطرف می‌کنند. آنها باید نتایج بررسی‌ها و گزارش مالی را به افراد حاضر در خارج از بخش مالی تحویل دهند. پس علاوه بر دانش حسابداری به مهارت‌های ارتباطی و بین فردی مطلوبی نیاز دارند. در این مقاله به شرح وظایف ، مزایا، معایب و شرایط دورکاری این حرفه در ایران اشاره خواهیم کرد.

 

شرح وظایف و مسئولیت‌های شغل حسابداری

حسابداران تازه کار قبل از کسب تجربه کامل در سمت کمک حسابدار یا کارآموز در کنار حسابداران خبره مشغول به فعالیت می‌شوند. به هر حال آنها در هر سمتی، وظایف خاصی دارند که به وسیله کارفرما مشخص می‌شود. وظایف عمومی به شرح زیر است:

  • بررسی حساب‌های بانکی و صورت‌های مالی
  • تطبیق حساب‌ها با ورودی‌های مالی کلی
  • بررسی صورت مخارج کارفرما
  • نظارت بر گردش مالی حساب‌های کارفرما
  • تهیه گزارش‌های مالی با توجه به اطلاعات به دست آمده از حساب‌ها
  • تحلیل داده‌های مالی برای تعیین سلامت مالی شرکت
  • تحلیل داده برای تعیین محل تولید سرمایه و کسری سرمایه
  • به کارگیری نرم افزارهای حسابداری برای سازماندهی و تحلیل داده‌های مالی کارفرما در طول فرایند کنترل حسابداری
  • ثبت تراکنش‌های مالی کسب و کار در طول زمان
  • بررسی و رفع ناهمخوانی و بی نظمی‌های مالی موجود در اسناد، صورت‌ها و تراکنش‌های مالی
  • ارائه پیشنهادات در حوزه منابع مالی و روش‌های مصرف منابع به کارفرما و سایر کارکنان در جهت رفع مشکلات مالی و کاهش هزینه‌ها
  • صدور و بررسی فاکتور و چک‌ها برای پرداخت به موقع مخارج و هزینه‌ها
  • تأیید قراردادها، سفارش‌ها و وصول مطالبات
  • حسابداران شاغل در سطوح بالاتر امور مالی شرکت در حوزه بودجه بندی شرکت و ارائه مدل‌های مالی مسئول هستند.
  • تهیه و تدوین فایل‌های مالیاتی برای شرکت‌ها و صاحبان کسب و کار

 

مهارت‌ها و تحصیلات لازم برای شغل حسابداری

سمت‌های کاری در این شغل بسیار گسترده است ولی اغلب کارفرمایان به دنبال استخدام کارشناس حسابداری یا افراد دارای مدرک دیپلم فنی و حرفه‌ای هستند. حسابدارانی که در مشاغل مدیریتی مشغول به فعالیت هستند؛ مدارک تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری دارند.

امروزه شرکت‌های زیادی از نرم افزار حسابداری برای ثبت و مدیریت امور مالی استفاده می‌کنند. پس حسابداران هم برای اشتغال به کسب مدارک فنی برای نرم افزارهایی مثل اکسل، هلو و غیره نیاز دارند. در برخی از شرکت‌ها هم نرم افزار خاص همان شرکت مورد استفاده قرار می گیرد که دوره آموزشی آن را باید طی کنند.

مهارت‌های ارتباطی هم برای برقراری ارتباط مناسب با سایر همکاران و مشتریان ضرورت دارد. بعلاوه برای تحویل به موقع کارها به مهارت‌های مدیریتی از جمله مدیریت زمان نیاز دارند.

 

مزایا و معایب حسابداری

این شغل هم مثل هر شغل دیگری، نقاط مثبت و منفی خودش را دارد. پس برای برخی از افراد مناسب و برای برخی دیگر نامناسب است. هر فردی انتظارات خاصی از یک شغل دارد و بر همین اساس هم باید مسیر شغلی خودش را مشخص کند.

 

مزایای شغل حسابداری

مسیر شغلی روشنی در مقابلتان است

مهارت‌های عملی برای کار با اعداد و تحلیل هزینه‌ها را یاد می‌گیرید. این رشته در مقایسه با مطالعه فلسفه و ادبیات بازده شغلی و درآمد مشخصی دارد. محل کارتان هم در واحد امور مالی است؛ یا به طور دورکاری با امور مالی شرکت سروکار دارید. بعلاوه طبق آمار به دست آمده از انجمن آمار کار، پروژه‌های حسابداری بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۶ در حدود ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت که خبر از رشد  این حرفه در مقایسه با سایر مشاغل دارد.

 

مسیر شغلی حسابداری

 

امکان رشد حرفه‌ای دارید

بعد از فارغ التحصیلی به عنوان کارآموز یا کمک حسابدار مشغول به کار می‌شوید. بعد از کسب تجربه و کسب مدار فنی و تحصیلی بالاتر می‌توانید به عنوان یک حسابدار حرفه‌ای یا مدیر امور مالی مشغول به فعالیت شوید.

 

درآمد مطلوبی دارید

در این حرفه هم مثل هر شغل دیگری به دنبال تأمین نیاز مالی خود و خانواده هستید. با توجه به فعالیت پاره وقت یا تمام وقت در یک یا چند شرکت می‌توان به حقوق پایه و اضافه کار مطلوبی رسید. در حال حاضر یک حسابدار با مدرک کارشناسی و بعد از طی دوره کارآموزی و آموزشی می‌تواند حقوق پایه وزارت کار را در تهران و شهرستان کسب کند. البته در حال حاضر حداقل حقوق برای حسابداران مبتدی دو میلیون و برای حسابداران حرفه‌ای در سمت‌های سرپرستی و مدیریتی هشت تا پانزده میلیون تومان است.

 

می‌توانید به طور مستقل فعالیت کنید

حسابداری از جمله مشاغل انعطاف پذیر است. حتماً برای کاریابی در این حوزه به حضور در مناطق صنعتی و تجاری نیاز ندارید. با ثبت نام در شرکت های حسابداری یا پلتفرم های دورکاری مثل کارلنسر می‌توانید به عنوان فریلنسر حسابدار مشغول به فعالیت شوید. از کشاورزان محلی گرفته تا سازمان‌های دولتی و شرکت‌های نرم افزاری هر کسی می‌تواند از خدمات حسابرسی شرکت‌های آنلاین بهره‌مند شود.

 

امکان کارآفرینی فراهم است

در هر شغلی می‌توانید کسب و کار خودتان را راه بیاندازید. به طور معمول حسابداران خبره می‌توانند شرکت حسابرسی یا شرکت مشاوره امور مالی را راه اندازی کنند. البته راه اندازی شرکت مستقل مثل هر کسب و کار دیگری، مخاطرات خاص خودش را دارد.

 

معایب شغل حسابداری

این شغل هم معایب خاص خودش را دارد. قبل از وارد شدن به این شغل موارد زیر را مدنظر قرار دهید.

 

به آموزش مستمر نیاز دارید

با گرفتن مدرک تحصیلی، کار آموزش تمام نشده و همچنان به کسب گواهینامه‌های مهم نیاز دارید. بعد از اینکه  در سطح مبتدی فعالیت کردید باید به دریافت مدارک فنی معتبر در این چرخه بپردازید. برای مثال شاید  شرکتی که می‌خواهید در آن استخدام شوید از نرم افزار مدیریتی خاصی استفاده می‌کند. پس بعد از آشنایی مقدماتی با کامپیوتر، اینترنت و نرم افزارهای متداول حسابداری باید با نرم افزارهای مورد استفاده کارفرما آشنا شوید.

 

شاید این کار کسل کننده به نظر برسد

چند حسابدار مشهور در دنیا می‌شناسید؟ اگر چیزی به ذهنتان نمی‌رسد تعجب نکنید. با این شغل به شهرت نمی‌رسید. ولی همه چیز هم شهرت نیست. کار روتین حسابرسی به محاسبات ریاضی نیاز دارد که افراد علاقمند در این حوزه را می‌طلبد. قبل از انتخاب این شغل، علاقمندی به ریاضیات و محاسبات را در نظر بگیرید.

 

فصول پرمشغله در حسابداری مطرح است

حسابداری به طور معمول، شغلی تمام وقت و به صورت حضوری یا دورکاری است. به طور کلی کار حسابرسی در طول ماه‌های آخر سال و شروع سال جدید به اوج می‌رسد. در طی ماه‌های اسفند اغلب کسب و کارها در حال انبار گردانی و بستن دفاتر مالی هستند. در ماه فروردین هم تعرفه‌های مالی سال جدید را تنظیم می‌کنند. برونسپاری امور مالی در این دو ماه به خاطر تحویل اظهار نامه‌های مالیاتی به اوج می‌رسد. بنابراین فشار کاری هم در این مدت افزایش می‌یابد.

 

اظهارنامه مالیاتی

 

افزایش ساعات کاری و فعالیت در آخر هفته‌ها هم در فصول پر کار سال، رایج است. حسابداران باید رضایت خاصر کارفرما را از نظر تنظیم امور مالی جلب نمایند. بعد از ماه‌های پرکار، سرعت کارها تا حد زیادی کاهش می‌یابد. پس برنامه سالیانه حسابرسی در طول سال، متغیر است.

 

این کار تا حدی با استرس همراه است

قبول مسئولیت امور مالی یک سازمان با کمی استرس همراه است. این فشار و استرس روی سلامت جسم و روان اثر گذار است. البته میزان این استرس با توجه به مکان کار و سمت شغلی متفاوت است. هر چقدر سمت مهم‌تری دریافت کنید و حقوق بالاتری بگیرید، استرس بالاتری را تجربه می‌کنید. مدیریت این استرس و اثرگذاری آن روی زندگی تا حد زیادی به شخصیت و مهارت شما وابسته است. اگر با استرس، ساعات کاری طولانی و فشار کاری مشکلی ندارید؛ پس این کار برایتان مناسب است.

 

حسابدار دورکار

هنگامی که پس از مدتی کار عملی در حوزه حسابداری و تحت نظارت حسابدار با سابقه به مهارت کافی رسیدید؛ می‌توانید حسابرسی را به صورت دورکاری انجام دهید. صلاحیت در این کار با داشتن روزمه کاری قدرتمند و مهارت فنی مشخص می‌شود. برای شروع دورکاری، اول باید کارفرمای متناسب با مهارت‌های خودتان را پیدا کرده و روزمه خودتان را برایشان ارسال کنید. این کارفرماها در شرکت‌های استخدامی و پلتفرم‌های دورکاری به ثبت پروژه یا آگهی استخدام می‌پردازند.

بعد از اینکه روزمه یا پیشنهاد شما از طرف کارفرما پذیرفته شد و در مصاحبه آنلاین یا حضوری شرکت کردید؛ شرح وظایف شغلی و فایل پروژه را دریافت می‌کنید. کارفرماها به دنبال بررسی حساب‌های مالی، ثبت اطلاعات مالی، تهیه اظهار نامه‌های مالیاتی و غیره هستند.

حقوق دورکاری به عواملی مثل پلتفرم دورکاری، نوع فعالیت حسابرسی، مقدار تجربه فریلنسر و زمان انجام پروژه وابسته است. در پلتفرم‌های تخصصی حسابداری و امور مالی، پروژه‌های بزرگتری ثبت شده و گردش کار، مداوم است. پس حقوق دریافتی فریلنسر با توجه به مهارت فنی حسابرسی متفاوت است. هر چقدر سریعتر پروژه‌ها را تحویل دهند؛ سریع‌تر پرژه جدید را دریافت خواهند کرد و درآمد بیشتری هم کسب می‌کنند.

 

در نهایت . . .

حسابداری نیازمند علاقمندی به محاسبات ریاضی و تحمل فشار کاری است. این شغل هم مثل هر حرفه‌ای، مزایا و معایب خاص خودش را دارد. امکان کارآفرینی و دورکاری به خوبی در این حرفه فراهم است. اگر به استخدام حسابدار نیاز دارید یا به عنوان حسابدار دورکار مایل به فعالیت هستید؛ نظرات یا سوالات خودتان را در مورد دورکاری در این حرفه با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *