دانستنی

آموزش رزومه نویسی و اصول آن

آموزش رزومه نویسی و اصول آن

در دنیای مدرن کسب و کار، رزومه نویسی اولین قدم برای ورود به عرصه شغلی محسوب می‏‌شود. امروزه با توجه به تعدد متقاضیان و افراد جویای کار، انتخاب کارمند مناسب برای کارفرمایان به فرآیندی پیچیده و سردرگم کننده بدل شده است. از همین رو صاحبین مشاغل برای تسهیل امور استخدامی و پیدا کردن مناسب‏‌ترین گزینه اقدام به درخواست رزومه ‏می‌‏کنند. اما رزومه چیست؟ چه ویژگی‏‌هایی دارد و از همه مهم‌تر، چگونه رزومه خوبی بنویسیم تا گوی سبقت را از رقبا برباییم؟

در این مطلب از وبلاگ پونیشا به تمام این سوالات پاسخ خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

رزومه چیست؟

به زبان ساده، رزومه چکیده مهارت‏‌ها، توانایی‌‏ها و تحصیلات شما است. با استفاده از رزومه می‌‏توانید تجربیات شغلی گذشته، تاریخچه تحصیلی، ویژگی‌‏های فردی و دامنه توانایی‌‏های خود را شرح دهید. از این طریق، باید کارفرما را قانع کنید که شما بهترین گزینه ممکن برای موقعیت شغلی یا انجام پروژه موجود هستید. به همین دلیل نوشتن رزومه مناسب، درست و دقیق برای پیدا کردن شغل دلخواه بسیار ضروری است. پس هنگام نوشتن رزومه به یاد داشته باشید که اطلاعات شما باید دقیق، صادقانه و عاری از هرگونه ابهام باشد. زیرا اگر رزومه شما مبهم یا غیر مرتبط باشد، فرصت حضور در مصاحبه شغلی یا دریافت پروژه را از دست خواهید داد.

چرا باید رزومه داشته باشم؟

رزومه، کلید ورود شما به اتاق مصاحبه است. صاحبین مشاغل معمولا ترجیح می‏‌دهند قبل از مصاحبه حضوری یا تلفنی، رزومه متقاضیان را مطالعه کنند و مناسب‏ترین گزینه‏‌ها را برای انجام مصاحبه انتخاب کنند. این کار علاوه بر صرفه‌‏جویی در وقت و انرژی، کارفرما را قادر می‏سازد قبل از انجام مصاحبه تا حدی با ویژگی‌‏ها و توانایی‌‏های افراد متقاضی آشنا شده و تنها افراد واجد شرایط را برای انجام مصاحبه دعوت کند. بنابراین داشتن یک رزومه خوب برای پیدا کردن شغل دلخواه شما امری ضروری محسوب می‏‌شود.

رزومه نویسی شامل چه مواردی می‏‌شود؟

همانطور که پیش از این گفته شد رزومه چکیده توانایی‌‏ها، تحصیلات و ویژگی‌های فردی شما است. پس به یاد داشته باشید که هرچه رزومه شما جزئیات بیشتری داشته باشد قدرتمندتر محسوب می‏‌شود. بر همین اساس رزومه باید این موارد را شامل شود:

  • اطلاعات شخصی: شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، وضعیت تاهل، شماره تماس و آدرس ایمیل
  • تحصیلات: شامل رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل
  • تجربیات شغلی: شامل تجربه‌‏های کاری گذشته و مرتبط با شغل مورد نظر
  • مهارت‏‌ها و توانایی‌‏ها: شامل مهارت‏‌های جانبی مانند تسلط به زبان‌‏های خارجه، آشنایی با نرم‌‏افزارهای کامپیوتری و غیره.
  • درباره من: این بخش که معمولا بالای رزومه قرار می‌گیرد که شامل شرح اجمالی در مورد توانایی‌ها و مهارت‌های مهم شما می‌شود و در راستای آشنایی بهتر کارفرما با شما نوشته می‌‏شود.

نحوه نوشتن رزومه حرفه‌ای

رزومه شما معرف شماست و وظیفه دارد کارفرما را مجاب کند که شما مناسب‏ترین فرد برای تصدی شغل مورد نظر هستید. اما رزومه علاوه بر ویژگی‏های ذکر شده باید چه خصوصیاتی داشته باشد تا موفقیت بیشتری کسب کند؟ به یاد داشته باشید که رزومه حرفه‏‏ای باید کوتاه و مختصر بوده و دربرگیرنده اطلاعات مفید باشد. در ادامه به بررسی نکاتی می‏پردازیم که شانس موفقیت شما را برای کسب شغل دلخواهتان افزایش می‌دهند.

  • طول رزومه نباید از دو صفحه بیشتر باشد. مگر اینکه تحصیلات و سابقه کاری بالایی داشته باشید
  • مطالب مندرج در رزومه را بر اساس اهمیت مرتب کنید
  • فقط مطالب مرتبط با شغل مورد نظر را در رزومه خود درج کنید
  • از غلط‏های املایی و نگارشی پرهیز کنید
  • از درستی اطلاعات وارد شده از جمله شماره تماس اطمینان حاصل کنید
  • اطلاعات وارد شده در رزومه شما به هیچ وجه نباید مبهم یا نامفهوم باشد
  • از دروغ گفتن و بزرگنمایی بپرهیزید
  • سوابق شغلی خود را بر اساس تاریخ و از انتها به ابتدا مرتب کنید
  • از لغات و اصطلاحات فنی استفاده نکنید، مگر در صورت نیاز

همچنین برای ایجاد جذابیت بصری می‏توانید از قالب‏های گرافیکی آماده برای ساختن رزومه خود استفاده بکنید و یا از طریق شبکه‏های رزومه‏ساز آنلاین برای اقدام کنید.

 فرمت‏های مناسب رزومه نویسی

علاوه بر محتوای مناسب، انتخاب فرمت مناسب نیز در رزومه نویسی از اهمیت بالایی برخوردار است. رزومه نویسی انواع مختلفی دارد که هرکدام دارای ویژگی‏های خاصی هستند و برای هدف خاصی طراحی شده‏اند. برای کسب بهترین نتیجه باید فرمتی را انتخاب بکنیم که به بهترین شکل ممکن ما را در رسیدن به هدف نهایی یعنی بدست آوردن شغل دلخواه کمک کند.

روش‌های متداول رزومه نویسی

رزومه به انواع مختلفی تقسیم می‏شود که هرکدام هدف، ساختار و قالب متفاوتی دارند:

رزومه زمانی یا کرونولوژیکال

رزومه زمانی یکی از شیوه‏های رایج رزومه نویسی است و معمولا برای صاحبین مشاغل از ارجحیت بیشتری برخوردار است، چراکه در این نوع رزومه تحصیلات، مهارت‏ها و تجربیات شغلی متقاضی به ترتیب زمان و از انتها به ابتدا شرح داده می‏شوند. رزومه زمانی برای افرادی که سوابق شغلی و تحصیلی زیادی دارند بهترین گزینه محسوب می‏شود.

رزومه کاری

رزومه کاری شامل مهارت‏ها و توانایی‏های متقاضی در زمینه شغلی مورد نظر است و تفاوت اصلی آن با رزومه زمانی این است که در رزومه کاری تاریخ و زمان اهمیتی ندارند. در این نوع رزومه متقاضی تنها به شرح توانایی‏ها و تجربیات خود می‏پردازد و بیشتر مناسب افرادی است که تجربه کاری و تحصیلات محدودی دارند.

رزومه ترکیبی

این نوع رزومه ترکیبی از رزومه کاری و رزومه زمانی است. در این نوع رزومه فهرست توانایی‏ها و مهارت‏های متقاضی در قسمت بالا قرار می‏گیرد و سابق کاری وی در قسمت پائین رزومه ذکر می‏شود.

رزومه اینفوگرافیک

این نوع رزومه از عناصر گرافیکی مانند رنگ، تصویر، نمودار و غیره تشکیل می‏شود و استفاده از متن در این قالب کاملا اختیاری است. برخلاف رزومه‏های عادی که هدف آنها نمایش سوابق و مهارت‏های فرد در قالب متن است، رزومه اینفوگرافیک با استفاده از رنگ، طرح، قالب، چیدمان و فونت‏های گوناگون سعی دارد اطلاعات را به بهترین شکل ممکن ارائه دهد.

رزومه با پروفایل

در این نوع رزومه هدف، تصمیم، تجربیات و مهارت‏های فرد در زمینه شغلی مورد نظر در قالب جملات کوتاه و اجمالی بیان می‏شود. این رزومه برای افرادی که تجربه و پیشینه شغلی زیادی دارند و می‏توانند توانایی‏ها و مهارت‏های خود را در قالب جملات کوتاه شرح دهند، بسیار مناسب است. همچنین افرادی که تجربه شغلی و مهارت‏های محدودی دارند، می‏توانند از این قالب استفاده کنند.

رزومه هدفمند

در این نوع رزومه فرد تنها به شرح مهارت‏های مرتبط با شغل مورد نظر می‏پردازد و نکات مهم و مرتبط با موقعیت شغلی مورد نظر را تشریح می‏کند. به یاد داشته باشید که هنگام نوشتن رزومه هدفمند نمی‏توان از رزومه‏های قبلی استفاده کرد.

رزومه غیر متعارف

رزومه غیر متعارف قالبی از رزومه نویسی است که در آن ممکن است متقاضی از طرح‏های گرافیکی، نمودار و سایر عناصر بصری استفاده کند. این رزومه بیشتر مناسب افرادی است که به فرصت‏های شغلی هنری و خلاق تمایل دارند و می‏توان آن را بصورت آنلاین منتشر کرد یا روی کاغذ چاپ کرد. علاوه بر این رزومه غیرمتعارف را می‏توان به صورت ویدئو یا تصویر در شبکه‏های اجتماعی مانند لینکدین منتشر کرد.

مینی رزومه

مینی رزومه شامل اطلاعات کوتاه و مرتبط با موقعیت شغلی مورد نظر درباره شغل و توانایی‏های متقاضی است. این نوع رزومه بیشتر در مواردی مانند نمایشگاه‌های کار مورد استفاده قرار می‏گیرد که متقاضی با افراد زیادی در ارتباط است و قصد دارد اطلاعات خود را به سرعت به یک کارفرما ارائه دهد.

تفاوت رزومه نویسی و CV

اگرچه بسیاری از کارفرمایان تفاوتی بین رزومه و CV قائل نیستند، با اینحال بین این دو مفهوم تفاوت‏های بارزی وجود دارد. برای شناخت این تفاوت‏ها ابتدا باید بدانیم CV به چه معناست؟ عبارت CV یا Curriculum Vitae در زبان لاتین به معنای دوره‏های زندگی حرفه‏ای است و هدف از نوشتن آن تشریح دقیق و جامع موفقیت‏های تحصیلی و شغلی فرد است. در این قالب رزومه نویسی متقاضی فعالیت‏های شغلی و تحصیلی خود را به ترتیب تاریخ توصیف و تشریح می‏کند.

برخلاف رزومه، CV از نظر طولانی بودن محدودیتی ندارد و اکثر CVها با توجه به محدوده تجربیات شغلی و تحصیلی متقاضی بین سه تا ده صفحه تنظیم می‏شوند. هرچند، در صورتی که متقاضی پیشینه شغلی یا تحصیلی وسیعی داشته باشد CV طولانی‏تری خواهد داشت.

CV شامل چه اطلاعاتی می‌‏شود؟

از جمله اطلاعاتی که باید در CV ذکر شوند می‏توان به مواردی چون سوابق شغلی و تحصیلی، جوایز و افتخارات، بورسیه‏ها، تحقیقات و پروژه‏های دانشگاهی و کتب و مقالات منتشر شده اشاره کرد. همچنین می‏توانید مواردی مانند دوره‏های آموزشی گذرانده شده، مدارک آموزشی اخذ شده ارجاعات مرتبط با فعالیت‏های شغلی قبلی، آدرس وبسایت شخصی و سایر ویژگی‏ها و مهارت‏های مرتبط با شغل مورد نظر را در CV ذکر کنید.

تفاوت CV و انگیزه نامه

مهمترین تفاوت بین CV و انگیزه نامه یا SOP این است که انگیزه نامه برخلاف CV و رزومه برای افراد جویای کار کاربرد ندارد. به زبان ساده می‏توان گفت انگیزه نامه مقاله‏ای است که متقاضیان تحصیل در دانشگاه‏های خارج از کشور در کنار رزومه خود به دانشگاه مورد نظر ارسال می‏کنند. انگیزه نامه یکی از مهمترین مدارک متقاضیان پذیرش در دانشگاه‏های خارجی محسوب می‏شود و دلیل این اهمیت این است که شما بواسطه انگیزه نامه ارسالی خود به دپارتمان پذیرش توضیح می‏دهید که چه کسی هستید، دلیل شما برای ارائه درخواست پذیرش چه بوده، چرا متقاضی واجد شراطی محسوب می‏شوید و در آینده قصد انجام چه کاری را دارید. هنگام نوشتن انگیزه‌نامه سعی کنید به زبان ساده و شیوا هدف خود از ارسال انگیزه نامه را بیان کنید.

با ابزارهای رزومه نویسی آشنا شوید

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، رزومه نویسی و ساختن رزومه حرفه‏ای، جذاب و مناسب کار چندان دشواری نیست. تنها با یک جستجوی کوتاه در بستر اینترنت می‏توان به مجموعه‏ای از ابزارها و ترفندهای رزومه نویسی دست پیدا کرد. از جمله این ابزارها می‏توان به شبکه‏های رزومه‏ساز آنلاین، ‏اپلیکیشن‏های رزومه‏ساز موبایلی و نرم‏افزار‏های کامپیوتری اشاره کرد.

نمونه یک رزومه خوب

تا اینجا با روش‏های صحیح رزومه نویسی و نحوه ساختن رزومه تاثیرگذار و مناسب آشنا شدیم. حالا وقت آن است تا با بررسی یک نمونه رزومه دانش خود را مورد آزمایش قرار بدهیم. بررسی نمونه رزومه از این جهت مهم است که در تعیین مسیر شغلی به ما کمک می‏کند. افراد تازه‏کار می‏توانند با بررسی رزومه افراد موفق متوجه شوند رزومه خودشان چه چیزی کم دارد و چگونه می‏توانند به بهبود رزومه شغلی خود کمک کنند.

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‏کنید مشخصات فردی و اطلاعات تماس متقاضی در قسمت بالای رزومه ثبت شده است. باید به این نکته توجه داشته باشید که اطلاعات فردی همیشه در بخش بالایی رزومه قرار می‏گیرند. همچنین پس از مشخصات فردی و اطلاعات تماس می‏توانید توضیح کوتاهی در مورد خودتان اضافه کند و در آن به شرح علایق، طرز فکر و اهداف خود بپردازید. این باعث می‏شود کارفرما با شما بیشتر آشنا بشود و شانس انتخاب شما را افزایش می‏دهد.

پس از مشخصات فردی، مهارت‏ها و سوابق تحصیلی و شغلی متقاضی قرار گرفته‏اند. توجه کنید که ترتیب موارد ذکر شده در رزومه به سطح اهمیت آنها برای کارفرما بستگی دارد. بنابراین هنگام نوشتن رزومه سعی کنید اولویت‏های کارفرما را شناخته و رزومه خود را بر این اساس تنظیم کنید.

در انتها نیز به مهارتهای جانبی پرداخته شده است. این بخش از این جهت مهم است که در صورت نزدیکی توانایی‏ها و مهارت‏های اصلی متقاضیان، مهارت‏های جانبی می‏توانند نقش تعیین کننده‏ای ایفا کنند.

اهمیت رزومه را دست کم نگیرید!

اگر به دنبال شغل مناسبی می‏گردید، هیچ چیز مانند رزومه خوب نمی‏تواند به شما کمک کند. رزومه شما معرف شماست و به یاد داشته باشید که رزومه نوشته‏ای است که توانایی‏ها، مهارت‏ها و پیشینه شما را برای مدیری بازگو می‏کند که هیچگونه آشنایی با شما ندارد. پس برای اینکه شایستگی‏های خود را به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارید باید تلاش کنید رزومه‏ای قوی، دقیق و مطابق با اصول رزومه نویسی ارائه بدهید.

فراموش نکنید کارفرما پیش از اینکه شما را بررسی کند و تصمیم بگیرد که آیا مناسب شغل مورد نظر هستید یا نه نحوه نگارش رزومه کاری شما را در نظر می‏گیرد. پس بهتر است رزومه خود را درست، دقیق و مهمتر از همه، صادقانه بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *