اخبار اقتصادی

بازاریابی B2C (B2C Marketing) چیست؟

در دنیای بازاریابی تمام تلاش صاحبان کسب‌وکارها برای ارائه بهترین خدمات به مصرف‌کنندگان صورت می‌گیرد. حتی وقتی بازاریابی B2B انتخاب می‌شود، صاحبان دو بیزینس خدمات و محصولات خود را به همدیگر عرضه می‌کنند تا به بهترین شکل ممکن نیاز مشتریان نهایی خود را رفع کنند.

نوع شناخته‌شده‌ای از مارکتینگ، بازاریابی B2C است که کارفرمایان بیشترین سرمایه‌گذاری خود را در راستای ارتباط مؤثر با مصرف‌کنندکان انجام می‌دهند.

بازاریابی B2C چیست؟

بازاریابیB2C (Business-to-Consumer) به معنی بازاریابی در قالب ارتباط مستقیم کسب‌وکارها با مصرف‌کنندگان است. در  این شیوه بازاریابی، مصرف‌کننده همان فردی است که خدمات و محصولات برایش فراهم شده است. هدف کسب‌وکارهایی که از استراتژی‌های بازاریابی B2C پیروی می‌کنند، برقراری ارتباط مؤثر و متقاعدکننده‌تر با مشتریان است. در این حالت، مشتریان به‌طور مستقیم محصولات و خدمات مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند.

نمونه شناخته‌شده بازاریابیB2C ، تبلیغات تلویزیونی درباره محصولات مختلف است. مخاطبان با دیدن تبلیغات تلویزیونی با محصولات غذایی آشنا می‌شوند و آنها را مستقیماً از فروشگاه‌ها خریداری می‌کنند. وقتی خدمات آنلاین سامانه‌های هوشمند با تبلیغات موبایلی به کاربران اطلاع‌رسانی می‌شود، کاربران می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن‌ها یا سایت‌های سامانه‌ها از آن خدمات مستقیماً استفاده کنند.

اهمیت بازاریابی B2C برای کسب و کارها

موضوع بازاریابی B2C مورد توجه بسیاری از کسب‌وکارهاست. زیرا آنها از راهکارهای مختلفی برای جلب رضایت مشتریان استفاده می‌کنند. موارد زیر علل اهمیت این نوع بازاریابی محسوب می‌شوند:

  1. اجرای کمپین‌های B2C باعث افزایش بازدید سایت می‌شود.
  2. استفاده از کمپین‌های B2C نرخ تبدیل (Conversion Rate) را افزایش می‌دهد.
  3. این نوع بازاریابی فرصت تعامل نزدیک‌تر با مشتریان را فراهم می‌کند.
  4. بازاریابی B2C رتبه سایت شما در نتایج جستجو را ارتقاء می‌دهد.
  5. احتمال موفقیت اصول برندینگ با استفاده از بازاریابی B2C بیشتر می‌شود.
  6. معرفی، فروش و مدیریت محصولات و خدمات در کمپین‌های B2C حرفه‌ای و مفهومی خواهد شد.

یک استراتژی بازاریابی B2C موفق!

عملکرد موفقیت‌آمیز هر کسب و کار یا آژانس بازاریابی در اجرای کمپین‌های B2C با توجه به شناخت انواع استراتژی‌ها و تکنیک‌ها و استفاده از  کانال‌های بازاریابی B2C محقق می‌شود. در ادامه تعدادی از این استراتژی‌های بازاریابی B2C را معرفی می‌کنیم.

بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

بازاریابی محتوایی یکی از رموز موفقیت در اصول بازاریابی محسوب می‌شود. انتشار منظم محتواهای باکیفیت می‌تواند پاسخگوی کاربران زیادی باشد. محتوا می‎تواند در قالب متن، تصویر یا ویدیو باشد. آنچه اهمیت دارد، ارائه محتوای باکیفیت و متناسب با نیاز مشتریان است که باعث ارتقای سئو و ترافیک سایت شود.

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

با اینکه امروزه روش‌های بازاریابی متنوعی مانند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (SMM) روی کار آمده است، باز هم ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌های مؤثر در بازاریابی موفق به‌شمار می‌رود. آنچه باید در نظر داشت استفاده به‌جا از استراتژی‌های این نوع بازاریابی است.

بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)

موبایل و تبلتی که به اینترنت متصل هستند می‌توانند امکان بهره‌مندی کاربران از تبلیغات مختلف را فراهم کنند. از طرف دیگر کسب‌وکارها می‌توانند از این روش بازاریابی B2C، ارتباط مؤثرتری با مشتریان خود داشته باشند و خدمات و محصولات خود را به‌صورت آنلاین و حضوری به مشتریان ارائه دهند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

شبکه‌های اجتماعی بستر مناسبی برای اجرای موفقیت‌آمیز استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ فراهم کرده‌اند. بازاریابی B2B و B2C در این بسترها با سهولت و دقت بالاتری انجام می‌شود. به‌خصوص که کارفرمایان می‌توانند با تبلیغات متنوع مانند تبلیغات همسان و کلیکی محصولات و خدمات خود را معرفی کرده و کاربران هم با ارتباط مستقیم با کسب‌وکارها از آنها بهره‌مند می‌شوند.

شبکه‌های اجتماعی با قابلیت‌های پست و استوری ‌گذاشتن، کامنت‌ گذاشتن، لایک و ذخیره کردن ارتباط پررنگ‌تری میان کسب‌وکارها و کاربران فراهم می‌کنند که موجب افزایش تعداد بازدید سایت و مشتریان وفادار می‌شود.

تبلیغات کلیکی (PPC)

کسب‌وکارهای اینترنتی با پرداخت برای هر کلیک (Pay Per Click) می‌توانند بازاریابی B2C موفقی داشته باشند. خدمات تبلیغات گوگل ادز  نیز به کارفرمایان کمک می‌کند که با تحقیقات دقیق درباره کلیدواژه‌های انتخابی کاربران هنگام جستجو، میزان بازدید سایت و کانورژن ریت را افزایش دهند. اگر می‌خواهید بیشتر بدانید که امکانات گوگل ادز چیست، مقاله ما در پونیشا بلاگ را در این رابطه مطالعه کنید.

بازاریابی از طریق پوش نوتیفیکیشن (Push Notification Marketing)

پوش نوتیفیکیشن (Push Notification) یکی از قابلیت‌های مرورگر‌های اینترنتی است که باعث اطلاع‌رسانی سریع به کاربران می‌شود. کارفرمایانی که برای کسب‌وکار خود وب‌سایت راه‌اندازی کرده‌اند با استفاده از این روش بازاریابی می‌توانند پیام‌های جذابی به کاربران بفرستند و آنها را به بازدید از سایت یا صفحات شبکه‌های اجتماعی برای بهره‌مندی از خدمات و محصولات تشویق کنند.

کمپین های سئو

راه‌اندازه کمپین‌هایی که باعث ارتقای سئوی سایت می‌شوند هم در میان راهکارهای موفق بازاریابی B2C قرار دارند. کارشناسان سئو با ارائه خدمات سئو مانند تحقیق درباره کلیدواژه‌ها و انتخاب مناسب‌ترین آنها، استفاده از گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول، لینک‌سازی داخلی و خارجی، ارتقای سرعت سایت و رفع ایرادات سایت سعی می‌کنند کمپین‌های موفق سئو را راه‌اندازی و مدیریت کنند.

ارتباط محترمانه با مشتریان بالقوه

یکی از استراتژی‌های مهم که می‌تواند انواع آژانس بازاریابی را به موفقیت نزدیک‌تر کند، ارتباط محترمانه با مشتریان است. مشتریان بالقوه به ارزش و احترامی که در ارتباط با کارشناسان دریافت می‌کنند، اهمیت می‌دهند. مشتریان با مشاهده بهبود عملکرد کسب‌وکارهای اینترنتی که متأثر از  بازخوردها و نظرات آنهاست، به استفاده مجدد از خدمات و محصولات این سایت‌ها تشویق می‌شوند.

استفاده از محتواهای باکیفیت

تولیدمحتوای باکیفیت که پاسخگوی نیاز مشتریان باشد می‌تواند استراتژی مؤثری در افزایش ترافیک و کانورژن ریت سایت باشد. این در حالی است که محتواهای وبلاگ و سایت بستری برای مشارکت بیشتر مشتریان فراهم می‌کنند که باعث ارتقای کیفیت محتواها و خدمات کسب‌وکارها می‌شود.

 برگزاری مسابقات جذاب و خلاقانه

روش دیگری که باعث ایجاد ارتباط مؤثرتر با مشتریان در سایت و شبکه‌های اجتماعی می‌شود، برگزاری مسابقات جذاب و اهدای جوایز و تخفیفات به برندگان است. این استراتژی مشتریان بالقوه را به بهره‌مندی از خدمات و محصولات فروشگاه‌ها تشویق می‌کند که می‌تواند در نهایت منجر به تبدیل آنها به مشتریان وفادار ‌شود.

ارسال هدیه رایگان با هر خرید

استراتژی کاربردی دیگر در بازاریابی B2C، ارسال هدیه‌ای رایگان برای مشتریان همراه با فهرست سفارشاتشان است. این راهکار مشوق خوبی برای امتحان خدمات و محصولات یا خرید مجدد از فروشگاه‌های اینترنتی است.

راه اندازی باشگاه مشتریان

مشتریان بالقوه را به عضویت در باشگاه مشتریان و تبدیل‌شدن به مشتریان وفادار تشویق کنید. این استراتژی باعث پررنگ‌شدن نقش مشتریان در معرفی برند می‌شود. درضمن این باور در آنها شکل می‌گیرد که با خرید از فروشگاه اینترنتی شما مزایای بیشتری نصیبشان می‌شود. با قرارگرفتن مشتریان در سطوح بالاتر عضویت و به‌دست‌آوردن جوایز و تخفیف‌های متنوع، وفاداری و رابطه آنها با کسب‌وکار شما افزایش می‌یابد.

برای مثال سطوح عضویت در فروشگاه اینترنتی شامل برنزی، نقره‌ای و طلایی است. در سطح عضویت برنزی هر سه ماه یک‌بار از تخفیف ویژه‌ای هنگام خرید استفاده می‌کنند. اما در سطوح نقره‌ای و طلایی این فاصله زمانی کمتر و میزان تخفیف‌ها و جوایز ویژه، افزایش می‌یابد.

توجه به نقش اینفلوئنسرها (Influencers)

اینفلوئنسرها در حوزه‌های موضوعی مختلف فعالیت می‌کنند. این افراد کاربران فعال و وفاداری دارند که طبق الگوی رفتاری اینفلوئنسرها تصمیم می‌گیرند. معرفی کسب‌وکارها در صفحات اینفلوئنسرها، کاربران را به بازدید و استفاده از امکانات آنها تشویق می‌کند که در نهایت باعث افزایش ترافیک سایت و میزان فروش خواهد شد.

استفاده از خدمات اینفلوئنسرها هزینه قابل‌توجهی برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کند. اما اگر این هزینه‌ بازخورد خوبی داشته باشد، ارزشمند خواهد بود.

ارسال پست مهمان در سایت‌های معتبر

ارسال پست مهمان در سایت‌های پربازدید و معتبر امکان معرفی بهتر کسب‌وکار و خدمات مختلف آن را فراهم می‌کند. درنتیجه میزان بازدید سایت، نرخ تبدیل و نهایتاً میزان فروش افزایش خواهد یافت.

استراتژی‌های معرفی شده راهکارهایی برای اجرای موفقیت‌آمیز بازاریابی B2C بودند. اما برخی از کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند از بازاریابی B2B استفاده کنند و سؤال اینجاست که بین این دو بازاریابی چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟

مقایسه بازاریابی B2C و B2B

دو نوع بازاریابی B2B و بازاریابی B2C در فرآیند دیجیتال مارکتینگ به ترتیب بر تصمیمات خرید فرایند محور منطقی و تصمیمات خرید مبتنی بر احساسات تأکید دارند. هرکدام از این بازاریابی‌ها استراتژی‌های خاصی دارند که تفاوت‌های آنها عبارتند از:

  • خرید مشتری در B2C با سرعت بالاتری انجام می‌شود. اما با توجه به دخالت چندین نفر در فرآیند فروش در B2B، مشتریان باید وقت بیشتری صرف کنند.
  • در بازاریابی B2C زبان عامیانه برای ارتباط بیشتر و مؤثرتر با مشتریان استفاده می‌شود‌ اما در نوع B2B زبان صنعتی و تخصصی کاربرد دارد.
  • مشتریان B2B بیشتر راهکارهای فنی و تخصصی را جستجو می‌کنند و خرید براساس عقل است. اما در  بازاریابی B2C مشتریان بیشتر برمبنای احساس خرید می‌کنند. برای مثال قیمت و زیبایی را در نظر دارند.
  • قراردادها و معامله‌ها در مدل B2B طولانی مدت  هستند. اما قراردادها در مدل B2C کوتاه‌مدت هستند.
  • در مارکتینگ B2B باید گروهی از افراد برای خرید قانع شوند. اما در نوع B2C تنها همان مشتری باید از خرید خود راضی باشد.
  • در B2B باید از متون طولانی و تخصصی برای قانع کردن مشتریان استفاده کرد. اما در نوع B2C توضیحات کوتاه و عمومی کفایت می‌کنند.
  • هزینه‌ها در بازاریابی B2B بیشتر از نوع B2C است و همین نکته باعث می‌شود که مشتریان در نوع B2B برای تصمیم درست به توضیحات کامل‌تری نیاز داشته باشند.
  • در مدل B2B برای جذب کسب‌وکارها باید هزینه‌های زیادی پرداخت و از تجهیزات صنعتی و تبلیغات گسترده‌تری نسبت به B2C استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *