اخبار اقتصادی

تفاوت فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس چیست و کدام یک برای کسب و کارها بهتر است؟

با افزایش روز افزون استفاده از اینترنت و گسترش کسب و کارهای اینترنتی، استفاده از فضای مارکت پلیس‌ها با توجه به امکانات فوق العاده‌ای که در اختیار طرفین معاملات قرار می‌دهند، رو به افزایش است. بیشتر مردم گمان می‌کنند مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی مفهوم یکسانی دارند در صورتی که اینگونه نیست. درست است که هر دو برای کسب و کار آنلاین و مقاصد تجاری اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و هردو هدفی جز فروش کالا و خدمات به صورت آنلاین ندارند، اما این دو تفاوت های اساسی دارند. در این مقاله به تفاوت فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس و معایب و مزایا آنها می‌پردازیم.

مارکت پلیس چیست؟

Marketplace یک مدل کارساز از فروشگاه اینترنتی است که گروهی از تامین کنندگان، خریداران و فروشندگان جامعه هدف را گرد هم آورده و به نوعی به هم متصل می‌کند. در واقع بازارچه‌ای آنلاین با قابلیت چند فروشندگی است که امکان تهیه کالاهای مختلف از فروشندگان گوناگون را به کاربران می‌دهد. هدف مارکت پلیس‌ها به حداقل رساندن واسطه ها در بازار تجارت است و باتوجه به تعداد زیاد فروشندگان، موضوع بازار رقابتی در این بستر پررنگ است. هر فروشنده صفحه مجازی مربوط به خود را دارد که در آن عکس محصولات را به همراه توضیحات لازمه و قیمت آن آپلود می‌کند. این فضا پیوسته در حال بروزرسانی می‌باشد. مدیر مارکت پلیس هیچ مالکیتی نسبت به محصولات ندارد و فقط مدیریت سایت را بر عهده دارد و رابط بین خریدار و فروشنده است.

مارکت پلیس چیست؟
 

مزایای مارکت پلیس 

بعد از آشنایی با مارکت پلیس و تعریف آن به بررسی مزایا مارکت پلیس برای فروشندگان و امکاناتی که در اختیار آنها قرار می‌دهد می‌پردازیم.

  • هزینه راه اندازی پایین: برای داشتن فروشگاه اینترنتی در بستر مارکت پلیس‌ها نیازی نیست هزینه زیادی همچون هزینه راه اندازی سایت و خرید قالب بپردازید. با راه اندازی فروشگاه خود در بستر مارکت پلیس‌ها با کمترین هزینه صاحب فروشگاه اینترنتی می‌شوید.
  • کمتر شدن هزینه تبلیغات در بازاریابی: با توجه به پویایی زیاد این بازارها و گردش معاملات توسط کاربران در این فضا، زمانی که محصولات خود را در بستر مارکت پلیس برای فروش به ثبت می‌رسانید عملا بازدید کننده‌های زیادی که در بازارچه آنلاین وجود دارند را با هزینه تبلیغات کمتری به صفحه فروش خود می‌آورید.
  • محدودیت زمان و مکان برای فروش ندارید: مارکت پلیس‌ها بازارهای آنلاین ۲۴ ساعته هستند که همین موضوع باعث محبوبیت زیاد و اعتماد بالا به این بازار ها شده است. مشتریان شما در هر نقطه از کشور و در هر زمانی می‌توانند خرید خود را ثبت کنند.
  • مشتریان اعتماد بالایی به فضای مارکت پلیس‌ها دارند: بسیاری از کاربران اعتمادی به فروشگاهای اینترنتی شخصی ندارند و برای پرداخت هزینه کالا معمولا دچار تردید می‌شوند. بزرگی مارکت پلیس‌ها و وجود چندین فروشگاه در آنها اعتماد خوبی در بین مشتریان ایجاد کرده است و با ارائه درگاه پرداخت معتبر خیال مشتریان، برای پرداختی امن را آسوده می‌کنند. آنها می‌دانند که بازارچه‌ای آنلاین به این بزرگی با اعتبارخود بازی نمی‌کند و تمام سعی خود را برای جلب اعتماد مشتریان به کار می‌برند.
  • امکان مقایسه قیمت محصولات : همانطور که می‌دانید مقایسه کردن محصولات مختلف از جذابیت‌های خرید برای کاربران است. بسیاری از مشتریان با جستجو محصولات و مقایسه برندهای مختلف از نظر امکانات و قیمت تصمیم نهایی را برای خرید می‌گیرند. در بازارچه‌های آنلاین برندهای مختلفی برای کالاها وجود دارد. هر برند ممکن است محصول را با قیمتی متفاوت عرضه کند و کاربران با جستجوی نام برند امکان مقایسه محصول را دارند.
  • استفاده از نظرات کاربران: در مارکت پلیس شما می توانید نظرات کاربران مختلف را در مورد محصول ارائه شده بدانید.نظرات مثبت و منفی از کالای دریافتی، قیمت، نحوه ارسال، جنس کالا، برخورد پیک و …که این قضیه به بهبود وضعیت فروشگاه اینترنتی شما کمک شایانی می‌کند.
مزایای مارکت پلیس 
 

معایب مارکت پلیس برای فروشندگان

مارکت پلیس‌ها درکنار مزایای بیشماری که برای فروشندگان به همراه دارند، معایبی نیز دارند در ادامه به بررسی معایب این نوع پلتفرم‌ها برای کسب و کارها می‌پردازیم.

  • رقابت بالا و کم بودن حاشیه سود: تعداد زیاد فروشندگان در فضای مارکت پلیس‌ها باعث ایجاد رقابت می‌شود. در بازار رقابتی فروشندگان برای حفظ موقعیت خود در بازار و جذب مشتری، مجبور می‌شوند برای فروش بیشتر، حاشیه سود خود را کم کنند و کالاها را با قیمت کمتر عرضه کنند.
  • کنترل کمتر فروشگاه: هر پلتفرم فروشگاه ساز قوانین و قواعد خاص خود را دارد و بیشتر مارکت پلیس ها حق را به مشتری می‌دهند و این مسئله سبب کاهش کنترل شما بر روی فروشگاه شخصی تان می شود. برای مثال ممکن است قوانین سختگیرانه ای را برای عودت کالا در نظر گرفته باشد و شما در هر صورت مجبور به پذیرفتن کالای عودت داده شده و بازپرداخت هزینه به مشتری باشید.
  • هزینه‌های جانبی  مارکت پلیس‌ها: معمولا مارکت پلیس‌ها برای حضور در بازارچه از فروشندگان به شکل های مختلف مبلغی دریافت می‌کنند. ممکن است هزینه اشتراک دریافت کنند یه به ازای فروش هر محصول درصدی رابه عنوان حق کمیسیون دریافت کنند. این هزینه ها برای بسیاری از کسب و کارها به خصوص کسب و کارهای نوپا خوشایند نیست.
  • تبلیغات پرهزینه مارکت پلیس‌ها: برای بازاریابی فروشگاه خود در فضای مارکت پلیس باید هزینه پرداخت کنید و برای تبلیغات، عملا امکان دسترسی به اطلاعات جامع مشتریان وجود ندارد و همه‌ی اطلاعات در اختیار صاحبان بازارچه قرار دارد.
فروشگاه اینترنتی یا مارکت پلیس
 

 

مزایای فروشگاه اینترنتی

فروشگاه‌های اینترنتی اختصاصی هستند و صاحب فروشگاه خود مسئول تامین کالای مورد نظر برای فروش اینترنتی است.فروشگاه‌های اینترنتی را می‌توان زیر مجموعه مارکت پلیس نامید و به تبع مزایای شبیه به هم دارند. در ادامه به چند نمونه از مزیت‌های فروشگاه‌های اینترنتی اشاره می‌کنیم.

  • جذب مشتریان بیشتر با دسترسی ۲۴ ساعته
  • عرضه کالا بر اساس تقاضا
  • هزینه خرید یا اجاره فروشگاه حذف می‌شود.
  • امکان فروش آسان با رابط کاربری ساده
  • تنوع بالا در فروشگاه اینترنتی
  • رقابت بیشتر و فروش بیشتر
  • دسترسی به قالب های متنوع برای ارائه محصولات

تفاوت مارکت پلیس و سایت فروشگاه آنلاین

به طور کلی فروشگاه‌ها به دو دسته فیزیکی و اینترنتی تقسیم می‌شوند. فروشگاه‌های فیزیکی همان فروشگاه‌های موجود در سطح شهر هستند که هر روزه با آنها مواجه می‌شویم. فروشگاه‌های اینترنتی و مجازی که به صورت آنلاین به فروش محصول و خدمات می‌پردازند به دو نوع مارکت پلیس و فرشگاههای اینترنتی بر پایه ایکامرس‌ها تقسیم می‌شوند. مارکت پلیس پلتفرمی است برای خریداران و فروشندگان که درست شبیه بازارچه های واقعی است. صاحبان مارکت پلیس، مالک محصولات فروشگاه‌ها نیستند و با ایجاد بستر برای فروشندگان و خریداران، فقط با فروش هر محصول مبلغی را به عنوان کمیسیون دریافت می‌کنند. فروشگاه اینترنتی معمولا یک یا چند برند را به فروش می‌رساند و مقیاس فروشگاهای اینترنتی معمولا کوچکتر از مارکت پلیس‌ها هستند. محصولات فروشگاه اینترنتی متعلق صاحب فروشگاه است. به عبارتی فروشگاه اینترنتی می‌تواند زیر مجموعه یک مارکت پلیس باشد اما عکس آن صادق نیست. در ادامه برخی از تفاوت‌ فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس را بررسی می‌کنیم.

  • صاحب فروشگاه اینترنتی مسئول تهیه کالا و محصول است در صورتی که در مارکت پلیس هر فروشنده محصولات خود را برای عرضه ارائه می‌دهد و مدیر مارکت پلیس، کالا و خدمات دیگر فروشندگان را ارائه می‌دهد.
  • رقابت زیادی بین برندها در مارکت پلیس وجود دارد. در صورتی که در فروشگاه اینترنتی تعداد کالا و برند محدود است.
  • فروشگاه اینترنتی با افزایش تقاضا ممکن است با مشکل عرضه مواجه شود ولی در مارکت پلیس به دلیل تعداد زیاد فروشندگان این مسئله کمتر وجود دارد.
  • مسئله انبارداری برای صاحبان مارکت پلیس وجود ندارد و هر فروشنده کالا را در انبار خود نگهداری می‌کند. در صورتی که فروشگاه اینترنتی نیاز به انبار مختص به فروشگاه دارد.
  • به دلیل بزرگی بازار مارکت پلیس‌ها و شناخته شده‌تر بودن، خریداران اعتماد بیشتری برای خرید از این پلتفرم دارند.
فروشگاه اینترنتی مارکت پلیس
 

جمع بندی

در این مقاله به تفاوت فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس پرداخته شد. باتوجه به اینکه دنیا به سرعت به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و کاربران خرید اینترنتی را به دلایل مختلفی همچون صرف وقت و هزینه کمتر، نسبت به خرید حضوری ترجیح می‌دهند، کسب و کارها نیز از این قضیه جدا نیستند و هرچه بیشتر به سمت اینترنتی شدن حرکت می‌کنند. برای تبدیل فروشگاه سنتی به آنلاین، راه‌هایی وجود دارد. امروزه اکثریت کسب و کارها یا سایت فروشگاهی راه اندازی می‌کنند یا اینکه با همکاری با مارکت پلیس‌ها به فروش محصول و خدمات می‌پردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *