دانستنی

جنگو (Django) چیست؟ معرفی معجزه‌ای برای طراحی سایت!

امروزه تقریباً هر کسب‌وکاری به یک وب‌سایت نیاز دارد که به‌عنوان نوعی کارت ویزیت عمل می‌کند و لازمه بهره‌مندی از مزایای وب‌سایت و پلتفرم‌های مختلف در فضای دیجیتال این است که وب‌سایت شما کارآمد و پویا باشد. تقریباً همه سایت‌های فروشگاهی و غیرفروشگاهی، از بخش‌های یکسانی ساخته‌شده‌اند و هنگام ساخت و طراحی سایت، معمولاً باید مجموعه‌ای از امکانات اصلی مانند راهی برای مدیریت احراز هویت کاربران، پنل مدیریت، فرم‌ها، راهی برای آپلود فایل‌ها، پشتیبانی و …را در نظر داشته باشید.

برنامه‌نویس‌ها و طراحان توسعه وب برای راه‌اندازی یک سایت هر بار باید مراحل مشابهی را برای کدنویسی طی کنند. از همین رو، برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه، فریم‌ورک‌هایی را طراحی کردند که در واقع مجموعه‌ای از کدهای موردنیاز برای تسهیل و ساده‌سازی فرایند ایجاد وب‌سایت و پلتفرم‌های دیجیتال است و به‌صورت آماده در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌گیرد. فریم‌ورک‌ها مقدار کدی که توسعه‌دهندگان وب باید بنویسند را کاهش می‌دهند. امروز فریم‌ورک جنگو (Django) یکی از محبوب‌ترین فریم‌ورک‌هایی است که شرکت‌های معروف مانند اینستاگرام و ناسا از آن برای طراحی و مدیریت سایت خود استفاده می‌کنند. اما فریم‌ورک جنگو واقعاً چیست و چه چیزی باعث شده است تا این اندازه محبوب شود؟

فریم ورک جنگو (Django) چیست؟

جنگو یک فریم‌ورک سطح بالا و مبتنی بر زبان برنامه‌نویسی پایتون است که امکان توسعه سریع وب‌سایت‌های امن را فراهم می‌کند. جنگو بسیاری از دردسرهای توسعه وب را برطرف می‌کند؛ بنابراین حتی وب‌سایت‌های ساده می‌توانند دارای عملکردهای پیشرفته‌ای مانند پشتیبانی از احراز هویت، پنل‌های مدیریت، فرم‌های تماس، بخش نظرات، پشتیبانی آپلود فایل و موارد دیگر باشند. به‌عبارت‌دیگر، طراحی سایت با استفاده از فریم‌ورک جنگو، هر آن چیزی را که سایت یک کسب‌وکار نیاز دارد برایتان فراهم می‌کند.

چرا فریم‌ورک جنگو محبوب شده است؟

فریم‌ورک جنگو مبتنی بر پایتون است. احتمالاً می‌پرسید پایتون چیست؟ پایتون یکی از ساده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است به طوری‌که سادگی و قابلیت استفاده مجدد از کدها، سنگ بنای اصلی پایتون است. فریم‌ورک جنگو هم که مبتنی بر پایتون است، در عین سادگی به برنامه‌نویس‌ها کمک می‌کند تا نرم‌افزارها و سایت‌هایی را کدنویسی کنند که کسب‌وکارها شیفته آن هستند. کدهای فریم‌ورک جنگو با استفاده از اصول و الگوهایی طراحی و نوشته‌ شده است که کدها را قابل نگهداری و قابل‌استفادۀ مجدد می‌کند و زمان موردنیاز برای طراحی سایت را کاهش می‌دهد؛ بنابراین اگر برای راه‌اندازی سایت کسب‌وکارتان عجله دارید، روی استخدام برنامه نویس پایتون یا جنگو سرمایه‌گذاری کنید؛ او با استفاده از فریم‌ورک جنگو در کوتاه‌ترین زمان ممکن سایتی با ویژگی‌های زیر به شما تحویل خواهد داد که داشتن آن آرزوی هر کسب‌وکاری است:

دارای امکانات کامل

فریم‌ورک جنگو مجموعه‌ای کامل از امکانات را ارائه می‌دهد که بسته به نیاز کسب‌وکار خود می‌توانید از همه یا برخی از آن‌ها در طراحی سایت خود استفاده کنید. کدهای موردنیاز برای طراحی امکانات مختلفی از جمله احراز هویت کاربر، پنل مدیریت سایت، پنل مدیریت محتوا، ابزار تست و بررسی سایت، ابزارهای ویرایش کد و … بخشی از فریم‌ورک جنگو است و با استفاده از آن‌ها می‌توانید از وب‌سایتی با امکانات کامل و بی‌نظیر برخوردار شوید.

ایمن

فریم‌ورک جنگو به توسعه‌دهندگان سایت کمک می‌کند تا سایتی کاملاً ایمن برای کسب‌وکار شما طراحی کنند. به‌عنوان‌مثال، فریم‌ورک جنگو (Django) روشی امن برای مدیریت حساب‌های کاربری و رمزهای عبور ارائه می‌کند. همچنین از اشتباهات رایج مانند ذخیره مستقیم گذرواژه‌ها، جلوگیری می‌کند. جنگو به طور پیش‌فرض، محافظت در برابر بسیاری از حملات سایبری ازجمله تزریق SQL، اسکریپت‌نویسی متقابل سایت، جعل درخواست‌های بین سایتی و کلیک جک را امکان‌پذیر می‌کند که نتیجه آن طراحی و راه‌اندازی سایتی کاملاً ایمن است. به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار چه چیزی برایتان مهم‌تر از حفظ امنیت اطلاعات کاربران و داده‌های کسب‌وکارتان است؟

مقیاس‌پذیر و انعطاف‌پذیر

همان‌طور که نیازها و استراتژی‌های کسب‌وکارها در طول زمان تغییر و تکامل پیدا می‌کنند، وب‌سایت کسب‌وکار شما هم باید مطابق با استراتژی‌های کلی تغییر کند. هیچ کسب‌وکاری نمی‌خواهد تنها برای تغییر جزئیات یک صفحه از سایت، مجبور به طراحی یک سایت جدید باشد. خوشبختانه در فریم‌ورک جنگو، طراحی و کدنویسی هر بخش از سایت مستقل از بخش دیگر است؛ بنابراین جزئیات و امکانات سایت کسب‌وکار شما می‌تواند در صورت نیاز، به‌راحتی جایگزین شود یا تغییر کند.

قابل حمل

فریم‌ورک جنگو به زبان پایتون نوشته‌شده است که روی پلتفرم‌های زیادی اجرا می‌شود. این بدان معناست که وب‌سایت و برنامه‌های کسب‌وکار شما به هیچ پلتفرم و سرور خاصی وابسته نیستند و شما می‌توانید برنامه‌های خود را بر روی انواع مختلفی از سیستم‌عامل‌ها و سرورها اجرا کنید و هر زمان که اراده کردید از یک سرور به سرور دیگر کوچ کنید!

قابل توسعه

فریم‌ورک جنگو را می‌توان با استفاده از افزونه‌ها گسترش داد. افزونه یا پلاگین، اجزای نرم‌افزاری هستند که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهند تا یک ویژگی خاص را به یک برنامه اضافه کنند و فضای زیادی برای سفارشی‌سازی باقی بگذارند. اگر وب‌سایت شما با استفاده از فریم‌ورک جنگو کدنویسی شده باشد، شما امکان این را دارید تا با استفاده از افزونه‌ها، کسب‌وکار خود را گستری دهید مقلا آن را در گوگل‌مپ اضافه کنید یا به‌راحتی وب‌سایت خود را به درگاه‌های پرداخت متصل کنید.

۳ ویژگی فوق‌العاده فریم‌ورک جنگو که آن را از سایرین مجزا می‌کند

فریم‌ورک جنگو، امکاناتی را در اختیار مدیران سایت‌ها قرار می‌دهد و خیال آن‌ها را راحت می‌کند تا به نحو احسن از آن برای بهبود کسب‌وکار خود بهره ببرند. ۳ ویژگی زیر، فریم‌ورک جنگو را از سایر فریم‌ورک‌ها، مجزا می‌کند:

دائمی بودن فریم‌ورک جنگو

جامعه دوستداران این فریم‌ورک آن‌قدر بزرگ است که یک وب‌سایت جداگانه به آن اختصاص داده ‌شده است که در آن توسعه‌دهندگان وب، سال‌هاست روی توسعه امکانات و ویژگی‌های این فریم‌ورک فعالیت می‌کنند. به دلیل پشتیبانی از این فریم‌ورک، این احتمال وجود دارد تا هر کدی که به آن نیاز دارید، قبلاً نوشته‌شده باشد. این پشتیبانی باعث شده است فریم‌ورک جنگو همچنان پس از ۱۵ سال محبوب باشد و بسیاری از کسب‌وکارها برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه خود از آن استفاده کنند.

پنل مدیریت

فریم‌ورک جنگو دارای یک پنل مدیریت داخلی است که به شما امکان می‌دهد مدل‌ها، مجوزهای کاربران، محتوای سایت و به‌طورکلی همه امکانات سایت کسب‌وکار خود را بدون نیاز به پایگاه دیگری برای مدیریت داده‌ها، مدیریت و سفارشی‌سازی کنید.

قابلیت تست خودکار

جنگو مجموعه‌ای از ابزارهای تست و رفع اشکال را ارائه می‌دهد که فرایند تست بخش‌های مختلف سایت را خودکار می‌کند. رویکرد عملی جنگو برای انجام کارها آن را از بقیه فریم‌ورک‌ها متمایز کرده است.

فریم‌ورک جنگو برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

فریم‌ورک جنگو یک راه‌حل عالی هم برای استارت‌آپ‌ها و هم برای شرکت‌های بزرگی است که قصد دارند محصولات خود را در سریع‌ترین زمان ممکن و با هزینه کارامد ارائه دهند. جنگو را می‌توان برای ساختن تقریباً هر نوع وب‌سایتی از سیستم‌های مدیریت محتوا و ویکی‌ها گرفته تا شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری مورداستفاده قرار داد. در ادامه می‌توانید نمونه‌های بیشتری از پروژه‌های موفق ساخته‌شده با جنگو را بیابید. با کمک این فریم‌ورک، نه‌تنها می‌توانید یک وب‌سایت ایجاد کنید، بلکه می‌توانید آن را با ویژگی‌ها و امکانات جدید غنی کنید.

۷ نمونه موفق از کاربرد جنگو در سطح جهانی

جنگو یکی از انتخاب‌های برتر برای بسیاری از غول‌های تجاری و یک فریم‌ورک همه‌کاره است که برای هر نوع پروژه توسعه وب مناسب است. با مزایا و امکانات منحصربه‌فرد جنگو که به آن اشاره کردیم، تعجب‌آور نیست که انتخاب شرکت‌های نام‌آشنا باشد. برخی از سایت‌های معروف که به طور کامل یا جزئی بر اساس جنگو ساخته‌شده‌اند، عبارت‌اند از:

اینستاگرام

اینستاگرام یکی از معروف‌ترین شبکه‌های اجتماعی است که وب‌سایت آن با پایتون و فریم‌ورک جنگو ساخته‌شده است. چرا؟ اینستاگرام حجم عظیمی از داده‌ها و تعاملات کاربران مانند لایک و کامنت و اشتراک‌گذاری را پردازش می‌کند. با جنگو، تیم اینستاگرام می‌تواند همه این تعاملات را مدیریت کند.

موزیلا فایرفاکس

دومین مرورگر پرکاربرد جهان بعد از گوگل‌کروم، مرورگر موزیلا است که هر ماه باید پاسخگوی صدها میلیون جستجو باشد. با توجه به تعداد پرس‌وجوهایی که آن‌ها دریافت می‌کنند، به‌راحتی می‌توان فهمید که چرا اکنون، وب‌سایت پشتیبانی موزیلا و تمامی افزونه‌های مرورگر آن‌ها توسط جنگو پشتیبانی می‌شوند.

پینترست

میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان ایده‌های جدید خود را از Pinterest کشف می‌کنند و الهام می‌گیرند. به لطف فریم‌ورک جنگو، کاربران می‌توانند در پینترست عضو شوند و ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند.

یوتیوب

سایتی که نیاز به معرفی ندارد! این سایت اولین‌بار با PHP ساخته شد، اما رشد سریع مخاطبان و لزوم پیاده‌سازی سریع ویژگی‌های جدید باعث شد این تیم به جامعه علاقه‌مندان فریم‌ورک جنگو بپیوندد.

ناسا

وب‌سایت رسمی اداره ملی هوانوردی و فضایی محلی، مرجعی برای میلیون‌ها کاربر برای بازدید و بررسی اخبار، تصاویر، ویدئوها و پادکست‌ها است. جنگو بخش‌های خاصی از وب‌سایت رسمی ناسا را ​​توسعه می‌دهد.

واشنگتن پست

اگر یک روزنامه تأثیرگذار در جهان وجود داشته باشد، قطعاً واشنگتن‌پست است. وب‌سایت واشنگتن‌پست یک منبع خبری آنلاین بسیار محبوب است و حجم عظیم بازدید و ترافیک آن توسط فریم‌ورک جنگو مدیریت می‌شود.

دراپ باکس

معروف‌ترین و محبوب‌ترین برنامه ذخیره‌سازی اسناد، ویدئو و تصاویر که با استفاده از آن می‌توانید از هرکجا و از هر دستگاهی به فایل‌های خود دسترسی داشته باشید. به لطف جنگو است که توسعه‌دهندگان وب این فرصت را داشتند تا گزینه تاریخچه کاربری را به این برنامه اضافه کنند، یک حساب کاربری را در دستگاه‌های مختلف همگام کنند و مهم‌تر از همه، گزینه اشتراک‌گذاری فایل را اضافه کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *