دانستنی

دورکاری چیست؟ مزایا و معایب دورکاری

دورکاری چیست؟ مزایا و معایب دورکاری

دورکاری اینترنتی

دورکاری چیست؟ فریلنسینگ، دورکاری یا آزادکاری معانی یکسان و مشابهی دارند.   طبق مفهوم ساده‌ای که از remote jobs که برگردان انگلیسی این کلمه است بر می‌آید در حقیقت دورکاری به معنای کار کردن در مکانی دور از دفترکار است. حالا این دورکاری در منزل، کافه، کتابخانه یا هر جای دیگری انجام می‌شود. اگر به دنبال کار در چنین شرایطی هستید با مفاهیم مختلفی مثل دورکاری، آزادکاری و فریلنسری مواجه می‌شوید که شباهتهایی با یکدیگر دارند. کارلنسر در این مقاله به تشریح مفهوم دورکاری اینترنتی، به بررسی مزایا و معایب آن و فرصت‌های شغلی دورکاری خواهد پرداخت.

 

شرایط دورکاری اینترنتی

دورکاری مفهومی رو به گسترش در دنیای کسب و کار است. شرکت‌های مختلف امروزه بیش از پیش طبق شرح وظایف شغلی که برای سمت‌های مختلفشان در نظر گرفته‌اند؛ به دنبال استخدام دورکار به صورت تمام وقت یا پاره وقت هستند. اگر به دورکاری اینترنتی علاقه دارید باید قبل از عقد قراردارد دورکاری، شرح وظایف شغلی را به خوبی مطالعه کنید. آیا این دورکاری به طور ۱۰۰ درصد از راه دور و مجازی انجام می‌شود یا گاهی اوقات برای انجام هماهنگی‌های لازم یا دریافت آموزش‌های جدید باید به محل مدنظر شرکت مراجعه کنید؟ دورکاری‌ها می‌توانند آزادکاری یا فریلنسری را هم در برگیرند که همه اینها وابسته به شرایط کارفرما و کارمند است. تمامی این موارد را در طول مصاحبه شغلی مدنظر قرار دهید. در شرکت‌های ایرانی معمولاً مفاهیم دورکاری، آزادکاری و فریلنسری معادل یکدیگر به کار می‌روند و کارفرما و کارمند بر سر وظایف شغلی به تفاهم دو طرفه می رسند.

مزایای دورکاری

مزایا و معایب دورکاری چیست؟

دورکاری از دو جنبه اهمیت دارد. یکی اینکه کارفرما به بهترین کارمند ممکن می‌رسد و دیگر اینکه کیفیت زندگی کارکنان ارتقا پیدا می‌کند. از آنجا که شادکامی کارمند و کارفرما به یکدیگر وابسته است این همکاری سازنده در بلندمدت به نفع هر دو طرف تمام خواهد شد. در ادامه ابتدا به مزایای دورکاری برای کارمند اشاره خواهیم کرد.

 

تعادل بهتر میان کار و زندگی

با کار از خانه به خوبی می‌توانید برنامه‌ها و وظایفتان در خانه مثل خرید و رسیدگی به فرزندان را انجام دهید. بیشتر می‌توانید با اعضای خانواده و دوستانتان وقت بگذرانید. کارکنان از طریق دورکاری به برنامه زمانی می‌رسند که متناسب با اولویت‌هایشان است و دیگر تحت فشار برنامه کاری دقیق در محل کار قرار نمی‌گیرند. برنامه‌های کاری دقیق، نیازهای شخصی و خانوادگی افراد را مدنظر قرار نمی‌دهند.

از طرف دیگر وقت خودتان را صرف رفت و آمد به محل کار نمی‌کنید پس این زمان را برای عزیزانتان یا رفع نیازهای شخصی خودتان صرف می‌کنید. با این روش به تعادل میان کار و زندگی رسیده و شادی بیشتری را در کنار اعضای خانواده تجربه می‌کنید.

 

حفط سلامتی با فریلنسینگ

هنگامیکه به طور تمام وقت در محل کارتان هستید، حفظ رژیم غذایی سالم و سبک زندگی بهینه برایتان دشوار است. کارکنان معمولاً غذای سالم و خانگی با خودشان به محل کار  نمی‌برند و در عوض از نزدیک‌ترین رستوران، غذا می‌گیرند. کارکنان تمام وقت در بین ساعات کاری فعالیت مطلوبی ندارند. داشتن رژیم غذایی سالم با دورکاری (از طریق دسترسی به آشپزخانه مجهز) ساده‌تر است و زمان بیشتری برای فعالیت ورزشی در بین ساعات کاری دارید. در نتیجه دیرتر دچار فرسودگی شغلی می‌شوید

 

دسترسی به جمعی از استعدادها

اگر بخواهید کارکنان را از محل زندگی و شهر محل کارتان انتخاب کنید، گزینه‌های محدودی در مقابلتان قرار دارند. ولی با استفاده از دورکاری، استخری از استعدادها در سراسر جهان در مقابلتان قرار می‌گیرند. افراد فوق العاده در هر جایی، کارهای فوق العاده‌ای انجام می‌دهند. نباید افراد فوق العاده را از دست بدهید.

 

دورکاری اینترنتی

وفاداری

اگر فردی که به صورت دورکاری استخدام کرده‌اید به خوبی با فرایند کاری هماهنگ شود؛ با دورکاری به اعتماد متقابل بالایی می‌رسید. یعنی به شما و تیم کاری شما اطمینان پیدا می‌کند. اطمینان و سرمایه گذاری شخصی کارمند روی کار شما به معنای افزایش وفاداری است.

 

افزایش بهره‌وری کارکنان

دورکاری یعنی کارکنان می‌توانند در هنگامیکه بیشترین بهره‌وری را دارند به فعالیت بپردازند. برخی از افراد در هنگام صبح، برخی در عصر و برخی هم در هنگام شب، بهره وری کاری بالایی دارند و برخی هم ترکیبی از این ساعت‌ها را مدنظر دارند. هر کارمند با انجام دورکاری می‌تواند فعالیت‌های کاری را در بهترین زمان ممکن برای خودش انجام دهد که باعث افزایش بهره وری کاری او می‌شود. در اینجا هر کارمند با استفاده از نقاط قوت خودش به فعالیت بهینه روی می‌آورد.

 

کاهش هزینه‌ها

تهیه دفاتر کاری در اکثر مواقع بسیار گران تمام می‌شود. تجهیزات دفتری هم گران هستند. تیم‌های کاملاً دورکار این هزینه‌ها را به صفر می‌رسانند. هزینه‌های تجهیزات سنگین اداری به همراه هزینه‌های رفت و آمد به محل کار، سرسام آور هستند.

 

معایب دورکاری

دورکاری با وجود مزایای مختلف برای کارمند و کارفرما دارای جنبه‌های منفی هم هست. البته می‌توان با کسب مهارتهای کاری لازم این معایب را کنار زد. در ادامه به این معایب اشاره خواهیم کرد.

 

ارتباطات

اگرچه شاید حضور در محل کار ناخوشایند به نظر برسد ولی فواید خاصی هم دارد که از جمله آنها، برقراری روابط بین فردی است. با تمامی همکاران در یک اتاق هستید پس با هم گفتگو می‌کنید. از طریق ارتباطات چهره به چهره به راحتی شرایط موجود را درک می‌کنید. در واقع حالات چهره، زبان بدنی و حس کلی افراد راهی برای پی بردن به افکار شخصی آنها است.

این تعاملات در دورکاری وجود ندارند و برقراری ارتباطات را دشوار می‌کنند. پس جنبه های ارتباطی را در حین دورکاری مدنظر قرار داده و مرتب در این باره با اعضای گروه صحبت کنید. از طرف دیگر کار در خانه و فقدان ارتباطات بین فردی به خاطر عدم خروج از خانه و عدم مردم آمیزی هم مسأله ساز است. شما به روابط انسانی نیاز دارید و نباید تمام روز را با پیژامه در مقابل لپ تاپ سر کنید.

 

شرایط دورکاری

بی نظمی

حضور یافتن در دفتر کار، نوعی برانگیختگی در شما ایجاد می‌کند. افراد به این خاطر در دفتر کار به فعالیت می‌پردازند که همکاران در اطرافشان در حال کار هستند و اگر از زیر کار در بروند، دیگران متوجه می‌شوند. در دورکاری، اینگونه فشارهای کاری و نظارتی وجود ندارد؛ پس خودتان باید نظم کاری را فراهم کرده و به مدیریت خویشتن (Self-management) روی آورید.

 

سازماندهی افراطی

نرم افزارهای مختلفی برای دورکاری طراحی شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به Todoist، Asana و Habitica اشاره کرد. استفاده از این نرم افزارها یعنی همیشه کار برای انجام دادن دارید و می‌توانید پیشرفت کارتان را بررسی کنید. این شرایط استرس زیادی را به شما تحمیل می‌کند و انعطاف پذیری شما را محدود می‌کند. باید بین بی نظمی و سازماندهی افراطی به تعادل مطلوبی برسید. برای این کار نیازمند مهارتهای مدیریت زمان هستید.

 

عدم تعادل میان کار و زندگی

از طرفی، دورکاری می‌تواند حد و مرزهای میان کار و زندگی را به هم بریزد. قرارگیری در محیطی بسیار راحت و آشنا که انجام امور شخصی را می‌طلبد، تمرکز روی کار کردن را دشوار می‌کند. برای برقرار حد و مرزهای مشخص باید یک روال روزانه برای خودتان بسازید و بعد کار کردن را به این روال روزانه اضافه کنید. برای مثال صبح ساعت ۷ از خواب بیدار می‌شوید، دوش می‌گیرید، صبحانه می‌خورید و بعد کارتان را تا ساعت مشخصی ادامه می‌دهید. سعی کنید تا مکان مشخصی را برای دورکاری در منزل در نظر بگیرید که حداقل حواسپرتی را برایتان به همراه دارد. در این مکان، فقط باید روی کار متمرکز شوید.

 

وابستگی به فناوری

فناوری حیرت انگیز است. فناوری مبنای دورکاری، برقراری ارتباط از راه دور و انجام امور است. حالا به جایی رسیده‌ایم که با نرم افزارهای چت، ردیابی زمانی، بردهای وظایف شغلی، جلسات آنلاین و غیره قادر به برقراری ارتباط و کار تیمی فارغ از مکان اعضای تیم هستیم. البته احتمال خرابی این فناوری در هر برهه از زمان وجود دارد. در واقع طبق قانون کلاسیک مورفی (Murphy Law) معمولاً این خرابی در برترین لحظه اتفاق می‌افتد. مثلاً موعد تحویل پروژه فرا رسیده و می‌خواهید فایل را ارسال کنید ولی ناگهان برق قطع می‌شود.

این شرایط روی کارتان اثر منفی دارد. البته نقص فناوری در دفاتر کار تمام وقت هم مشاهده می‌شوند. البته می‌توانید این مشکلات را با سرمایه گذاری مناسب، مرتفع کنید. می‌توانید از سیستم برق اضطراری استفاده کنید یا با شرکت اینترنتی که خدمات ثابت و متحرک خوبی را در اختیارتان قرار می‌دهد، قرارداد ببندید. در ادامه مقاله برخی از فرصت‌های پر درآمد دورکاری را به شما معرفی می‌کنیم.

 

کار دورکاری اینترنتی

 

 

فرصت‌های شغلی دورکاری  یا فریلنسینگ با درآمد بالا

 

مدیر توسعه کسب و کار

این مدیر باید به توسعه طرح‌های کسب و کار پرداخته، منابع مشتریان جدید را شناسایی نموده، حساب‌ها را مدیریت کرده و اهداف فروش را تأمین کند. مدیر توسعه کسب و کار باید راه و روش‌های افزایش  درآمد کسب و کار را شناسایی کند. چنین مدیری نیازمند مهارتهای فروش، مهارت برقراری روابط مؤثر  با مشتری و حفظ روابط کسب و کار است. درآمد این شغل در کشورهای اروپایی ۴۴ تا ۱۲۲ هزار دلار در سال است.

 

معمار رایانش ابری

معماران ابری روی راهبردهای رایانش ابری در شرکت‌ها نظارت دارند. طراحی اپلیکیشن ابری، مدیریت و نظارت و طراحی برنامه‌ها بخشی از وظایف این شغل دورکاری پر درآمد هستند. معمار ابری نیازمند دانش در حوزه سیستم‌های عملیاتی، شبکه سازی، زبانهای برنامه ریزی و امنیت ابری است. درآمد این شغل در کشورهای اروپایی ۷۱ تا ۱۶۰ هزار دلار در سال است.

 

تحلیلگر امنیت سایبری

نقش حفاظت از شبکه‌ها و سیستم‌های کامپیوتری در شرکت یا سازمان بر عهده تحلیلگر امنیت سایبری است. تحلیلگران، خلل‌های امنیتی در شبکه‌ها را مورد بررسی قرار داده؛ در مورد ترندهای فناوری پژوهش می‌کنند؛ برنامه‌هایی برای مشکلات امنیتی طراحی نموده و سایر امور امنیت سایبری را مدیریت می‌نمایند. اغلب تحلیلگران سایبری در حوزه فناوری اطلاعات تجربه دارند. حقوق سالانه این دورکاران به ۵۱ تا ۱۱۷ هزار دلار در سال می‌رسد.

 

مدیر امور مالی

شغل پردرآمد مدیر امور مالی به مدیریت حسابهای بانکی، کنترل تراکنش‌ها، تهیه راهبرد مالی، نظارت بر واحد مالی، اجرای ارزیابی‌ها و ارائه گزارش و بودجه بندی مالی می‌پردازد. مدرک ارشد مدیریت کسب و کار، مدیریت مالی یا مدیریت اقتصادی برای این سمت شغلی مورد نیاز است. حقوق سالانه این مدیران به ۶۱ تا ۱۶۱ هزار دلار در سال می‌رسد.

 

توسعه دهنده وب (Front- End Developer)

توسعه دهندگان وب به تولید HTML،CSS و جاوا اسکریپت برای وب سایت‌ها و اپلیکیشن های وب می‌پردازند. هدف آنها گردش مناسب کاربران درون وب سایتها با وجود عناصر بصری مناسب است. این دورکاری برنامه نویسی و پر درآمد، نیازمند تجربه در حوزه طراحی بصری و back-End مثل SQL، Java، PHP، Ruby یا NET است. درآمد سالیانه توسعه دهندگان ۴۷ تا ۱۰۸ هزار دلار است. همچنین سفارش پروژه طراحی wordPress امروزه فضای کاری فراوانی برای فریلنسرها ایجاد کرده است.

 

کار فریلنسری از منزل

 

مدیر بازاریابی

مدیر بازاریابی، هدایت واحدهای بازاریابی را از طریق راه اندازی کمپین‌های بازاریابی بر عهده دارد. اجرای پژوهش و تحلیل روندهای بازار برای ایجاد برنامه‌های بازاریابی از وظایف متداول این مدیران است. مدرک کارشناسی و چند سال سابقه برای مدیریت بازاریابی مورد نیاز است. حقوق سالیانه مدیراین بازاریابی ۴۷ تا ۱۴۹ هزار دلار است.

 

توسعه دهنده موبایل

توسعه دهندگان موبایل به طراحی اپلیکیشن های گوشی‌های هوشمند و تبلت ها می‌پردازند. اغلب این مشاغل نیازمند تخصص در حوزه iOS و اندروید به همراه شناخت سیستم‌های عامل ویندورز و مک هستند. همچنین توسعه دهندگان وب می‌توانند بعد از فرایند طراحی اپلیکیشن ها به بررسی و اصلاح نواقص بعدی آنها هم بپردازند. حقوق سالیانه آنها بین ۵۰ تا ۱۱۳ هزار دلار در سال است.

 

مدیر روابط عمومی

مدیران روابط عمومی، تصویر عمومی سازمان را تحت نظارت دارند. آن‌ها محتوای مکتوب و رسانه‌ای را تهیه کرده؛ رویدادهای عمومی را تحت نظارت دارند؛ برنامه‌های ابتکاری برندسازی و غیره را انجام می‌دهند. مدیریت یک تیم روابط عمومی از جمله وظایف این مدیران است. حداقل مدرک کارشناسی و بیش از ۱۰ سال سابقه برای این کار مورد نیاز است. دامنه حقوقی این مدیران دورکار ۴۹ تا ۱۴۰ هزار دلار در سال است.

 

نویسنده یا تولید کننده محتوا

شرکت‌های بزرگ به ویژه نهادهای تبلیغاتی و بازاریابی تا حد زیادی به تولیدکنندگان محتوا برای تولید محتوای جذاب برای مشتریانشان نیاز دارند تا بتوانند وبلاگ‌ها، خبرنامه‌ها، تبلیغات ، کمپین‌های تبلیغاتی و پروژه‌های نگارشی را در جهت بهبود تصویر کلی برندشان، بهینه سازی کنند. آشنایی به اصول نگارش، ترجمه و ویراستاری به همراه اصول بهینه سازی محتوای دیجیتال برای تبدیل شدن به نویسنده‌ای خبره اهمیت دارد. دامنه درآمد این نویسندگان ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار در سال است.

دورکاری ترجمه

 مترجم

اگر به زبانهایی مثل چینی، اسپانیایی، فرانسوی، عربی، انگلیسی و غیره تسلط دارید پس دورکاری در این زمینه فکر خوبی است .دو زبانه یا چند زبانه بودن مزایای خاص خودش را دارد که یکی از آنها امکان دورکاری به عنوان مترجم است. برای مثال شما می توانید با مهارتهایی مانند ترجمه عربی یا ترجمه ترکی شروع به کسب درآمد از طریق کارلنسر در خانه کنید. حتماً نیازمند مدرک زبان نیستید ولی داشتن آن یک مزیت محسوب می‌شود. متوسط درآمد مترجمان دورکار د رکشورهای اروپایی ۷۱ هزار دلار در سال است.

 

معلم خصوصی

حالا دیگر آموزش وارد مرحله جدیدی شده و به راحتی می‌توانید از راه دور  به تدریس مهارتهایتان به دیگران بپردازید. مثلاً زبان ترکی را به یک ایرانی ساکن استرالیا آموزش می‌دهید. شرکت‌هایی در این حوزه دارای نیروهای دورکار برای آموزش زبان انگلیسی هستند. دامنه حقوق آموزگاران آنلاین ۲۲ تا ۳۶ هزار دلار در سال است.

 

مدیر رسانه‌های اجتماعی

به عنوان مدیر شبکه اجتماعی نیازمند دانش بازاریابی و توسعه رسانه‌های اجتماعی هستید. در این شغل باید بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی را هدایت نموده، حضور آنلاین برند را تقویت نموده و با مشتریان و مصرف کنندگان برند در شبکه‌های اجتماعی تعامل برقرار کنید. متوسط درآمد این مشاوران ۲۵ هزار دلار در سال است.

 

دستمزد دورکاری

 

تایپیست

شرکت‌های زیادی به دنبال استخدام تایپیست دورکار هستند و ورود به این شغل حتی برای یک تازه کار هم ساده است. تایپ دارای انواع مختلف عمومی، حقوقی، درمانی و غیره است. حقوق این نوع دورکاری تا حد زیادی وابسته به حجم کار است ولی سالیانه به طور متوسط ۵۴ هزار دلار در کشورهای اروپایی، کسب درآمد دارید.

 

طراح گرافیکی

اگر ذهن خلاقی دارید پس به راحتی می‌توانید طراحی‌های گرافیکی را طبق سلیقه مشتریان اجرا کنید. این طراحی‌ها شامل طراحی لوگو، سایت، پوستر، بسته بندی، نشان تجاری، فیلم تبلیغاتی و غیره می‌شوند. تسلط روی نرم افزارهای ادوب و فتوشاپ برای این حرفه الزامی است. متوسط درآمد سالیانه طراحان ۵۰ تا ۷۰ هزار دلار در سال است.

 

چطور در دوران کرونا، کسب درآمد داشته باشیم؟

در مورد دورکاری تحقیق کنید، مشاغل از راه دور یا فریلنس در حال رایج تر شدن هستند ، به طوری که سایت معروف FlexJobs شاهد رشد ۷ درصدی متقاضیان دورکاری از ماه مارس تا آوریل بوده است.

در حقیقت، کار پاره وقت، یک گزینه مناسب برای درآمدزایی سریع است، زیرا روند استخدام سریع تر از مشاغل تمام وقت انجام می‌گیرد. ساعت کاری شما در دورکاری می تواند از چند ساعت در هفته تا ۳۰ ساعت در هفته باشد.

درآمد از طریق سایت  فریلنس پارس

(www.freelancepars.com)

فریلنس پارس ، یک سایت فریلنسینگ و دورکاری برای سفارش و انجام پروژه های اینترنتی در ایران است. انواع پروژه ها و نیازهای کاری و شغلی در زمینه های سفارش تایپ، تولید محتوا، ترجمه زبان های مختلف، طراحی گرافیک، عکاسی، ادیت عکس و فیلم، برنامه نویسی، طراحی سایت، دستیار مجازی، آهنگسازی و ویرایش صوت، معماری، نقشه کشی، مدلسازی و… در این سایت قابل تعریف و اجراست.کارفرمایان، نیازها یا پروژه های خود را در این سایت به صورت رایگان مطرح کرده و متخصصان یا فریلنسرهای سایت، با ارائه پیشنهاد همکاری، پروژه‌ها را انجام داده و تحویل می‌دهند. کارفرما، پس از ثبت پروژه و توافق نهایی با فریلنسر بر سر هزینه و روش انجام کار، هزینه پروژه را واریز کرده و سایت، مبلغ را نزد خود نگه می‌دارد. پس از انجام کار و تحویل به کارفرما، تایید و رضایت او، مبلغ برای فریلنسر آزاد می‌شود. با این قابلیت که در اصطلاح “پرداخت امن” نامیده می‌شود، هم کارفرما از انجام پروژه خود اطمینان دارد و هم فریلنسر از واریزی مبلغ توسط کارفرما.

مراحل ثبت نام و عضویت در سایت فریلنس پارس

۱-در سایت به عنوان فریلنسر ثبت نام کنید و ایمیل و شماره موبایل خود را تایید کنید.

www.freelancepars.com

۲- سپس پروفایل خود را کامل کنید و مهارت‌ها، سابقه تحصیلی، شغلی و… را بنویسید.

۳- اگر نمونه کارهای مناسبی دارید، در سایت آپلود کنید.

۴- وارد قسمت پروژه های سایت شده، پروژه های مد نظر و مرتبط با مهارت ها و توانایی های خود را پیدا کنید و آن‌هایی که از نظر زمانی و هزینه، مایل به انجام آن‌ها هستید را ثبت پیشنهاد زده و مبلغ پیشنهادی، زمان و توضیحات لازم را برای کارفرما بنویسید.

 

در نهایت . . .

باید بدانیم که دورکاری مزایا و معایب خاص خودش را دارد دورکاری به مهارتها و ویژگیهای شخصیتی خاصی نیاز دارد تا بتوانید تعادل میان کار و زندگی را برقرار کرده و به شادکامی و بهزیستی برسید. پس با بررسی دانش کاری و مهارتهای شغلی خودتان، دورکاری اینترنتی مناسب خودتان را به عنوان شغل اول یا دوم، انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *