دانستنی

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

آیا به عنوان بازاریاب دیجیتال مشغول به فعالیت هستید و می‌خواهید به عضوی فعال در بازار فناوری تبدیل شوید؟ شما در حین اجرای راهبردهای دیجیتال مارکتینگ، به عنوان بازاریاب محتوا عمل نموده و نیازمند تفکر خلاقانه و برقراری ارتباط مؤثر هستید. این کار خیلی هم ساده نیست.

اگر بازاریاب استارتاپی کوچک هستید و تیم فنی شرکت، شناختی از دیجیتال مارکتینگ ندارد، پس شما مثل یک آدم فضایی در جمعی از افراد ناشناس دیده می‌شوید. این شکاف چندان خوشایند نیست. برای رشد کسب و کار باید بتوانید راهبرد بازاریابی مدنظرتان را با همکارانتان در میان بگذارید و همکاری آنها را جلب کنید.

در این مقاله به برخی از سوء تفاهم‌های احتمالی میان بازاریابان دیجیتال و تیم‌های فنی اشاره می‌کنیم و نحوه حل و فصل این اختلافات را به شما آموزش می‌دهیم.

اگر تیم فنی هیچ آشنایی با راهبرد بازاریابی دیجیتال ندارد، چه باید کرد؟

کسب درآمد از طریق ایجاد فروشگاه محصولات خود بصورت رایگان در سرکالا

اگر هر کدام از شما کسب و کاری داره چه کسب و کار خانگی و یا مغازه ای داره و علاقه داره که کارشو توسعه بده و محصولاتش رو بیشتر معرفی کنه و  فروشگاه اینترنتی داشته باشه میتونه فروشگاه خودشو تو سایت سرکالا درست کنه و محصولاتشو و اجناس مغازه شو تو فروشگاه خودش بذاره و لینک فروشگاه خودشو تو کانال های مختلف بذاره و یا به دوستان خودش بده تا محصولاتشو تو فروشگاهش ببینند و خرید کنند .

هدف از ایجاد سایت فروشگاهی سرکالا، تجمع محصولات و کالاهای موجود در مغازه‌های کوچک گسترده سطح شهر در یک فروشگاه جامع و کامل و ارائه حق انتخاب بهینه به مشتریان از میان انبوهی از کالاهای مشابه و دسترسی سریع و آسان به آنهاست.
هدف، ایجاد یک ارتباط مستقیم بین فروشنده و خریدار است به‌گونه‌ای که فروشنده بتواند تمامی کالاهای موجود در فروشگاه خود را در کمترین زمان ممکن و به نحو احسن به خریدار معرفی کند و خریدار نیز بتواند کالاهای موردنیاز خود را با دقت و اطلاعات کامل و با صرف کمترین وقت و انرژی و مناسب‌ترین قیمت تهیه کند

دستورالعمل اجرایی

برای ساختن فروشگاه خودتون مراحل زیر را دنبال کنید
مراحل ایجاد فروشگاه با موبایل :
۱- وارد سایت زیر بشید .
www.sarkala.com
۲- گزینه حساب کاربری رو در پایین بزنید
۳-عضویت را بزنید
۴-گزینه من یک فروشنده هستم را بزنید و اطلاعات خود را وارد کنید ودکمه عضویت را بزنید .
۵-دقت داشته باشید در بخش اطلاعات ایمیل شما و گذر واژه شما نام کاربری و پسورد شما برای ورود به سایت هستند که باید جایی یادداشت کنید که فراموش نکنید .
در زیر باکس اسم فروشگاه لینکی نمایش داده میشود که این لینک آدرس فروشگاه شماست که باید آنرا هم جایی یادداشت کنید تا برای دیگران بفرستید .
۶- بقیه مراحل را ادامه دهید تا پنل پیشخوان فروشگاه شما ایجاد شود .
۷ – سپس وارد تنظیمات پنل پیشخوان شما شوید و عکس بنر و پروفایل فروشگاه خود را ایجاد کنید .

بعد از اینکه فروشگاهتون رو ساختید حالا نوبت گذاشتن محصولاتتون تو فروشگاهتون است

روش گذاشتن محصول در فروشگاهتون

۱- وارد سایت سرکالا بشید
www.sarkala.com
۲- با یوزر نیم و پسورد وارد پیشخوان فروشگاه خودتون بشید
۳- در پیشخوان و در باکس مشکی وسط صفحه منو را باز کنوید
۴- گزینه محصولات و افزودن محصول جدید را بزنید
۵- تصاویر و قیمت و توضیحات محصول خود را اضافه کنید و افزودن محصول را بزنید و در صفحه جدیدی که باز میشود اطلاعات محصول را چک کنید و ذخیره اطلاعات را بزنید .
محصول شما در فروشگاهتان ذخیره شد

هنگامی که به عنوان رهبر دیجیتال مارکتینگ یا عضوی از تیم بازاریابی شرکت فعالیت می‌کنید، پس در وهله اول باید طرح بازاریابی دیجیتال را تهیه کنید. در این بین اگر هیچکدام از اعضای تیم فنی با راهبرد بازاریابی آشنایی ندارند و یا اهمیتی برایش قائل نیستند؛ چه باید کرد؟

اگر بازاریابی از نظر تیم فنی تنها به صورت ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی یا تهیه تبلیغات محسوب می‌شود؛ پس مانع از پیشرفت شما خواهند شد. شما باید راهبرد بازاریابی دیجیتال را با آنها در میان گذاشته و توجه آنها را جلب کنید. در ادامه برخی از راهبردها برای جلب همکاری اعضای تیم فنی در اختیارتان قرار می‌گیرد.

فرصت‌های از دست رفته را مطرح کنید

به اعضای تیم نشان دهید که با نادیده گرفتن دیجیتال مارکتینگ چه فرصتهایی را از دست داده‌اند. از ارقام، تحلیل‌های گوگل، گفتمان و شناسایی فرصت‌های از دست رفته برای جلب مشتریان جدید و افزایش فروش استفاده کنید تا آنها را با برنامه بازاریابی خودتان همراه کنید.

داستان‌های موفق را با آنها در میان بگذارید

اگر به داده‌های کافی در مورد فرصت‌های از دست رفته، دسترسی ندارید، پس می‌توانید داستانهای موفقیت سایر شرکت‌ها را با اعضای تیم در میان بگذارید. در طول گفتگو با همکاران این داستانها را مطرح کنید. در رویدادهای بازاریابی دیجیتال شرکت کنید؛ با سایر افراد حاضر در صنعت خودتان ارتباط برقرار کنید و در مورد برنامه‌هایی که برایشان مفید واقع شده از آنها سوال کنید. سپس این اطلاعات را با تیم خودتان در میان بگذارید.

کارتان را با طرح بازاریابی کوتاه مدت آغاز کنید

اگر هنوز هم تیم فنی توجهی به شما ندارد از آنها بخواهید که در اجرای طرح آزمایشی با شما همراهی کنند. طرح دیجیتال مارکتینگ را برای چند ماه طراحی کنید و معیارها را از قبل مشخص کنید. در این شرایط به راحتی می‌توانید راهبردتان را پیش ببرید و کارفرماها و همکارانتان هم فرصت مشارکت در آن را پیدا می‌کنند.

اگر راهبرد بازاریابی فعلی در شرکت به روز نیست، چه باید کرد؟

آیا چیزی بدتر از تیم ناآشنا با دیجیتال مارکتینگ وجود دارد؟ بله داشتن طرح بازاریابی که سرمایه گذاری زیادی رو آن صورت گرفته و کارآمد نیست. بدون داشتن زیر بنای کاری مناسب قادر به اعمال تغییرات حیاتی نیستید. در ادامه به راهبردهایی در این زمینه اشاره می‌کنیم.

پرسش‌های خاصی را مطرح کنید

به جای انتقاد کردن، پرسش‌هایی را مطرح کنید. از مافوق بخواهید تا به شما اجازه دهد که جلسه‌ای راهبردی را با همکارانتان تشکیل دهید و این پرسش‌ها را از آنها بپرسید که (۱) چه فعالیت‌های کارآمدی انجام شده است؟ و (۲) چه کارهایی را می‌توان بهتر انجام داد؟ شاید در طول این جلسه از شباهت افکار همکاران به افکار خودتان، تعجب کنید. در این صورت قادر به همکاری بهینه با آنها می‌شوید.

از تغییرات کوچک شروع کنید

در حین بیان ایده‌های جدید از کارهای کوچک شروع کنید به جای اینکه راهبردی کامل را از اعضای تیم مطالبه کنید به بیان ایده‌ها و تغییرات کوچک در هر جلسه، بسنده کنید. مثلا برای سئو می مثال‌هایی از ایده‌های کاربردی در سایر تیم‌ها را با اعضای تیم خودتان در میان بگذارید تا نشان دهید که ایده پردازی منحصر به تیم شما نیست و سایر شرکت‌ها هم دارای ایده‌های عملی هستند.

هنگامی که تیم توسعه، اهمیتی به پروژه‌های دیجیتال مارکتینگ نمی‌دهد، چه باید کرد؟

به عنوان یک بازاریاب همواره باید از مهارت‌های فنی استفاده کنید. شاید این مهارتها به معنای یادگیری زبان HTML و CSS برای بهره برداری از طرح‌های ایمیلی، بدون ایجاد مزاحمت برای توسعه دهندگان نرم افزارهای شرکت است. یا شاید هم به معنی یادگیری SQL و راه اندازی پایگاه داده است تا دیگر منتظر مهندس داده نمانید.

البته فنی‌ترین بازاریاب‌ها هم برای عملی نمودن پروژه‌های خاصی به همکاری تیم‌های توسعه دهنده شرکت نیاز دارند. در واقع تیم‌های بازاریابی و تیم‌های مهندسی دارای سبک کاری بسیار متفاوتی هستند. تیم‌های بازاریابی کارهایش را براساس برنامه دقیق و زمانبندی ماهیانه انجام می‌دهند و بدون تعطیلی در حال فروش هستند. از طرف دیگر، تیم‌های توسعه دهنده، کارشان را در طول یک یا دو هفته به سرعت انجام می‌دهند و تحت این شرایط تغییرات لازم را در حین کار، اعمال می‌کنند.

اگر می‌خواهید که تیم فنی، کاری را برای پروژه بازاریابی شما انجام دهد؛ اول از همه باید با سیستم مدیریت پروژه آنها، هماهنگ شوید. باید بدانید که چه زمانی در حال برنامه ریزی کارهایشان هستند و به بهترین روش، درخواست‌هایتان را مطرح کنید. باید عملکرد تیم خودتان را هم با آنها در میان بگذارید. شاید تیم فنی بخواهد که در اواسط پروژه با شما ملاقات کند تا با نیازهای شما آشنا شود.

حالا اگر تیم فنی جایی برای شما در برنامه کاری پر مشغله خودش در نظر نگیرید، چه باید کرد؟ در اینجا باید به مافوق خودتان مراجعه کنید نباید به هم تیمی‌ها بگویید بلکه باید از رئیس بخواهید تا به شما برای یافتن راه حل کمک کند. شاید طراحان و توسعه دهندگان شرکت شما به کاهش حجم کاری نیاز دارند یا باید برای رفع نیازهای بازاریابی نیروی جدیدی استخدام شود.

هنگامی که رئیس شرکت چیزی از دیجیتال مارکتینگ نمی‌داند، چه باید کرد؟

شاید در شرکتی کوچک مشغول به کار هستید و تنها بازاریاب در تیم بازاریابی محسوب می‌شوید. پس در این شرایط به احتمال زیاد رئیس شما یک بازاریاب نیست. این شرایط فواید و معایب خاص خودش را دارد. در این شرایط آزادی زیادی برای امتحان کردن ایده‌های جدید دارید چون در این شرایط کارشناس بازاریابی شرکت محسوب می‌شوید.

از طرف دیگر، رئیستان نمی‌تواند کمکی در حوزه بازاریابی ارائه دهد یا به مربی شما تبدیل شود. در اینجا باید مربی دیگری را در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده یا به افراد با تجربه در حوزه کاری خودتان دسترسی پیدا کنید.

در این شرایط برای برقراری ارتباط خوب با رئیستان با او در مورد مسائل مهم زیر صحبت کنید:

  • آیا رئیستان نیاز به یادگیری مفاهیم بازاریابی از شما دارد؟ چقدر باید قبل از شروع پروژه به او توضیح دهید؟ آیا فقط باید از بودجه ارزیابی شده مطلع شود یا به سخنرانی جامعی نیاز دارد؟
  • کدام یک از نیازهایتان باید از جانب رئیس رفع شود؟ باید به او بگویید که چطور می‌تواند به شما کمک کند چون او نمی‌تواند راهنمایی مستقیمی در زمینه بازاریابی را در اختیارتان قرار دهد.

هنگامی که اعضای تیم فنی در مورد کدنویسی صحبت می‌کنند و اطلاعی از زبان بازاریابی ندارند،

چه باید کرد؟

هنگامی که متوجه می‌شوید تمامی توسعه دهندگان نرم افزار حاضر در اتاق جلسه به زبان متفاوتی صحبت می‌کنند، چه حسی پیدا می‌کنید؟ خب اگر در مورد کدنویسی صحبت می‌کنند پس به زبان دیگری صحبت می‌کنند که چندان هم مهم نیست.

باید بدانید همانطور که زبان کدنویسی شما را سردرگم می‌کنند، استفاده از اصطلاحات بازاریابی هم باعث سردرگمی آنها می‌شود. به آنها کمک کنید تا به زبان شما صحبت کنند.

از عبارات مخفف، اجتناب کنید

دیجیتال مارکتینگ پر از اصطلاحات تخصصی و عبارات مخفف پیچیده است که برای توصیف مفاهیمی ساده به کار می‌روند. برای مثال PPC  و CPC که به ترتیب مخفف‌های پرداخت به ازای کلیک و هزینه به ازای کلیک هستند. یا SEO و SEM که به معنای بهینه سازی موتور جستجو و بازاریابی موتور جستجو هستند. عبارت CRM هم به معنای مدیریت ارتباط با مشتری است. دامین اتوریتی، بک لینک سازی و بهینه سازی سرعت سایت و … نیز برخی دیگر از سایر این اطلاعات هستند.

برای اجتناب از سردرگمی اعضای تیم، عبارت کامل را بیان کنید. مثلاً به جای اینکه بگویید «در اینجا می‌توانیم از CTA استفاده کنیم؟» بگویید «در اینجا می‌توانیم از دکمه اقدام عملی استفاده کنیم؟»

درآمد از طریق سایت  فریلنس پارس

(www.freelancepars.com)

فریلنس پارس ، یک سایت فریلنسینگ و دورکاری برای سفارش و انجام پروژه های اینترنتی در ایران است. انواع پروژه ها و نیازهای کاری و شغلی در زمینه های سفارش تایپ، تولید محتوا، ترجمه زبان های مختلف، طراحی گرافیک، عکاسی، ادیت عکس و فیلم، برنامه نویسی، طراحی سایت، دستیار مجازی، آهنگسازی و ویرایش صوت، معماری، نقشه کشی، مدلسازی و… در این سایت قابل تعریف و اجراست.کارفرمایان، نیازها یا پروژه های خود را در این سایت به صورت رایگان مطرح کرده و متخصصان یا فریلنسرهای سایت، با ارائه پیشنهاد همکاری، پروژه‌ها را انجام داده و تحویل می‌دهند. کارفرما، پس از ثبت پروژه و توافق نهایی با فریلنسر بر سر هزینه و روش انجام کار، هزینه پروژه را واریز کرده و سایت، مبلغ را نزد خود نگه می‌دارد. پس از انجام کار و تحویل به کارفرما، تایید و رضایت او، مبلغ برای فریلنسر آزاد می‌شود. با این قابلیت که در اصطلاح “پرداخت امن” نامیده می‌شود، هم کارفرما از انجام پروژه خود اطمینان دارد و هم فریلنسر از واریزی مبلغ توسط کارفرما.

مراحل ثبت نام و عضویت در سایت فریلنس پارس

۱-در سایت به عنوان فریلنسر ثبت نام کنید و ایمیل و شماره موبایل خود را تایید کنید.

www.freelancepars.com

۲- سپس پروفایل خود را کامل کنید و مهارت‌ها، سابقه تحصیلی، شغلی و… را بنویسید.

۳- اگر نمونه کارهای مناسبی دارید، در سایت آپلود کنید.

۴- وارد قسمت پروژه های سایت شده، پروژه های مد نظر و مرتبط با مهارت ها و توانایی های خود را پیدا کنید و آن‌هایی که از نظر زمانی و هزینه، مایل به انجام آن‌ها هستید را ثبت پیشنهاد زده و مبلغ پیشنهادی، زمان و توضیحات لازم را برای کارفرما بنویسید.

عبارت‌ها را تعریف کنید

برخی عبارتها در تیم‌های فنی و بازاریابی، معانی متفاوتی دارند. هنگامی که از لیدها، تبدیل‌ها و کاربران صحبت می‌کنید باید هر دو طرف به معنای مشابهی فکر کنند.

برای مثال شاید تبدیل از نظر یک مهندس در زمان خرید کردن مشتریان اتفاق می‌افتد، ولی تیم بازاریابی وارد کردن آدرس ایمیل را هم نوعی تبدیل بداند. شاید تیم بازاریابی، فردی که از نسخه رایگان محصول استفاده می‌کند را به عنوان کاربر در نظر بگیرد؛ ولی مهندسان به هر فردی که از نسخه رایگان یا پولی استفاده می‌کند، کاربر بگویند. قبل از اجرای پروژه به هماهنگی در مفهوم واژه‌های تخصصی برسید.

هنگامی که بودجه مدنظرتان را به دست نمی‌آورید، چه باید کرد؟

شاید در کنار تیمی کار می‌کنید که نیاز شرکت به دیجیتال مارکتینگ را درک می‌کند ولی آیا ارزشی برایش قائل هست؟ شاید عجیب به نظر برسد که ما فوق‌ها از شما حمایت می‌کنند، ولی نمی‌خواهند برای اجرایی شدن پروژه هایتان به شما پول بدهند. شما به تبلیغات پولی، استخدام فریلنسرها یا توسعه تیم بازاریابی نیاز دارید.

این شرایط دشوار است. حتی گاهی اوقات بازاریابی که حداکثر منابع را در اختیار دارد هم برای رسیدن به نتایج مدنظرش به پول نیاز دارد. اگر در این شرایط قرار دارید، از روش‌های زیر استفاده کنید.

تحقیق کنید

اگر رئیس دقیقی دارید، پس خودتان را برای گرفتن بودجه آماده کنید. در مورد هزینه‌ها و مدت زمان لازم برای رسیدن پروژه به بازدهی و بازگشت سرمایه، تحقیق کنید. تلاش برای محدود کردن بودجه و رسیدن به بالاترین نتایج با کمترین بودجه باعث جلب اعتماد رئیستان می‌شود.

گاهی اوقات رئیستان، پول مورد نیاز را در اختیارتان قرار نمی‌دهد، چون نمی‌داند که آیا شما به خوبی به آن فکر کرده‌اید یا نه؟ باید خیالش را راحت کنید و به او ثابت کنید که در حال انجام سرمایه گذاری هوشمندانه است.

معامله کنید

صحبت کردن از پول با رئیس به ویژه در حوزه دیجیتال مارکتینگ تا حدی تنش زا محسوب می‌شود. قبل از اجرای طرح دیجیتال مارکتینگ از قبل باید برخی از مسائل را بدانید ولی هزینه اجرای تبلیغات به طور روزانه و حتی ساعتی دچار تورم می‌شود. پس طوری معامله کنید که بتوانید پروژه را پیش ببرید.

طوری معامله نکنید که انگار هر روز برای اجرای یک سیستم نیازمند دریافت کمک هزینه از مافوق خودتان هستید. بهتر است بتوانید بدون تأیید رئیس هم تا حد خاصی، پول خرج کنید. برای مثال اگر کاری کمتر از ۵۰۰ دلار هزینه می‌برد، بتوانید هزینه کنید و این هزینه‌ها در طول یک ماه نباید بیشتر از دو هزار دلار شوند. برای هزینه کرد پول بیشتر از این مقدار، نیازمند تأیید رئیستان هستید.

خلاقیت به خرج دهید و دوباره تقاضا کنید

اگر رئیستان نخواهد بودجه را در اختیارتان قرار دهد، چه می‌کنید؟ خلاقیت به خرج دهید و تا جایی که می‌توانید پروژه‌هایی را بدون بودجه انجام دهید و بعد دوباره تقاضای بودجه کنید. هنگامی که به نتایج خوبی رسیده‌اید و سابقه خوبی دارید، احتمال پذیرش تقاضای شما افزایش می‌یابد.

پروژه در چه صورتی به نتیجه خوبی می‌رسد؟ مثالی از تقویت موفقیت پروژه با وجود بودجه، مطرح کنید. آیا سقف بودجه پروژه پر شده است؟ پس باید در مورد اینکه چگونه پول بیشتر به موفقیت پروژه کمک می‌کند، صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *