دانستنی

راهنمای انتخاب رنگ مناسب برای طراحی لوگو

پس از انتخاب نام تجاری، مهم‌ترین چالشی که هر کسب و کار با آن رو به رو می‌شود، طراحی یک لوگوی مناسب است. یکی از مهم‌ترین اصول طراحی لوگو برای یک برند، انتخاب رنگ مناسب برای لوگو است. بسیاری از بهترین لوگوهای جهانی، برای انتقال بهتر پیام خود به مخاطبانشان، از رنگ‌ها کمک گرفته‌اند. انتخاب یک رنگ مناسب برای آرم شما، می‌تواند با برجسته کردن ویژگی‌های برند شما، تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطبانتان داشته باشد. در این مقاله قصد داریم به شما معنی رنگ‌ها در روانشناسی را توضیح دهیم، نکات مهم برای انتخاب رنگ لوگو را معرفی کرده و توضیح دهیم که چگونه بهترین ترکیب رنگ لوگو را انتخاب کنید.

معنای هر رنگ در لوگو چیست؟

استفاده از هر رنگی در طراحی لوگو، پیام‌های مختلفی را به مخاطبان شما می‌رساند. بنابراین برای اینکه بتوانید نکات دقیق و ظریف مورد نظرتان را در چند ثانیه، با لوگویتان به مخاطبان القا کنید، باید معنی هر رنگ را بدانید و از بهترین ترکیب رنگ در لوگوی خود استفاده کنید. در ادامه مطلب، معنی رنگ‌های اصلی و مهم را به شما معرفی می‌کنیم.

رنگ قرمز

رنگ قرمز نماد شور و هیجان، انرژی، قدرت، و عشق است. همچنین به طور مستقیم با احساسات افراد ارتباط دارد. رنگ قرمز جلب توجه می‌کند، باعث آزاد شدن آدرنالین خون می‌شود و نشان دهنده عزت، بزرگی و قدرت است. قرمز، رنگی هیجان‌آور و شادی‌آفرین است و انسان را وادار به فعالیت می‌کند.

شما می‌توانید برای انتقال انرژی و احساساتی مثل عشق و قدرت، از رنگ قرمز در طراحی لوگوی برندتان استفاده کنید. بسیاری از برندهای مواد غذایی و رستوران‌ها برای تحریک اشتهای مشتریان خود، از رنگ قرمز استفاده می‌کنند. رنگ قرمز انتخاب مناسبی برای برندهای جوان و سرزنده است. همچنین برندهای محبوبی از جمله دیجیکالا، آپ، یوتیوب و نتفلیکس، از رنگ قرمز در طراحی لوگوی خود استفاده کرده‌اند.

رنگ زرد

رنگ زرد نشان دهنده صمیمیت، جوانی، شادی، نوآوری و مثبت‌گرایی است. زرد یکی از معدود رنگ‌هایی است که طیف‌های مختلف آن معانی متفاوتی را ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، رنگ زرد ملایم نشان دهنده سرزندگی و نشاط و نماد آفتاب و مزارع گندم است. اما رنگ زرد تیره، ویژگی‌هایی مانند قدمت و ارزشمندی را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند.

زرد، یک رنگ پر جنب و جوش است و فعالیت ذهنی را بالا می‌برد. از رنگ زرد هم مانند قرمز می‌توانید برای جلب توجه مخاطب استفاده کنید. توجه داشته باشید که استفاده زیاد از رنگ زرد مردم را بی‌صبر می‌کند و منجر به ایجاد احساسات منفی، عدم امنیت و ترس می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید در لوگوی خود از رنگ زرد استفاده کنید، حتما آن را زیرکانه و در ترکیب با سایر رنگ‌ها به کار ببرید. برندهایی مثل ایرانسل، چی توز، مک دونالد، فراری، آمازون و بسیاری از برندهای معتبر جهانی دیگر از رنگ زرد در طراحی لوگو خود کمک گرفته‌اند.

رنگ آبی

رنگ آبی تداعی کننده اعتماد، اقتدار، احترام، مسئولیت پذیری، وفاداری، معنویت و بلوغ است. از این رنگ می‌توانید برای انتقال احساسات مثبتی مثل اعتماد و موفقیت کمک بگیرید. آبی نماد اقیانوس و آسمان است؛ این رنگ متابولیسم بدن را کند می‌کند و اثری آرامش‌بخش در ذهن مخاطب به وجود می‌آورد.

آبی محبوبیت بسیار زیادی در میان بازاریابان و طراحان لوگو دارد و این امر باعث شده لوگوهای بسیار زیادی به رنگ آبی طراحی شده باشد. مشکلی که در خصوص رنگ آبی وجود دارد، همین زیاد بودن انواع لوگو به رنگ آبی است. اگر می‌خواهید از رنگ آبی استفاده کنید، باید راهی پیدا کنید که برند شما را از سایر برندها متمایز کند. همچنین در نظر داشته باشید که رنگ آبی در دسته رنگ‌های سرد قرار دارد و اگر به درستی از آن استفاده نکنید، ممکن است لوگوی شما سرد و غیر دوستانه به نظر برسد و حس یاس و ناامیدی را به مخاطبتان القا کند.

اگر برندتان اعتماد و اطمینان را تضمین می‌کند، استفاده از یک لوگوی آبی رنگ می‌تواند برای شما بهترین گزینه باشد. توجه داشته باشید رنگ آبی اصلا برای استفاده در لوگو برندهای غذایی مناسب نیست چرا که این رنگ به هیچ عنوان تحریک کننده اشتها نیست. از جمله برندهای معتبری که از رنگ آبی در طرای لوگو خود استفاده کرده‌اند، می‌توان به بانک تجارت، همراه اول، فیسبوک، سامسونگ، اینتل، توییتر، تلگرام و … اشاره کرد.

رنگ سبز

رنگ سبز، رنگ طبیعت است. این رنگ از ترکیب دو رنگ آبی و زرد حاصل می‌شود و تداعی کننده حس تازگی، سرزندگی، سلامتی و گاها پول است. سبز سمبل زندگی، شروع دوباره، صلح، محیط زیست، آرزو و ثروت است. رنگ سبز عموما زمانی استفاده می‌شود که یک برند بخواهد بر طبیعی بودن محصولات غذایی یا محصولات گیاهی خود تاکید کند. بیشتر برندهای مرتبط با محیط زیست، سازندگان لوازم کمپینگ و ورزشی و تولید کنندگان محصولات غذایی ارگانیک، به طور گسترده‌ای از رنگ سبز در لوگو و بروشورهای خود استفاده می‌کنند.

همان‌طور که گفتیم، رنگ سبز ترکیبی از رنگ آبی و زرد است. این امر باعث شده رنگ سبز علاوه بر شور و نشاطی که از رنگ زرد به ارث می‌برد، حس آرامش، اعتماد و اطمینان رنگ آبی را هم به مخاطب القا کند. این حس سرزندگی و اعتماد، منجر شده بسیاری از برندهای مالی و اعتباری هم از رنگ سبز در طراحی لوگو خود کمک بگیرند. از جمله برندهایی که از رنگ سبز در لوگو خود استفاده کرده‌اند، می‌توان به اسنپ، فامیلا، استارباکس، اسپاتیفای، واتس اپ، لاگوست و اندروید اشاره کرد.

رنگ بنفش

بنفش ترکیبی از رنگ قرمز و آبی است. این رنگ از نظر روانشناسی، هم جذابیت و پویایی رنگ قرمز را دارد و هم حس آرامش رنگ آبی را برای مخاطب تداعی می‌کند. بنفش نماد نجابت، قدرت، عرفان، جاه طلبی، روحانیت و معنویت است. در روانشناسی رنگ‌ها، از رنگ بنفش به عنوان یک رنگ خاص و سلطنتی یاد می‌شود که قوه تخیل و رویا پردازی را فعال می‌کند و در عین حال بسیار جذاب است.

رنگ بنفش مانند رنگ قرمز، توجه مخاطب را جلب می‌کند و اگر در ترکیب با رنگ طلایی به کار رود بسیار منحصر به فرد و لوکس به نظر می‌رسد. بسیاری از محصولات جوانی و ضد پیری و محصولات زیبایی از رنگ بنفش در لوگو خود استفاده می‌کنند؛ چرا که این رنگ حس جوانی، اشتیاق و شکوفایی را منتقل می‌کند. از جمله برندهای معتبری که لوگوی بنفش دارند، می‌توان به محک، بانک اقتصاد نوین، رایتل و یاهو اشاره کرد.

رنگ مشکی

مشکی تداعی کننده پختگی، ظرافت، نیرو و قدرت است. لوگوهای مشکی همواره محبوب بوده‌اند و مفاهیم اعتبار، قدرت و بهره‌وری را به مخاطب القا می‌کنند. اگر می‌خواهید برندی منحصر به فرد که تداعی کننده حس قدرت و در عین حال رازآلود است داشته باشید، می‌توانید از رنگ مشکی در لوگوی خود استفاده کنید. لوگوی مشکی انتخاب خوبی برای برندهای لوکس است. برندهای شناخته شده بسیاری از جملهآدیداس، نایک و شنل از رنگ مشکی در طراحی لوگو خود استفاده کرده‌اند.

رنگ سفید

رنگ سفید نماد پاکی، سادگی، صلح، دوستی و ایمان است. استفاده از رنگ سفید در لوگو، زیبایی سایر رنگ‌ها را بیشتر نشان می‌دهد. از رنگ سفید در هر برندی می‌توان استفاده کرد. در لوگوهای مدرن و ساده امروزی، استفاده از رنگ سفید بسیار بیشتر از سابق به چشم می‌خورد. در اکثر لوگوها از رنگ سفید به عنوان فضای منفی و یا بخشی از نوشتار لوگو استفاده شده است.

لوگوی تک رنگ بهتر است یا چند رنگ؟

چالش مهمی که در انتخاب رنگ مناسب لوگو وجود دارد، یک رنگ بودن یا چند رنگ بودن لوگو است. اکنون ما معنی و تاثیر رنگ های پرکاربرد را در ذهن مخاطب می‌دانیم اما با وجود همه این معانی، بهتر است لوگو خود را تک رنگ طراحی کنیم یا از ترکیب چند رنگ استفاده کنیم؟

یکی از ویژگی های یک لوگوی خوب این است که در انتخاب رنگ آن،  به سراغ بیش از ۲ یا ۳ رنگ نروید. کم بودن ترکیب رنگ لوگو باعث می‌شود لوگوی شما ساده و جذاب تر به نظر برسد و در عین حال، در ذهن مخاطبتان ماندگارتر باشد. هرچه از تعداد رنگ‌های بیشتری در لوگو خود استفاده کنید، ذهن مخاطب را شلوغ و پریشان می‌کنید و این امر تاثیری منفی در ذهن مخاطبان خواهد داشت.

با وجود همه این‌ها، لوگوهای موفق چند رنگ زیادی وجود دارند که ماندگار شده‌اند. لوگوهای چند رنگ، عموما نشان دهنده‌ی محدوده گسترده‌ای از خدمات و محصولات هستند؛ مثل لوگوی گوگل، ویندوز، eBay و لوگوی المپیک! به عنوان مثال، رنگ‌های متعددی که در لوگو المپیک به کار برده شده است، نشان دهنده تنوع مسابقات و فراگیری المپیک است. اما در کل، بهترین ترکیب رنگ برای لوگوی شما، ترکیب رنگی است که هدف و شخصیت کسب و کار شما را بهتر و واضح‌تر به مخاطب معرفی کند.

چگونه بهترین رنگ را برای طراحی لوگو انتخاب کنیم؟

انتخاب سلیقه‌ای و تصادفی رنگ لوگو، اشتباه‌ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. انتخاب رنگ در طراحی لوگو، تکنیک‌های مختلفی دارد که با دانستن آن‌ها می‌توانید بهترین رنگ را برای لوگوی خود انتخاب کنید. اولین چیزی که برای انتخاب یک رنگ مناسب باید بدانید، معنی هر رنگ و روانشناسی رنگ‌های مختلف است که در ابتدای راهنمای انتخاب رنگ لوگو، به آن اشاره کردیم. اما در انتخاب رنگ لوگو باید نکات زیر را نیز همواره رعایت کنید:

  • اگر از ترکیب چند رنگ در طراحی لوگو خود استفاده کرده‌اید، باید بدانید، رعایت هارمونی و دلنشین بودن ترکیب رنگ لوگو شما اهمیت بسیار زیادی دارد. برای جذاب‌تر شدن لوگو، بهتر است از رنگ‌های مکمل یا متضاد و به تعداد کم استفاده کنید.
  • استفاده از تنوع زیاد رنگ‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. پیشنهاد می‌شود حداکثر از سه رنگ در طراحی لوگو خود استفاده کنید.
  • هدف اصلی برند و مخاطبان خود را بشناسید و متناسب با آن، بهترین رنگ را با در نظر گرفتن معنی رنگ‌ها انتخاب کنید.

جمع بندی

برای طراحی یک لوگوی خوب، باید ابتدا انواع لوگو را بشناسید، ویژگی‌های یک لوگو خوب را بدانید و اصولی که یک طراح باید در طراحی لوگو رعایت کند تا یک لوگو ماندگار و زیبا خلق کند را بدانید. یکی از اصولی که باید در طراحی لوگو رعایت کنید، انتخاب رنگ است. شما برای طراحی لوگو حتما باید معنی هر رنگ و روانشناسی رنگ‌ها را بدانید. توجه داشته باشید برای انتخاب رنگ مناسب، همواره خود را جای مخاطب خود قرار دهید و از زوایای مختلف به لوگو خود نگاه کنید. این ترفند باعث می‌شود بتوانید متناسب با فعالیت کسب و کارتان، بهترین و تاثیرگذارترین رنگ را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *