دانستنی

راهنمای انتخاب نام دامنه (دامین) مناسب برای سایت: ۱۲ نکته کاربردی

راهنمای انتخاب نام دامنه (دامین) مناسب برای سایت: ۱۲ نکته کاربردی

آیا تا به حال به نام دامنه (دامین) فکر کرده اید؟ آیا اهمیتی دارد؟ به نظرتان اگر کسب و کار و وب سایت با کیفیتی دارید، پس مردم هم بدون توجه به نام دامنه سایت، از آن بازدید خواهند کرد؟ تند نروید . . . می‌دانیم که نام دامنه عنصری مهم در وب سایت است. این عنصر حتی باعث شکست یا موفقیت وب سایت شما می‌شود‌‌؛ پس انتخاب نام دامنه مناسب اهمیت حیاتی در کسب و کارتان دارد.

اهمیت نام دامنه (دامین) در چیست؟

  • اولین برداشت از وب سایت را مشخص می‌کند. بازدیدکنندگان اول از همه URL سایت را می‌بینند. نام دامنه خوب، برداشت مثبت و ماندگاری را در ذهن مخاطب حک می‌کند. همان گونه که نام دامنه نامناسب، بازدید کننده را فراری می‌دهد.
  • روی سئو سایت اثر دارد. با این که دیگر وجود نام‌های دامنه، دقیقاً هماهنگ با محتوا ضرورتی ندارند، ولی وجود کلیدواژه‌ها، در نام دامنه باز هم به رتبه بندی سئو کمک می‌کنند.
  • برندتان را تعریف می‌کند. نام دامنه فرصتی برای برندسازی را فراهم می‌کند! نام دامنه مناسب باعث به رسمیت شناختن برند می‌شود.

عناصر فوق تنها برخی از دلایل اهمیت نام دامنه هستند. چگونه باید نام دامنه مناسب را انتخاب کنید؟ در این مقاله به این موضوع  می‌پردازیم.

سفارش طراحی سایت

درآمد از طریق سایت  فریلنس پارس

(www.freelancepars.com)

فریلنس پارس ، یک سایت فریلنسینگ و دورکاری برای سفارش و انجام پروژه های اینترنتی در ایران است. انواع پروژه ها و نیازهای کاری و شغلی در زمینه های سفارش تایپ، تولید محتوا، ترجمه زبان های مختلف، طراحی گرافیک، عکاسی، ادیت عکس و فیلم، برنامه نویسی، طراحی سایت، دستیار مجازی، آهنگسازی و ویرایش صوت، معماری، نقشه کشی، مدلسازی و… در این سایت قابل تعریف و اجراست.کارفرمایان، نیازها یا پروژه های خود را در این سایت به صورت رایگان مطرح کرده و متخصصان یا فریلنسرهای سایت، با ارائه پیشنهاد همکاری، پروژه‌ها را انجام داده و تحویل می‌دهند. کارفرما، پس از ثبت پروژه و توافق نهایی با فریلنسر بر سر هزینه و روش انجام کار، هزینه پروژه را واریز کرده و سایت، مبلغ را نزد خود نگه می‌دارد. پس از انجام کار و تحویل به کارفرما، تایید و رضایت او، مبلغ برای فریلنسر آزاد می‌شود. با این قابلیت که در اصطلاح “پرداخت امن” نامیده می‌شود، هم کارفرما از انجام پروژه خود اطمینان دارد و هم فریلنسر از واریزی مبلغ توسط کارفرما.

مراحل ثبت نام و عضویت در سایت فریلنس پارس

۱-در سایت به عنوان فریلنسر ثبت نام کنید و ایمیل و شماره موبایل خود را تایید کنید.

www.freelancepars.com

۲- سپس پروفایل خود را کامل کنید و مهارت‌ها، سابقه تحصیلی، شغلی و… را بنویسید.

۳- اگر نمونه کارهای مناسبی دارید، در سایت آپلود کنید.

۴- وارد قسمت پروژه های سایت شده، پروژه های مد نظر و مرتبط با مهارت ها و توانایی های خود را پیدا کنید و آن‌هایی که از نظر زمانی و هزینه، مایل به انجام آن‌ها هستید را ثبت پیشنهاد زده و مبلغ پیشنهادی، زمان و توضیحات لازم را برای کارفرما بنویسید.

نکات انتخاب نام دامنه مناسب

۱.از پسوندهای مناسب برای نام دامنه استفاده کنید ( com،  .org، .net.)

پسوندهای برتر نام دامنه یا دامین

در حین انتخاب پسوند مناسب برای نام دامنه باید بدانید که هنوز هم «com.» بهترین گزینه است. طبق پژوهش  Domain Name Stat، چهل و سه درصد از تمامی نام های دامنه دارای پسوند «com.» هستند. چرا؟ خب دات کام آشناتر است و به راحتی در خاطر می‌ماند. با اینکه سایت های موفقی با پسوند «net.» و «org.» وجود دارند؛ ولی پسوند «com.» برای سایت شما مناسب تر و امن تر است.

پیشنهاد می کنیم که از دات کام استفاده کنید و اگر نشد، دات نت یا دات اورگ را انتخاب کنید. اگر باز هم نشد می‌توانید پسوند دیگری را امتحان کنید. امروزه پسوندهای بسیار متنوعی هم به وجود آمده است، مانند pizza, space, club, tech, online, global, media, ninja, security و… که انتخاب آن ها، بستگی به کسب و کار شما دارد. برای مثال اگر صاحب یک فست فودی هستید، شاید پسوند دامنه pizza. برای شما مناسب باشد! ?

۲.نام دامنه (دامین) دارای برند را در اولویت قرار دهید

همیشه برندسازی بهتر از انتخاب نام دامنه عمومی است. برندتان با نام دامنه شما، در یاد بازدیدکنندگان نقش بسته و دوباره به آن مراجعه می کنند تا محتوای شما را با دیگران به اشتراک بگذارند. این نام زیربنای برند شما را می‌سازد.

نام دامنه دارای برند، نامی منحصر به فرد و برجسته در رقابت میان کسب و کارهای مشابه است. ولی یک نام دامنه عمومی پر از کلیدواژه و غیرقابل یادآوری است.

در اینجا روش‌های رسیدن به نام دامنه دارای برند معرفی می‌شوند:

۱.کلمه جدیدی بسازید. درست همان کاری که شرکت های گوگل، یاهو و بینگ انجام داده اند.

۲.از کلمات موجود استفاده کنید. می‌توانید از فرهنگ اصلاحات و لغات برای یافتن کلمات جالب و متناسب با برند خودتان استفاده کنید.

۳.از سایت های سازنده نام دامنه استفاده کنید. این ابزارها برای ساخت نام دامنه منحصر به فرد و دارای برند با کمک کلیدواژه ها و ایده های اولیه نام برند مناسب هستید. در ادامه مقاله به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

۳. نام دامنه کوتاه بهتر از بلند است

پسوندهای برتر نام دامنه یا دامین

به طور کلی در مورد طول دامنه، نام دامنه کوتاه بهتر از نام دامنه بلند است. طبق پژوهش حاصل از DataGenetics، متداول ترین نام دامنه ها دارای ۱۲ کاراکتر هستند.

طبق این داده‌ها باید نام دامنه اختصاری را انتخاب کنید. بین ۶ تا ۱۴ کاراکتر را در نظر گرفته و بدانید که هر چه کوتاه تر شود، بهتر است. وب سایت کارلنسر هم دارای ۹ کاراکتر و پسوند «.com» است.

۴.نام دامنه با قابلیت تایپ ساده را انتخاب کنید

برخی از محبوب ترین وب سایت‌های دنیا را به خاطر آوردید. گوگل، یاهو، فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و غیره یک وجه مشترک دارند. به راحتی تلفظ و هجی می شوند. بازدید کنندگان وب سایت باید به راحتی نام دامنه شما را تایپ کنند. اگر باید نام را دوبار بخوانید تا قابل فهم شود؛ پس نام پیچیده ای انتخاب کرده اید.

در نهایت هم تایپ اشتباهی نام دامنه از جانب مخاطب احتمالی، نباید آنها را به وب سایت دیگری برساند! می‌توانید این روش را امتحان کنید. از ده نفر بخواهید تا نام دامنه احتمالی شما را هجی کنند. اگر بیش از تعداد محدودی به سختی آنرا هجی کردند پس باید آن را ساده کنید.

۵.تلفظ نام دامنه (دامین) را ساده کنید

اگر تعداد کاراکترهای نام دامنه فراتر از انگشتان دست بروند؛ پس احتمال تلفظ نادرست هم وجود دارد. نام دامنه ساده به راحتی با تبلیغات دهان به دهان یا کلامی منتشر شده و به راحتی آن را به دوستان و مشتریان احتمالی معرفی می‌کنید.

می توانید با هجی کردن، از تلفظ نام دامنه مطمئن شوید. روی یک قطعه کاغذ، نام دامنه مدنظر را بنویسید و از ده نفر بخواهید تا آن را تلفظ کنند. اگر بیش از تعداد محدودی از افراد با تلفظ آن مشکل داشتند؛ پس آن را ساده کنید.

به خاطر بسپارید که نام دامنه به راحتی باید به وسیله شما و دیگران به کار برود. پس در وهله اول باید به راحتی هجی و تایپ شود و در وهله دوم باید به راحتی تلفظ یا بیان شود.

۶.از به کارگیری اعداد و خطوط، اجتناب کنید

حالا که می‌دانید نام دامنه باید به راحتی هجی و تلفظ شود؛ پس به خوبی می فهمید که استفاده از خطوط و اعداد هم به خاطر سپاری و تایپ نام دامنه را دشوارتر می‌کند. تلفظ فیسبوک را با قرارگیری عدد یا خطی در وسطش تصور کنید. پس نام دامنه را باید ساده و جذاب انتخاب کنید که خط و عدد مانع از آن می‌شود. فقط به کاربرد حروف قناعت کنید.

۷. به کارگیری کلیدواژه های جاویژه (Niche) را مدنظر قرار دهید

وب سایت ما در مورد فعالیت در حوزه فریلنسینگ و دورکاری است و نام Karlancer.com را انتخاب کردیم که این صنعت نوپا را معرفی می‌کند.

بعلاوه به کارگیری کلیدواژه‌ها به تقویت سئو کمک می‌کنند. اگر کلیدواژه‌ها را به طور نامرتب دور هم جمع کنید، فایده ای ندارد. پس دقت کنید. اگر می خواهید از کلید واژه‌ها استفاده کنید، آنها را در ابتدای نام دامنه قرار دهید چون تأثیر قدرتمندی در ارتقای رتبه بندی سایت دارد. می‌توانید کلیدواژه های مرتبط را با ابزارهایی مثل Google Keyword planner و Keywordtool.io پیدا کنید.

۸.آینده نگری کنید

به نحوی باید با نام دامنه ازدواج کنید. یعنی زندگی بلندمدت با نام دامنه (دامین) را در اولویت قرار دهید. چون این نام، بزرگترین عنصر برای معرفی کسب و کارتان در طول چند سال آینده است؛ پس بلندمدت به آن فکر کنید.

اگر می خواهید در آینده نام دامنه را عوض کنید؛ باید بدانید که این کار از نظر مالی، برندسازی و رتبه بندی سئو هزینه بردار است. اگر احتمال توسعه خدمات شما در آینده وجود دارد؛ پس نامی هوشمندانه و کلی تر را انتخاب کنید تا مجبور به تغییرش نشوید. پس نسخه بلندمدت را در حین انتخاب نام دامنه مدنظر قرار دهید.

۹.نام دامنه نباید تکراری انتخاب شود

قبل از تأیید نهایی نام دامنه، باید از عدم وجود آن در قالب نام تجاری یا نام دامنه مطمئن شوید. برای برندسازی باید از یک نام در دامنه و شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

به خاطر مشکلات و شکایات حقوقی نباید از نشان های تجاری موجود استفاده کنید. به راحتی با ابزارهایی مثل Knowem می توانید این مورد را بررسی کنید. نام دامنه مدنظر را جستجو کنید تا این ابزار حضور آن در ۲۵ شبکه اجتماعی محبوب یا هر گونه نام تجاری ثبت شده به همین نام را به شما نمایش دهد. در واقع باید به دنبال انتخاب نام دامنه اصیل بروید.

۱۰. از سایت های سازنده (Generator) نام دامنه استفاده کنید

تا اینجا به چند  ایده و کلمه احتمالی برای نام دامنه رسیده اید. شاید برخی از این نام ها قبلاً ثبت شده اند و باید به دقت آن ها را بررسی کنید. در اینجا برخی از سایت های سازنده نام دامنه مناسب معرفی می‌شوند:

  • Wordoid: به این ابزار یک کلمه می‌دهید و ایده های حاوی آن کلمه به شما ارائه می‌شوند.
  • Lean Doman Search: این ابزار، کلید واژه شما را با سایر کلیدواژه ها مطابقت می‌دهد و فهرستی از نام‌های دامنه در دسترس را ارائه می‌کند.
  • DomainHole: با این ابزار می‌توانید کلید واژه‌ها را جستجو نموده و دامنه‌های منقضی شده، دامنه‌های جدید و غیره را پیدا کنید.
  • nameboy: یکی از ابزارهای قدیمی و محبوب که برحسب کلیدواژه وارد شده صدها نام دامنه هوشمندانه و جدید را پیشنهاد میدهد.

جنریتور نام دامنه یا دامین

۱۱.از حروف تکراری اجتناب کنید

بهتر است از به کارگیری حروف تکراری مثل Presssetup.com در نام دامنه اجتناب کنید. چون این کار احتمال افت ترافیک و پیدا نکردن سایت را افزایش می دهد. از طرفی عدم به کارگیری حروف تکراری، تلفظ و تایپ نام دامنه را ساده می‌کند که قبلا به آن اشاره کردیم.

۱۲. سرعت عمل به خرج دهید

هر روز هزاران نام دامنه جدید از اقصی نقاط دنبا به ثبت می‌رسند. اگر نام دامنه مورد علاقه خودتان را پیدا کردید؛ خیلی دست دست نکنید. نام دامنه هم مثل املاک و مستغلات است. هزاران نفر به دنبال بهترین نام‌های دامنه هستند تا با ثبت آنها به نرخ های بازدید و رتبه بندی بهتری در آینده برسند. اگر عجله نکنید، فرد دیگری ایده شما را به ثبت می رساند. از آنجا که نام دامنه به نسبت ارزان تمام می‌شود. پس عجله برای ثبت آن ضررتی ندارد.

در نهایت . . .

در این مقاله با نکات مربوط به انتخاب نام دامنه مناسب آشنا شدید. نام دامنه تأثیر  زیادی روی موفقیت و توان بازاریابی وب سایت شما دارد. پس تا حد زیادی موفقیت کسب و کارتان به آن وابسته است. برای جلو زدن در رقابت کاری، با دقت به انتخاب نام دامنه متناسب با جایگاه کسب و کارتان بپردازید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *