دانستنی

راهنمای ساخت و نگارش یک رزومه ی حرفه ای جهت استخدام سریع

راهنمای ساخت و نگارش یک رزومه ی حرفه ای جهت استخدام سریع

نکات نوشتن رزومه حرفه ای

رزومه را در حکم ابزار بازاریابی دانش، مهارت‌ها و تجارب کاری خودتان در نظر بگیرید و برای رسیدن به شغل مدنظرتان به بهترین نحو از این ابزار بهره برداری کنید. رزومه حرفه‌ای دارای ویژگی‌های خاصی است که باعث می‌شود تا کارفرما یا مدیران کارگزینی آنها را بررسی نموده و برای مصاحبه شغلی با شما تماس بگیرند. همچنین داشتن یک رزومه ی قوی در سایت های فریلنسینگ و دورکاری اینترنتی، موجب می‌شود تا کارفرما، پروژه را (حتی با قیمت بیشتر) به فرد با رزومه ی بهتر و حرفه ای تر بسپارد.

اگر رزومه نامناسبی تهیه کنید جایی در میان صدها روزمه رقیب پیدا نخواهید کرد و مستقیم روانه سطل زباله می‌شوید. تیم کارلنسر در این مقاله نکات و گام‌های اصلی نگارش رزومه حرفه‌ای را قید کرده است.

 

نکات نگارش روزمه حرفه‌ای برای استخدام شدن سریع

سوابق کاری و تحصیلی خودتان را جمع آوری نموده و با در نظر گرفتن نکات زیر آنرا به رزومه‌ای حرفه‌ای تبدیل کنید.

 

بهترین قالب ممکن را برای رزومه نویسی انتخاب کنید

چند قالب اصلی برای ارسال تقاضای استخدام وجود دارد. طبق شرایط و علایق شخصی و ماهیت کسب و کارتان، قالب رزومه نویسی زمانی، کارکردی یا ترکیبی را انتخاب کنید. برای انتخاب بهترین قالب نوشتاری زمان صرف کرده و خوب فکر کنید.

در ادامه هر کدام از این قالب‌ها یا چیدمان‌ها را معرفی خواهیم کرد. با کمک این چیدمان‌ها می‌توانید نقاط قوت و جنبه‌های خاصی از سوابق حرفه‌ای خودتان را مورد تأکید قرار دهید.

 

چیدمان  زمانی

این قالب، سنتی‌تر از سایر موارد است و اگر مدیر یا مسئول کارگزینی هستید، زیاد با این نوع روزمه ها مواجه می‌شوید. رزومه زمانی بسیار انعطاف پذیر بوده و متقاضایان شغلی در هر سطح از تجربه قادر به استفاده از آنها هستند. جزئیات قید شده در رزومه‌های زمانی دارای چیدمانی به شرح زیر است:

  1. اطلاعات تماس: با ثبات‌ترین عنصر در هر نوع از رزومه‌ای جزئیات تماس است که تقریباً در ابتدای هر روزمه قید می‌شود.
  2. هدف رزومه: هدف یا همان مقدمه رزومه به متقاضی اجازه می‌دهد تا رزومه متناسب با کار مدنظر و شرایط کارفرما را تدوین کند.
  3. تجارب کاری: در اینجا نیازمند قید سابقه کاری با ثباتی هستید.
  4. مهارت‌های جانبی: در اینجا به ویژگی‌های شخصیتی که مایه مباهات شما هستند، اشاره کنید.
  5. تحصیلات: مدارک تحصیلی و گواهینامه‌هایتان را در این بخش قید کنید.
  6. دستاوردها: به جوایز و افتخارات مهم خودتان اشاره کنید.

 

چیدمان کارکردی

در چیدمان زمانی روی پیشرفت و روال حرفه‌ای متمرکز هستیم ولی رزومه کارکردی یک رزومه مهارت محور است. این چیدمان روی صلاحیت‌های متقاضی متمرکز شده پس برای افرادیکه در حوزه خاصی به سطح خبرگی رسیده‌اند، مناسب است.

بخش‌های تشکیل دهنده رزومه کارکردی کمی با روزمه زمانی تفاوت دارد و جزئیات آن به شرح زیر هستند:

  1. اطلاعات تماس: همانگونه که اشاره شد این بخش را همواره در بالای رزومه قید کنید.
  2. مقدمه رزومه: رزومه کارکردی دارای مقدمه‌ای قدرتمند حاوی خلاصه صلاحیت‌هایتان است تا نقاط قوت شما را برجسته کند.
  3. تجربه کاری: این بخش کوتاه است و دوره‌های زمانی درونش قید نمی‌شود. چون می‌خواهید به جای تجربه روی سایر بخش‌ها تأکید کنید.
  4. بخش مهارتهای مرتبط: این بخش برای فردیکه سابقه کاری مشخصی ندارد یک نقطه قوت محسوب می‌شود. پس این بخش را با دقت تکمیل کنید.
  5. تحصیلات: بالاترین مدارج تحصیلی و فهرستی از گواهی‌های اصلی و مرتبط با شغل درخواستی را در اینجا قید کنید.
  6. دستاوردها: اگر جوایز کاری مر
  7. تبط دارید، مهم‌ترین آنها را در این بخش قید کنید.

 

چیدمان ترکیبی

در اینجا به تلفیق چیدمان زمانی و کارکردی می‌پردازید. این چیدمان مثل قالب کارکردی روی صلاحیت‌های خاصی متمرکز است ولی در بدنه آن، تجارب حرفه‌ای را مثل چیدمان زمانی قید می‌کند. این چیدمان برای افرادیکه تجربه زیادی در صنعت خاصی دارند، مناسب است.

جزئیات چیدمان ترکیبی به شرح زیر است:

  1. اطلاعات تماس: مشابه سایر چیدمان‌ها، اطلاعات تماس خودتان را در بالای روزمه قید کنید.
  2. پروفایل حرفه‌ای: افرادیکه این نوع چیدمان را انتخاب می‌کنند بسیار ماهر هستند؛ پس پروفایل حرفه‌ای این مهارت‌ها را برجسته می‌سازد.
  3. تجربه کاری: غالب محتوای چیدمان ترکیبی رزومه را تجربه کاری متقاضی کار تشکیل می‌دهد.
  4. بخش مهارت‌ها: حالا که مجموعه‌ای از مهارت‌های کاری مرتبط را دارید می‌توانید براساس اهمیتی که دارند آنها را به چند بخش تقسیم کنید.
  5. تحصیلات: تحصیلات برای فردیکه از چیدمان ترکیبی استفاده می‌کند از اهمیت کمتری برخوردار است. اما باز هم باید آنرا در رزومه قید کنید.

 

در ادامه به مواردی اشاره خواهیم کرد که باید در تمامی انواع رزومه‌ها آنها را رعایت کنید.

خوانایی رزومه را مدنظر قرار دهید

محتوای روزمه شما باید به راحتی خوانده شود و مسئول گزینش یا مدیر کارگزینی باید به راحتی آنرا بخواند و سوابق  کاری و دستاوردهایتان را بشناسد. اندازه فونت نباید خیلی درشت یا خیلی ریز انتخاب شود. همین نگارش را برای ایمیل‌های ارسالی به شرکت هم رعایت کنید.

روش نوشته رزومه

ساختار نگارشی با ثباتی را رعایت کنید

رزومه حرفه‌ای نیازمند ساختاری با ثبات است. برای مثال اگر مسئولیت‌ها و پیشرفت‌هایتان در مسئولیت خاصی را ستاره گذاری کرده‌اید پس در سایر مسئولیت های شغلی هم همین کار را انجام دهید تا پیوستگی آنها را نشان دهید.

 

رزومه متمرکزی را تهیه کنید

اطلاعات غیرمرتبطی را حذف کنید. زیاده گویی الزاماً روش بهتری برای نمایش صلاحیت‌هایتان نیست. رزومه شما باید روی مهارتها و ویژگی‌های متناسب با شغل در خواستی متمرکز شود. هر چیزی  که کمکی به استخدامتان نمی‌کند را حذف کنید؛ چون رزومه ایده‌آل  برای متقاضیان شغلی، تک برگ یا حداکثر دو برگی است.

 

رزومه را به روزرسانی کنید

به روزرسانی مرتب رزومه به شما فرصت می‌دهد تا مدیران استخدام به رزومه شما در میان رزومه‌های مختلف توجه کنند.

 

گام‌های اساسی در نگارش روزمه حرفه‌ای

فرض کنید که یک محصول هستید و رزومه هم برگه تبلیغاتی شما است. پس هدفتان هم راضی کردن مدیران گزینش برای خریدن مهارتهایی است که فروشنده‌اش هستید. پس رزومه حرفه‌ای در حکم ابزار بازاریابی حاوی حقه‌های بازاریابی مختلف است. بدون آن قدرتی ندارید. فقط داشتن یک رزومه برای بردن مصاحبه شغلی کفایت نمی‌کند؛ بلکه به رزومه‌ای حرفه‌ای نیاز دارید. در ادامه گام‌های نگارش رزومه حرفه‌ای را ذکر خواهیم کرد.

 

گام اول: تدوین اطلاعات تماس

همانگونه که اشاره شد، اول باید طبق مهارتها و شرایط شغلی قبلی خودتان، چیدمان زمانی، کارکردی یا ترکیبی را انتخاب کنید. چون انتخاب نوع چیدمان روی اطلاعات تماس قید شده تأثیر دارد. به طور کلی نوع اطلاعات تماس و چیدمانشان به شرح زیر هستند.

  • نام و نام خانوادگی: درشت‌ترین فونت درون صفحه را به این بخش اختصاص دهید.
  • نشانی محل سکونت (نشانی دقیق با کدپستی درست را قید کنید).
  • شماره تلفن (دریافت پیام صوتی یا ایمیل صوتی را برای این شماره فعال کنید).
  • نشانی ایمیل (از نشانی مناسب و رسمی استفاده کنید و از کاربرد نشانی‌های نامتناسب اجتناب کنید).
  • لینک پروفایل‌های آنلاین: این بخش اختیاری است ولی لینک‌های خصوصی و خانوادگی را در اینجا قید نکنید.
  • لینک پروفایل لینکداین

 

گام دوم: نگارش مقدمه برنده برای رزومه

در حین نگارش مقدمه برای روزمه، چهار انتخاب پیش رویتان قرار دارد:

  1. هدف از نگارش رزومه را قید کنید که تحت عنوان هدف شغلی هم مطرح است. در قالب ۲ تا ۳ جمله به مرور کلی مهارتها و تجارب خودتان می‌پردازید.
  2. خلاصه‌ای از صلاحیت‌هایتان را قید کنید. فهرستی ستاره گذاری شده از مهم‌ترین دستاوردهای حرفه‌ای را قید می‌کنید. از عبارت‌های کلی پرهیز کنید و مهارت‌های منحصر به فردتان را قید نمایید.
  3. پروفایل حرفه‌ای خودتان را قید کنید. پروفایل حرفه‌ای ترکیبی از هدف شغلی و خلاصه صلاحیت‌ها است می‌توانید این مقدمه را در قالب پاراگرافی کوتاه یا فهرست ستاره گذاری شده تهیه کنید.
  4. خلاصه‌ای از رزومه کاری یا سوابق حرفه‌ای را قید کنید. شامل چهار تا پنج جمله ستاره گذاری شده است تا دستاوردهای قبلی شما را در قالب داده هی کمی نشان دهد. هر جمله حاوی سر عنوان برجسته است تا مسئول گزینش مهم‌ترین صفات شغلی شما را بشناسد.

در نهایت روی مهارتهایی متمرکز شوید که با شغل درخواستی شما تناسب دارد. فقط مهارتهای قید شده در شرح وظایف شغلی مدنظر را کپی برداری نکنید؛ بلکه باید کلمات و جملات روزمه را به زبان خودتان بنویسید.

 

گام سوم: تجربه کاری مرتبط را برجسته نمایید

این بخش محور اصلی روزمه شما است که در آن باید مهارت‌های فهرست شده در خلاصه صلاحیت‌ها یا اهداف شغلی را اثبات کنید. برخی از افراد این بخش را تحت عنوان تجارب مرتبط یا تجارب کاری و حرفه‌ای نامگذاری می‌کنند.

نکات نوشتن رزومه

 

می‌توانید تجارب کاری خودتان را به ترتیب زمانی معکوس قید کنید یا تنها تجارب مرتبط با کار درخواستی را فهرست کنید. برای هر شرکتی که در آن کار کرده‌اید؛ عنوانی حاوی نام شرکت، محل کار، سمت خودتان و تاریخ (ماه و سال) اشتغال تهیه کنید. اگر هنوز در شرکتی کار می‌کنید می‌توانید تاریخ را تا به امروز قرار دهید.

معمولاً هر تجربه کاری دارای ۳ تا ۵ نکته ستاره دار است که  حاوی وظایف و دستاوردهای اصلی شما در آن سمت شغلی است. برای نگارش از افعال معلوم استفاده کنید. نکات کمی و قابل ارزیابی را قید کنید. وظایف کاری را به طور دقیق قید کنید.

اگر دستاوردهایتان در هر تجربه کاری را به طور کمی بیان کنید، مدیر استخدام هم به توانمندی‌هایتان اطمینان می‌کند. بهتر است وظایف کاری هر شغل را به طور مشخص و به ترتیب اهمیت قید کنید.

یکی از راهبردها برای تدوین تجربه کاری مرتبط، تدوین آن براساس ویژگی‌های شغلی مدنظر شرکت استخدام کننده است. اول باید افعال کلیدی و عناوین اختصاصی آن شغل را درون آگهی استخدام شرکت مشخص کنید. سپس از آنها به طور هوشمندانه درون رزومه خودتان استفاده نمایید تا توجه مدیر و مسئول گزینش را جلب کنید.

 

گام چهارم، اطلاعات تحصیلی را به طور حرفه‌ای قید کنید

سوابق تحصیلی برجسته، زیربنای دانش و تخصص شما را نشان می‌دهد. طبق تجارب حرفه‌ای می‌توانید ترتیب دو بخش تجارب حرفه‌ای و اطلاعات تحصیلی را جابجا کنید. برای مثال، دانشجویی که فاقد تجارب حرفه‌ای است می‌تواند اول سوابق تحصیلی را قید کند و بعد به تجارب حرفه‌ای بپردازد. برعکس، اگر دارای انباری از تجارب حرفه‌ای هستید پس می‌توانید کمتر به بخش تحصیلات بپردازید.

موارد زیر را در بخش تحصیلات قید کنید:

  • نام‌های دانشگاه، دانشکده یا دبیرستان فنی و حرفه‌ای
  • مکان دانشکده‌ها (شهر و استان)
  • تاریخ فارغ التحصیلی (سال و ماه)
  • مدارک
  • معدل (اگر معدل بالایی داشته‌اید آنرا قید کنید)

 

گام پنجم: مجموعه مهارت‌های سخت و نرم را در رزومه درج کنید

مدیران استخدامی به دنبال افراد ماهر هستند. فهرست کردن انبوه مهارتها در یک قسمت، کمکی به شما نمی‌کند. ولی اگر آنرا در نقاط مختلف روزمه پخش کنید، بیشتر جلب توجه خواهد کرد.

می‌توانید مهارت‌های مختلفی را در مقدمه روزمه و حتی در بخش تجارب کاری قید کنید. البته می‌توانید بخشی را به طور مجزا به مهارتهای کاری اختصاص دهید.

مهارت‌های سخت و نرم چه فرقی با هم دارند؟

  • مهارت‌های سخت، توانمندی‌های قابل اندازه گیری هستند. مهارت‌های کلامی و زبانی با برنامه‌های کامپیوتری قابل ارزیابی هستند و کار با ابزارها و ماشین آلات سنگین هم قابل ارزیابی هستند که از جمله مهارتهای سخت محسوب می‌شوند. در ادامه فهرستی از مهارتهای سخت مطرح می‌شود.
  • مهارت‌های نرم متمرکز بر صفات شخصیتی هستند. صفاتی مثل همکاری تیمی، موفقیت طلبی و نگرش جمعی از جمله مهارتهای نرم هستند در ادامه فهرستی از مهارت‌های نرم ارائه شده است.

یک روزمه حرفه‌ای و فوق العاده برای استخدام سریع، تعداد متعادلی از مهارت‌های سخت و نرم را در خودش جای می‌دهد.

گام ششم: صلاحیت‌ها، جوایز و دستاوردهای کلیدی را قید کنید

در این قسمت می‌توانید به تقویت مهارت‌ها، تجارب و مدارکی که تا اینجا به روزمه اضافه کرده‌اید، بپردازید.

  • گواهی‌ها و مجوزها: مهم‌ترین بخش از رزومه است که باید آنرا متناسب صنعت کاری تهیه کنید. برای مثال حوزه پرستاری نیاز به گواهی‌هایی دارد که بخش خدمات مشتری نیازی به آنها ندارد.

اگر کسب و کارتان مجوزهای خاصی را می‌طلبد؛ پس برای جلب توجه مسئول گزینش آنها را ثبت کنید و بهتر است تا گواهی‌ها و مجوزهای مناسب شغل مدنظرتان را جستجو کنید تا موردی را جا نیاندازید.

  • آثار چاپ شده: اگر مقاله چاپ شده در مجله آنلاین یا دانشگاهی دارید، عنوان و لینک آنرا قید کنید. ترتیب زمانی معکوس را برای قید مقالات رعایت کنید. می‌توانید مقالات چاپ نشده را به صورت در حال چاپ ثبت کنید.
  • جوایز، افتخارات یا فعالیت‌ها: در اینجا هم رزومه اختصاصی خودتان را تقویت می‌کنید. جوایز و فعالیت‌های مرتبط با شغل درخواستی را قید کنید تا در رقایت استخدامی از سایر متقاضایان پیشی بگیرید. اگر این بخش خیلی طولانی شده می‌توانید آنها را به قسمت‌های زیر تقسیم کنید:
  • امتیازات
  • افتخارات علمی
  • بورسیه‌های تحصیلی
  • فعالیت‌های داوطلبانه
  • روابط حرفه‌ای

حالا می‌دانید که با چه سبکی باید چه محتوایی را درون رزومه حرفه‌ای قید کنید. قبل از شروع کار بهتر است به گام بعدی هم دقت کنید.

 

گام هفتم: از نمونه‌ها و طرح‌های خلاقانه در رزومه استفاده کنید

می‌توانید برای کمک به تهیه رزومه از طرح‌ها و نمونه‌های خلاقانه در سایت‌های مختلف استفاده کنید. این سایت‌ها نمونه‌های خام رزومه را در اختیارتان قرار می‌دهند تا اطلاعات خودتان را در آنها وارد کنید.

بعلاوه این سایت‌ها با قالب‌ها و چیدمان‌های مختلف امکان تهیه رزومه‌های کاری را در مدت زمان کوتاهی فراهم نموده‌اند. در ادامه تعدادی از این سایت‌ها را معرفی می‌کنیم.

 

سی وی بیلدر (Cvbuilder.me)

رزومه ساز

رزومه ساز آنلاین، بستری دوزبا نه است که به کاربران اجازه می‌دهد تا اطلاعات تماس، تجارب شغلی، مهارت‌ها، مدارک تحصیلی و غیره را در فرم رزومه ساز وارد کرده و بعد از انتخاب قالب مدنظرشان از میان بیش از ۳۰ قالب مختلف، نسخه پی دی اف و آنلاین در اختیارشان قرار می‌گیرد.

 

اتباکس (atbox.io)

رزومه ساز

سایتی با صد قالب مختلف برای نگارش رزومه به زبان فارسی و انگیسی است. در اتباکس می‌توان علاوه بر ساخت رایگان فایل رزومه، نمونه کارها را منتشر نمود و از فرصت‌های کاری موجود مطلع شد.

 

رزومه فارسی (resumefarsi.ir)

رزومه ساز

امکان ساخت رزومه به تعداد نامحدود و به زبان فارسی و انگلیسی را در قالب‌های محدود فراهم نموده است. دسترسی به قالب‌های متنوع با پرداخت هزینه اندک هم میسر است. قالب‌های جدید رزومه فردی و شرکتی هم به طور پولی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

 

گام هشتم: فرم نهایی رزومه خودتان را وارسی کنید

قبل از ارسال رزومه آنرا از نظر قید کردن تمامی اطلاعات مرتبط با شغل درخواستی مورد بررسی قرار دهید. با این کار به خوبی به بازاریابی مهارتها و تجارب کاری خودتان پرداخته و توجه کارفرمایان را جلب خواهید کرد.

 

در نهایت . . .

برای اینکه در فرایند نگارش رزومه به موفقیت برسید؛ باید نکات و گام‌های خاصی را طی کنید. البته امروزه با پیشرفت فناوری قالب‌های مختلف و آنلاین برای تهیه رزومه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که این فرایند را بسیار ساده نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *