دانستنی

راهکارهای شروع یک هفته کاری موفق

راهکارهای شروع یک هفته کاری موفق

شروع هفته کاری موفق

 

یک هفته کاری موفق را فقط خودتان می‌سازید. یعنی به انتخاب خودتان وابسته است. برخی از ما به خاطر مشغله زیاد و کسب درآمد بیشتر، حتی روزهای تعطیل هم در خانه مشغول کار هستیم. گاهی غروب جمعه را غم انگیز می‌دانیم؛ چون ما را به یاد صبح شنبه می‌اندازد. در این بین برخی از مردم با حس شادابی حاصل از تعطیلات پایان هفته و به امید شروع هفته‌ای پر انرژی به خواب می‌روند.

اغلب افراد به ویژه مردان برای تأمین هزینه‌های زندگی و خانواده به کار نیاز دارند. اگر این کار به نوعی بیگاری و اجبار تبدیل شود؛ دیگر حس خوشایندی به همراه ندارد. با تغییر نگرش نسبت به کار و زندگی می‌توان به آرامش و شادکامی رسید. بهترین انتخاب ممکن برای داشتن زندگی شاد، ساختن یک هفته کاری موفق است.

گاهی اوقات در پایان هر هفته، کلی وعده و وعید برای انجام کارهای عقب مانده و توسعه شرایط کاری به خودمان می‌دهیم. اما روی یک چشم بر هم زدن هفته جدید می‌آید و پایان می‌پذیرد.  برای شروع و تداوم یک هفته کاری موفق به تمرکز و برنامه ریزی نیاز دارید.

برنامه ریزی در جهت یک هفته کاری موفق باعث کاهش استرس می‌شود. این کاهش استرس، حس کنترل روی زندگی را افزایش داده و نوعی سرمایه گذاری برای رسیدن به سلامت بلندمدت است. از این رو تیم کارلنسر در این مقاله، راهکارهایی را برای شروع یک هفته کاری موفق ارائه می‌دهد.

 

خودتان را برای هفته‌ای شاد آماده کنید

شاد بودن هم یک انتخاب است. اگر فقط به رئیس و مشتری فکر کنید؛ پس آنها باید شادی یا غم شما را رقم بزنند. به جای این طرز فکر، شادکامی را انتخاب کنید. شما می‌توانید این شادی را به سایر افراد در محل کارتان هم منتقل کنید. هیچ کسب و کاری عاری از مشکل نیست ولی با صبر و افکار مثبت می‌توان به راه حل مناسب رسید.

 

هوشیاری ذهنی برای شروع هفته کاری موفق

تا چه حد برای زندگی در لحظه ارزش قائل هستید؟ آیا نسبت به تمامی فعالیت‌هایتان از نفس کشیدن گرفته تا کار کردن، ذهن آگاه هستید؟ یعنی تا چه حد با هوشیاری نسبت به وضعیت بدنی خودتان به فعالیت می‌پردازید؟ در همین لحظه که این متن را می‌خوانید، چه حسی دارید؟ آیا گرسنه یا تشنه هستید؟آیا پشت میز کارتان، قوز کرده‌اید؟ شاید هم جایی از بدنتان درد می‌کند؟ به هر حال، می‌توانید بسیاری از امور زندگی و کاری را با ذهن‌آگاهی انجام دهید. در ادامه به سه مورد از مصادیق ذهن آگاهی در زندگی کاری اشاره می‌کنیم.

 

تنفس ذهن‌آگاه در طول هفته کاری موفق

هر لحظه در حال نفس کشیدن هستیم. تنفس، اکسیژن لازم برای فعالیت‌های زیستی سلول‌های بدن را فراهم می‌کند. تا به حال چقدر به تنفس با کیفیت فکر کرده‌اید؟ روزی چند بار نفس عمیق می‌کشید؟ همین حالا هم در حال دم یا بازدم هستیم. یک لحظه به فرو بردن هوا به داخل ریه‌هایتان فکر کنید. نفس عمیق بکشید و حس خوب این تنفس را تجربه کنید.

همواره نمی‌توانیم با ذهن‌آگاهی نفس بکشیم؛ ولی این کار برای تجدید روحیه، رهایی از خستگی و بازیابی تمرکز کار خوبی است. قبل از شروع هفته جدید می‌توانید تنفس ذهن آگاه را تمرین کنید.

در مکانی آرام قرار بگیرید و روی جریان هوایی که از بینی وارد شده و به داخل ریه‌ها می‌رود متمرکز شوید. در حین توجه به نفس کشیدن، انبوه کارها و مشغله‌های ذهنی به سراغتان می‌آید، آشفته نشوید و دوباره به نفس کشیدن فکر کنید. این تمرین ساده، آگاهی شما نسبت به آرامش بدنی را افزایش داده و توانایی تمرکز شما را افزایش می‌دهد.

 

تغذیه سالم و مناسب

به غذایی که در پایان هفته می‌خورید و وعده‌های غذایی محل کارتان فکر کنید. ارزش غذایی مواد مصرفی شما در خانه و محل کار تا چه حد انرژی لازم برای کار روزمره را فراهم می‌کند؟ آیا وقت کافی برای صرف غذا می‌گذارید؟ به مزه غذا فکر می‌کنید؟ آیا با لذت غذا می‌خورید؟

 

خوردن ذهن آگاه

خوردن و آشامیدن یکی از نیازهای حیاتی برای تداوم زندگی و لذت بردن از آن است. بنابراین برای شروع یک هفته کاری موفق به انرژی کافی نیاز دارید. این انرژی را از غذاهای سالم و خوشمزه کسب خواهید کرد. در حین خوردن غذا هم به مزه و ترکیب طعم هر لقمه از غذا فکر کنید. آیا بی مزه یا پر ادویه است؟ آنقدر شتابزده نخورید که ناگهان با ظرف خالی غذا مواجه شوید.

صبحانه را فراموش نکنید. اگر در حین غذا خوردن با اطرافیان حرف می‌زنید به تأثیرش روی ریتم خوردن توجه کنید. آیا آشفته می‌شوید و بیش از حد می‌خورید؟ آیا سوء هاضمه می‌گیرید و کمتر می‌خورید؟ البته همواره نمی‌توانید با ذهن‌آگاهی غذا بخورید. ولی کمی ذهن‌آگاهی در هر کاری، شما را بهتر با شرایط بدنی و روحی خودتان آشنا می‌کند.

 

پیاده روی

برخی از افراد برای رسیدن به محل کار از انواع وسایل نقلیه شخصی یا عمومی استفاده می‌کنند. برخی مسیر کوتاه تا محل کار را پیاده می‌روند. فریلنسرها هم که محل کار مشخصی ندارند؛ برای تجدید قوا به پیاده‌روی و گردش می‌روند. به هر حال پیاده‌روی را در برنامه روزانه خودتان قرار دهید.

با آرامش قدم بردارید و حرکت بدنتان را با تنفستان هماهنگ کنید. مثلاً با هر دم و بازدم، سه گام بردارید. در این بین اگر کارهای خانه و مشکلات شغلی به سراغتان آمد، آن‌ها را رها کرده و دوباری روی حرکت آرام، متمرکز شوید.

البته همه فعالیت‌های روزمره را نمی‌توان با ذهن‌آگاهی انجام داد ولی کمی ذهن‌آگاهی در تمامی کارها خوب است. تمرین ذهن‌آگاهی به انسجام فکری شما کمک کرده و قدرت تمرکز روی فعالیت‌های کاری را افزایش می‌دهد. همه این موارد مقدمه‌ای برای شروع یک هفته کاری موفق را فراهم می‌کنند.

 

به فضای اطرافتان نظم دهید

فضای تمیز و منظم در خانه و محل کار باعث آرامش ذهن می‌شود. لباس‌های کثیف را بشویید، اتو کنید و در کمد جای دهید. ظرف‌ها را بشویید و خانه را مرتب کنید. میز کارتان را تمیز و مرتب کنید. پرونده‌ها و اسناد را در جای مشخصی قرار دهید. محتوای کامپیوترتان را پوشه‌بندی کنید.

برای نظم دادن به استفاده از رسانه اجتماعی هم می‌توانید از اپلیکیشنی برای زمانبندی رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید. اگر فریلنسر طراحی سایت یا تولید کننده محتوا هستید؛ به راحتی از برنامه‌های آنلاین و نرم افزارهای مدیریت محتوا برای نظم دهی به فعالیت‌هایتان استفاده کنید تا بتوانید هفته کاری موفقی را شروع کنید.

 

 به مقدار کافی بخوابید

کم خوابی روی بهره وری کاری شما اثر دارد. هر فردی با توجه به سن و شرایط زندگی به پنج تا هشت ساعت خواب با کیفیت نیاز دارد.  با خواب کافی، ریتم شبانه روزی بدنتان تنظیم شده و انرژی لازم برای فعالیت روزانه را پیدا می‌کنید. برخی از افراد علاوه بر خواب شبانه به خواب عصرگاهی هم نیاز دارند. البته پایان هفته را فقط به خوابیدن و جبران کم خوابی هفته قبل اختصاص ندهید. تعطیلات آخر هفته، وقتی برای لذت بردن از زندگی در کنار خانواده و دوستان است.

 

برنامه ریزی عملی برای شروع یک هفته کاری موفق

فهرستی از کارهای هفته جاری تهیه کنید. زمان موجود و موعد تحویل هر پروژه را به دقت ثبت کنید. اگر برخی از موارد ساده مثل کلید، گوشی و کارت شناسایی را جا می‌گذارید؛ آنرا در ابتدای برنامه یادداشت کنید. این برنامه ریزی باعث کاهش استرس می‌شود. برای برنامه ریزی منسجم به نکات زیر دقت کنید.

بررسی اهداف بلند مدت برای شروع هفته کاری موفق

قبل از برنامه ریزی برای هفته جدید، پیشرفت‌های قبلی خودتان را وارسی کنید. در هفته گذشته چقدر موفق بوده‌اید؟ چه کارهایی را به اتمام رسانده و کدامیک نیمه کاره هستند؟ تا ماه آینده باید به کدام اهداف کاری و مالی برسید؟

 

اولویت بندی کارها

برنامه ریزی کاری را به ترتیب اولویت انجام دهید، اول امور مهم‌تر را یادداشت کرده و بعد به کارهای ساده‌تر بپردازید. هر چقدر روز یا هفته کاری را با آرامش بیشتری آغاز کنید؛ احتمال رسیدن به اهداف مدنظرتان در پایان هفته افزایش می‌یابد.

برای برنامه ریزی بهتر و دقیق‌تر می‌توان از اپلیکیشن‌های تقویمی یا کاری استفاده کرد. برنامه خودتان برای هر روز کاری را در این اپلیکیشن ثبت کرده و برای رویدادهای مهم، زنگ هشدار قرار دهید.

 

اوقات فراغت

در طول برنامه‌ریزی کاری، اوقات فراغت را لحاظ کنید. کار مداوم و بی وقفه باعث فرسودگی شغلی می‌شود. برای موفقیت و بهره‌وری کاری به تجدید قوای ذهنی و جسمی نیاز دارید. با در نظر گرفتن زمان استراحت در طول برنامه کاری، از خودتان و کسب و کارتان مراقبت می‌کنید.

 

برای موفقیت کاری به نیازها توجه کنید

هر فردی در موقعیت کاری خودش، نیازهای خاصی دارد. برخی از افراد به آزادی عمل بیشتر، فرصت مدیریت، حمایت بیشتر، حقوق بیشتر و سایر موارد نیاز دارند. برای اجرای برنامه‌ریزی کاری خودتان و موفقیت در کسب ‌و کار، نیازهایتان را مطرح کنید.

توجه به نیازها

علاوه بر نیازهای خودتان، به نیازهای دیگران هم توجه کنید. همدلی در سازمان یکی از عناصر لازم برای همکاری تیمی در جهت دستیابی به اهداف سازمان است. اگر بتوانید به همکاران، کارفرما و مشتریان کمک کنید، سود این کار در قالب ایجاد جو سازمانی شاد و موفق به خودتان باز می‌گردد.

 

واگذاری اختیارات کاری

شما نمی‌توانید یک تنه همه کارها را انجام دهید. برای رسیدن به موفقیت باید واگذاری کارها و مدیریت روی امور مختلف را یاد بگیرید. برای ساختن یک هفته کاری موفق از دیگران کمک بگیرید. چه اموری در برنامه ریزی هفتگی را می‌توان به سایر کارکنان یا افراد خارج از سازمان واگذار کرد؟ واگذاری مسئولیت‌های کاری مهم به دیگران، باعث افزایش صلاحیت و تجربه کاری آنها می‌شود. با این کار به آنها اعتماد کرده و به یک رابطه برد-برد می‌رسید.

در نهایت…

هیچگاه هفته را با امید رسیدن به تعطیلات آخر هفته آغاز نکنید. هر هفته کاری فرصتی برای رسیدن به اهداف زندگی و پیشرفت در کار است. از این فرصت‌ها به طور بهینه استفاده کنید. تنها روی گذشت زمان متمرکز نشوید. با کمی توجه به سلامت جسمی و روحی، آماده شروع هفته کاری موفق می‌شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *