دانستنی

روش های کسب درآمد از سایت محتوایی

روش های کسب درآمد از سایت محتوایی

مسلما برای موضوعات مختلف در گوگل جستجو کرده اید و مرتبط با موضوع جستجو وارد یکی از وب سایت های محتوا محور شده اید ، پس از مشاهده این نوع سایت های محتوا محور، شاید برایتان جای سوال باشد که روش های کسب درآمد از سایت محتوایی چگونه است ؟ و اینکه صاحبان این سایت ها از چه ترفندها و راهکارهایی برای کسب درآمد از اینترنت استفاده می کنند؟

آنچه مسلم است سایت محتوا محور با تولید محتوا دارای ترافیک بالا شده و این افزایش ترافیک به مرور زمان موجب رشد رتبه و در نهایت موجب  برند و شاخص شدنش می شود. در این مقاله سایت پول یابی قصد دارم تا ضمن پرداختن به شاخص های مهم سایت های محتوا محور به شیوه ها و روش های کسب درآمد از سایت محتوایی بپردازم ، امیدوارم مورد استفاده قرار گیرد.

شناخت سایت محتوا محور

قبل از پرداختن به موضوع روش های کسب درآمد از سایت محتوایی باید مشخص شود که منظور از سایت محتوا محور چیست؟ هر سایتی که محتوا را در قالب متن، تصویر، صوت، ویدئو، اینفوگرافیک، موشن گرافیک، انیمیشن، فایل و غیره در اختیار کاربران اینترنتی قرار دهد به آن سایت محتوا محور گفته می شود. هر سایتی می تواند با تمرکز بر روی یک یا چند قالب محتوایی شروع به کار کند و حتی می تواند تمام قالب های بالا را در نظر بگیرد.

از نظر موضوعی هم سایت‌های محتوا محور بسیار گسترده می باشند و به دسته بندی های زیادی تقسیم می شوند. مهم ترین سایت های محتوا محور از نظر موضوعی به سایت‌های آموزشی ، خبری ، دانلود فیلم و سریال، بازی، موسیقی ، سرگرمی و تفریحی و … تقسیم بندی می شوند. معروف ترین سایت های موضوعی به طور کلی در دو موضوع آموزشی و خبری می باشند.

اگر نگاهی به سایت های محتوا محور ایرانی و خارجی بیندازید ، در سالیان اخیر تعداد سایت‌های محتوا محور هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود، که این موضوع دلایل زیادی دارد که یکی از مهم ترین دلایل آن استقبال کاربران اینترنتی و همچنین توجه خاص موتورهای جستجو به ویزه گوگل به تولید محتوای ارزشمند و با کیفیت می باشد. « محتوا پادشاه است.»

دلیل اهمیت سایت های محتوا محور

برای تحلیل ترافیک سایت ها ، فعلا الکسا بهترین سرویس رتبه بندی در دنیا محسوب می شود. الکسا در بخش رایگان خود، خدمات مختلفی از جمله نمایش ۵۰ سایت برتر در هر دسته بندی و کشور را ارائه می دهد. اگر نگاهی به ۵۰ وب سایت پر بازدید ایرانی بیندازید ، تقریبا بیش از نصف این سایت های ایرانی محتوا محور هستند و تقریبا هیچ نوع فروشی انجام نمی‌دهند.

چنانچه تعداد سایت‌های محتوا محور هر روز زیاد می‌شود و کسب درآمد اینترنتی بالایی دارند، به خاطر نیاز جامعه است. ضمن اینکه سایت های پربازدید کپی برداری نکردند و خاص عمل می کنند. برای نمونه سایت دیوار پربازدیدترین سایت نیازمندی آنلاین در ایران است. سرویسی که طراحی قابل قبول و پایداری مناسبی دارد. در طول این سالها که دیوار در حال فعالیت بود، سایت های مشابه زیادی شروع به کار و تقلید کردند.

بیش از هزاران سایت آگهی آنلاین در ایران مشغول به کار شدند. اما هیچکدام رقیب جدی دیوار نشدند، چرا؟ چون جامعه نیازی به سرویس‌های کپی‌برداری شده و مشابه دیوار نداشت. توجه کنید که کسب درآمد اینترنتی با تولید محتوا به صورت پایدار ، با کپی برداری و تقلید ناشیانه میسر نمی‌شود.

فاکتورهای مهم درآمدزایی سایت محتوا محور

قبل از اینکه به روش های کسب درآمد از سایت محتوایی پرداخته شود، بهتر است به پارامترهای مستقیم و غیرمستقیم تاثیرگذار در درآمدزایی این سایت‌ها اشاره شود. مهم ترین فاکتورهای مهم کسب درآمد اینترنتی از سایت های محتوا محور عبارتند از:

۱- تعداد بازدید کنندگان یکتا  Unique Visitors

منظور تعداد کاربران یا IP هایی که وارد یک وب سایت می‌شوند. اگر هر روز ۲۰۰۰۰ نفر وارد سایت پول یابی شوند، تعداد بازدیدکنندگان سایت ۲۰۰۰۰ نفر در روز خواهد بود.

۲- تعداد بازدید صفحات Page Views

به تعداد صفحاتی که یک کاربر یا IP باز می‌کند گفته می‌شود. اگر سایت پول یابی ۲۰۰۰۰ بازدیدکننده داشته باشد و هر کدام از آنها در روز ۳ صفحه از وبسایت پول یابی را باز و محتوای آن را مطالعه و یا مشاهده کنند، تعداد بازدید صفحات روزانه ۶۰۰۰۰ خواهد بود.

۳- اعتبار دامنه یا Domain Authority

دامین اتوریتی عددی بین ۱ تا ۱۰۰ است که ارزش و اعتبار یک دامنه را مشخص می‌کند.

۴- اعتبار صفحه یا Page Authority

پیج آتوریتی عددی بین ۱ تا ۱۰۰ است که ارزش و اعتبار یک صفحه خاص از یک دامنه (نه اعتبار کل دامنه ) را مشخص می‌کند .

۵- نمره اسپم یا Spam Score

اسپم اسکور سرویسی است که مشخص می‌کند محتوای یک سایت تا چه اندازه از نظر موتورهای جستجو شبیه به Spam یا جفنگ است.

عوامل موفقیت کسب درآمد از تولید محتوا

تولید محتوا اصول و قواعد خاص خود را دارد و رعایت نکات کلیدی در تولید محتوا جهت کسب پول ضروریست. لذا باید به ۳ عامل و نکته کلیدی و مهم جهت موفقیت در کسب درآمد اینترنتی از طریق تولید محتوا توجه کرد. این ۳ عامل کلیدی عبارتند از :

۱- شناسایی درست بازار هدف سود آور

باید در آغاز از خودتان بپرسید ، آیا در تولید محتوا بازار هدف سودآور خود را به درستی شناسایی کرده‌اید؟ چون انتخاب بازار هدف بسیار مهم است. اگر بازار هدف خاص خود یا نیچ مارکت Niche Market را به درستی انتخاب نکنید، برای رسیدن به سود با چالش‌های سختی رو به رو می شوید.

نیچ‌ مارکت niche market بخش حاشیه‌ای و کوچکی از بازار است که بر روی یک نیاز یا کالای خاص تمرکز دارد. اخیرا در فارسی به آن «جا ویژه‌ بازار» گفته می‌شود. فرض کنید، قصد دارید محصولی مانند لوازم شنا و قایق‌های بادی را در وبسایت خود به فروش برسانید. این بازار، بخشی حاشیه‌ای و کوچک دارد و می‌تواند به شما در تولید درآمد کمک کند اما ایده خیلی درخشانی نیست. چرا؟

چون چنین محصولاتی فقط برای ۳ ماه فصل تابستان کاربرد دارند. پس برای ۹ ماه بعدی سال چه باید کرد و چگونه کسب درآمد داشت؟ چگونه می‌توان در سایر ماه‌های سال به درآمد رسید؟ بنابراین، در انتخاب بازار هدف باید دقت زیادی به خرج دهید.

راههای شناسایی بازار هدف برای درآمدزایی از وبلاگ

توجه کنید که انتخاب بازار با یک ایده اولیه و کاملا ابتدایی شروع می‌شود و برای رسیدن به نتیجه نهایی باید تحقیق و مطالعه کرد . ابزارهای متعدد و کاربردی خوبی در این راه وجود دارند که می توانند برای نیل به هدف کمک تان کنند :

– SEMrush

به کمک این ابزار می‌توانید میزان سختی کلمات کلیدی را بر اساس تعداد رقبایی که برای آن کلمه کلیدی خاص در حال رقابت هستند بسنجید، علاوه بر این، SEMrush برای یافتن سرسخت ترین برند رقیب شما در تولید محتوا در حوزه کاری تان و بهترین روش تولید محتوا برای افزایش ترافیک، بهترین کلمات کلیدی و… هم می تواند کمک کند.

– تجزیه و تحلیل تبلیغات کلیکی گوگل

چیزی که بسیار می تواند برای کسانی که می خواهند از وبلاگ نویسی و تبلیغات درصدی یا بنری ، کسب در آمد اینترنتی کنند ، مفید است، بررسی ، تجزیه و تحلیل تبلیغات کلیکی گوگل و طراحی بهترین کمپین ها برای رقابت با دیگران است . این ابزار را باید بخرید اما نسخه رایگان آن هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

– جستجوی گوگل

در موتور جستجوی گوگل بازارهای هدفی را که در نظر گرفته‌اید، جستجو کنید. باید بفهمید که آیا تبلیغاتی در زمینه بازار مورد نظرتان در گوگل وجود دارد یا خیر؟ این کار به شناخت بهتر بازار و رقبا کمک می‌کند. اما توجه کنید که گوگل، جستجوهای هر فرد را براساس مواردی که در حافظه سیستم دارد، شخصی‌سازی می‌کند.

پس اگر می‌خواهید گوگل بدون در نظر گرفتن سوابق شما در جستجو، اطلاعات ناب و دست اولی درباره مواردی که جستجو می‌کنید به شما ارائه دهد، باید از گزینه ناشناس گوگل یا  incognitomode استفاده کنید. حالت ناشناس گوگل کروم incognitomode کمک می‌کند تا اطلاعات مشاهده شده در وب، یعنی در حافظه پنهان cache یا تاریخچه history ذخیره نشود و در آمار سایت مذکور نیز لحاظ نشود.

– Google Keyword Planner

این ابزار رایگان کمک می‌کند تا از cpc یا پرداخت به ازای هر کلیک cost per click در بازار مورد نظر خود اطلاع پیدا کنید. علاوه بر این، امکان دریافت اطلاعات در زمینه میانگین حجم جستجوی کلمات کلیدی خاص هم برایتان فراهم می‌شود .

– Google Keyword Planner

منظور از حجم جستجوی کلمات کلیدی، ساختار و طول کلماتی است که جستجو می‌شوند. اگر از سرویس ادسنس adsense برای کسب درآمد اینترنتی استفاده کنید، این ابزار به دردتان خواهد خورد. اما حواس‌تان باشد که ادسنس از تکنیک هدف‌گیری مجدد یا ریتارگتینگ retargeting بهره می‌برد. بنابراین ممکن است، اطلاعاتی که می‌گیرید کاملا صحت نداشته باشند.

هدفگیری مجدد یا Retargeting که به صورت بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ Remarketing هم شناخته می شود ، نوعی از تبلیغات اینترنتی است که برند شما را مجددا در برابر چشم کاربرانی که سایت شما را ترک کرده اند ، قرار می دهد.

– پلتفرم‌های پورسانتی یا درصدی

برخی از شرکت‌های بازاریابی و تبلیغات اینترنتی هم می‌توانند در زمینه شناخت بهتر بازار هدف کمک کنند. این شرکت‌های آنلاین به وبسایت‌های مختلف، بازدیدکننده می‌فرستند و اگر بازدیدکننده، خریدی از وبسایت کند و یا به عضویت خدمات آن دربیاید، شرکت‌ها، درصدی از فروش را دریافت می‌کنند. نمونه این شرکت‌ها برای وبسایت‌های خارجی، کلیک‌بَنک click bank یا share list است.

۲- جذب ترافیک کافی و مناسب وب سایت

سوال دوم این است که ، آیا وب سایت به اندازه کافی ترافیک جذب می‌کند؟ البته ترافیک هدفمند بسیار مهم تر و تاثیرگذار تر است. اگر ترافیک وب سایت هدفمند نباشد، کمکی به افزایش فروش، جذب تبلیغات و بازاریابی رابطه ای یا  Affiliate marketing نخواهد کرد.

در این‌جا دو موضوع مهم یعنی : اصول سئو و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی اهمیت خودشان را نشان می دهند. این دو نقش مهمی در جذب ترافیک مفید به بلاگ دارند و در نهایت کمک می‌کنند تا درآمد اینترنتی بیشتری کسب شود . بازاریابی محتوا از طریق تولید محتوای مناسب به تبلیغ و جذب مخاطبان می‌پردازد و نتایج خوبی را در جلب نظر مشتریان به همراه دارد. به همین خاطر است که بسیاری از افراد حاضر هستند، برای بازاریابی محتوا هزینه کنند. ماهیت این نوع از بازاریابی به جذب مخاطب کمک زیادی می‌کند.

شبکه‌های اجتماعی هم در جلب مخاطبان و افزایش میزان دسترسی و ترافیک نقش مهمی دارند. البته در مقایسه با بازاریابی محتوا و سئو در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرند. توجه کنید که افزایش ترافیک و میزان بازدید‌ها از بلاگ لزوما نشانه خوبی نیست. ترافیک هدفمند و بازدیدکنندگانی به دردتان می‌خورند که به معنای واقعی کلمه با شما همراه باشند. به عبارت دیگر، آنچه درباره تعداد بازدیدکنندگان، اهمیت دارد، کیفیت است و نه کمیت .

۳- جمع آوری ایمیل مخاطبان

سوال سوم این است که ، آیا از روش جمع آوری ایمیل بازدید کننده ها استفاده می کنید ؟ یکی از نقاط اشتراک بلاگرهای موفق، جمع آوری فهرستی از ایمیل‌های مخاطبان و بازدید کنندگانی است که آنها را دنبال می کنند و محتوای آنها را می پسندند . فهرست ایمیل‌ها، با ارزش‌ترین دارایی کسب و کار اینترنتی به شمار می‌رود.

به کمک ایمیل ها می‌توانید مجموعه‌ای از دنبال‌کنندگان را گرد هم بیاورید و با تبلیغات، به فروش اینترنتی بیشتر برسید. وقتی مخاطبان ایمیل شان را ثبت می کنند و عضو خبرنامه و یا وب سایت می شوند و مشترک بلاگ‌تان می‌شوند، نشان می‌دهند که به شما اعتماد کرده‌اند و  دوست دارند بیشتر درباره‌ کسب و کارتان بدانند.

لذا سعی کنید حتی قبل از اینکه بلاگ‌تان شروع به فعالیت کند، فهرست ایمیلی از کاربران برای خود تهیه کنید. اثرگذاری چنین فهرستی در آینده برای کسب و کار، بسیار زیاد است.

در ادامه روش های کسب درآمد از سایت محتوایی متوجه می‌شوید که این پارامترها و عوامل ، چگونه در افزایش کسب درآمد اینترنتی سایت های محتوا محور تاثیر گذار هستند.

روش های کسب درآمد از سایت محتوایی

برخی از مخاطبان اینترنتی تصور می کنند وب سایت هایی که محتوا محور هستند ، فقط محتوای متنی تولید می کنند و تنها راه کسب درآمدشان تبلیغات اینترنتی است. یعنی یا بنرهای تبلیغاتی می گیرند و یا رپورتاژ آگهی در سایت خود قرار می دهند.

اما واقعیت چیز دیگریست. امروزه وب سایت های محتوایی از روش های زیاد و متنوع کسب درآمد از اینترنت استفاده می کنند و این موضوع، موجب شده تا نسبت به چند سال قبل این نوع وب سایت ها کسب درآمد بیشتری داشته باشند. اگر وب سایت محتوا محور دارید و یا اینکه قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی بر پایه تولید محتوا را دارید این مقاله به افزایش درآمد اینترنتی شما کمک خواهد کرد.

مسلما کسب درآمد از هر کاری ، نتایج شیرین و جذابی به همراه دارد . در مورد تولید محتوا و وبلاگ نویسی دوست داریم در کنار ایجاد ارزش ها و تولید محتوای ماندگار ، بتوانیم ثروت سازی و کسب درآمد اینترنتی خوبی را هم تجربه کنیم .

با کسب درآمد از تولید محتوا می توان از کارهای اداری و خسته کننده که تمایلی به انجام آن نداریم بیرون بیاییم و به دور از فضای خشک و رسمی اداره و شرکت ، در خانه کار کنیم و درآمد بالایی داشته باشیم . البته برای رسیدن به این هدف نمی توان توقع داشت یک روزه به آن نائل شد و یا بدون کسب هیچ مهارتی در زمینه تولید محتوا بتوانیم وبلاگ و یا وب سایت پر ترافیک ، با درآمد بالا داشته باشیم. تولید محتوا یک تخصص و مهارت است که باید یادگرفت.

۱- تبلیغات اینترنتی

یکی از رایج‌ترین روش های کسب درآمد از سایت محتوایی گرفتن تبلیغات اینترنتی است . حتما در سایت‌های مختلف انواع تبلیغات اینترنتی را دیده اید. بعضی از آنها مفید هستند، مثل تبلیغات ریتارگتینگ و بعضی از آنها سوهان روح و آزاردهنده هستند ، مثل تبلیغات پاپ آپ Pop Up . اگرچه تبلیغات در سایت‌ها به شکل‌های مختلف انجام می‌شود ، ولی مشهورترین انواع روش‌های تبلیغات اینترنتی که برای کسب درآمد در سایت های محتوا محور به کار می رود عبارتند از:

الف : تبلیغات بنری

مدیر وب سایت ، بخش‌هایی از سایت را برای سفارش بنر تبلیغاتی کنار می‌گذارد. قیمت این بنرها با توجه به اندازه و جایگاهی که قرار است نمایش داده شوند، تغییر می‌کند. سفارش بنرهای تبلیغاتی معمولا به صورت ماهانه است و قیمت آن هم با توجه به پارامترهای مختلف می‌تواند بسیار پایین و یا بسیار بالا باشد.

ب : تبلیغات کلیکی

در تبلیغات کلیکی PPC یا Pay Per Click به ازای تعداد کلیک‌ها از تبلیغ‌کننده هزینه دریافت می‌شود. مثلا اگر یک آگهی تبلیغاتی در سایت هدف ۲۰۰۰ بار دیده شود، اما فقط ۳۰ نفر روی آن تبلیغات کلیک کنند، تبلیغ‌کننده فقط هزینه همان ۳۰ کلیک را پرداخت خواهد کرد. تبلیغات کلیکی شکل‌های مختلفی دارند:

– تبلیغات همسان Native : این نوع تبلیغات، شکل خودشان را تا جای ممکن به ظاهر سایت نزدیک می‌کنند ( استتار می‌کنند) و کمتر کاربران را آزار می‌دهند.

– تبلیغات بنری کلیکی : دقیقا مثل بنرهای معمولی هستند، با این تفاوت که درآمد آنها ثابت نیست و بر اساس تعداد کلیک محاسبه می‌شود.

– تبلیغات هدف‌گیری مجدد (ریتارگتینگ) : برایتان پیش آمده که در یک فروشگاه اینترنتی از یک فلش مموری دیدن کنید و چند روز بعد در سایت‌های دیگر همان فلش مموری به شما نشان داده شود؟ در این حالت شما دچار هدف‌گیری مجدد یا ریتارگتینگ شده‌اید.

ج : تبلیغات متنی

مدیر سایت تبلیغات مشتری را به صورت یک متن ( معمولا در بازه نیم خط تا ۳ خط ) همراه با لینک به سایت هدف قرار می‌دهد. این نوع تبلیغات کمتر دیده شده و تاثیرگذاری کمتری دارند، البته به همان نسبت ارزان تر هم هستند.

د : تبلیغات ویدئویی

گوگل ادسنس نوع جالبی از تبلیغات ویدئویی را ارائه می‌دهد که خیلی در ایران باب نشده است. به این شکل که یک ویدئو در گوشه سایت شروع به تبلیغ یک محصول یا خدمت خاص می‌کند. در ایران بیشتر سایت‌های اشتراک گذاری ویدئو مثل آپارات، نماشا، دالفک و غیره که حجم گسترده‌ای از ویدئو را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند سراغ این روش می‌روند.

۲- فروش اشتراک ویژه VIP

یکی از راه های تبدیل کردن ترافیک ورودی سایت محتوا محور به پول ، فروش اشتراک یا حق عضویت سایت است . فروش اشتراک ویژه، عضویت ویژه، اشتراک کامل، اشتراک طلایی ، اشتراک نقره ای ، اشتراک برنزی و یا هر چیز دیگری که اسمش را بگذارید، یکی از روش‌های کسب درآمد اینترنتی وب سایت های محتوا محور می باشد.

شیوه کار به این صورت است که بخشی از محتوای وبسایت رایگان ارائه شده و کاربر برای دسترسی به بخش‌های خاص یا تمام سایت باید هزینه آن را پرداخت کند. این هزینه به شکل روزانه، هفتگی، ماهانه، ۳ ماهه، ۶ ماهه، سالانه و حتی دائمی از کاربر دریافت می‌شود.

در این نوع کسب درآمد از اینترنت شاید روی کاغذ همه چیز قشنگ و ساده  باشد، اما در دنیای واقعی معمولا این اتفاق نمی‌افتد. باید محتوایی که به صورت ویژه ارائه می‌دهید منحصر به فرد و اختصاصی باشد و ترجیحا در جاهای دیگر به صورت رایگان پیدا نشود، در غیر اینصورت بیشتر کاربران ترجیح می‌دهند به جای پرداخت حق اشتراک ، سراغ سرویس‌های رایگان بروند. اگر وبسایتی شرایط زیر را داشته باشد، احتمالا درآمد خیلی خوبی از اشتراک ویژه خواهد داشت.

خلاصه اینکه ، اگر ترافیک زیادی دارید و محتوای بسیار باکیفیت، منحصر به فرد و ترجیحا کمیاب ارائه می‌دهید ، گرفتن هزینه اشتراک ویژه منصفانه و مناسب است.

۳- فروش محصولات و خدمات

فروش انواع محصولات و خدمات یکی از جذاب‌ترین و پرسودترین روش های کسب درآمد از سایت محتوایی است. درست است که فقط محتوا تولید می‌کنید، اما چه کسی گفته کنار این تولید محتوا نمی‌توانید محصول و یا خدمت خاصی را بفروشید؟

اگر یک سایت آموزشی در حوزه تولید محتوا هستید، می‌توانید کنار محتوای رایگان ، خدمات تولید محتوا، کپی رایتینگ، نوشتن صفحه محصول و غیره را بفروشید. اگر یک مجله آنلاین در حوزه خودرو هستید، می‌توانید خدمات کارواش خودرو یا فروش قطعات مصرفی یا لوکس ماشین ارائه دهید. اگر در حوزه دیجیتال مارکتینگ یا برنامه نویسی فعالیت می‌کنید، می‌توانید دوره‌های آموزشی خودتان را بفروشید.

با اطمینان می توان ادعا کرد بهترین و مطمئن‌ترین روش کسب درآمد سایت‌های محتوا محور ، فروش محصولات و خدمات است. مخصوصا فروش دوره‌های آموزشی ، فروش فایل و محصولات دانلودی و یا کتاب‌های الکترونیکی (Ebook). در این روش درآمدزایی لازم نیست ورودی سایت شما خیلی زیاد باشد تا فروشی را تجربه کنید. اما اگر ترافیک بالا باشد یقینا می توان بیشتر کسب درآمد اینترنتی کرد.

۴- همکاری در فروش

همکاری در فروش ، بازاریابی وابسته ، بازاریابی آشناسازی و یا افلیت مارکتینگ Affiliate Marketing ، یکی از روش‌های پولساز قدیمی سایت‌های محتوا محور و وبلاگ ها است. در این روش لازم نیست درگیر خرید کالا، انبارداری، مرجوعی، پشتیبانی بعد از فروش، چانه زدن یا ارائه کد تخفیف و هر مشکل دیگری که یک فروشنده با آنها سروکله می‌زند ، شوید.

کافی است لینک محصول یا خدمات یک فروشگاه را در سایت خود قرار دهید. بعد از هر خریدی که از طریق لینک انجام شود، برایتان یک پاداش یا پورسانت از قبل تعیین شده ، به همراه دارد. این پورسانت با توجه به نوع کالا و شرایط فروشگاه می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

علیرغم اینکه همکاری در فروش یکی از ساده ترین روش های کسب درآمد از اینترنت می باشد ولی به طور کلی ، مشارکت در فروش برای ۹۰ درصد سایت‌های محتوا محور، وقت تلف کردن است. به هیچ عنوان نمی‌توانید روی درآمد اینترنتی این روش حساب کنید. به احتمال زیاد هیچوقت هم درآمد قابل توجه و پایداری برایتان به همراه نخواهد داشت.

با توجه به بازه سود ۲ تا ۱۵ درصد که فروشگاه های افیلیت مارکتینگ به سایت محتوا محور ارائه می‌دهند، باید میانگین فروش بالایی داشته باشید تا بتوانید به درآمد اینترنتی مناسبی برسید.

۵- حمایت مالی Donation

حمایت مالی یا Donation یکی از راه های کم بازده کسب درآمد اینترنتی از سایت های محتوا محور است . سرویس حمایت مالی به شما این را می‌گوید: « سلام، این محتوا به رایگان در اختیارتان قرار می‌گیرد، اگر دوستش داشتید مبلغی دلخواه مثلا بین ۱ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان به قصد حمایت به ما بدهید تا در آینده هم محتوای بیشتر و مفیدتری تولید کنیم.»

در این روش تولیدکننده محتوا سعی می‌کند سرویس خود را رایگان ارائه دهد و هزینه‌های جاری یا حتی درآمد اینترنتی خود را از طریق دریافت کمک داوطلبانه مردم تامین کند. ویکی‌پدیا یکی از معروف‌ترین سیستم‌هایی است که حمایت مالی ، روش اصلی درآمدزایی اش می باشد.

در ایران به هیچ عنوان نمی‌توان روی درآمد اینترنتی از طریق حمایت مالی حساب ویژه باز کرد. حتی اگر بعضی از کاربران حاضر به حمایت مالی شوند، مبلغ آن بسیار ناچیز است. درآمد حاصله، پاسخگوی هزینه‌های جاری سرویس وب سایت مثل هزینه نگهداری سایت، تولید محتوای مستمر و با کیفیت و غیره نمی شود.

این روش زمانی می‌تواند موفقیت آمیز باشد که فرهنگ حمایت مالی در کشور به خوبی جا بیفتد و شما هم یک محتوای کاملا منحصر به فرد و ناب ارائه دهید. شاید به این شکل، کاربر بعد از مصرف محتوای مدنظرش ، رغبت به کمک داشته باشد.

۶-  رپورتاژ آگهی Advertorial

منبع اصلی و مهم درآمد اینترنتی سایت های تولید محتوا با آتوریتی و ترافیک بالا دریافت سفارش رپورتاژ آگهی است. رپورتاژ آگهی یا رپرتاژ خبری در ایران کمی با مفهوم جهانی آن فاصله دارد. یعنی چیزی که در فضای وب ایران به عنوان رپورتاژ آگهی وجود دارد با چیزی که مردم سایر کشورها درباره رپورتاژ می‌دانند فرق می‌کند.

رپورتاژ آگهی یک نوع تبلیغات نامحسوس و سازمان یافته است که بدون اشاره به تبلیغاتی بودن محتوا، ذهن کاربر یا مشتری بالقوه را به بازی می‌گیرد. در وب فارسی رپورتاژ آگهی، تبلیغات یک محصول، خدمت یا محتوا در قالب متن است که در یک سایت و یا پلتفرم دیگر قرار گرفته و با چند بک لینک فالو و نوفالو ، به سایت هدف همراه می‌شود.

هدف از انتشار رپرتاژ آگهی برای سفارش دهنده افزایش رتبه سایت و گرفتن بک لینک بوده و سفارش گیرنده هم با توجه به اعتبار و جایگاهی که سایتش دارد یک مبلغ مشخص و یا توافق شده ، از مشتری دریافت می‌کند.

اگر دامین آتوریتی سایت بالا و رتبه الکسا خوب باشد، می‌توان روی درآمد بالای رپرتاژ آگهی حساب کرد. این روش درآمدزایی برای سایت های محتوا محور زحمتی ندارد و معمولا خود سفارش دهنده محتوای رپورتاژ را آماده می‌کند. اگر هم نیاز به تولید محتوا بود می‌توان هزینه آن را از سفارش دهنده گرفت.

رپرتاژ آگهی می‌تواند منبع درآمدِ بسیار خوبی برای سایت های محتوا محور باشد، به شرطی که سایت به اندازه کافی اعتبار و ترافیک داشته باشد.

۷- ارائه محتوای اسپانسری

محتوای اسپانسری یکی از روش های کسب درآمد از سایت محتوایی در ایران است . شاید وبمستران و مدیران وب سایت کمتر درباره محتوای اسپانسری شنیده باشند. در محتوای اسپانسری بر خلاف رپورتاژ آگهی، نویسنده یک محتوای با ارزش تولید می‌کند و در ابتدا یا انتهای مطلب اسپانسر و حامی خود را که کمک کرده تا این محتوای قدرتمند در اختیار کاربران قرار گیرد را معرفی می‌کند.

محتوای اسپانسری یا حمایت شده اگر به خوبی تولید شود، جایگاه و احترام قابل قبولی برای برند سفارش دهنده ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر در اسپانسری محتوا شما کار خودتان را می‌کنید و یک محتوای ایده آل برای کاربران سایت می‌سازید، با این تفاوت که یک برند دیگر را هم معرفی کرده و بخشی از اعتبار محتوای خوب خود را با آن برند تقسیم می‌کنید.

محتوای اسپانسری با رپورتاژ آگهی تفاوت دارد. در خارج از ایران، محتوای اسپانسر شده یک روش کاملا مرسوم برای کسب درآمد اینترنتی از طریق محتوا است، اما در ایران هنوز این روش جا نیفتاده و کمتر کسی به درستی از آن استفاده می‌کند.

لذا محتوای اسپانسری به دلیل ناشناخته بودن شانس کمتری برای کسب درامد سایت های محتوا محور دارد. اگر می‌خواهید یک اسپانسر روی محتوای شما سرمایه‌گذاری کند، باید یک Blogger واقعی باشید. یعنی کاربران به محتوای شما علاقه داشته باشند. محتوای ماشینی یا ترنسلیتی هیچ اسپانسری را جذب نخواهد کرد.

۸- ارائه خدمات و مشاوره تلفنی

به طور کلی مشاوره در کسب و کار اینترنتی اهمیت داشته و مشاوره تلفنی می‌تواند یک جریان مالی مناسب و قابل قبول برای مدیران سایت محتوایی ایجاد کند. به این صورت که در بلاگ یا سایت خود محتوای رایگان تولید می کنید و برای ارائه خدمات پیشرفته‌تر سرویس مشاوره تلفنی راه اندازی می کنید. تنوع خدمات مشاوره بسیار گسترده است و شامل خدمات تکنولوژی، بازی، روانشناسی، مسائل جنسی، مشاور خانواده، ترک اعتیاد ، طراحی سایت ، سئو ، مشاوره حقوقی و… می‌شود.

حتما با خطوط ۹۰۹ آشنایی دارید؟ و یا احتمالا در اینترنت تبلیغات این شماره‌ها را دیده اید. مخابرات در بخش خدمات هوشمند IN سرویس‌های مختلفی به کاربران ارائه می‌دهد که یکی از آنها PRM یا مشاوره تلفنی است. مشاور با مخابرات یک قرارداد امضا کرده و خط ۹۰۹ خود را تحویل می‌گیرد، هزینه هر دقیقه تماس در سرویس IN بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان است که با درصد ۸۰/۲۰ یا ۷۰/۳۰ بین مخابرات و مشاور تقسیم می‌شود.

اگر صاحب سایت محتوا محور انسان منصفی باشد و کاربران زیادی هم در طول روز به سایتش سر بزنند، می‌تواند شماره خودش را در سایت قرار داده و به عنوان مشاور شروع به کسب درآمد از اینترنت کند.

البته توجه کنید که مدتی است مخابرات واگذاری خطوط ۹۰۹ را تعطیل کرده و هنوز برنامه مشخصی برای واگذاری دوباره این خطوط ندارد.

۹-  ارسال ایمیل انبوه یا ایمیل مارکتینگ

اگر از کاربران و مشتریانتان ایمیل جمع آوری کرده اید، می‌توانید با ارسال هدفمند تبلیغات به آنها کسب درآمد اینترنتی داشته باشید. اگرچه این روزها ایمیل مارکتینگ کمی از تب و تاب افتاده و خیلی از متخصصان دیجیتال مارکتینگ برنامه خاصی برای این کانال ندارند و حتی بعضی‌ها می‌گویند دوران ایمیل و ایمیل مارکتینگ تمام شده و عده ای هم معتقدند هنوز ایمیل مارکتینگ می‌تواند موفق باشد.

در میان مجموع این دیدگاههای موافق و مخالف ، اگر اعتدال را در نظر بگیریم، ایمیل مارکتینگ و کسب درآمد از بازاریابی ایمیلی هنوز هم می‌تواند روش بسیار خوبی باشد، اگر برای آن درست برنامه ریزی شود. فروشگاه‌های اینترنتی در خبرنامه‌های خود از کاربران ایمیل دریافت می‌کنند. آنها با ساختن یک لیست ایمیل Email List امیدوارند با ارائه پیشنهادهای جذاب و تخفیف‌های شگفت‌انگیز، دوباره شما را به سایت برگردانده و ترغیب به خرید کنند.

اگر سایت محتوا محور دارید، می‌توانید لیست ایمیل خود را بسازید و به کمک ارسال تبلیغات به ایمیل کاربران کسب درآمد کنید. در استفاده از این روش درآمدزایی، دقت زیادی کنید ، چون کاربران به شما اعتماد می‌کنند و ایمیل خود را در اختیارتان قرار می دهند، اگر از این اعتماد سواستفاده کرده و آنها را بمباران تبلیغاتی کنید، طولی نمی‌کشد که دیگر کاربر وفاداری برایتان باقی نمی‌ماند.

کسب درآمد از طریق ایمیل خیلی رایج نیست. لذا نباید انتظار درآمد بالا را داشت ، ضمن اینکه ساخت یک لیست طولانی از ایمیل ها ، نیاز به تلاش چند ساله دارد. اگر سراغ این روش می‌روید حداقل با کسب و کارهای مشابه خودتان همکاری داشته باشید تا تبلیغات شما برای کاربران آزاردهنده نباشد.

۱۰-  ارسال پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن Push Notifications یک سرویس ارسال پیام و محتوا است. چیزی شبیه به ایمیل یا پیامک SMS می باشد. در این سیستم کاربران بعد از ورود به یک سایت و یا اپلیکیشن با پیغامی مواجه می‌شوند که از آنها اجازه می‌خواهد برایشان اعلان ارسال کند. با انتخاب گزینه تایید، عضو مشترکین سرویس پوش نوتیفیکشن آن سایت خواهید شد.

شاید این سوال برایتان مطرح شود ، محصولی برای فروش ندارید تا برای بقیه اعلان بفرستید تا محصول خودتان را معرفی کنید، پس چگونه می توان از این روش درآمدزایی داشت؟ راه حل تبلیغات است. می‌توانید با سرویس‌های تبلیغاتی قرارداد ببندید و با ارسال تبلیغات به مشترکین خود، درآمد داشته باشید.

پوش نوتفیکیشن از لحاظ درآمد تقریبا شبیه به روش ارسال ایمیل تبلیغاتی است. یعنی از این راه پول زیادی عایدتان نمی‌شود، مگر اینکه تعداد مشترکین بیشتر از چند ده هزار نفر باشد. سرویس‌های تبلیغاتی برای ارسال هر هزار نوتفیکیشن مبلغ ناچیزی ( تقریبا ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان ) به نمایش‌دهنده یا ارسال‌کننده تبلیغ می‌دهند.

با این مبلغ پرداخت ناچیز باید حساب کنید که در هر روز چند هزار اعلان تبلیغاتی ارسال کنید که به یک عدد قابل قبول برسید. آن هم به شکلی که تجربه کاربری مخاطبان خودتان را خراب نکنید، به نظر می رسد که کار بسیار سختی باشد.

۱۱- تبلیغات در صفحات خاص سایت

این شیوه یکی از هدفمند ترین روش های تبلیغات اینترنتی است که افراد حرفه ای دنبال آن هستند.. معمولا هر وبسایتی صفحات پر بازدید ، خاص و شاخص دارد. در این روش ، اجرای تبلیغات اینترنتی دقیقا در همین صفحات انجام می شود.

به عنوان مثال مقاله « مزایا و معایب همکاری در فروش » در سایت پول یابی یک مقاله خاص است که در کلمات و عبارات کلیدی رتبه اول را در موتور جستجوی گوگل دارد و روزانه ترافیک بسیار بالایی دارد.

این نوع صفحات خاص سایت توسط فروشگاهها و وب سایت ها برای قرار دادن لینک ، رپورتاژ آگهی و یا بنر اجاره گرفته می شوند. در واقع تبلیغی که در این صفحات خاص قرار می گیرد دقیقا مربوط به محتوای آن است و این نشان دهنده هدفمندی تبلیغ مورد نظر است. به همین خاطر این نوع تبلیغات برای تبلیغ دهنده بسیار ارزشمند بوده و همچنین هزینه بالایی هم دارد.

سخن پایانی روش های کسب درآمد از سایت محتوایی

امیدوارم با مطالعه این مقاله دیدگاهتان درباره درآمدزایی از طریق تولید محتوا عوض کرده باشد . حتما با تعیین هدف ، برنامه‌ای برای کسب و کارتان مشخص کنید و با تولید محتوای عالی و جذاب، وبلاگ‌ و یا سایت شخصی خود را راه‌اندازی کنید. پول در آوردن از اینترنت راحت نیست ، گول تبلیغات و پکیج‌های آموزشی افراد کلاهبردار را نخورید.

برای رسیدن به یک درآمد ثابت و پایدار در اینترنت باید تلاش زیادی کنید. قبل از هر چیز بهتر است بدانید در بسیاری از روش ها وب سایت شما باید دارای محتوای با کیفیت و ترافیک بالایی باشد. در واقع بعضی از روش ها با ترافیک وب سایت شما رابطه مستقیم دارد. یعنی هر چه ترافیک وب سایت بیشتر باشد مسلما درآمد زایی از آن شیوه بیشتر خواهد بود.

یک روش تضمینی برای کسب درآمد از طریق سایت‌های محتوا محور وجود ندارد. هر مدیری با خلاقیت می‌تواند یک روش درآمدزایی جدید معرفی کند. با توجه به موضوع سایت از مدل های مختلف درآمد زایی استفاده کنید. استفاده همزمان از تمام روش ها بستگی به شرایط سایت تان دارد.

نکته آخر روش های کسب درآمد از سایت محتوایی این است که، برای کسب درآمد اینترنتی بیشتر از تمام روش ها به صورت اصولی استفاده کنید و هیچ وقت افراط نکنید. استفاده بیش از حد از تبلیغات موجب آزردگی کاربران می شود. هیچ وقت نباید تبلیغات و کسب درآمد از این روش ها را به کاربران سایت خود ترجیح دهید ، باید همیشه جلب رضایت اعضای سایت در اولویت کاری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *