دانستنی

سایت های فریلنسینگ چگونه کار می کنند؟

این روزها کسب درآمد از اینترنت به بخش بزرگی از زندگی افراد مختلف تبدیل شده است و حتی اگر فردی به صورت کامل در این حوزه فعالیت نمی کند، به عنوان شغل دوم در آن فعال است. معمولاً پروژه گرفتن با افزایش ارتباط با سایر افراد امکان پذیر است اما روش های دیگری هم وجود دارد. سایت های فریلنسرینگ یکی از گزینه های بسیار مناسب برای دریافت پروژه هستند و نیازی به گسترده بودن ارتباطات با سایر افراد نیست. شما وارد این سایت ها می شوید و پروژه های متناسب با مهارت های خود را می گیرید. در این مقاله قصد داریم به بررسی سایت های فریلنسینگ بپردازیم؛ پس اگر می خواهید از طریق اینترنت پروژه های متناسب با مهارت های خود را بگیرید، در این مقاله همراه ما باشید.

فریلنسر کیست و چه کاری انجام می دهد؟

فریلنسر (Freelancer) شخصی است که خدمات خود را از راه دور ارائه می‌ دهد و اغلب به صورت هم زمان برای چند مشتری به صورت دورکار، کار می‌ کند. فریلنسر معمولا به ازای هر کاری متناسب با مهارت های خود که انجام می ‌دهد، درآمد کسب می ‌کند و هزینه خود را بر اساس کار ساعتی یا کار روزانه در نظر می ‌گیرد. عملکرد فریلنسر‌ها می ‌تواند با هم متفاوت باشد؛ از نحوه بستن قرارداد تا پرداخت دستمزد! بعضی از آن‌ ها تمایل به امضاء قراداد دارند برخی دیگر کار خود را با یک موافقت ‌نامه شفاهی شروع می‌ کنند، بعضی ممکن است درخواست بیعانه کنند، بعضی دستمزد روزانه را ترجیح می‌ دهند‌، یا حتی در پایان پروژه کل مبلغ را یک جا دریافت کنند. اگر دانشجو هستید یا به دنبال کار دوم هستید، یا به دنبال کار پاره وقت و یا تمام وقت هستید، فریلنسری یکی از بهترین روش ‌های کسب درآمد است. هر فردی که به اینترنت دسترسی دارد می‌ تواند با استفاده از مهارت‌ هایی که دارد به درآمد خوبی دست پیدا کند. به طور معمول، شخص در یک وب سایت فریلنسری آنلاین مانند پونیشا ثبت نام می ‌کند. یکی از مهم‌ ترین کار‌هایی که فریلنسر در این مرحله باید انجام دهد این است که پروفایل کاری خود را کامل کند. کمتر کارفرمایی حاضر است کار خود را به فریلنسری که فاقد نام و سابقه تحصیلی و کاری است بسپارد!

فریلنسینگ  چیست و چرا اهمیت دارد؟

فریلنسینگ به نوعی آزاد‌کاری یا همان کار در منزل را معنی می ‌دهد. افراد با هر مهارت و تخصصی می ‌توانند به صورت آزاد، از طریق دورکاری با هم کار کنند. فریلنسینگ می ‌تواند یک کاره تمام وقت یا پاره وقت با درآمد بالا باشد. در واقع انتخاب ساعت کاریتان با خودتان است. این سبک از فعالیت بسیار منعطف است. اساساً فریلنسینگ می ‌تواند یک کسب و کار یک نفره باشد. کاری که از راه دور و به صورت آنلاین انجام می‌ شود. فریلنسینگ می ‌تواند به عنوان شغل دوم نیز انتخاب شود. قرارداد فریلنسری نوعی قرارداد کارمزدی است که در آن فرد متعهد به انجام کاری در ازای دستمزد مشخص و در مدت زمان معلوم می ‌شود.

سایت های فریلنسریگ در چه حوزه هایی پروژه دارند؟

کارهای بسیار زیادی وجود دارد که می ‌توانید به صورت آنلاین انجام دهید، بنابراین شما بسته به مهارتی که دارید می ‌توانید یک یا چند کار را انتخاب و انجام دهید. برخی از کارهایی که به عنوان فریلنسر می ‌توانید انجام دهید عباتند از:

  • طراحی و گرافیک
  • طراحی سایت و توسعه وب
  • سئو
  • برنامه نویسی
  • پشتیبانی سایت
  • تایپ و مقاله نویسی
  • ترجمه
  • تولید محتوا
  • مدیریت شبکه‌ های اجتماعی

به صورت کلی هر کاری که مرتبط با کامپیوتر باشد و نیازی به حضور شخص در محل کار نباشد، می توان به صورت فریلنسینگ  انجام داد. البته این قاعده کلی نیست! مثلاً عکاسی صنعتی یکی از مواردی است که شخص می تواند به صورت فریلنسینگ کار کند اما برای بخشی از کار که همان گرفتن عکس محصولات است، نیاز به حضور در آن مکان دارد. همین شخص می تواند کارهای دیگر نظیر ادیت عکس ها را بدون حضور در محل کار انجام دهد.

فریلنسینگ مزایای خاص خود را دارد!

فریلنسینگ مانند هر نوع کار دیگری مزایای خاص خود را دارد:

  • انتخاب کارفرمای خوب و ساخت رابطه‎‌ی عالی و دوستانه با کارفرما از مزایای ویژه این کار می‌باشد.
  • یک فریلنسر از تنوع کاری بیشتری نسبت به یک کارمند برخوردار است و برای خودش کار می‌کند.
  • آزادی عمل زیادی برای مدیریت زمان و انتخاب محل کار خود دارد .
  • یک فریلنسر می‌تواند در خانه ، کتابخانه‌، کافه و یا در هر مکان دلخواهی روی پروژه‌های خود کار کند.
  • برای کسب درآمد محدودیتی ندارد و هر‌چه بیشتر و تخصصی‌تر کار کند درآمد بیشتری خواهد داشت.
  • فریلنسر، با تجربه کارهای متفاوت می‌تواند شبکه گسترده‌ای از مشتریان را برای خود تشکیل دهد.
  • انتخاب کار یک فریلنسر بر اساس مهارت و علاقه انجام می‌شود.

مزایای فریلنسینگ بسیار زیاد است و به همین دلیل، افراد مختلف به دنبال کسب درآمد از این روش هستند.

فریلنسینگ معایب خاص خود را دارد!

علاوه بر مزایایی که فریلنسینگ دارد، معمولاً معایبی هم دارد:

  •  ثبات کمتر: بسیاری از فریلنسرها ثبات مالی کمتری دارند و نسبت به کارمندان ضمانت کمتری برای کارهای بعدی وجود دارد. ممکن است در یک ماه در حال انجام چندین پروژه باهم باشید ولی در ماه بعدی پروژه‌ای برای کار نباشد.
  • مزایای کمتر: بسیاری از شرکت‌ها برای کارمندان خود مزایایی مانند بیمه یا برنامه‌های بازنشستگی را ارائه می‌دهند اما فریلنسر مشمول این مزایا نخواهند بود.

چگونه فعالیت خود را در سایت های فریلنسینگ شروع کنیم؟

طبق آمارها، حدود ۵۴ میلیون آمریکایی به عنوان فریلنسر در زمینه‌ هایی مانند نوشتن، طراحی گرافیک و مشاوره فعالیت می ‌کنند. این رقم تنها یک چهارم از کل نیروی کار ایالات متحده است! فریلنسری فرصت ‌هایی را برای افرادی ایجاد کرده است که می ‌خواهند در زمینه شغل مورد انتخاب خود به صورت آزادانه عمل کنند و در زمینه رقابتی ‌تر با کارمندان پاره وقت یا تمام وقت کار می ‌کنند. یکی از مزایای فریلنسری امکان کار ۲۴ ساعته و ساعت کاری انعطاف‌پذیر است، اما همین مزیت می ‌تواند با موجب افت کیفیت کار هم شود. اگر قصد دارید در سایت های فریلنسینگ شروع به فعالت کنید، به نکات زیر توجه کنید!

فریلنسینگ را به طور حرفه‌ای انجام دهید‌! هنگامی که فریلنسینگ را به طور حرفه ‌ای شروع می‌ کنید شما نه تنها مسئول ارتباط با مشتریانی که دارید، هستید، بلکه باید حسابداری و بسیاری از کار های دیگر را به تنهایی انجام دهید. با توسعه‌ کار، کم کم شما نیاز به استخدام افراد دیگری پیدا می ‌کنید. در واقع شما علاوه بر نقش فریلنسر به عنوان کارفرما هم ظاهر می‌ شوید. اگر قصد دارید فریلنسینگ را به طور حرفه ‌ای انجام دهید باید علاوه بر مدیریت مشتری، مدیریت زمان نیز داشته باشید. با مدیریت زمان، شما زمان‌ های هدر رفته خود را به حداقل حد ممکن می ‌رسانید. شما برای روز های تعطیل و یا روزهایی که بیمار هستید و نمی‌ توانید کار کنید هزینه ‌ای دریافت نمی‌ کنید، در این مواقع مدیریت زمان و هزینه اهمیت خود را نشان می‌ دهد. با وجود مزایایی که شغل فریلنسری دارد چالش‌ هایی هم بر سر ‌راه این افراد قرار می ‌گیرد. فریلنسرها هیچ ‌گونه بیمه درمانی، بیمه عمر، بازنشستگی، مرخصی با حقوق و … را ندارند. شما می‌ توانید به عنوان یک فریلنسر حرفه ای هزینه ‌های بیمه خود را پرداخت کنید و یا خود را بیمه عمر کنید!

نمونه کارهای خود را به نمایش بگذارید! شما باید بدانید که چگونه کار با کیفیت ارائه دهید و چگونه موفقیت خود را در بازار کار تضمین کنید، شما باید بتوانید مشتریان خود را توسعه دهید. برای انجام این کار ها شما باید حضور آنلاین داشته باشید. در سایت‌ های فریلنسری ثبت نام کنید. وقتی که به عنوان فریلنسر مشغول به کار شدید، اولین کاری که مشتریان انجام می ‌دهند، بررسی کار های گذشته شما است. اطمینان حاصل کنید که حضور آنلاین قدرتمندی دارید، هیچ کس نمی ‌خواهد یک نیروی کار حرفه ‌ای را از دست بدهد. می ‌توانید علاوه ‌بر سایت ‌های فریلنسری، خودتان سایت شخصی داشته باشید. همچنین بهتر است نمونه کارهای خود را علاوه بر این سایت ها، در سایت شخصی خود، شبکه های اجتماعی، شبکه های تخصصی مربوط به حوزه کاری خود و… آپلود کنید. پس از مدتی علاوه بر برندسازی شخصی می توانید پروژه های خوبی را به صورت مستقیم از کارفرما بگیرید.

یک نکته! شما باید برای خدمات یا محصولاتی که ارائه می‌دهید، نرخ تعیین کنید. در مورد این که قصد دارید کلمه ‌ای کار کنید (مثل ترجمه) یا دقیقه ‌ای (مثل رونویسی) تصمیم گیری کنید. شما باید مواردی چون مصرف اینترنت را در قیمت گذاری در نظر بگیرید. شاید شما برای انجام کار نیازی به دانلود یک کتاب داشته باشید و یا این که یک کتاب را خریداری کنید. هزینه‌ هایی این چنینی را باید در نظر بگیرید. شما می ‌توانید در برنامه ‌ای مانند اکسل برای خودتان صورت حساب بسازید. قطعاً مشتری شما با دیدن نظمی که دارید، لذت بیشتری خواهد برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *