دانستنی

سایت یا اپلیکیشن ؟ کدام یک برای کسب و کارتان اولویت دارد؟

سایت یا اپلیکیشن ؟ کدام یک برای کسب و کارتان اولویت دارد؟

تمام دنیا به لحاظ دیجیتالی در حال رشد و توسعه است. تمامی کسب و کارها هم درگیر این فرایند هستند. در این بین این پرسش مطرح می‌شود که برای کسب و کارتان، طراحی سایت مناسب است یا طراحی اپلیکیشن یا هر دو یا هیچ کدام؟ از طرفی همه مخاطبان، گوشی هوشمند دارند ولی همه دارای لپ تاپ یا سایر دستگاه‌ها نیستند. از این رو اپلیکیشن‌ها بعد از طراحی وب سایت‌ها مطرح شدند. حالا این شرایط در مورد کسب و کار شما هم صادق است؟

البته همه‌گیری ویروس کرونا هم گرایش به خریدهای آنلاین را افزایش داده است. پس با سفارش و طراحی سایت یا اپلیکیشن مناسب و کاربری می‌توانید اعتماد مشتریان آتی را جلب کنید. رعایت فاصله اجتماعی باعث گرایش به سمت روابط مجازی شده که بستر خوبی را برای توسعه آنلاین کسب و کارهای مختلف فراهم کرده است.

البته همه کسب و کارها دارای بودجه لازم جهت طراحی سایت و اپلیکیشن نیستند. این امر به معنای کنار رفتن وب سایت‌ها نیست. همان‌طور که داشتن موبایل هم به معنای دانلود کردن اپلیکیشن نیست. پس چطور باید در رقابت کاری حضور پیدا کنید؟ آیا سایت یا اپلیکیشن برایتان مناسب است؟ داشتن هر کدام فواید و معایب خاص خودش را دارد. شما باید با توجه به عوامل زیر و نیازهای کسب و کارتان، بهترین انتخاب را انجام دهید:

  • مخاطبان هدف
  • اهداف کسب و کار
  • بودجه
  • ویژگی‌های ضروری

در این مقاله شما را با مفاهیم سایت، اپلیکیشن، تفاوت‌ها و شباهت‌ها میان آنها و شرایط اولویت هر کدام آشنا خواهیم کرد.

سفارش طراحی سایت سفارش طراحی اپلیکیشن

سایت یا اپلیکیشن چه اهمیتی در دنیای دیجیتال دارند؟

سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها به اجزای زندگی روزمره تبدیل شده‌اند. بدون اینکه به آنها فکر کنیم در حال استفاده از آنها هستیم. هر روز با گوگل، یوتیوب، فیسبوک، ویکی پدیا و غیره سروکار داریم. در ابتدا باید مفهوم وب سایت را بشناسیم.

با ابداع اینترنت، اطلاعات و انتشار آن به پارادایم جدیدی تبدیل شد. یک وب سایت به عنوان یک HTML، مجموعه‌ای از صفحات حاوی محتوای متنی و رسانه‌ای است. بازدید کنندگان با کمک URL به این محتوا دسترسی دارند. سایت‌ها روی سرورها قرار گرفته‌اند که به شبکه وب متصل است و می‌تواند به طور تمام وقت، اطلاعات را به سراسر جهان مخابره کند.

امروزه وب سایت‌های مدرن، بیش از یک HTML دارند. آنها بسیار خلاقانه طراحی می‌شوند و از زبان‌هایی مثل Cascading Style Sheets (CSS) و جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند. با این حال وب سایت‌های مدرن همچنان برای تأمین اطلاعات مورد نیاز کاربران و به عنوان ابزار بازاریابی طراحی می‌شوند.

حالا باید اپلیکیشن را تعریف کنیم. اپلیکیشن‌ها، ابزارهایی مشابه سایر نرم افزارها هستند. آنها به فناوری‌های خاصی مثل Flash، JavaFX و Silverlight دسترسی دارند. معمولاً در فضای اینترنت و فروشگاه‌هایی مثل بازار حضور دارند و امکان دسترسی به ویژگی‌های وب سایت‌ها را ساده می‌کنند. ویژگی اصلی این ابزارها امکان نصب شدن روی گوشی‌ها و تبلت‌ها است. از جمله اپلیکیشن‌های ایرانی می‌توان به دیوار، آپ، اسنپ و غیره اشاره کرد. در جدول زیر وب سایت و اپلیکیشن با هم مقایسه شده‌اند.

درآمد از طریق سایت  فریلنس پارس

(www.freelancepars.com)

فریلنس پارس ، یک سایت فریلنسینگ و دورکاری برای سفارش و انجام پروژه های اینترنتی در ایران است. انواع پروژه ها و نیازهای کاری و شغلی در زمینه های سفارش تایپ، تولید محتوا، ترجمه زبان های مختلف، طراحی گرافیک، عکاسی، ادیت عکس و فیلم، برنامه نویسی، طراحی سایت، دستیار مجازی، آهنگسازی و ویرایش صوت، معماری، نقشه کشی، مدلسازی و… در این سایت قابل تعریف و اجراست.کارفرمایان، نیازها یا پروژه های خود را در این سایت به صورت رایگان مطرح کرده و متخصصان یا فریلنسرهای سایت، با ارائه پیشنهاد همکاری، پروژه‌ها را انجام داده و تحویل می‌دهند. کارفرما، پس از ثبت پروژه و توافق نهایی با فریلنسر بر سر هزینه و روش انجام کار، هزینه پروژه را واریز کرده و سایت، مبلغ را نزد خود نگه می‌دارد. پس از انجام کار و تحویل به کارفرما، تایید و رضایت او، مبلغ برای فریلنسر آزاد می‌شود. با این قابلیت که در اصطلاح “پرداخت امن” نامیده می‌شود، هم کارفرما از انجام پروژه خود اطمینان دارد و هم فریلنسر از واریزی مبلغ توسط کارفرما.

مراحل ثبت نام و عضویت در سایت فریلنس پارس

۱-در سایت به عنوان فریلنسر ثبت نام کنید و ایمیل و شماره موبایل خود را تایید کنید.

www.freelancepars.com

۲- سپس پروفایل خود را کامل کنید و مهارت‌ها، سابقه تحصیلی، شغلی و… را بنویسید.

۳- اگر نمونه کارهای مناسبی دارید، در سایت آپلود کنید.

۴- وارد قسمت پروژه های سایت شده، پروژه های مد نظر و مرتبط با مهارت ها و توانایی های خود را پیدا کنید و آن‌هایی که از نظر زمانی و هزینه، مایل به انجام آن‌ها هستید را ثبت پیشنهاد زده و مبلغ پیشنهادی، زمان و توضیحات لازم را برای کارفرما بنویسید.

سایت یا اپلیکیشن

اگر هدفتان توزیع و انتشار محتوا است، پس طراحی وب سایت برایتان مناسب است. ولی اگر کسب و کارتان دارای نیازهای پیچیده است و باید با کاربران، بیشتر تعامل برقرار کنید. پس اپلیکیشن بیشتر به کارتان می‌آید. در ادامه به شباهت‌ها و تفاوت‌های سایت و اپلیکیشن می‌پردازیم.

سایت و اپلیکیشن چه شباهت‎ها و تفاوت‌هایی با هم دارند؟

سه متغیر اصلی که به شما برای انتخاب میان سایت یا اپلیکیشن کمک می‌کند به شرح زیر هستند.

۱.تعامل با کاربر

کاربر با نگاه به صفحات وب به اطلاعات مرتبط با کسب و کارتان پی می‌برد. وب سایت‌ها نیازی به برقراری تعامل با کاربر ندارند و یا تعامل محدود است. با این حال اپلیکیشن‌ها نیازمند درونداد از جانب کاربر و برقراری تعامل با او هستند. این تعامل به اشکال مختلف مثل تکمیل یک فرم و دریافت پیام، چت آنلاین یا پرداخت الکترونیک هستند.

۲.یکپارچه سازی

اپلیکیشن‌ها بهتر از وب سایت‌ها با سایر نرم افزارها یا ابزارهای آنلاین یکپارچه می‌شوند. اپلیکیشن‌ها امکان جمع آوری، ذخیره و پردازش داده‌ها را دارند. آنها تجربه کاربری عالی را فراهم نموده و محتوای شخصی را فراهم می‌کنند. یکپارچه سازی یکی از گزینه‌های اختیاری در طراحی وب سایت است. ولی در اپلیکیشن‌ها به عنوان یکی از عملکردهای اولیه لحاظ می‌شود.

۳.تأیید هویت

اگر وب سایت حاوی اطلاعات حساسی است، پس باید دسترسی‌های غیرمجاز را محدود کنید. پس تأیید هویت کاربر اهمیت پیدا می‌کند. این فرایند امکان دسترسی به وب سایت و داده را از طریق وارد کردن پسورد فراهم می‌کند. تأیید هویت در وب سایت‌هایی که هدفشان اطلاع رسانی است؛ اهمیتی ندارد. با این حال این ویژگی در اپلیکیشن‌ها ضرورت دارد. برای مثال جهت دسترسی به اطلاعات ویکی پدیا نیازی به پسورد ندارید ولی برای دسترسی به فیسبوک به ID و پسورد نیاز دارید.

اهداف کسب و کار برای انتخاب سایت یا اپلیکیشن

در حین انتخاب سایت یا اپلیکیشن باید اهداف نهایی کسب و کارتان را مدنظر قرار دهید. بازده کسب و کار و خواسته‌های مدنظرتان در این تصمیم گیری نقش دارد. در ادامه اهداف نهایی که به انتخاب سایت یا اپلیکیشن کمک می‌کنند، قید شده اند.

دسترسی فوری

آیا دسترسی سریع به محصولات و خدمات شما اهمیت زیادی دارد؟ کسی علاقه ای به سایت‌های کند ندارد. از طرفی سایت‌ها از طریق مرورگر و در دستگاه‌های مختلف در اختیار کاربران قرار دارند. در مقابل اپلیکیشن‌ها باید روی موبایل یا تبلت دانلود و نصب شوند.

به روزرسانی فوری

سایت‌ها به طور مستمر محتوا و طراحی را به روزرسانی می‌کنند. ولی کاربران اپلیکیشن باید بعد از دانلود نسخه اصلی آن را به طور مداوم به روزرسانی کنند. همین امر باعث افزایش هزینه نگهداری و به روز رسانی اپلیکیشن می‌شود.

به اشتراک گذاری فوری

وب سایت‌ها به سرعت از طریق لینک‌ها به اشتراک گذاشته می‌شوند. اپلیکیشن‌ها را نمی‌توان به راحتی سایت‌ها به اشتراک گذاشت. تنها لینک دانلود اپلیکیشن قابل ارسال است.

جستجوی سریع

کاربران به سرعت قادر به یافتن سایت‌ها هستند. مشاهده شدن اپلیکیشن‌ها تا حد زیادی به عملکرد فروشگاه اپلیکیشن و تبلیغات وابسته است.

ماندگاری ابزار

وب سایت‌ها همواره در دسترس کاربران قرار دارند ولی طبق پژوهش‌های صورت گرفته، ماندگاری اپلیکیشن‌ها کوتاه و در حدود ۳۰ روز است.

دسترسی گسترده به اطلاعات

وب سایت در مقایسه با اپلیکیشن، دسترسی گسترده‌تر به اطلاعات را فراهم می‌کند.

زمان و هزینه توسعه

توسعه و نگهداری سایت به زمان بیشتری نیاز داشته ولی مقرون به صرفه است. اپلیکیشن در صورت نیاز به حضور در پلتفرم‌های مختلف گران تر تمام می‌شود.

پشتیبانی

سایت به پشتیبانی کمتری در مقایسه با اپلیکیشن نیاز دارد. اپ‌ها نیازمند تست شدن، به روزرسانی و وارسی‌های مداوم هستند. بنابراین به هزینه پشتیبانی از آنها توجه کنید.

برقراری تعامل

سایت‌ها برای برقراری تعامل مستمر مناسب نیستند. ولی اپلیکیشن‌ها ابزاری عالی در این زمینه هستند. آیا کسب و کارتان مثل پلتفرم‌های شبکه‌ اجتماعی به دنبال تعامل مستمر با کاربران است؟ پس به اپلیکیشن نیاز دارید.

محاسبات پیچیده

سایت‌ها در زمینه محاسبات پیچیده چندان کارآمد نیستند. اپلیکیشن‌ها ابزاری عملی برای دستکاری داده‌ها و محاسبات پیچیده هستند. برای مثال توسعه دهندگان نرم افزارهای طراحی مثل فتوشاپ و نرمافزارهای حسابداری مثل هلو، به فکر تولید اپلیکیشن این نرم افزارها پرداختند که با استقبال کاربران مواجه شد.

شخصی سازی

سایت‌ها برخلاف اپلیکیشن‌ها چندان مناسب ارائه خدمات شخصی به کاربران نیستند. مشتریان بانکها و شرکتهای مسافرتی به اپلیکیشن‌های اختصاصی نیاز دارند.

ارسال نوتیفیکیشن

سایت‌ها امکان ارسال نوتیفیکیشن وب محور را دارند. ولی ارسال نوتیفیکیشن یکی از ویژگی‌های پیش فرض تمامی اپلیکیشن‌ها است. در نتیجه ناشران این اپ‌ها می‌توانند پیام‌ها را به طور مستقیم برای کاربران ارسال کنند.

دسترسی آفلاین

سایت‌ها نیازمند دسترسی آنلاین هستند، ولی اپلیکیشن‌ها به طور آفلاین هم امکان دسترسی به محتوا و اجرای امور را فراهم می‌کنند. این ویژگی در کشوری مثل ایران که دسترسی مناسب به اینترنت و سرعت بالا در همه جا فراهم نیست، اهمیت زیادی دارد.

با معیارهای فوق به سرعت می‌توانید ضرورت طراحی سایت یا اپلیکیشن را در کسب و کارتان مشخص کنید. در ادامه نگاهی به وب اپلیکیشن‌های پیشرونده یا PWA می‌اندازیم.

مفهوم وب اپلیکیشن پیشرونده (PWA) چیست؟

با این مفهوم جدید فارغ از نوع دستگاه یا اتصال به شلکه می‌توانید عملکرد سایت را ارتقا دهید. این وب اپلیکیشن‌ها با فناوری‌های نوظهور می‌توانند تجربه کاربری مشابه اپلیکیشن را روی یک مرورگر وب ایجاد نمایند. یعنی حسی مشابه اپلیکیشن موبایلی را به همراه دارند. پس دیگر نیازی به نصب اپ نیست. در واقع وب اپلیکشن‌های پیشرونده به دنبال تلفیق ویژگیهای مختلف از جمله ارسال نوتیفیکیشن هستند درست مثل اینکه اپلیکیشنی را روی مرورگر وب در اختیار دارید. در ادامه نمونه‌هایی از وب اپلیکیشن‌ها در ایران معرفی می‌شوند.

کسب درآمد از طریق ایجاد فروشگاه محصولات خود بصورت رایگان در سرکالا

اگر هر کدام از شما کسب و کاری داره چه کسب و کار خانگی و یا مغازه ای داره و علاقه داره که کارشو توسعه بده و محصولاتش رو بیشتر معرفی کنه و  فروشگاه اینترنتی داشته باشه میتونه فروشگاه خودشو تو سایت سرکالا درست کنه و محصولاتشو و اجناس مغازه شو تو فروشگاه خودش بذاره و لینک فروشگاه خودشو تو کانال های مختلف بذاره و یا به دوستان خودش بده تا محصولاتشو تو فروشگاهش ببینند و خرید کنند .

هدف از ایجاد سایت فروشگاهی سرکالا، تجمع محصولات و کالاهای موجود در مغازه‌های کوچک گسترده سطح شهر در یک فروشگاه جامع و کامل و ارائه حق انتخاب بهینه به مشتریان از میان انبوهی از کالاهای مشابه و دسترسی سریع و آسان به آنهاست.
هدف، ایجاد یک ارتباط مستقیم بین فروشنده و خریدار است به‌گونه‌ای که فروشنده بتواند تمامی کالاهای موجود در فروشگاه خود را در کمترین زمان ممکن و به نحو احسن به خریدار معرفی کند و خریدار نیز بتواند کالاهای موردنیاز خود را با دقت و اطلاعات کامل و با صرف کمترین وقت و انرژی و مناسب‌ترین قیمت تهیه کند

دستورالعمل اجرایی

برای ساختن فروشگاه خودتون مراحل زیر را دنبال کنید
مراحل ایجاد فروشگاه با موبایل :
۱- وارد سایت زیر بشید .
www.sarkala.com
۲- گزینه حساب کاربری رو در پایین بزنید
۳-عضویت را بزنید
۴-گزینه من یک فروشنده هستم را بزنید و اطلاعات خود را وارد کنید ودکمه عضویت را بزنید .
۵-دقت داشته باشید در بخش اطلاعات ایمیل شما و گذر واژه شما نام کاربری و پسورد شما برای ورود به سایت هستند که باید جایی یادداشت کنید که فراموش نکنید .
در زیر باکس اسم فروشگاه لینکی نمایش داده میشود که این لینک آدرس فروشگاه شماست که باید آنرا هم جایی یادداشت کنید تا برای دیگران بفرستید .
۶- بقیه مراحل را ادامه دهید تا پنل پیشخوان فروشگاه شما ایجاد شود .
۷ – سپس وارد تنظیمات پنل پیشخوان شما شوید و عکس بنر و پروفایل فروشگاه خود را ایجاد کنید .

بعد از اینکه فروشگاهتون رو ساختید حالا نوبت گذاشتن محصولاتتون تو فروشگاهتون است

روش گذاشتن محصول در فروشگاهتون

۱- وارد سایت سرکالا بشید
www.sarkala.com
۲- با یوزر نیم و پسورد وارد پیشخوان فروشگاه خودتون بشید
۳- در پیشخوان و در باکس مشکی وسط صفحه منو را باز کنوید
۴- گزینه محصولات و افزودن محصول جدید را بزنید
۵- تصاویر و قیمت و توضیحات محصول خود را اضافه کنید و افزودن محصول را بزنید و در صفحه جدیدی که باز میشود اطلاعات محصول را چک کنید و ذخیره اطلاعات را بزنید .
محصول شما در فروشگاهتان ذخیره شد

  • دیجی کالا: خرده فروشی که کارش را با سایت فروش دوربین آغاز کرد. پلتفرم تجارب الکترونیک دیجی کالا با راه اندازی وب اپلیکیشن پیشرونده با رشد دویست درصدی فروش مواجه شد. این شرکت بالاترین حجم بازار خرده فروشی ایران را در اختیار دارد.

سایت یا اپلیکیشن دیجی کالا

  • ایرانسل من و لنز: شرکت ایرانسل بعد از حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ استور اپل برای جلب رضایت کاربران گوشی‌های آیفون به انتشار وب اپلیکیشن‌های پیشرونده برای سرویس‌های ایرانسل من و لنز پرداخت تا همه کاربران این شرکت به خدمات مخابراطی و سرگرمی این دو اپلیکیشن دسترسی پیدا کنند.

سایت یا اپلیکیشن ایرانسل

  • اسنپ: اولین سرویس تاکسی اینترنتی در ایران است که ثبت تقاضای تاکسی و پیک موتوری را فراهم کرده است. حالا این اپلیکیشن بعد از گذشت چند سال به یک سوپر اپلیکیشن با خدمات متفاوت تبدیل شده است.

سایت یا اپلیکیشن اسنپ

پیشرفت‌های جدید در حوزه طراحی اپلیکیشن

شناخت پیشرفت‌های جدید در حوزه طراحی اپلیکیشن به انتخاب میان سایت یا اپلیکیشن برای کسب و کارتان کمک می‌کند. ترندهای جدید در این زمینه به شرح زیر هستند:

  • در حال حاضر زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت بیش از پیش مورد استفاده قرار می‌گیرد که به خاطر قابلیت‌های مناسب آن است.
  • عدم نیاز به سرور نقش زیادی در افزایش طراحی اپلیکیشن‌ها داشته است.
  • علاقمندی به فناوری‌هایی مثل Graph QL و Typescript رو به افزایش است.
  • توسعه دهندگان و طراحان اپلیکیشن به دنبال بهره گیری از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای ارتقای تجربه کاربری هستند.
  • ربات‌های چت هوشمند (Intelligent chatbots) اهمیت بیشتری در کسب و کارها پیدا کرده‌اند. چون نیاز به پشتیبانی اپلیکیشنی از کسب و کارها رو به افزایش است.
  • کارشناسان، Motion UI را یکی از جذاب ترین ترندهای توسعه وب اپلیکیشن در سال ۲۰۱۹ می‌دانند.
  • بلاکچین (Blockchain) سطح بالای امنیت را فراهم می‌کند که برای شرکت‌های مالی و بانکها اهمیت زیادی دارد.
  • توسعه دهندگان اپلیکیشن از واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) به طور گسترده‌ای برای طراحی وب اپلیکیشن‌ها بهره می‌برند.
  • حالاکه با ترندهای جدید در طراحی اپلیکیشن آشنا شدیم باید بدانیم که در چه زمانی طراحی سایت در اولویت قرار می‌گیرد.

در چه زمانی، طراحی وب سایت برای کارمان در اولویت قرار دارد؟

در اینجا دلایلی برای اولویت دادن به طراحی وب سایت را در اختیارتان قرار می‌دهیم. در شرایط زیر باید میان سایت یا اپلیکیشن ، طراحی سایت را در اولویت قرار دهید:

  • تنها می‌خواهید حجم زیادی از اطلاعات کسب و کارتان را در اختیار کاربران و مشتریان قرار دهید.
  • در آینده می‌خواهید کسب و کار نوپا یا استارتاپ را به کسب و کاری بزرگ تبدیل کنید.
  • تنها به حضور در فضای جهانی نیاز دارید.
  • مخاطبان یا مشتریان احتمالی می‌خواهند داستان کسب و کارتان را بشناسند.
  • با انتشار به موقع مقالات و وبلاگ‌ها به دنبال آموزش مشتریان هستید.
  • به دنبال کسب اعتبار و وجهه در بازار کار هستید.
  • به عنوان مرکز داده‌ای برای کارکنان عمل می‌کنید. پس می‌خواهید که آنها، تصاویر و ویدئوهای آموزشی را برای کمک به مشتریان در سایت منتشر کنند.

در چه زمانی طراحی اپلیکیشن در اولویت قرار دارد؟

اگر هنور هم برای انتخاب سایت یا اپلیکیشن تردید دارید به ادامه مقاله دقت کنید. تا اینجا به عواملی مثل برقراری تعامل، انجام محاسبات پیچیده، پردازش داده، ارسال نوتیفیکیشن و دسترسی آفلاین برای انتخاب اپلیکیشن اشاره کردیم. حالا به عوامل دیگری در زمینه اولویت دادن به اپلیکیشن‌ها اشاره خواهیم کرد.

اپلیکیشن‌ها نقش خاصی در فرایند برندسازی دارند. با کمک اپلیکیشن‌ها به راحتی کانال ارتباطی میان مشتریان آتی و سازمان شکل می‌گیرد. فرصت‌های فروش بیشتری هم پیدا می‌کنید. خدمات پس از فروش هم با استفاده از وب اپلیکیشن‌ها تقویت می‌شود و خط مقدم تماس میان مشتریان و کسب و کار محسوب می‌شود. اپلیکیشن‌ها ابزاری ضروری برای خدمت رسانی به مشتریان و کسب برتری رقابتی هستند. به طور کلی در شرایط زیر می‌توانید طراحی اپلیکیشن را در اولویت قرار دهید.

  • باید مشکلات خاصی در کسب و کار حل شود.
  • تنها به دنبال برندسازی در فضای آنلاین نیستید.
  • به کانال ارتباطی قدرتمندی برای ارتباط با مشتریان نیاز دارید.
  • به دنبال ارتقای فروش و کسب درآمد از طریق ارائه خدمات کارآمد به مشتریان هستید.

در نهایت . . .

انتخاب میان سایت یا اپلیکیشن تا حد زیادی به نوع کسب و کار و الزامات آن وابسته است. بر اساس عوامل قید شده در این مقاله می‌توانید با توجه به اهداف کسب و کارتان و بودجه موجود، بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنید. مشتریان و کاربران افرادی مشکل پسند و عجول هستند. پس برای جلب رضایت آنها همواره به ترندهای جدید فناوری توجه کنید تا از رقابت شدید در بازار کسب و کار عقب نمانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *