دانستنی

فریلنسر چیست؟ چگونه فریلنس کار کنیم؟

فریلنسر چیست؟ فریلنسر کیست؟ شاید این‌ها سؤالاتی باشند که ذهن شما را به خود درگیر است. در این سالها بسیاری از نیروهای کار تصمیم به کار فریلنس گرفته اند تا مشکلات کارمند بودن را نداشته باشند. اما به راستی فریلنسر کیست؟ مزایا و معایب فریلنسینگ چیست؟ چگونه یک فریلنسر موفق شویم؟ انواع فریلنسر کدامند؟ برای یک فریلنسر شدن چه شرایط و امکاناتی لازم است؟ با ما همراه باشید تا هر آنچه که باید درباره فریلنسر بدانید را برای شما عزیزان بازگو کنیم.

فریلنس کار کردن یکی از راه های کسب از اینترنت نیز محسوب می شود که پیشتر در مقاله کسب درآمد اینترنتی در مورد آن صحبت کردیم.

فریلنسری چیست؟

معنی کلمه فریلنسر چیست؟ معنی فریلنسر در لغت یعنی آزادکار. نویسندگی، طراح مستقل، هنرپیشه، برنامه نویس مستقل و در کل به معنی هر شغل آزاد و مستقلی است که یک فرد می‌تواند بدون وابستگی به شخص یا سازمان دیگری داشته باشد. به عبارت دیگر فریلنسر کسی است که خدمات خود را با دریافت هزینه و معمولاً بدون هیچ گونه انتظار از مشتری ارائه می‌دهد و تعهدات بلند مدت به شخص یا شرکتی ندارد. اگرچه روابط کاری می‌تواند ادامه‌دار باشد.

مشاغل فریلنسری در حقیقت نوعی خود اشتغالی محسوب می‌شوند.

فریلنسر کیست؟

به بیان ساده فریلنسر به این معنی است که به عنوان یک شخص مستقل کار کنید تا اینکه توسط شخص دیگری استخدام شوید. کار فریلنسری چیست؟ فریلنسرها مشاغل آزاد دارند و اغلب از آن‌ها به عنوان پیمانکاران مستقل نیز یاد می‌شود.

فریلنسرها توسط  شرکت‌ها یا افراد نیازمند خدمات، به صورت پاره وقت یا کوتاه مدت استخدام می‌شوند، اما همانند دیگر کارمندان از مزیت‌های کارمندی بهره‌مند نمی‌شوند. یا سطح یکسانی از تعهد نسبت به هر شرکت را ندارند. فریلنسرها معمولاً برای انجام کار به قراردادهای امضا شده نیاز دارند و بر اساس زمان و میزان سختی کار، با هزینه‌ای از پیش تعیین شده موافقت می‌کنند. این هزینه ممکن است هزینه ثابت یا هزینه ساعتی، روزانه، پروژه‌ای یا موارد مشابه دیگر باشد.

فریلنسرها در حقیقت افرادی آزاد در حیطه کاری خود هستند که در هر زمان و مکانی که بخواهند کار می‌کنند. این شغل همانند دیگر مشاغل مزایا و معایب خاص خود را دارد.

مزایا و معایب فریلنسینگ

سوالی که امکان دارد برای شما پیش بیاید این است که آیا فریلنسری درآمد دارد؟ اگر بتوانید خود را به درستی پرزنت کرده و برندسازی کنید می توانید به درامد ایده آل از فریلنسری برسید. در ادامه از مزایا و معایب فریلنسر بودن می گوییم تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید.

مزایای فریلنسر بودن شامل آزادی کار در خانه یا سایر فضاهای کاری غیرمتعارف، برنامه کاری منعطف و تعادل بهتر کار و زندگی است. وقتی فریلنس کار می کنید دیگر درگیر کاغذبازی ها و قواعد دست و پاگیر شرکت ها نیستید و در واقع رییس خود هستید.

معایب فریلنسری شامل عدم قطعیت در مورد درآمد آینده، ثبات شغلی و ادغام کار با زندگی شخصی است. همچنین فقدان مزایایی مانند بیمه، بازنشستگی و گاهی اوقات نرخ کمتر در مقایسه با حقوق افراد شاغل است. فریلنسرها همچنین جز افراد واجد شرایط بیمه بیکاری نیستند.

برای فریلنسر شدن چه شرایط و امکاناتی لازم است؟

برای فریلنسر شدن شما باید مهارتی داشته باشید که بتوانید به مشتریان بالقوه ارائه دهید. اکثر مردم از تجربه و مهارت های خود استفاده می‌کنند و با استفاده از استعدادهایی که دارند خدمات ارائه می‌دهند. در کنار اینها، مواردی که برای شروع فریلنس کار کردن داشته باشید عبارت اند از:

  • شما به برنامه‌ای نیاز دارید که در آن خدمات ارائه شده، بازار مورد نظرتان و استراتژی‌های بازاریابی را بررسی و مشخص کنید.
  • برای آن که بتوانید یک فریلنسر موفق شوید، نیاز به یک وب‌سایت دارید. وب‌سایتی که در مورد شما و خدمات شما صحبت می‌کند. همچنین مجموعه‌ای از کارهای شما را به نمایش بگذارد. همان‌طور که می‌دانید لازمه داشتن یک وب‌سایت خرید دامنه و هاست مناسب است که حتماً باید از یک شرکت معتبر خریداری کنید.
  • داشتن ارتباط با بقیه و شبکه سازی در فریلنس کار کردن مهم است. این در حالی است که همه رسانه‌های اجتماعی می‌توانند منبعی عالی برای شبکه‌سازی در راستای فریلنسری باشند.
  • شماره تلفن همراه اختصاصی که مشتریان احتمالی بتوانند با شما تماس بگیرند.
  • کامپیوتر یا لپ تاپ و یا هر وسیله ی کار دیگری که در شغل خود نیاز دارید.
  • دسترسی به منابع آموزشی در کار خود برای بروز بودن و جانماندن از دیگر رقبان بسیار مهم است.

بهتر است با نرم افزارهای ریموت مانند انی دسک نیز اشنا باشید. در این مورد مقاله anydesk چیست را بخوانید.

مشاغل فریلنسری

کارهای فریلنسری تقریباً شامل هر نوع خدماتی است که بتوان آن را به صورت مستقل ارائه داد. برخی از مشاغل متداول عبارتند از:

  • نویسندگی و تولید محتوا
  • ویراستاری
  • مترجمی
  • آموزش آنلاین
  • طراحی سایت
  • برنامه نویسی
  • تولید محتوا تصویری یا vlog
  • فیلمبرداری

و بسیاری شغل های دیگر که پتانسیل فریلنس کار کردن را دارند.

معرفی سایت‌های فریلنسری

ما در این بخش به معرفی بهترین سایت‌های فریلنسر خارجی می‌پردازیم. همچنین به منظور اطمینان از قابل اعتماد بودن آن‌ها عوامل مختلفی مانند: شرایط و ضوابط، پشتیبانی مشتری و روش‌های پرداخت و برداشت آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. وب‌سایت‌های مستقل معرفی شده دارای شرایط و ضوابط مستند هستند که هم از فریلنسرها و هم از کارفرمایان در بسترهای ذکر شده محافظت می‌کند.

بهترین سایت‌های فریلنسر خارجی

۱. Fiverr

سایت فریلنس fiverr

این سایت پلتفرمی است که فریلنسرها را با صاحبان مشاغل که به دنبال خدمات در پروژه‌های مختلف دیجیتالی از جمله طراحی وب‌سایت، نوشتن محتوا و صداگذاری هستند، متصل می‌کند. این وب‌سایت مستقل روش ساده‌ای را برای تعامل فریلنسرها و صاحبان مشاغل با یکدیگر ارائه می‌دهد. توجه داشته باشید که در وب‌سایت، فریلنسرها فروشنده نامیده می‌شوند. صاحبان مشاغل خریداران هستند. به جای ارسال پیشنهادات، فروشندگان می‌توانند به صورت رایگان ثبت‌نام کنند، برنامه‌های خود را لیست کرده و قیمت خود را تعیین کنند. در همین حال خریداران می‌توانند به سادگی دسته‌های مختلف را برای خرید مرور کنند. بسته به سطح فروشنده هر فریلنسر، برداشتن درآمد آن‌ها تا ۱۴ روز طول می‌کشد. گزینه‌های متعددی برای برداشتن پرداخت‌ها وجود دارد که می‌توان به کارت بانکی، PayPal و انتقال وجه اشاره کرد.

۲. UPWORK

سایت upwork

Upwork یک وب‌سایت مستقل است که مشتریان و مترجمان آزاد از سراسر جهان را به هم متصل می‌کند. این سایت طیف گسترده‌ای از دسته‌ها، طراحی وب و توسعه نرم‌افزار تا خدمات و حسابداری به مشتریان را ارائه می‌دهد. مشتریان و فریلنسرها راه‌های متعددی برای برقراری ارتباط دارند. مشتریان می‌توانند پست ارسال شغل و استخدام استعدادها یا خرید خدمات از پیش تعیین شده از فهرست پروژه را انتخاب کنند. به طور مشابه فریلنسرها می‌توانند به صفحه کار دسترسی داشته باشند و خدمات فروش را ارائه دهند. برای شروع کار فریلنسر با Upwork ، با ایجاد پروفایل شروع کنید. اطمینان حاصل کنید که جزئیات مربوط به خود ، تخصص و تجربه کاری خود را درج کنید. Upwork مقیاس کشویی دارد، به این معنی که هرچه بیشتر کار کنید، پول کمتری پرداخت می‌کنید. به عنوان مثال هزینه کمیسیون از ۲۰ درصد برای اولین قبض ۵۰۰ دلاری شروع می‌شود و با دریافت پول بیشتر به تدریج کاهش می‌یابد. چندین گزینه برای برداشت وجود دارد که از بین آن‌ها می‌توان به انتقال مستقیم، PayPal و انتقال سیم اشاره کرد.

۳. Toptal

سایت فریلنس toptal

Toptal یک وب‌سایت مستقل است که متخصصان حرفه‌ای را به شرکت‌ها متصل می‌کند. از توسعه دهندگان وب و طراحان وب گرفته تا مشاوران مالی و مدیران محصول. درخواست برای Toptal به عنوان یک فریلنس مستلزم گذراندن پنج مرحله از فرآیند ارزیابی است. از ارزیابی جامع تا ارزیابی پروژه. این فرآیند تضمین می‌کند که تنها ۳ درصد از برترین‌ها به پلتفرم برسند. پس از گذراندن تمام مراحل، به آگهی‌های شغلی مختلف مشتریان و شرکت‌های برتر مانند Motorola و Airbnb دسترسی خواهید داشت. با این حال عدم موفقیت در آزمون، روند درخواست شما را تا چند ماه متوقف می‌کند. Toptal یک سرویس اختصاصی برای پیگیری زمان و صورتحساب به نام TopTracker دارد. با استفاده از این سرویس، فریلنسرها کل قیمت ارائه شده را دریافت می‌کنند و پرداخت‌ها را از طریق Payoneer ، Paypal یا انتقال مستقیم بانکی محلی دریافت می‌کنند.

۴. Linkedln

پیدا کردن کار فریلنس در لینکدین

این سایت یکی از محبوب‌ترین سایت‌های شغلی است که راهی آسان برای یافتن شغل در زمینه‌های مختلف ارائه می‌دهد. همچنین یک بستر شبکه اجتماعی است که متخصصان می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و تعامل داشته باشند. برای شروع کافیست ثبت‌نام کنید و یک پروفایل ایجاد کنید. تا آنجا که ممکن است اطلاعات زیادی مانند مهارت‌ها، تحصیلات و تجربه کاری خود را وارد کنید. یک پروفایل جامع LinkedIn می‌تواند فرصت‌های شغلی بیشتری را باز کند. افزودن یک پست جدید همچنین می‌تواند پروفایل شما را در معرض دید بیشتری قرار دهد. به عنوان مثال اگر یک نویسنده فریلنس هستید، یک پست ایجاد کنید که تخصص شما را توصیف کند و نمونه کار خود را ضمیمه کنید. کارفرمایان احتمالی ممکن است پروفایل شما را کشف کرده و به شما پیشنهاد دهند. مرور آگهی‌های استخدامی LinkedIn نیز راهی عالی برای یافتن فرصت‌های فریلنسری است. برای یافتن شغل مستقل مورد نظر خود، مطمئن شوید که از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کرده و نتایج را از جدیدترین آن‌ها مرتب کنید.

بهترین سایتهای فریلنسر ایرانی

در این بخش چند پلتفرم فریلنسری ایرانی را معرفی می کنیم.

 

سایت فریلنس پارس

فریلنس پارس ، یک سایت فریلنسینگ و دورکاری برای سفارش و انجام پروژه های اینترنتی در ایران است. انواع پروژه ها و نیازهای کاری و شغلی در زمینه های سفارش تایپ، تولید محتوا، ترجمه زبان های مختلف، طراحی گرافیک، عکاسی، ادیت عکس و فیلم، برنامه نویسی، طراحی سایت، دستیار مجازی، آهنگسازی و ویرایش صوت، معماری، نقشه کشی، مدلسازی و… در این سایت قابل تعریف و اجراست.کارفرمایان، نیازها یا پروژه های خود را در این سایت به صورت رایگان مطرح کرده و متخصصان یا فریلنسرهای سایت، با ارائه پیشنهاد همکاری، پروژه‌ها را انجام داده و تحویل می‌دهند. کارفرما، پس از ثبت پروژه و توافق نهایی با فریلنسر بر سر هزینه و روش انجام کار، هزینه پروژه را واریز کرده و سایت، مبلغ را نزد خود نگه می‌دارد. پس از انجام کار و تحویل به کارفرما، تایید و رضایت او، مبلغ برای فریلنسر آزاد می‌شود. با این قابلیت که در اصطلاح “پرداخت امن” نامیده می‌شود، هم کارفرما از انجام پروژه خود اطمینان دارد و هم فریلنسر از واریزی مبلغ توسط کارفرما.

 

 پونیشا

یکی از سایت های معروف ایرانی که برای پیدا کردن کار فریلنس و یا به کار گیری خدمات فریلنس مناسب استف سایت پونیشاست.

پیدا کردن کار فریلنس در پونیشاکارلنسر

یکی دیگر از سایت های فریلنسری ایرانی، سایت کارلنسر است. در این سایت فریلنس ها رتبه بندی می شوند تا کارفرما بتواند به راحتی نیروی مورد نظر خود را پیدا کند.

سایت کار فریلنس کارلنسر

سایت پارسکدرز

این سایت نیز یکی از قدیمی ترین سایت ها در در این زمینه است. در پارسکدرز می توانید خدماتی مانند تایپ، ترجمه، تولید محتوا، سئو، ویراستاری و برنامه نویسی را ارائه دهید.

از دیگر سایت های ایرانی می توان به کاریشه، منکارتو و … اشاره کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *