دانستنی

لیست ۷ + ۵ مورد از بهترین سایت های فریلنسری ایرانی و خارجی

تکنولوژی‌هایی با کمرنگ کردن محدودیت‌‌هایی مثل مرزهای سیاسی، کره زمین را به یک دهکده جهانی تبدیل می‌کنند، بسیار پرکاربرد هستند. استفاده از سایت فریلنسری در سال‌های اخیر رواج بسیاری پیدا کرده و بسیاری از افراد به کمک این سایت‌ها امرار معاش می‌کنند. این سایت‌ها یک بستر برد_برد فراهم کرده‌اند و کارفرماها هم به نیروهای کار محلی محدود نیستند و می‌توانند از این طریق به بهترین فریلنسرها دسترسی داشته باشند.

بعد از رواج دورکاری و کارهای پروژه‌ای، ایرانی‌ها هم وارد دنیای فریلنسر شدند و سایت‌هایی راه‌اندازی کردند تا بین کارفرماها و فریلنسرها ارتباط ایجاد کنند. در این مقاله بررسی می‌کنیم که سایت های فریلنسری چطور کار می‌کنند و همچنین بهترین نمونه‌های ایرانی و خارجی این دسته از وب‌سایت‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

 

روش فعالیت سایت فریلنسری چگونه است؟

در مقاله قبلی گفتیم فریلنسری چیست اما مخاطب این مقاله دو گروه هستند: کارفرماها و فریلنسرها؛ به همین دلیل باید روش کار با سایت‌های دورکاری را از دو بُعد بررسی کرد. سیاست‌ها، استراتژی‌های جذب مشتری و مدل مالی سایت‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است، اما همه آن‌ها از یک چارچوب کلی برای ایجاد ارتباط بین کارفرما و فریلنسر پیروی می‌کنند.

فریلنسرها باید مهارت‌ها و رزومه خود را در سایت بارگذاری کنند و کارفرماها نیز باید اطلاعاتی درباره پروژه مورد نظرشان ارائه دهند. بعد از اینکه کارفرما رزومه‌ها و پیشنهادات فریلنسرهای مختلف را بررسی کرد، در بستر سایت با او چت می‌کند و پروژه خود را به او می‌سپارد.

کارفرما باید پیش از شروع کار، هزینه پروژه را بپردازد. البته تا زمانی که پروژه به اتمام نرسیده باشد، پول در حساب سایت فریلنسری بلوکه خواهد شد. بعد از اتمام پروژه، کارفرما دستمزد را آزاد می‌کند و پول به حساب فریلنسر واریز می‌شود.

سیستم حل اختلاف در سایت فریلنسری

وجود یک شخص ثالث میان کارفرما و فریلنسر هم در اعتمادسازی تأثیر دارد و هم یک مرجع مناسب برای حل اختلافات احتمالی است. در تمام سایت‌های فریلنسر بخشی برای حل اختلافات میان کارفرما و فریلنسر وجود دارد و اگر دو طرف با مشکلی مواجه شوند، می‌توانند برای ایجاد توافق از بخش حل اختلاف یا داوری کمک بگیرند. این بخش در برخی سایت‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود و در برخی دیگر شامل هزینه است.

بخش داوری و حل اختلاف سایت فریلنسر، اسناد و ادعاهای طرفین را بررسی می‌کند و نتیجه‌ای را برای ایجاد توافق بین طرفین اعلام می‌کند. در نهایت هر دو طرف موظف به انجام تعهدات تعیین شده از سوی داوران هستند. نکته مهم این است که هر دو طرف اختلاف باید در فرایند داوری حضور داشته باشند، اگر یکی از طرفین پاسخگوی پیام‌های مربوط به این فرایند نباشد، به احتمال زیاد رأی نهایی به نفع طرف مقابل صادر خواهد شد.

مزیت‌های کار با سایت ‌های فریلنسر برای کارفرما
  • پیدا کردن بهترین نیروی کار بدون محدودیت مکانی
  • امکان برون سپاری پروژه ها بدون نیاز به استخدام نیروی اضافه
  • فعالیت در فضایی قابل اعتماد

مزایای وب سایت های فریلنسری برای فریلنسرها

  • اطمینان از دریافت دستمزد
  • سهولت در پیدا کردن پروژه
  • امکان کسب درآمد دلاری و کار با کشورهای خارجی
  • پرداخت به موقع دستمزد

بهترین سایت فریلنسر ایرانی

کار با سایت فریلنسری ایرانی نسبت به نمونه‌های خارجی ساده‌تر است؛ در این سایت‌ها پروژ‌ه‌ها معمولا به زبان فارسی هستند و کارفرماها هم ایرانی‌اند. سایت‌های ایرانی مشکل پرداخت ندارند و با استفاده از کارت تمام بانک‌ها می‌توانید دستمزد خود را دریافت کنید یا هزینه پروژه را بپردازید. در ادامه چند سایت فریلنسر ایرانی که رضایت حداکثری کارفرماها و فریلنسرها را به دست آورده‌اند، معرفی شده‌اند.

سایت پونیشا

اولین نکته‌ای که توجه مرا به این سایت جلب کرد، انتخاب اسم برند آن بود؛ بنیان‌گذاران این سایت پویا، نیما و شایان نام داشتند و با ترکیب این سه اسم به کلمه جذاب «پونیشا» رسیدند. پونیشا جزو موفق‌ترین سایت‌های فریلنسر ایرانی است.

 

فریلنسرهای پونیشا در حوزه‌‌های مختلف فعالیت می‌کنند. فریلنسرها بعد از عضویت در سایت پونیشا می‌توانند ۵ پیشنهاد رایگان برای پروژه‌های مربوط به حوزه تخصصی‌شان ارسال کنند، اما بعد از آن برای ثبت پیشنهاد در پروژه‌ها باید اشتراک بخرند. همچنین درصدی از سود پروژه به عنوان کارمزد پونیشا برداشته می‌شود.

یکی از نقاط ضعف پونیشا به عنوان یک کارخانه آنلاین عدم مدیریت پیشنهادهاست. فضای رقابتی در این سایت فریلنسر ایرانی باعث شده است که برخی از افراد حجم کار زیاد با کیفیت بالا را با قیمت‌های بسیار پایین انجام دهند. این موضوع به تعیین تعرفه در تمام بسترهای کاری آسیب می‌رساند و باعث می‌شود کارفرماها تصور کنند همیشه می‌توانند با کم‌ترین قیمت، بالاترین کیفیت را داشته باشند.

سایت فریلنس پارس

فریلنس پارس ، یک سایت فریلنسینگ و دورکاری برای سفارش و انجام پروژه های اینترنتی در ایران است. انواع پروژه ها و نیازهای کاری و شغلی در زمینه های سفارش تایپ، تولید محتوا، ترجمه زبان های مختلف، طراحی گرافیک، عکاسی، ادیت عکس و فیلم، برنامه نویسی، طراحی سایت، دستیار مجازی، آهنگسازی و ویرایش صوت، معماری، نقشه کشی، مدلسازی و… در این سایت قابل تعریف و اجراست.کارفرمایان، نیازها یا پروژه های خود را در این سایت به صورت رایگان مطرح کرده و متخصصان یا فریلنسرهای سایت، با ارائه پیشنهاد همکاری، پروژه‌ها را انجام داده و تحویل می‌دهند. کارفرما، پس از ثبت پروژه و توافق نهایی با فریلنسر بر سر هزینه و روش انجام کار، هزینه پروژه را واریز کرده و سایت، مبلغ را نزد خود نگه می‌دارد. پس از انجام کار و تحویل به کارفرما، تایید و رضایت او، مبلغ برای فریلنسر آزاد می‌شود. با این قابلیت که در اصطلاح “پرداخت امن” نامیده می‌شود، هم کارفرما از انجام پروژه خود اطمینان دارد و هم فریلنسر از واریزی مبلغ توسط کارفرما.

مراحل ثبت نام و عضویت در سایت فریلنس پارس

۱-در سایت به عنوان فریلنسر ثبت نام کنید و ایمیل و شماره موبایل خود را تایید کنید.

۲- سپس پروفایل خود را کامل کنید و مهارت‌ها، سابقه تحصیلی، شغلی و… را بنویسید.

۳- اگر نمونه کارهای مناسبی دارید، در سایت آپلود کنید.

۴- وارد قسمت پروژه های سایت شده، پروژه های مد نظر و مرتبط با مهارت ها و توانایی های خود را پیدا کنید و آن‌هایی که از نظر زمانی و هزینه، مایل به انجام آن‌ها هستید را ثبت پیشنهاد زده و مبلغ پیشنهادی، زمان و توضیحات لازم را برای کارفرما بنویسید.

انجام میدم

انجام میدم از دیگر سایت‌های محبوب فریلنسری است که استراتژی متفاوتی نسبت به سایر سایت‌ها دارد. فریلنسرها می‌توانند خدماتی که توانایی ارائه آن را دارند، در یک بسته با نام «کاره» ثبت کنند و آن را برای فروش در سایت قرار دهند. کارفرماها هم با بررسی کاره‌های مختلف، پروژه‌های خود را به فریلنسرها می‌سپارند.

کارفرماها در انجام میدم می‌توانند بسته‌های مختلف را از نظر کیفیت کار، رزومه و قیمت بررسی کنند و بعد از انتخاب بهترین فریلنسر برای پروژه مورد نظرشان، پروژه را به او بسپارند.

سایت فریلنسر ایرانی کاریشه

کاریشه از دیگر پلتفرم‌های ایرانی است که بین کارفرماها و انجام دهنده‌ها بدون محدودیت مکانی ارتباط برقرار می‌کند. کاریشه از پروژه‌های مختلف پشتیبانی می‌کند و کارفرماها می‌توانند پروژه‌شان را متناسب با بودجه‌ای که در اختیار دارند و مهلتی که می‌توانند در اختیار انجام دهنده قرار دهند، به فرد مناسب واگذار کنند.

سایت پارسکدرز

پارسکدرز اولین سایت فریلنسری بود که در ایران کار خود را آغاز کرد و از سال ۱۳۸۶ وارد بازار شد. پارسکدرز امکان ثبت هر پروژه‌ای که بتواند به صورت اینترنتی انجام شود را دارد. روش فعالیت کارلنسر هم مانند سایر سایت های فریلنسری است و کارفرما و افراد انجام دهنده می‌توانند در بستر سایت با یکدیگر در ارتباط باشند.

رابط کاربری ساده پارس کدرز و کیفیت بالای کار فریلنسرهای فعال از مهم‌ترین عواملی هستند که باعث شده بسیاری از افراد این پلتفرم را به عنوان بهترین سایت فریلنسر در ایران بشناسند. پارس کدرز امکان فعالیت به صورت رایگان را هم دارد، اما با خرید اشتراک می‌توان به شکلی حرفه‌ای در این سایت فعالیت کرد.

سایت کاریتو

کاریتو جزو سایت‌های فریلنسری ایرانی است که خدمات پشتیبانی و مشاوره حرفه‌ای ارائه می‌دهد و به کارفرمایان کمک می‌کند بهترین فریلنسرها را پیدا کنند؛ فریلنسرها هم با استفاده از خدمات مشاوره می‌توانند روش گرفتن پروژه‌های متناسب با مهارت‌هایشان را یاد بگیرند.
سایر قابلیت‌های کاریتو به صورت عمومی شبیه به سایر سایت‌های فریلنسری است و کارفرماها می‌توانند پروژه‌هایی در حوزه‌های مختلف را به صورت دورکاری به نیروهای بیرون از سازمان واگذار کنند.

سایت کارلنسر

کارلنسر بستر دیگری برای فریلنسرها و کارفرماهای ایرانی است که کارفرماها در آن هزینه‌ای برای ثبت پروژه پرداخت نمی‌کنند. پروژه‌ها و نیروهای کار حاضر در این سایت در حوزه‌های مختلفی از جمله بخش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ، مشاوره، برنامه نویسی و… فعالیت دارند.

فریلنسرهای کارلنسر در طول ماه می‌توانند تعدادی پیشنهاد رایگان ارسال کنند و بعد از پذیرش پیشنهادشان توسط کارفرما، کار را شروع می‌کنند. کارلنسر پرداخت هزینه به فریلنسر را تضمین می‌کند و همچنین ضمانت انجام کار باکیفیت را به کارفرماها ارائه می‌دهد.

بستر اصلی برای سایت های فریلنسر ایرانی یکسان است و سایت‌ها در جزئیات باهم تفاوت دارند، برای انتخاب بهترین سایت فریلنسر ایرانی، می‌توانید با سایت‌‌های مختلف کار کنید تا در نهایت بستری که با شرایط شما سازگارتر است را انتخاب کنید.

 

سایت های فریلنسر خارجی

تنوع در سایت فریلنسر خارجی بسیار زیاد است. برخی از این سایت‌ها به صورت تخصصی در یک حوزه خاص فعالیت می‌کنند و برخی دیگر عمومی هستند و می‌توان پروژه‌های گوناگونی را در آن‌ها پیدا کرد.

فریلنسرها برای فعالیت در سایت فریلنسری خارجی باید به زبان انگلیسی هم مسلط باشند. البته ممکن است برخی از کارفرماها از کشورهای غیرانگلیسی زبان باشند و نتوانند به این زبان صحبت کنند. در صورتی که کارفرما و فریلنسر حداقل یک زبان مشترک نداشته باشند، کار برایشان چالش برانگیز می‌شود. پس بهتر است برای پروژه‌هایی اقدام کنید که اطمینان دارید به زبان انگلیسی یا زبانی که شما مسلط هستید، ارائه شده‌اند.

 

معرفی بهترین سایت‌ های فریلنسر خارجی

  • فریلنسر (Freelancer): این سایت شناخته شده‌ترین سایت فریلنسر خارجی برای ایرانی‌هاست که در آن کارفرماها و انجام‌دهنده‌‌هایی از کشورهای مختلف جهان فعالیت دارند. در این پلتفرم پروژه‌های مختلفی ارائه می‌شود و امکان تعامل لایو بین کارفرما و فریلنسر وجود دارد.
  • آپ‌ورک (Upwork): این سایت یکی از قدیمی‌ترین سایت‌های فریلنسری جهان است و به عنوان یکی از بهترین‌های این نوع سایت‌ شناخته می‌شود. این سایت یک منبع کسب درآمد عالی برای فریلنسرهایی است که به زبان انگلیسی مسلط هستند.
  • فلکس جابز (FlexJobs): فلکس جابز هم یک سایت کاریابی است و هم فریلنسری؛ برخی از پروژه‌‌های موجود در این سایت به نیروی حضوری نیاز دارند و هنگام ثبت پیشنهاد باید به این نکته توجه داشته باشید.
  • فایور (Fiverr): در این سایت ارتباط میان کارفرما و فریلنسر مانند سایت‌های دیگر برقرار می‌شود و بعد از پایان، پروژه به عنوان یکی از نمونه کارهای فریلنسر در حساب کاربری او ثبت می‌شود. نوشتن رزومه کاری حرفه ای و قوی، احتمال گرفتن پروژه‌های بهتر را افزایش می‌دهد.
  • تاپ تَل (Toptal): این سایت برای جمع کردن بهترین استعدادها و واگذاری پروژه به آن‌ها ساخته شده است. در صفحه اصلی سایت نوشته شده که ۳ درصد از بهترین استعدادهای سراسر جهان به صورت فریلنسر در این سایت فعالیت دارند. این سایت برای فریلنسرهای حرفه‌ای که به دنبال درآمد بالا هستند، انتخاب مناسبی است.

 

بهترین سایت فریلنسری خارجی برای ایرانی‌ها کدام است؟

شما در هیچ سایت فریلنسر خارجی به عنوان یک فرد مقیم ایران کار نمی‌کنید، زیرا به حساب ارزی نیاز دارید و به همین دلیل باید از طریق یک لوکیشن دیگر پروژه بگیرید. پس اولین گام برای دور زدن محدودیت‌ها این است که VPS با لوکیشن کشوری دیگر تهیه کنید و حسابی بین‌المللی با مبدأ همان کشور داشته باشید.

شرایط کار به صورت فریلنسری را پیش از عضویت در هر سایت مطالعه کنید و اگر با یک یا چند مورد از آن‌ها موافق نیستید، به سراغ سایت‌‌های دیگر بروید. انتخاب بهترین سایت فریلنسری خارجی برای ایرانی‌ها برای هر شخص متفاوت است.

سایت های فریلنسر خارجی و ایرانی در حوزه‌های مختلف

همانطور که پیش از این خواندید، اکثر سایت‌های فریلنسری پروژه‌هایی در زمینه‌های مختلف دارند. در بازار شهرهای مختلف مشاغل به نوعی دسته‌بندی شده‌اند، مثلا در یک قسمت از بازار اکثرا فروشندگان لوازم خانگی هستند. شاید مغازه‌های دیگری هم در میان آن‌ها وجود داشته باشد یا در سایر قسمت‌های بازار هم فروشگاه لوازم خانگی دیده شود، اما آن قسمت خاص به عنوان بورس لوازم خانگی شناخته شده است و مشتریان معمولا برای خرید، اول به آن بخش مراجعه می‌کنند.

در سایت‌های فریلنسری هم چنین روندی وجود دارد، به عنوان مثال کارفرماهایی که به کار تایپ نیاز دارند، ابتدا به سایت‌هایی چون تایپیران یا سان تایپ مراجعه می‌کنند تا فریلنسر را از این سایت‌ها جذب کنند.

سایت فریلنسری ترجمه

اگر ترجمه فارسی به انگلیسی انجام می‌دهید و توانایی نگارش انگلیسی یا زبان‌های دیگری به جز فارسی را هم دارید، می‌توانید در سایت‌های ایرانی و بین‌المللی فعالیت داشته باشید. اما اگر توانایی شما به ترجمه از سایر زبان‌ها به فارسی محدود می‌شود، به سراغ سایت فریلنسر ایرانی بروید.

سایت‌های فریلنسری که به صورت تخصصی در حوزه ترجمه فعالیت دارند، عبارتند از:

  • ترجمیک
  • مترجمین ایران
  • ترنسیس
  • سان تایپ

 

سایت های فریلنسر گرافیک

در ایران هنوز سایت اختصاصی برای گرافیست‌های فریلنسر ایجاد نشده است و گرافیست‌ها می‌توانند در سایت‌هایی چون انجام میدم، پونیشا و… پروژه بگیرند. اما مهارت گرافیک یکی از بهترین توانمندی‌ها برای کسب درآمد دلاری است و گرافیست‌ها می‌توانند با فعالیت در سایت‌هایی که در ادامه نام می‌بریم، درآمد دلاری داشته باشند.

  • Designhill
  • DesignCrowd
  • DesignCuts

سایت های فریلنسر معماری

اگر در گوگل به زبان فارسی درباره سایت های فریلنسر معماری سرچ کنید، چند سایت در این زمینه می‌بینید که هنوز فعالیت خود را به صورت حرفه‌ای شروع نکرده‌اند. پس احتمال می‌رود در سال‌های آینده سایت فریلنسر ایرانی تخصصی در زمینه معماری هم داشته باشیم.

در حال حاضر پروژه‌های معماری ایرانی را می‌توانید در سایت‌‌های پونیشا، کارلنسر و… ببینید و برای فعالیت بین‌المللی در این زمینه می‌توانید با سایت‌هایی که در ادامه نام می‌بریم همکاری داشته باشید.

  • Fiverr
  • Upwork
  • Houzz
در سایر سایت‌های فریلنسر خارجی نیز می‌توان پروژه‌های مربوط به معماری را پیدا کرد.

 

سایت های فریلنسر تایپ

تایپ مهارتی شناور در میان بسیاری از رشته‌ها از جمله ترجمه و تولید محتواست، اما پروژه‌های بسیاری هم وجود دارد که برای انجام آن‌‌ها تنها به مهارت تایپ سریع فارسی یا سایر زبان‌ها نیاز خواهید داشت. برخی از سایت‌هایی که پروژه‌های تخصصی تایپ در آن‌ها ارائه می‌شود، عبارتند از:

  • تایپیران
  • تایپ سرا
  • سان تایپ

بسیاری از فریلنسرها در چند سایت مختلف عضو می‌شوند و چند کانال درآمدی برای خود ایجاد می‌کنند.

چگونه در سایت فریلنسر کار کنیم؟

کار کردن در سایت‌های ایرانی کار سختی نیست، تنها باید در این سایت‌ها ثبت نام کنید، نمونه کار و رزومه قرار دهید و برای انجام پروژه‌های مختلف پیشنهاد ارائه دهید. احتمالا گرفتن چند پروژه اول برای شما کمی چالش برانگیز خواهد بود، اما بعد از آن یاد می‌گیرید چطور پیشنهادهایی ارائه دهید که هم شما درآمد مطلوب داشته باشید و هم کار کردن با شما به نفع کارفرما باشد.

با وجود اینکه روش فعالیت فریلنسری مرزهای سیاسی را از پیش رو برداشته، اما ایرانی‌‌ها همچنان محدودیت‌های بسیاری برای فعالیت در این سایت‌ها دارند. اولین محدودیت این است که ما نمی‌توانیم حساب معتبر بین‌المللی باز کنیم یا از همه روش‌های پرداخت بین‌المللی استفاده کنیم. برای انتقال دستمزد به ایران لازم است از سایت‌های واسطه یا آشنایانی که در کشورهای خارجی زندگی می‌کنند، کمک بگیریم.

برخی از سایت‌های فریلنسری هم بخاطر تحریم‌ها کاربران ایرانی را محدود کرده‌اند. برای دور زدن این محدودیت هم می‌توان از VPS استفاده کرد. VPS عملکردی مانند VPN دارد، اما در یک لوکیشن مشخص است و تغییر نمی‌کند. برخی از سایت‌های فریلنسری لوکیشن کارجویان را از طریق آی‌پی جستجو می‌کنند و اگر هربار با آی‌پی یک کشور وارد شوید، به شما مشکوک می‌شوند و ممکن است فعالیتتان را محدود کنند. VPS این مشکل را از بین می‌برد.

در سایت‌‌های فریلنسر خارجی و ایرانی نمونه‌کار و رزومه قدرتمند تأثیر بسزایی در تصمیم‌گیری کارفرماها برای انتخاب انجام دهنده دارد.

کلام آخر؛ سایت فریلنسر برای ایرانی‌ها منبعی برای کسب درآمد دلاری است

در سال‌های قبل افراد بسیاری برای کار کردن به شهرهای بزرگ کوچ می‌کردند، ازدحام جمعیت در کلان‌شهرها و کمبود جمعیت در مناطق روستایی و شهرهای کوچک مشکلات بسیاری برای مردم و مسئولان محلی ایجاد می‌کند. سایت‌های فریلنسری توانستند بدون نیاز به مهاجرت به شهرها و کشورهای دیگر امکان کار با آن‌ها را فراهم کنند. در حال حاضر حتی بسیاری از تیم‌ها هم به صورت دورکار باهم در ارتباط هستند و از شهرها و کشورهای گوناگون باهم در تعاملند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *