دانستنی

لینکدین چیست؟ راهنمای استفاده از لینکدین برای فریلنسرها

لینکدین چیست؟ راهنمای استفاده از لینکدین برای فریلنسرها

عموما وقتی حرف از شبکه‌های اجتماعی به میان می‌آید، ذهن‌ها به سمت و سوی فضایی برای انتشار اطلاعات یا تصاویر شخصی یا حرف زدن با دوستان و آشنایان می‌رود! اما لینکدین (LinkedIn) توانست این نگاه را به سوشال مدیا تغییر دهد، چراکه توانست به بزرگ‌ترین پلتفرم کاری و حرفه‌ای دنیا بدل شود! این شبکه اجتماعی در حدود ۲۰ سال قبل، در سال ۲۰۰۲ میلادی، با هدف ایجاد فضایی کاری و حرفه‌ای برای نخستین بار راه‌اندازی شد و امروزه به عنوان فضایی دیجیتال برای پیدا کردن مشاغل، خدمات و نیروی انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تا سال ۲۰۲۱ لینکدین میزبان نزدیک به ۷۴۰ میلیون کاربر بوده، که از این تعداد، حدود ۵ میلیون ایرانی در این لیست وجود دارد. اگر به عنوان فریلنسر کار می‌کنید، تکمیل پروفایل لینکدین برایتان ضروری خواهد بود زیرا نقش مهمی در جلب توجه کارفرمایان به سوی شما ایفا می‌کند. به همین علت، تصمیم گرفتیم راهنمای کاملی را برای استفاده از لینکدین در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

مزایای استفاده از لینکدین

ضرورت استفاده از لینکدین در دنیای کاری امروزی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. چراکه با استفاده از تمام امکاناتی که این پلتفرم در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانید حضوری حرفه‌ای در حوزه کاریتان داشته باشید. با استفاده از لینکدین به مزایای زیادی دسترسی خواهید داشت، مثلا می‌توانید:

  • نتورک و شبکه کاری خودتان را بسازید
  • فرصت‌های شغلی داخلی و بین‌المللی را پیدا ‌کنید
  • به‌عنوان یک فریلنسر با پروژه‌ها و کارفرمایان بیشتری آشنا شوید
  • سئوی سایت خود را بهتر کنید
  • پرسونال برندینگ کنید

انواع اکانت لینکدین

لینکدین به عنوان بزرگترین پلتفرم کاری دنیا، قابلیت ایجاد اکانت را در دو نوع شخصی و شرکتی ارائه می‌دهد. به این معنا که شما هم می‌توانید به عنوان یک شخص در این پلتفرم اکانتی داشته باشید و هم به عنوان شرکت یا برندتان در لینکدین حضور پیدا کنید.

اکانت شخصی: اکانت شخصی در واقع شما را به عنوان یک فرد در لینکدین معرفی می‌کند و همچون یک رزومه آنلاین برای شما عمل خواهد کرد. برای مثال، با وارد کردن سوابق کاری و تحصیلی و اطلاعاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، شما می‌توانید اطلاعات خود را به عنوان یک فریلنسر یا متخصصی در جستجوی کار  (Open To Work)در اختیار کسب وکار‌ها و شرکت‌های مختلف بگذارید، تا در صورت نیاز به نیرویی با مهارت‌هایتان، با شما تماس بگیرند. اگر نمی‌دانید فریلنسر چیست، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله ما در این رابطه را مطالعه کنید. با آنکه این پروفایل یک اکانت شخصی است اما، به این معنا نیست که شما می‌توانید به انتشار اطلاعات یا تصاویر شخصی (مانند مطالبی که در پلتفرمی مانند اینستاگرام منتشر می‌کنید) بپردازید. لینکدین یک پلتفرم حرفه‌ای با کاربری تعریف شده است، به این معنا که یکی از نشانه‌های حرفه‌ای بودن شما، انتشار مطالبی در قالب محتوای معمول لینکدین است.

اکانت شرکتی: با ساخت یک صفحه شرکتی در لینکدین می‌توانید شرکت و محصولات خود را به مخاطبان معرفی کنید. هدف اصلی از راه‌اندازی صفحه شرکتی، معرفی شرکت، خدمات و محصولات شما و ایجاد تعامل با کاربران است. البته پیشنهاد می‌کنیم که از تبلیغ مستقیم در لینکدین خودداری کرده و درباره موضوعات مرتبط با کسب و کار خود محتوا تولید کنید.

انواع بخش‌های لینکدین

Homeدر این بخش، شما تمام فعالیت‌هایی که کانکشن‌هایتان انجام می‌دهند را می‌بینید. منظورمان از فعالیت، به اشتراک گذاشتن یک پست، یا حتی لایک و کامنت گذاشتن بر روی پست افراد دیگر است.

Profileدر این بخش شما تمام اطلاعات لازم را در پروفایل خود وارد می‌کنید، این اطلاعات شامل تصویر‌ خودتان، خلاصه‌ای از مشخصات و وضعیت‌تان، رزومه کاری و تحصیلی، مهارت‌هایی که دارید، زبان‌هایی که می‌دانید، مقالاتی که منتشر کرده‌اید، جوایزی که دریافت کرده‌اید و اطلاعات تماس‌تان است.

My Network: در این بخش شما کانکشن‌هایتان را مشاهده می‌کنید. این بخش خود شامل چهار بخش مجزا است:

  • مشاهده ریکوئست‌ها یا درخواست‌هایتان (چه خودتان درخواست‌ها را فرستاده باشید، چه دیگران به شما درخواست داده باشند)
  • پیدا کردن افراد یا شرکت‌ها بر اساس حوزه فعالیتشان، محلی که در آن مستقر شده‌اند یا نام کاربری پروفایلشان
  • مشاهده لیست کانکشن‌های فعلی و امکان مرتب کردن آن‌ها بر اساس زمان کانکت شدن
  • لیست پیشنهادات لینکدین به شما برای کانکت شدن

Jobs: شاید مهم‌ترین بخش نرم‌افزار لینکدین، بخش جستجوی شغل آن باشد. اگر در جستجوی کار باشید، می‌توانید با توجه به تمام مهارت‌هایی که در پروفایل کاربری خود وارد کرده‌اید، فرصت‌های شغلی مورد نظرتان را مشاهده کنید.

Messagingنرم افزار لینکدین هم مانند تمام شبکه‌های اجتماعی دیگر، مجهز به قسمت چت یا پیام‌دهی است.

Notifications: لینکدین عموما اتفاقات و اخبار مربوط به شما را از طریق این بخش به اطلاعتان می‌رساند.

Search: شاید برایتان پیش آمده باشد که به دنبال شرکت یا فرد خاصی در بستر نرم افزار لینکدین باشید، از طریق قسمت سرچ، می‌توانید به راحتی آن‌ها را پیدا کنید.

نحوه تکمیل پروفایل

پروفایل لینکدین به شیوه‌ای طراحی شده تا همانند یک رزومه تمام و عیار باشد، بنابراین هرچه پروفایل شما کامل‌تر باشد و جزئیات بیشتری را در خود بگیرد، به عنوان یک فریلنسر، امکان ایجاد فرصت‌های شغلی نیز برایتان بیشتر می‌شود. اما برای تکمیل پروفایل لینکدین باید چه کرد؟

پس از ثبت نام در لینکدین، زمانی‌که برای اولین بار وارد پروفایل کاربری خود می‌شوید، لینکدین از شما می‌خواهد تا طی چند مرحله، اطلاعاتی را وارد کنید. این اطلاعات در ابتدا شامل نام و نام‌خانوادگی، سوابق تحصیلی و کاری‌تان، تصویر پروفایل خود، مهارت‌ها و زبان‌هایی که می‌شناسید، علایق‌تان و متنی برای بیو پروفایلتان است. سپس لینکدین به پروفایل شما بر اساس حجم اطلاعاتی که از خود داده‌اید، امتیازی می‌دهد. این امتیاز برای کانکشن‌هایتان نمایش داده نمی‌شود و تنها خود شما آن را می‌بینید.

دلیل وجود این سیستم امتیازدهی به پروفایل، این است که می‌توانید با هرچه قوی‌تر کردن پروفایل خود، رتبه بهتری در سرچ لیندکین به دست بیاورید. این امتیازات به ترتیب، پروفایل مبتدی یا Beginner، پروفایل متوسط یا Intermediate، پروفایل پیشرفته یا Advanced ، پروفایل متخصص یا Expert و پروفایل سرشناس یا Star را شامل می‌شود.

برای ساخت اکانت لینکدین، بهتر است این مراحل را طی کنید:

  1. وارد صفحه ثبت‌نام سایت شوید
  2. نام، نام خانوادگی، ایمیل و یک پسورد وارد کنید
  3. در صفحه بعد، شماره تلفن دقیق با پیش شماره کشور محل زندگی‌تان را انتخاب کنید
  4. کد تاییدی که برای شماره‌تان ارسال می‌شود را وارد کنید و دکمه Verify Code  را بزنید
  5. حالا نوبت وارد کردن اطلاعات شخصی است. آخرین عنوان شغلی خود را در قسمت Most Recent Job Title و در قسمت Most Recent Company آخرین شرکتی که در آن مشغول به کار بوده‌اید را وارد کنید. در صورتی که دانشجو هستید، می‌توانید از گزینه I’m a student استفاده کنید (در این صورت در صفحه دیگری، نام دانشگاه، مدرک، رشته و سال شروع و پایان تحصیلتان را وارد کنید)
  6. حالا نوبت تایید پروفایل کاربری‌تان است. وارد ایمیل خود شوید و روی لینکی که توسط لینکدین فرستاده شده، کلیک کنید تا حساب کاربری‌تان تایید شود. (در این مرحله می‌توانید از مخاطبان ایمیل‌تان دعوت کنید تا در لینکدین با شما کانکت شوند. اگر تمایلی به این کار ندارید، گزینه  Skip  را بزنید)
  7. تصویر پروفایلتان را آپلود کنید
  8. در صفحه بعد می‌توانید با تایید و وارد کردن شماره تلفن‌تان، آخرین فرصت‌های شغلی را به صورت پیام کوتاه دریافت کنید
  9. اکانت شما ایجاد شد. حالا باید رتبه اکانت‌تان را با اطلاعات دقیق بالا ببرید!

نکاتی درباره انتخاب تصویر و پوزیشن

First Impression یا همان اولین برداشت، تنها در چهار ثانیه اولی که شخصی شما را می‌بیند اتفاق می‌افتد! در ۲۶ ثانیه بعدی، فرد در مورد شما به یک نتیجه‌گیری می‌رسد. با این مقدمه قصد داریم بر روی اهمیت انتخاب تصویر پروفایل مناسب تاکید کنیم! تصویر پروفایل شما می‌تواند یکی از عواملی باشد که باعث شود یک ریکروتر  (recruiter) یا متخصص جذب نیرو به پروفایل شما جذب شده یا به سادگی از روی آن رد شود. تصویر پروفایل لینکدین شما تقریبا اولین چیزیست که هر عضو دیگری در لینکدین آن را می‌بیند. بنابراین بهتر است بهترین انتخاب را برای آن داشته باشید.

  • از تصویر حرفه‌ای و باکیفیت استفاده کنید: لازم نیست که یک عکس آتلیه‌ای از خودتان پابلیش کنید، همین که تصویر شما استاندارد باشد و کیفیت خوبی هم داشته باشد، کافی است.
  • تصویرتان تنها شامل صورت و بخشی از شانه‌هایتان باشد: اندازه تصویر لینکدین بسیار مهم است، تصویر پیشنهادی برای لینکدین، تصویری است که ۶۰% آن را صورت شما تشکیل داده باشد. ابعاد تصویر هم بهتر است ۴۰۰ در ۴۰۰ پیکسل باشد. یعنی نه آن­قدر نزدیک باشد که تمام تصویر صورت شما را نشان دهد و نه آن­قدر دور باشد که جزئیات چهره شما مشخص نباشد.
  • تصویر جدید و به روز از خودتان آپلود کنید: سعی کنید هر چند وقت یک­بار تصویر جدیدی از خود آپلود کنید.
  • بک‌گراندی ساده اما جذاب انتخاب کنید: بک‌گراند‌های شلوغ و فضای باز چندان مناسب تصویر پروفایل لینکدین نیستند. از آن­جایی که لینکدین یک پلتفرم کاری است، بهتر است تا لباس و ظاهری رسمی و بک‌گراندی ساده داشته باشید.
  • لبخند بزنید: یکی از روش‌های تاثیرگذاری در نخستین برخورد، لبخند زدن است. اما به یاد داشته باشید که این لبخند بهتر است که در صورت شما مخفی باشد.
  • نگاه مستقیم رو به دوربین داشته باشید: ارتباط چشمی حتی در تصاویر شما هم تاثیرگذار هستند؛ بنابراین از آن‌ غافل نشوید!
  • صاف و با نگاهی رو به جلو بایستید: لازم نیست حتما تصویری که از خود منتشر می‌کنید در حالت ایستاده باشد، این تصویر می‌تواند به صورت نشسته عکس‌برداری شده باشد، اما قانون کلی این است که گردن و نگاه شما رو به جلو و کاملا صاف باشد.

نحوه تغییر URL پروفایل

یکی از دیگر امکاناتی که لینکدین در اختیار کاربران خود قرار داده است، امکان انتخاب یک URL انحصاری برای پروفایلتان است. اگر قصد دارید تا URL پروفایل شخصی یا صفحه شرکتی‌تان را تغییر دهید، تنها کافی است تا وارد تنظیمات پروفایل خود شوید و به قسمت Edit public profile & URL  بروید و با استفاده از گزینه Edit your custom URL آدرس پروفایل خود را تغییر دهید. در انتخاب URL بهتر است به این نکته توجه کنید که داشتن آدرسی که با نام صفحات اجتماعی دیگر شما هم‌خوانی داشته باشد، می‌تواند به دسترسی راحت‌تر مخاطبانتان به شبکه‌های اجتماعی شما و لینک راحت‌تر پروفایل لینکدین‌تان به آن‌ها کمک کند.

نحوه فعالیت در لینکدین

بعد از تکمیل پروفایل، به شروع فعالیت در لینکدین می‌پردازیم. شاید برای شما هم شروع فعالیت در لینکدین کار سختی به نظر بیاید، اما با استفاده از این نکات به‌راحتی می‌توانید در این فضا شروع به کار کنید.

  • فعالیت در گروه‌ها: یکی از امکانات لینکدین، تشکیل گروه‌های لینکدینی و یا عضو شدن در این گروه‌ها است. از جمله مزایای عضو شدن در این گروه‌ها، می‌تواند پیدا کردن کانکشن‌هایی در حوزه کاری و کمک به شناساندن خودتان به مخاطبان باشد.
  • انشار پست و مقاله: انتشار مقالات و پست‌هایی با توجه به تم اصلی لینکدین، به شروع فعالیت و بهتر شدن اکانت شما کمک می‌کند. کافیست تا چند روز محتواهای تولید شده توسط افراد دیگر را در نظر بگیرید و به موضوعات توجه کنید، خیلی زود موضوعاتی در رابطه با حوزه کاریتان به ذهنتان می‌رسد. می‌توانید به صورت روزانه تولید محتوا کنید و از کلمات کلیدی مختص حوزه کاریتان در این مقالات استفاده کنید تا بهتر دیده شوید.
  • کامنت‌گذاری صحیح: در بحث‌ها، نظرسنجی‌ها و موضوعات این‌چنینی شرکت کنید و نظرتان را بگویید. اما فراموش نکنید که کامنت‌هایتان باید بر اساس دانش، تجربه‌کاری و به دور از هرگونه تعصب باشد. در یک جمله، در کامنت‌گذاری حرفه‌ای عمل کنید.

انواع کانکشن‌های لینکدین

در ابتدا بهتر است بدانید پلتفرم لینکدین چند نوع مختلف کانکشن‌ها را به شما ارائه می‌دهد. با نگاه به کانکشن‌های قسمت پیشنهادات، می‌توانید ببینید که در کنار هر پروفایل یک عدد به این صورت،   ۱st ،۲nd  و ۳rd   قرار گرفته است.

  • کانکشن ۱st (ارتباط درجه اول) پروفایل‌هایی هستند که به صورت مستقیم با آن‌ها در ارتباط هستید، همدیگر را می‌شناسید، فالو کرده‌اید و می‌توانید برای یکدیگر پیام شخصی بفرستید.
  • کانکشن ۲nd  (ارتباط درجه دوم) شما همدیگر را فالو نکرده‌اید بلکه از طریق کانکشن‌های درجه اولتان با آن‌ها در ارتباط هستید. نمی‌توانید به این کانکشن‌ها مستقیما پیام بدهید و برای این‌کار می‌بایست یا آن‌ها را به کانکشن درجه اول تبدیل کنید و یا از طریق InMail با آن‌ها در ارتباط باشید!
  • کانکشن ۳rd  (ارتباط درجه سوم) این افراد دوستان کانکشن‌های درجه دوم شما هستند! گزینه InMail برای این دست از کانکشن‌ها فعال نیست و برای ارتباطات کاری، می‌بایست یا اکانت پرمیوم تهیه کنید و یا آن‌ها را به کانکشن درجه اول تبدیل کنید.

نحوه کانکشن‌سازی در لینکدین

برای این‌کار  چندین راه وجود دارد؛ یکی از این روش‌ها اتصال مخاطبان ایمیل‌تان به پروفایل لینکدین در هنگام کامل کردن ثبت‌نام است؛ پس از آنکه لینکدین کار جستجوی مخاطبین را تمام کرد، می‌توانید همه یا تعدادی از مخاطبین را انتخاب کنید و برای آن‌ها درخواست ارتباط بفرستید. یکی دیگر از روش‌های ایجاد کانکشن در لینکدین، جستجوی مشاغل یا شرکت‌های خاصی است که با حوزه کاری شما مرتبط هستند.

می‌توانید برای افراد مشغول به کار در این شرکت‌ها نیز درخواست ارتباط بفرستید و نتورک خود را در حوزه ‌کاریتان گسترش دهید. استفاده از بخش Suggestion یا پیشنهادات لینکدین هم یکی دیگر از روش‌های آسان برای گسترش کانکشن‌هایتان است. شما می‌توانید از طریق عضو شدن در گروه‌های لینکدینی نیز کانکشن‌هایتان را افزایش دهید و یک نتورک قوی بسازید.

کلام آخر

شاید اغراق نباشد اگر بگوییم یکی از لازمه‌های اصلی داشتن یک زندگی شغلی حرفه‌ای در دنیای امروزی، داشتن یک اکانت تمام و کمال و یک شبکه قوی لینکدینی است. پلتفرم لینکدین این امکان را برای بسیاری از فریلنسر‌ها و متخصصان به وجود آورده تا با ارتباط مستقیم با افراد و شرکت‌های دیگر، به راحتی بتوانند در حوزه‌های کاریشان فعالیت حرفه‌ای را دنبال کنند. شما می‌توانید به عنوان یک فریلنسر، با فعالیت در لینکدین با کارفرماهای بیشتری آشنا شوید.

از طرف دیگر کارفرمایان نیز می‌توانند پروژه‌های خود را به افراد حرفه‌ای که در لینکدین پیدا می‌کنند بسپارند. اما اگر می‌خواهید پروژه‌ بگیرید و هیچ نگرانی از بابت پرداخت هزینه پروژه‌ها نیز نداشته باشید، بهتر است علاوه بر لینکدین، بعد از ثبت نام، پروفایل خود را تکمیل کرده، نمونه کارهای خود را در آن قرار دهید و با استفاده از امکان پرداخت امن، با خیالی آسوده، پروژه خود را به انجام برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *