دانستنی

نحوه درآمدزایی آموزش الکترونیکی؛ آیا امکان کسب درآمد با آموزش آنلاین وجود دارد؟

نحوه درآمدزایی آموزش الکترونیکی؛ آیا امکان کسب درآمد با آ

موزش آنلاین وجود دارد؟

ما اینجاییم تا نحوه درآمدزایی آموزش الکترونیکی را به شما آموزش دهیم. در ادامه با شیوه کسب درآمد با آموزش آنلاین آشنا خواهید شد. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آموزش الکترونیکی یا سامانه آموزش مجازی یکی از جدیدترین شیوه های آموزشی است که استفاده از آن مزایای بسیاری برای سازمان ها، ارگان ها و مراکز علمی مختلف دارد. این سبک نوین از آموزش محدودیت های زمانی و مکانی را برطرف کرده و هزینه های موجود را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

اما درآمدزایی از طریق آموزش مجازی نیازمند شناخت کامل  LMS ، شناخت جامعه هدف، نیازها و اهداف است. استفاده از آموزش الکترونیکی می تواند به شکل های مختلف برای شما درآمدزایی کند که در ادامه با آن ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

چگونه شروع به کسب درآمد با آموزش اینترنتی کنیم؟

 

افراد معمولا به منظور سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت خود در فضای های مجازی فعالیت دارند. در این بین گاهی برای آموزش و یادگیری شروع به جستجو در فضای وب نیز می کنند. حتی بسیاری از ما نیز برای یادگیری مسایل کوچک و پیش و پا افتاده مانند یادگیری و آموزش استفاده از یک برنامه جدید یا حتی ایده گرفتن برای درست کردن شام با مواد غذایی موجود در یخچال در فضای اینترنت شروع به جستجو می کنیم. با توجه به این نکات اینجا درست همان نطقه ای است که می توان شروع به کسب درآمد با آموزش مجازی نمود.

همانطور که گفته شد، این نیاز به دانستن مسایل کوچک می تواند فرصت خوبی برای کسب درآمد از طریق آموزش آنلاین باشد. درحالی که اغلب افراد فکر می کنند از دانش کافی را برای آموزش در بستر اینترنت برخوردار نیستند، افراد دیگری وجود دارند که با کسب درآمد از طریق تدریس اینترنتی توانسته اند به درآمد بالایی دست یابند.

برخی افراد آموزش را با ایجاد یک وبلاگ یا نوشتن کتاب شروع می کنند، دوره آنلاین نیز روش دیگری برای درآمدزایی از طریق آموزش الکترونیکی است. بهرحال ، راه های بسیار زیادی برای کسب درآمد با آموزش آنلاین وجود دارد.

موضوعاتی که می توانید شروع به آموزش آن کنید بسیار متنوع و گسترده است، از جمله هنر یا عکاسی ، پیشرفت شخصی ، موسیقی ، باغبانی ، آشپزی ، بازاریابی ، فناوری ، زبان و موارد دیگر. بسیاری از افراد درآمدهای کلانی با دوره های آنلاین و آموزش مواردی مانند گیتار ، نحوه استفاده از نرم افزار خاص یا نحوه پخت نان درآمد کسب کرده اند.

مزایا و معایب کسب درآمد با آموزش الکترونیکی

 

در ادامه این مطلب شما را به خوبی با مزایا و معایب کسب درآمد با آموزش مجازی آشنا خواهیم کرد. همراه ما باشید:

نکات مثبت کسب درآمد با آموزش الکترونیکی

  • این روش نسبتا جدید فروش محصولات شما را بسیار راحت تر از قبل کرده است، علاوه بر این، به دلیل پیشرفت مداوم فناوری، استفاده از ابزارها و تجهیزات مورد نیاز برای ایجاد یک دوره آموزشی بسیار ساده و دارای نتایج با کیفیت حرفه ای تری است.
  • می توانید دوره هایی را برای فروش آماده کنید که به عنوان مکمل بیزنس فعلی شما عمل کند. همچنین آماده کردن دوره هایی برای افرادی که به فریلنسرینگ علاقه دارند بسیار موفقیت آمیز خواهد بود.

نکات منفی کسب درآمد با آموزش الکترونیکی

  • معمولا این دوره های آموزش زمان مورد استقبال قرار می گیرد که در فرمت مناسب تهیه شود. مثلا بسیاری از دانشجویان یا دانش آموزان مایل هستند در مسیر رفت و آمد خود مطلب آموزشی مورد نظر خود را یادبگیرند بنابراین مبحث آموزشی باید به طور گردآوری شود که به راحتی مورد استفاده قرار گیرد.
  • موفقیت شما در کسب درآمد با آموزش اینترنتی مانند سایر فعالیت ها برای کسب درآمد، به نیاز مخاطبین یا تمایل آن ها برای خریداری دوره شما بستگی دارد. همچنین توانایی شما در جذب بازار هدف نیز اهمیت زیادی دارد.
  • قیمت گذاری باید به طوری انجام شود که در کنار سودآوری برای شما برای دانشجویان و دانس آموزان مقرون به صرفه باشد.

جامعه و یا بازار هدف برای درآمدزایی در آموزش الکترونیکی کدام است؟

 

آموزش الکترونیکی را می توان از دو جنبه بررسی کرد. در نگاه اول این نوع آموزش بسیاری از هزینه های اضافی را کاهش داده و در نتیجه میزان سود دهی را افزایش می دهد. برای مثال سامانه آموزش مجازی و آموزش از راه دور شما نیازی به خرید یا اجاره کلاس های درس، میز و صندلی، کتاب و استخدام منشی و کارمند ندارید. کاهش هزینه ها میزان سود حاصل از کار را به شکل غیر مستقیم افزایش می دهد. اما چگونه می توان به صورت مستقیم از آموزش الکترونیکی کسب درآمد کرد؟

برگزاری کلاس های آنلاین دانشگاهی برای کارمندان

شاید بتوان گفت یکی از مهم ترین و اصلی ترین جامعه هدف آموزش الکترونیکی، کارمندانی است که فرصت کافی برای حضور در کلاس های دانشگاه را ندارند. شما می توانید به عنوان مدیر موسسه آموزشی مجوز برگزاری کلاس های غیرحضوری و آنلاین را گرفته و دانشجو به صورت غیرحضوری و آنلاین بپذیرید. کارمندان زیادی در حال حاضر به دنبال ارتقا مدرک تحصیلی خود هستند اما زمان کاری به آن ها فرصت ثبت نام در دانشگاه را نمی دهد. در واقع تشکیل کلاس های مجازی و غیرحضوری برای دانشجویان کارمند می تواند تا حد زیادی باعث درآمدزایی در موسسه آموزشی شما شود.

برگزاری دوره های ضمن خدمت

در هر ارگان و سازمان بعد از گذشت چند سال تغییرات مختلفی در دستورالعمل ها ایجاد می شود که تمامی کارمندان و کارکنان باید آن ها را آموخته و متناسب با آن عمل کنند. برگزاری این دوره ها به صورت حضوری برای کارمندان سخت بوده و البته هزینه بر و زمان بر است.

اما یکی از راه های کسب درآمد از طریق آموزش الکترونیکی برگزاری دوره های ضمن خدمت به صورت غیرحضوری و آنلاین است. شما می توانید تمامی موارد آموزشی را در قالب محتواهای الکترونیکی مانند فیلم، عکس، متن، انیمیشن و فایل صوتی گذاشته تا کارمندان در هر ساعت از شبانه روز به آن ها دسترسی داشته و آن ها را مطالعه کنند. بعد از ارائه فایل های آموزشی، آزمون ضمن خدمت نیز به صورت غیر حضوری و آنلاین برگزار شده و کارمند به راحتی می تواند خودش نتیجه آزمون را مشاهده و ارزیابی کند.

برگزاری دوره های آموزشی مختلف

یکی دیگر از روش های کسب درآمد از طریق آموزش الکترونیکی یا مجازی، برگزاری دوره های مختلف در زمینه های مختلف است. شما می توانید دوره های آموزشی پرطرفدار و پر کاربرد را انتخاب کرده و آن ها را به صورت غیر حضوری آموزش دهید. در حال حاضر موسسه های آموزشی مختلف در حال برگزاری دوره های نرم افزارهای کاربردی هستند. در این دوره ها کلاس ها، شیوه آموزش، پرسش و پاسخ و آزمون به صورت کاملا آنلاین و غیر حضوری بوده و در پایان دوره نیز مدرک معتبر به افراد داده خواهد شد.

برگزاری کلاس های کنکور

یکی دیگر از کارهای اصلی و مهمی که در آموزش الکترونیکی انجام می شود، برگزاری کلاس های کنکور از راه دور است. در حال حاضر منابع آموزشی به صورت عادلانه و یکسان در شهرها و بخش های مختلف کشور وجود ندارد. دانش آموزان مستعد و توانمند زیادی ممکن است در یک شهر و روستای دور افتاده از بسیاری از امکانات آموزشی بی بهره باشند. یکی از اهداف آموزش الکترونیکی گسترش و توسعه منابع آموزشی به صورت یکسان در تمامی نقاط کشور است. در واقع آموزش از راه دور هم به افرادی که توانایی حضور در این کلاس ها و دوره ها را ندارند کمک کرده و هم باعث درآمدزایی خواهد شد.

برگزاری کلاس های زبان فردی و یا گروهی

یکی دیگر از آموزش های مهم در سیستم آموزش الکترونیکی یا مجازی، برگزاری دوره های زبان انگلیسی و دیگر زبان های مورد نیاز است. کلاس های تافل، آیلتس، msrt مقدماتی و پیشرفته را می توان به راحتی به صورت غیر حضوری و آنلاین برگزار کرده و حتی به میزان موفقیت بیشتری دست پیدا کرد.

در واقع افراد زیادی ترجیح می دهند به جای ثبت نام در کلاس های حضوری و رفت و آمدهای طولانی کلاس زبان خود را به صورت آنلاین و در منزل برگزار کرده و در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنند. این کلاس ها و دوره ها می تواند به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار شود. در واقع در کنار کلاس های خصوصی شما می توانید کلاس های آنلاین را به شکل گروهی برگزار کنید تا دانشجویان بتوانند در مباحث آزاد نیز شرکت کرده و به بحث و گفتگو بپردازند.

برگزاری کلاس های رفع اشکال برای دانشجویان و دانش آموزان

همانند کلاس های حضوری شما در آموزش الکترونیکی نیز می توانید در کنار کلاس های خصوصی کلاس های رفع اشکال نیز برگزار کنید. دانش اموزان و دانشجویان بسیاری ممکن است در درس های خود نیازی به معلم خصوصی نداشته باشند اما تنها در یک بخش از آن مشکل داشته و به دنبال کلاس رفع اشکال برای آن باشند. در این مواقع شاید فرد زمان کافی نیز برای حضور در آموزشگاه نداشته باشد بنابراین آموزش الکترونیکی بهترین گزینه خواهد بود.

شرکت در همایش ها و سمینارهای مختلف

هر ساله سمینارها و همایش های مختلفی در زمینه های مختلف در سراسر جهان برگزار می شود که افراد زیادی به دنبال شرکت در آن هستند. در صورتی که سمینار در شهر یا کشور شما برگزار نشود، شرکت در آن برای شما سخت است، اما می توانید به راحتی از گزینه های خرید بلیط اینترنتی و حضور آنلاین استفاده کنید. در حال حاضر با توسعه عصر دیجیتال موسسه های مختلف به صورت غیر حضوری اجازه شرکت در این همایش ها را پیدا می کنند و افراد می توانند از طریق آن اقدام به خرید بلیط و شرکت در سمینار کنند.

مراحل گام به گام ایجاد دوره های آموزش آنلاین برای کسب درآمد الکترونیکی

 

اگر این سوال برای شما به وجود آمده که چگونه می توان دوره آموزش آنلاین خود را گردآوری کنید، در ادامه به صورت گام به گام، مراحل ایجاد یک دوره آموزشی را بازگو می کنیم:

۱. یک موضوع مناسب را انتخاب کنید

برای این کار لیستی از مواردی که دانش کافی برای آموزش درباره آن را دارید تهیه کنید. برای یافتن آن باید به این بیاندیشید که دوستان و خانواده معمولا در چه موردی از شما کمک می خواهند. معمولا اطرافیان شما در مورادی از شما کمک می خواهند که شما در آن زمینه توانایی و مهارت بالایی دارید. البته این مهارت می تواند ارتباط مستقیمی با شغل و یا حرفه ی کنونی شما داشته باشد اما هیچ الزامی در این باره وجود ندارد. گاهی آموزش هایی که جنبه سرگرمی دارند مانند آموزش نقاشی به کودکان، آموزش خطاطی و یا آموزش مربوط به نرم افزارهایی که عموم از آن استفاده می کنند مانند آفیس و… می تواند افراد زیادی را برای استفاده از بسته آموزشی شما ترغیب نماید.

۲. تحقیقات مربوط به بازار هدف خود را قبل از شروع هر اقدامی آغاز کنید

در مرحله بعدی شما باید به خوبی بازار هدف خود را مورد بررسی قرار دهید. به طور قطع شما نمی خواهید زمان زیادی را صرف ایجاد دوره ای کنید که کسی مایل به خرید آن نیست. ممکن است افراد زیادی بخواهند در مورد موضوع یا مهارتی که قرار است به آن ها آموزش دهید اطلاعاتی کسب کنند ، اما سوال این است، آیا آنها حاضرند برای یادگیری آن هزینه نیز کنند؟ قبل از اینکه برای تهیه دوره خود وقت بگذارید ، تحقیق کنید که بهترین خریدار این دوره ها چه کسانی خواهد بود و آیا آنها آماده، مایل و یا قادر به خرید دوره ها هستند. اگر پاسخ مثبت برای این سوال یافتید می توانید قدم بعدی را با آسودگی خیال و انرژی بیشتری بردارید.

۳. مباحث مربوط به دوره خود را مشخص کنید

اگر تشخیص داده اید که بازاری مناسب برای خرید دوره شما وجود دارد ، مرحله بعدی تعیین سر فصل هایی است که باید در این دوره آموزش دهید. با توجه به ماهیت موضوع شما، محتوایی که ارائه می دهید باید به قدر کافی به عمق موضوع بپردازد و تمام جنبه های مهم  آن را پوشش دهد. در درباره دوره های آنلاین باید بدانید که افراد به دلیل پرداخت هزینه برای آن نیاز دارند تا شما موضوع خود را به صورت کاملا مفهومی و عمیق پوشش دهید. تهیه دوره آموزشی نباید مانند یک پست وبلاگی سطحی و یا بدون در نظر گرفتن نیاز مخاطب باشد.

۴. بهترین روش برای آموزش موضوع خود را در نظر بگیرید

معمولا در دوره های آنلاین از روش های مختلف آموزشی ، مانند متن ، فیلم ، کاربرگ ، چک لیست ، اینفوگرافی ، صوتی و هر چیز دیگری برای انتقال اطلاعات استفاده می شود. اما اینکه بهترین روش برای انتقال با کیفیت تر اطلاعات چیست به تشخیص شما و نیاز مخاطبتان بستگی دارد.

۵. تدوین دروس و دوره

وقت گیرترین و پر هزینه ترین قسمت این فرایند، بخش عملی ایجاد دوره آموزشی است. در این بخش باید یک تم رنگی یا یک آرم را در نظر بگیرید و در تمام مراحل دوره از آن استفاده کنید. این کار می تواند بر روی برند سازی شما موثر باشد. حتما چندین بار دروس متن خود را تصحیح کنید و یا فیلم های ضبط شده را تماشا کنید تا مطمئن شوید خطایی یا نقصی در آن وجود ندارد.

۶. تعیین نحوه  فروش دوره

در ابتدای امر باید نحوه فروش دوره و بستر اصلی فروش را تعیین کنید. برای کنترل بیشتر بر روی مبحث فروش، وب سایتی اختصاصی برای میزبانی و فروش دوره خود طراحی کنید.

توصیه می کنیم در صورتی که از دانش فنی طراحی سایت برخوردار نیستید و یا وقت کافی برای آن ندارید می توانید از وبسایت های فروش دوره های آنلاین استفاده کنید. البته استفاده از این وبسایت ها مزایا و معایب خاص خود را دارد. از مزایای آن می تواند به وجود بازار مشخص و مشتری اشاره کرد اما از معایب آن باید گفت که این پلتفرم ها به شما اختصاص ندارد و معمولا رقبا نیز در آن ها به فعالیت مشغولند که این خود در نهایت باعث می شود شما دوره خود را با قیمت کمتری برای فروش بر روی این وبسایت ها برای فروش قرار دهید. بهرحال این پلتفرم ها برای شروع کار شما توصیه می شوند.

۷. تبلیغات برای دوره خود را فراموش نکنید

پس از بارگذاری دوره خود در بستر مناسب فروش باید همیشه تنور تبلیغ برای آن از طرف شما داغ باشد و افراد را برای خرید این دوره ها ترغیب کنید.

۸. اطلاعات دوره باید به روز باشد

برای کسب درآمد با آموزش مجازی، باید به صورت مستمر اطلاعات گنجانده شده در دوره ها هیشه به روز باشد. هیچکسی مایل نیست که اطلاعات منقضی شده را از شما خریداری کند. بنابراین هر چند ماه، بررسی کنید که اطلاعات دوره شما به روز و مرتبط باشد. اطلاعات منسوخ به دانش آموزان شما کمک نمی کند و می تواند منجر به بررسی های بد شود. فراموش نکنید که لینک های خراب به منابع را بررسی و برطرف کنید.

کلام آخر

این روزها دسترسی به دورهای آنلاین ساده تر شده است.  همچنین در کنار آن فرد برای دریافت دوره آنلاین هزینه کمتری نیز می پردازد. بنابراین اگر بتوانید یک دوره استاندارد تدوین و به بازار هدف خود ارائه کنید، فروش دوره های آنلاین می تواند بسیار سودآور باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *