خانه و زندگی, سبک زندگی

هر آنچه باید درباره‌ی گیاهان آپارتمانی و نگهداری از آن‌ها بدانید

این روزها گیاهان آپارتمانی محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و در هر خانه‌ای می‌توانید حداقل یکی دو گلدان زیبای طبیعی ببینید که جذابیت خاصی به فضای خانه داده‌اند. نگهداری از گیاهان آپارتمانی یک سرگرمی لذت‌بخش است و فواید زیادی برای آرامش روان دارد. برای اینکه بهترین گیاهان آپارتمانی را بشناسید و بهترین گزینه را برای نگهداری در منزل خود انتخاب کنید، در ادامه‌ی مطلب با سرکالا مگ همراه باشید.

گیاه آپارتمانی چیست؟

گیاهان آپارتمانی زیبا

شاید برای شما سؤال شده باشد که گیاه آپارتمانی چیست و گیاهان مختلف را بر چه اساسی آپارتمانی می‌نامند و کدام گیاهان در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند؟

گیاه آپارتمانی گیاهی است که در فضاهای بسته مثلا واحدهای مسکونی و اداره‌ها نگهداری می‌شود. معمولا این گیاهان را با هدف تزیین فضاهای بسته نگهداری می‌کنند اما تحقیقات متعددی نشان داده است که نگهداری از گیاهان در خانه، فواید فراوانی برای سلامت روان دارد. علاوه‌براین، برخی از انواع گیاهان آپارتمانی به تصفیه‌ی فضاهای بسته کمک می‌کنند.

از رایج‌ترین انواع گیاهان آپارتمانی می‌توان به گیاهان هوازی نیمه‌گرمسیری، ساکولنت‌ها یا گیاهان گوشتی و انواع کاکتوس اشاره کرد. این گیاهان به نور مناسب، رطوبت کافی، خاک مناسب، دمای هوای مطلوب نیاز دارند تا زنده بمانند. هر گیاهی نیازهای خاصی دارد که باید موقع خرید آن‌ها به این نیازها توجه کنید. با تمام گیاهان آپارتمانی نمی‌توانید رفتار و شیوه‌ی نگهداری یکسانی داشته باشید. استفاده از کود مناسب و گلدان در اندازه‌ی مناسب گیاه هم اهمیت زیادی در رشد گیاه دارد.

تاریخچه‌ی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

شاید فکر کنید در همین چند دهه‌ی اخیر استفاده از گیاهان آپارتمانی در فضاهای بسته رایج شده است. اما جالب است بدانید که نگهداری گل و گیاه در فضای بسته، سابقه‌ای بسیار طولانی‌تر دارد.

مصریان باستان و سومری‌ها گیاهان زینتی و میوه‌دار را در ظروف تزئینی و گلدان‌های مخصوص پرورش می‌دادند. یونانیان باستان و رومیان، درختان برگ بو را در ظروف سفالی می‌کاشتند. در چین باستان، گیاهان کاشته شده در گلدان بیش از ۲۵۰۰ سال پیش در باغ‌ها نمایش داده می‌شدند. در قرون وسطی، باغبانی زینتی محدود به صومعه‌ها بود.

مزایای نگهداری از گیاهان آپارتمانی

فواید گیاهان آپارتمانی

دلایل زیادی برای نگهداری از انواع گیاهان در خانه وجود دارد و نگهداری از آن‌ها مزایای زیادی دارد که در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم.

جذابیت بیشتر دکوراسیون منزل

اضافه کردن یک گلدان طبیعی زیبا به گوشه‌ای از خانه، می‌تواند یک دکوراسیون ساده و بی‌روح را از این رو به آن رو کند. معمولا رنگ سبز برگ‌های زیبای گیاهان آپارتمانی به هر دکوراسیونی می‌آید و می‌تواند سرزندگی و نشاط خاصی به محیط خانه بدهد. البته اگر غیر از رنگ سبز دنبال رنگ‌های دیگر هم باشید، گیاهان آپارتمانی شما را ناامید نمی‌کنند.

بعضی از گیاهان آپارتمانی برگ‌هایی با رنگ‌های متفاوت دارند. می‌توانید گیاهان بنفش، قرمز، زرد، سفید و گیاهانی با برگ‌های چند رنگ بخرید. بعضی از آن‌ها گل‌های زیبایی می‌دهند که جذابیت دکوراسیون خانه را چند برابر می‌کنند.

 

کاهش استرس

هر کسی که حتی یک بار به یک گلدان آب داده باشد و به آن رسیدگی کرده باشد، تأیید می‌کند که رسیدگی به گیاهان آپارتمانی باعث آرامش روانی می‌شود. اگر استرس دارید یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای کاهش آن انجام دهید این است که یک یا چند گیاه آپارتمانی را در خانه نگهداری کنید. سر زدن به گلدان‌ها، آب دادن به آن‌ها، حتی تکثیر گل‌ها و هدیه‌ دادن به دوستان و عزیزان، باعث می‌شود که از دغدغه‌های زندگی روزمره فاصله بگیرید و زندگی آرام‌تری را تجربه کنید.

فایده‌ی نگهداری از گیاهان آپارتمانی در تحقیقات متعددی ثابت شده‌ است.

 

تصفیه‌ی هوای فضای بسته

یکی از موضوعاتی که توسط ناسا بررسی و روی آن تحقیقات متعددی انجام شده است، خاصیت تصفیه‌ی هوای فضای بسته توسط گیاهان آپارتمانی است. جالب است بدانید که بعضی از این گیاهان به تصفیه‌ی هوای داخل ساختمان کمک می‌کنند و با جذب ترکیبات آلی فرار از جمله بنزن، فرمالدئید و تری کلرواتیلن، آلودگی هوای داخل ساختمان را کاهش می‌دهند. در حالی که این مواد شیمیایی عموما برای انسان سمی هستند، چنین آلاینده‌هایی بدون آسیب، توسط گیاه و میکروب‌های داخل خاک آن جذب می‌شوند.

البته برای اینکه از این ویژگی گیاهان استفاده کنید باید گلدان‌های زیادی داشته باشید.

 

هدیه دادن به دوستان و عزیزان

وقتی چند گیاه آپارتمانی در خانه نگهداری می‌کنید همیشه می‌توانید هدایایی جذاب و دوست‌داشتنی برای عزیزان خود تهیه کنید. بیشتر گیاهان آپارتمانی خیلی راحت تکثیر می‌شوند. می‌توانید گیاهانی را که دوست دارید با روش‌های مختلف مثلا قلمه زدن تکثیر کنید و در یک گلدان زیبا بکارید. این هدیه بدون شک هر کسی را خوشحال می‌کند. علاوه بر این، خودتان هم لذت فراوان تکثیر کردن گیاه را تجربه می‌کنید.

برای تکیر گیاهان روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از رایج‌ترین روش‌های آن، قلمه زدن است.

 

یکی از بهترین هدیه‌ها برای خوشحال کردن دوستان و عزیزانتان، تراریوم است. تراریوم یا باغ شیشه‌ای را می‌توانید در خانه تهیه کنید و چند گیاه مناسب را در آن بکارید. تراریوم، دست شما را برای تزیین کردن باز می‌گذارد و هدیه‌ای جذاب است که لبخند را به لب عزیزانتان می‌آورد.

 

معایب نگهداری از گیاهان آپارتمانی

بهترین گیاهان آپارتمانی برای خانه

این کار لذت‌بخش می‌تواند معایبی هم داشته باشد که بسیاری از آن‌ها قابل چشم‌پوشی و بعضی از آن‌ها قابل اجتناب است. در ادامه به چند نمونه اشاره می‌کنیم.

نیاز به توجه و نگهداری مداوم

گیاهان آپارتمانی به مراقبت و توجه مداوم نیاز دارند. بسیاری از گیاهان، متعلق به اقلیم‌های متنوعی هستند و باید در خانه شرایط مناسب برای رشد آن‌ها را فراهم کنید. گاهی فراهم کردن این شرایط با توجه به شرایط زندگی خودمان، سخت می‌شود. مثلا بعضی از گیاهان آپارتمانی به هوای مرطوب نیاز دارند که امکان فراهم کردن این میزان رطوبت در خانه وجود ندارد.

اگر پرمشغله هستید و زمان کافی برای نگهداری از گل و گیاه ندارید باید گیاهانی را انتخاب کنید که به مراقبت کمی نیاز دارند. بعضی از گیاهان آپارتمانی مقاومت بیشتری دارند و کمی بی‌توجهی را می‌توانند تحمل کنند. برای آشنایی با چند نمونه از این گیاهان آپارتمانی مقاوم، دو مطلب زیر را دنبال کنید.

 

 

محدودیت برای سفر و خروج از خانه

وقتی گیاه آپارتمانی در خانه دارید، برنامه‌ریزی کردن برای ترک خانه برای مدت طولانی، سخت می‌شود. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از چند روز سفر، وقتی به خانه برگشته‌اید، یکی از گیاهان آپارتمانی شما خراب شده است. گاهی اوقات مشکلات ایجاد شده برای گیاهان آپارتمانی با کمی رسیدگی حل می‌شود ولی گاهی اوقات برای همیشه گلدان عزیزتان را از دست می‌دهید.

با چند ترفند و راه‌حل می‌توانید این مشکلات را به حداقل برسانید و با خیال راحت خانه را ترک کنید.

 

مسمومیت کودکان و حیوانات خانگی

شاید تا به حال نشنیده باشید ولی بعضی از گیاهان آپارتمانی سمی هستند. البته وجود یک گیاه سمی در خانه به تنهایی مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر اجزای این گیاه مثلا برگ‌های آن توسط کودکان یا حیوانات خانگی خورده شود، باعث مسمومیت می‌شود. در بعضی موارد این مسمومیت‌ها می‌تواند بسیار شدید باشد.

اگر در خانه حیوان خانگی دارید یا کودکان نوپای شما کنجکاو هستند و به همه‌چیز دست می‌زنند، باید در انتخاب گیاهان برای نگهداری در خانه دقت کنید.

 

مشکلات رایج گیاهان آپارتمانی

مشکلات مختلفی ممکن است برای گیاهان آپارتمانی پیش بیاید که همه‌‌ی زحمات شما را به باد بدهد. مثلا انواع آفت‌ها می‌توانند گل‌ها را خراب کنند و حتی به گلدان‌های مجاور هم سرایت کنند. آب دادن بیش از اندازه، آب دادن کمتر از مقدار مورد نیاز، قرار گرفتن در نور شدید، قرار گرفتن در معرض سرما و… می‌توانند باعث خراب شدن گیاهان شوند.

یکی از مشکلات رایجی که برای گل‌های آپارتمانی پیش می‌آید ریختن برگ‌ها است که ممکن است دلایل فراوانی داشته باشد.

 

یکی دیگر از مشکلات گیاهان، قرار گرفتن در معرض تغییرات شدید دما است. در خانه به دلیل تغییر فصل و استفاده از وسایل گرمایشی و سرمایشی، دمای خانه ممکن است تغییرات زیادی داشته باشد. برای حفاظت از گیاهان آپارتمانی خود، آن‌ها را برای تغییر فصل‌ها آماده کنید.

 

بهترین گیاهان آپارتمانی برای نگهداری در خانه

بهترین گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی نیازهای متفاوتی دارند. بعضی از آن‌ها در محیط روشن و پرنور رشد می‌کنند و برخی دیگر در سایه هم دوام می‌آورند. نیاز آن‌ها به آب، رطوبت، کود و… با هم متفاوت است. به همین دلیل باید گیاه را متناسب با شرایط محیطی که می‌خواهید در آن گلدان بگذارید، خریداری کنید.

قبل از خرید هر گیاه، ابتدا شرایط محیطی که می‌خواهید در آن گلدان بگذارید، در نظر بگیرید.

گیاهان مناسب برای محیط روشن و پرنور

بهترین گیاهان آپارتمانی برای اتاق پرنور

اگر در خانه اتاق یا فضایی دارید که نور کافی دریافت می‌کند، می‌توانید گیاهانی را بخرید که به نور زیاد نیاز دارند. این گیاهان معمولا در سایه دچار مشکل می‌شوند. این گیاهان برای اتاق‌های پرنور، آشپزخانه‌های روشن، راهروهایی که پنجره دارند و… مناسب‌اند. بعضی از آن‌ها را می‌توانید در فضای باز هم نگهداری کنید ولی با تغییر فصل باید دوباره به داخل خانه منتقل کنید.

 

گیاهان مناسب برای محیط تاریک و کم‌نور

زندگی در آپارتمان‌های کوچک که با ساختمان‌های بلند احاطه شده، باعث شده که بسیاری از ما در خانه‌های خود از نور آفتاب بی‌بهره باشیم. اگر خانه‌ای دارید که نور کمی می‌گیرد یا در ساعات بسیار کوتاهی از روز، نور دارد باید گیاهان آپارتمانی مخصوص محیط‌های تاریک را تهیه کنید.

البته بعضی از این گیاهان در سایه دوام می‌آورند اما در نور مناسب می‌توانند رشد بیشتری داشته باشند و حتی گل بدهند.

 

گیاهان مناسب برای محیط مرطوب

بهترین گیاهان آپارتمانی

برخی از گیاهان آپارتمانی، بومی مناطق بارانی و مرطوب هستند. به همین دلیل نیاز به رطوبت زیاد دارند. معمولا توصیه می‌شود که این دسته از گیاهان را علاوه بر آب دادن، غبارپاشی هم بکنید تا رطوبت برگ‌های آن حفظ شود. یا یک سینی حاوی آب کنار گلدان‌ها بگذارید تا آب آن به مرور تبخیر شود و فضای مرطوبی ایجاد کند.

اگر در خانه فضایی دارید که رطوبت زیادی دارد، مثلا سرویس بهداشتی که فضای مناسبی برای نگهداری گیاه دارد، می‌توانید گیاهان رطوبت‌دوست را برای نگهداری در این بخش از خانه انتخاب کنید.

 

گیاهان مناسب برای نگهداری در آشپزخانه

معمولا در خانه‌های امروزی آشپزخانه‌ها فضای کم و کوچکی دارند. وسایل داخل آشپزخانه آن‌قدر زیاد است که گاهی جایی برای نگهداری گلدان باقی نمی‌ماند. اگر آشپزخانه‌ی بزرگ دارید می‌توانید با توجه به شرایط نوری محیط، هر گلدانی که خواستید انتخاب کنید. اما اگر آشپزخانه‌ی شما کوچک است، لازم نیست خودتان را از داشتن بهترین گیاهان آپارتمانی در آشپزخانه محروم کنید.

برای نگهداری گلدان در چنین شرایطی، گیاهانی را که در دو مطلب زیر معرفی کرده‌ایم انتخاب کنید. بیشتر این گیاهان، گیاهان آویز هستند که می‌توانید آن‌ها را از جایی آویزان کنید تا فضای آشپزخانه را تنگ‌تر نکنند.

 

گیاهان مناسب برای اتاق خواب

بهترین گیاهان آپارتمانی

اتاق خواب محل آرامش و استراحت است. نگه داشتن چند گیاه آپارتمانی در اتاق خواب می‌تواند فضای اتاق را دلپذیرتر و آرام‌تر کند. اگر در اتاق خواب فضای مناسبی برای نگهداری گلدان دارید، یکی از گیاهانی که در مطلب زیر معرفی شده انتخاب کنید. بعضی از این گیاهان آپارتمانی می‌توانند هوای داخل اتاق را هم تصفیه کنند تا خوابی راحت و آرام داشته باشید.

 

جمع‌بندی

گیاهان آپارتمانی می‌توانند زیبایی خیره‌کننده‌ای به دکوراسیون خانه بدهند و در عین حال نگهداری از آن‌ها می‌تواند استرس و نگرانی را از شما دور کند. نگهداری از گیاهان در خانه سخت نیست. فقط باید اصول اولیه‌ی آن را بدانید و نیازهای هر گیاهی که می‌خرید، بشناسید. با نکاتی که بالاتر مطرح کردیم، حتی اگر تازه‌کار باشید و تجربه‌ای نداشته باشید می‌توانید گیاهان آپارتمانی را در خانه نگهداری کنید و از دیدن آن‌ها و رسیدگی به گل‌ها لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *