دانستنی

وب اپلیکیشن یا PWA چیست؟ چرا به آن نیاز پیدا خواهید کرد؟

وب اپلیکیشن یا PWA چیست؟ چرا به آن نیاز پیدا خواهید کرد؟

سالها از ظهور گوشی‌های هوشمند گذشته است. با این ابزار به اپلیکیشن‌های مختلفی دست پیدا کرده‌ایم. این اپ‌ها نقش گسترده‌ای در زندگی ما دارند. بسیاری از کسب و کارهای نوپا این سوال را از خودشان می‌پرسند: آیا به اپلیکیشن نیاز داریم؟ پاسخ به این پرسش بستگی به نوع کسب و کار دارد. چرا که تولید و نگهداری یک اپلیکیشن کاری دشوار و بسیار گران قیمت است. خوشبختانه گزینه دیگری هم وجود دارد. با وب اپلیکیشن پیشرونده یا همان Progressive Web App قادرید تا با کمک فناوری تحت وب، اپلیکیشن اختصاصی خودتان را در اختیار بگیرید. اگر طراح اپلیکیشن هستید و یا به دنبال سفارش ساخت اپلیکیشن، برای کسب و کار خود هستید، این مطلب را از دست ندهید.

سفارش ساخت اپلیکیشن

وب اپلیکیشن چیست؟

وب اپلیکیشن‌ها با کمک فناوری‌های تحت وب ساخته می‌شود. درست مثل HTML، CSS و جاوا اسکریپت، ولی عملکرد و کاربری آن قابل رقابت با یک اپلیکیشن واقعی است. با کمک چند افزونه هوشمند می‌توان هر وب سایتی را به یک PWA  تبدیل کرد. پس ساخت آن بسیار ساده تر و سریعتر از یک اپ واقعی انجام می‌شود. بعلاوه تمامی ویژگی‌های یک اپلیکیشن مثل نوتیفیکیشن‌ها، پشتیبانی آنلاین و غیره را دارد.

مطلب پیشنهادی: کاربردهای جاوا اسکریپت

بسیاری از سایت‌های آنلاین در واقع نوعی وب اپلیکیشن هستند. برای مثال twitter.com را در نظر بگیرید. با بازدید از این سایت با کمک گوشی، می‌توانید آن را نصب کنید. بعد از باز کردن آن متوجه می‌شوید که عملکردی مشابه یک اپلیکیشن عادی دارد. در اینجا هیچ پنجره مرورگری وجود ندارد. عملکرد این  PWA روی گوشی‌های آیفون و اندروید هم مشابه است. این امر یکی از مزایای اصلی داشتن وب اپ اختصاصی است.

محبوبیت وب اپ‌ها رو به افزایش است. بسیاری از سایت‌های بزرگ مثل استارباکس و پینترست، واشنگتون پست و اوبر، از جمله وب اپلیکیشن‌های پیشرونده هستند.

وب اپلیکیشن چه فرقی با اپلیکیشن عادی دارد؟

اپلیکیشن‌های عادی که از اپ استور اپل یا پلی استور گوگل دانلود می‌کنید، دارای زبان برنامه نویسی خاص و متناسب با سیستم عامل خاصی هستند. برای اپلیکیشن‌های سیستم iOS از زبان برنامه نویسی Swift و برای اپلیکیشن‌های اندروید از Java استفاده می‌شود. طراحی اپلیکیشن برای این پلتفرم‌ها، نیازمند دانش فنی است. البته مسیرهای میانبری هم با محدودیت‌های خاص خودشان وجود دارند. برای طراحی اپلیکیشن مناسب بسترهای مختلف گوشی‌های هوشمند به شناخت فناوری‌های مختلف نیاز دارید. هیچ راه ساده‌ای برای طراحی یک اپ و انتشار آن در تمامی استورها وجود ندارد.

روشی برای دسترسی به دنیای هر دو سیستم عامل گوشی‌های هوشمند وجود دارد. برای مثال می‌توانید از وب اپلیکیشنی استفاده کنید که روی مرورگر اجرا می‌شود. هنگامی که آنرا روی گوشی ذخیره کنید، درست مثل یک اپلیکیشن عادی عمل می‌کند. این اپ به سخت افزار و نرم افزار گوشی هم دسترسی دارد در حالیکه این شرایط در مرورگر به دلایل امنیتی فراهم نیست. اگر PWA عملکرد خوبی داشته باشد، کاربر اصلاً متوجه نمی‌شود که به جای اپلیکیشن واقعی در حال کار با وب اپلیکیشن است.

البته نواقصی هم وجود دارد. این فناوری در سیستم iOS باید روی مرورگر Safari اجرا شود. اپل هنوز به طور کامل از آن حمایت نمی‌کند و دستیابی به تجربه مشابه برای همه در همه جای دنیا دشوار شده است.

وب اپلیکیشن چه فوایدی دارد؟

اپلیکیشن‌ها، نرخ تعامل با کاربران را افزایش می‌دهند. از این رو کسب و کار‌ها به دنبال اپ‌های اختصاصی خودشان هستند. کاربرانی که اپلیکیشنی را نصب می‌کنند؛ از جمله مهم ترین طرفدارانش هستند. احتمال اینکه کاربری این افراد به فروش یا ثبت اشتراک برسد، بسیار زیاد است. قابلیت ارسال نوتیفیکیشن‌ها، امکان برقراری تعامل مجدد با کاربران را بسیار ساده کرده است. اپ‌ها تجربه کاربری عالی را به نفع برندها رقم می‌زنند.

در ادامه مزایای PWA را مرور خواهیم کرد:

  • برای دریافت اپلیکیشن نیازی برای مراجعه به اپ استورها وجود ندارد.
  • با دسترسی به فناوری‌های متداول وب قادر به تولید وب اپلیکیشن‌ها هستید.
  • طراحی آن‌ها ارزان تر تمام می‌شود.
  • از آنجا که وب سایت خودتان را به اپ تبدیل می‌کنید، پس نیازمند حفاظت از کدهای کمتری هستید.
  • وب اپلیکیشن‌ها بسیار پاسخگو عمل نموده و با صفحه نمایش‌های مختلف، سازگار هستند.
  • سریع و سبک هستند.
  • نیازی به پرداخت پول به گوگل و اپل ندارید.
  • این اپ‌ها برخلاف سایت‌ها به صورت آفلاین هم کار می‌کنند.
  • وب اپلیکیشن‌ها درون نتیجه موتورهای جستجو هم ظاهر می‌شوند (موتورهای جستجو مخاطبان بیشتری نسبت به اپ استورها دارند. البته اگر بخواهید می‌توانید PWA را در اپ استورها هم منتشر کنید).
  • با کمک نوتیفیکیشن‌ها امکان تعامل مجدد با کاربران برقرار می‌شود.
  • نصب PWA می‌تواند نرخ تعامل را افزایش دهد.

با این وجود هنوز هم اپلیکیشن‌های متداول گاهی اوقات برنده رقابت می‌شوند. وب اپلیکیشن‌های پیشرونده به دسترسی عمیق درون سیستم عامل گوشی نیاز دارند ولی اپلیکیشن‌های عادی دسترسی عمیق تری دارد. بعلاوه محدودیت‌های عملکردی برای PWA‌ها وجود دارد. برای مثال آنها برای ساخت بازیهایی با سطح عملکرد بالا، چندان مناسب نیستند.

با وجود همه این مسائل باز هم در حین راهبرد پردازی موبایلی به وب اپلیکیشن‌ها فکر کنید. پرسش اصلی که باید از خودتان بپرسید، این است: آیا مخاطبم چنین چیزی را می‌پسندد؟

چه کسب و کارهایی به  PWA نیاز دارند؟

آیا همه باید PWA بسازند و با آن کار کنند؟ خیر، قبل از همه باید کسب و کار و مخاطب هدف را مدنظر قرار دهید. آیا آنها از اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند؟ شما باید نیازهای مخاطبانتان را بررسی کنید. از خودتان بپرسید که چه انتظاری از این فناوری دارید؟ کاربرانتان ساکن کجا هستند؟ کجا و چگونه از محتوای شما استفاده می‌کنند؟ آیا دسترسی به اینترنت و سخت افزار مناسب دارند؟ آبا اپلیکیشن شما کمکی به عملکرد بهتر آنها می‌کند؟

در واقع PWA‌ها کاربری ساده‌ای دارند ولی سهولت در کاربری به معنای الزام در استفاده از آنها نیست. اگر مخاطبانتان نیازی به آن ندارند، پس چرا باید آن را طراحی کنید؟

ملاحظات سئو در مورد وب اپلیکیشن‌ها کدامند؟

یک PWA مبتنی بر وب است. یعنی درون وب متولد شده و برای سهولت در جستجو شدن، همگام با موتورهای جستجو، توسعه پیدا می‌کند. البته می‌توانید وب اپلیکیشن پیشرونده را از روی هر سایت قدیمی ‌بسازید. با این حال بسیاری از کاربران PWA برای تولید PWA‌های بسیار پیچیده از جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند. با اینکه موتورهای جستجو با جاوا اسکریپت سازگار شده‌اند ولی هنوز جای نگرانی وجود دارد.

در حین راه اندازی PWA باید Java Script در دسترس قرار گیرد. دسترسی به فایل‌ها را برای bot‌ها مسدود نکنید و مطمئن شوید که لینک‌ها در دسترس هستند. برای بهبود فرایند rendering می‌توانید از server-side rendering استفاده کنید.

تبدیل سایت به PWA به معنای تقویت مستقیم سئوی سایت نیست. این کار را با هدف بهبود سئو انجام ندهید. اگر وب اپلیکیشن فوق العاده با تجربه کاربری عالی دارید، پس احتمالاً می‌توانید برنده رقابت کاری شوید.

سه عنصر مهم برای طراحی PWA کدامند؟

قبل از تبدیل سایت به وب اپلیکیشن معتبر به سه عنصر زیر نیاز دارید:

  • ارتباط امن (HTTPS): وب اپلیکیشن‌ها تنها روی ارتباط‌های امن کار می‌کنند. این امر علاوه بر ملاحظات امنیتی به خاطر جلب اعتماد کاربران هم اهمیت دارد.
  • سرویس ورکر ( Service worker): قطعه ای از اسکریپت که در پس زمینه فعالیت می‌کند. با آن تقاضاهای شبکه را از نظر PWA وارسی کرده و انجام کارهای پیچیده تر برایتان ساده می‌شود.
  • فایل مانیفست (manifest file): این فایل JSON حاوی اطلاعات نمایش و عملکرد PWA شما است. نام، توضیحات، آیکون‌ها، رنگ‌ها و غیره را در بر می‌گیرد.

نحوه راه اندازی PWA چگونه است؟

منابع زیادی برای کمک به تولید وب اپلیکیشن وجود دارند. گوگل در سایت web.dev راهنمای آموزشی جامعی را ارائه نموده است. موزیلا هم اطلاعات زیادی در مورد تولید اپلیکیشن‌های پیشرونده تحت وب دارد. البته علاوه بر محتواهای آموزشی موجود، پلاگین‌های وردپرس هم امکان تولید PWA از سایت را فراهم می‌کنند.

در نهایت . . .

وب اپلیکیشن پیشرونده، افزونه فوق العاده‌ای در کنار سایر ابزارهای موبایلی کسب و کارتان است. آنها به صورت آفلاین و مشابه اپلیکیشن واقعی، سریع عمل می‌کنند. با آنها تجربه کاربری عالی را برای کاربران رقم زده و به خوبی تعامل برقرار می‌کنید. لطفاً نظرات خودتان در مورد PWA را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *