دانستنی

چالش‌­های فریلنسر و راه­‌های مقابله با آن

تب و تاب کارهای فریلنسر و دورکاری بسیار داغ شده است. مزایایی که فریلنسری به دنبال خود دارد باعث شده است که هر روزه افراد بیشتری به دنبال ترک کار کارمندی خود باشند و به اصطلاح بخواهند برای خودشان کار کنند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که فکر می­‌کنید روحیه کاری شما با شرایط کاری فریلنسری مناسب است، خوب است از چالش‌ها و مشکلات آن نیز از طرف دیگر آشنا شوید تا بتوانید تصمیمی حساب شده برای آینده شغلی خود بگیرید. این چالش­‌ها و راه‌­های حل­‌های مقابله با آن را در ادامه مطلب بررسی کرده­‌ایم.

مشتریان بدقلق:

اختلاف و سوتفاهم جزیی جدایی­‌ناپذیر از فرآیند در ارتباط بودن با افراد در یک کسب‌­وکار هستند. گاهی‌­اوقات منشا این اختلافات غیرقابل کنترل می­‌شوند. یکی از مهارت­‌های اصلی در فریلنسرینگ نحوه تعامل با مشتری با وجود اختلافات در رفتار و اخلاق کاری آن­‌ها است. البته نسبت به بیشتر شدن تجربه­ کاری افراد، شناسایی و مهار کردن این اختلافات نیز پیشرفت خواهد کرد.

همیشه امکان روبرو شدن با سوتفاهمات کاری برای شما وجود دارد اما مواجه شدن با کارفرمایی که درباره­‌ی نحوه­‌ی همکاری فریلنسری هیچ نمی­‌داند می­‌تواند به معضلی بزرگ تبدیل شود! با وجود تجربه­‌های کاری مختلف شناسایی این افراد نسبت به هر پروژه برای شما آسان‌­تر می‌­شود. با این حال با رعایت یک سری نکات اولیه می­‌توانید از این مشکلات پیشگیری کنید.

  • در بازه­‌های زمانی مختلف حقوق خود را دریافت نمایید:

نحوه­‌ی دریافت حقوق، برای افراد فریلنسر به خصوص تازه‌کار یک معضل همیشگی است. با توجه به تنوع پروژه­‌های موجود، رسیدن به یک قانون ثابت برای نحوه دریافت حقوق انواع­ فریلنسرها کمی دور از ذهن به نظر می­‌رسد.

یکی از توصیه‌های ما به شما این است که سعی کنید کل میزان مبلغ دریافتی خود را به یک بازه زمانی محول نکنید. باید بازه‌­های زمانی حقوق دریافتی خود را به پیش از شروع­، درحین و پس از انجام کار تقسیم نمایید تا در صورت به وجود آمدن هرگونه مشکلی، از هدر رفت انرژی و زمان خود جلوگیری کنید.

  • قراردادی محکم بنویسید:

با وجود جدید بودن همکاری‌‌های فریلنسری، خوشبختانه تنظیم قراردکاری فریلنسری رواج بیشتری یافته‌­است. بسیاری از افراد که مشغول به دورکاری هستند مانند مدیران شبکه­‌های اجتماعی اقدام به تنظیم قرارداد کرده‌­اند. اما بسیاری از این قراردادها زیر نظر مشاور حقوقی مجربی تنظیم نشده است. متاسفانه تا زمانی که این افراد به مشکل نخورده‌­اند به این موضوع توجهی نمی­‌کنند. بسیار مهم است شما نوسانات بازار و غیرقابل­‌پیشبینی بودن آن را همواره در نظر بگیرید. فراموش نکنید پیشگیری بهتر از درمان است. پس اگر شما نیز جزو همین دسته از افراد هستید در اولین فرصت اقدام به تنظیم قراردادی محکم نمایید.

  • زمان­‌های کاری خود را برای کارفرما مشخص کنید:

برخی از مشتریان به اشتباه از افراد فریلنسر توقع پاسخگویی ۲۴ ساعته را دارند. به منظور پیشگیری از این موضوعات، بهتر است فریلنسرها پیش از شروع کار با کارفرمای خود، ساعاتی را که در دسترس هستید، مشخص کنید. سعی کنید در خارج از ساعات ذکر شده به تماس­­های کاری پاسخ ندهید.

  • آشنا از صدتا غریبه بدتر نیست

از طرف آشنایان و دوستان فریلنسرها انتظارات نابجایی وجود دارد مبنی بر رایگان انجام دادن کار! اگر در ابتدای مسیر شغلی خود هستید حتما این پیشنهادات را بررسی کنید تا از این طریق  بتوانید رزومه کاری خود را بهبود بخشید. اما در نظر بگیرید هرچقدر شما برای خودتان و مهارت­هایتان ارزش قائل شوید دیگران نیز همانقدر از شما انتظار خواهند داشت. نه گفتن را تمرین کنید. پیشنهاد کارها و پروژه­هایی که جزو اتلاف وقت برای شما سودی ندارد را رد کنید. البته همان­طور که به ثمر رساندن اولین پروژه شیرین است، برای اولین بار نه گفتن به پیشنهاد کاری می­تواند دشوار باشد. خودتان را برای آن روز آماده کنید.

مدیریت زمان فریلنسر

 

درست است که افراد فریلنسر در تنظیم زمان کاری خود آزادی عمل دارند؛ اما امکان دارد این آزادی عمل منجر به بحران شود. اهمیت مدیریت زمان بر هیچ­کس پوشیده نیست با این حال رسیدن به عادت­های مناسب آن بسیار دشوار است. در بازه­های زمانی مختلف تعداد پروژه­های متفاوتی به افراد فریلنسر واگذار می­شود. بعضی­اوقات ممکن است بدون پروژه باشند و بعضی اوقات از تعدد پروژه­های دریافتی دچار آشفتگی شوند. مهارت مدیریت زمان  یکی از مهارت­های اصلی است که این افراد باید تقویت کنند. برخی از روش-های تقویت این مهارت به شرح زیر است:

  • برنامه ریزی دقیق کنید:

با توجه به شناختی که از خود دارید، نحوه­ی تخصیص زمان به پروژه­های مختلف را تعیین کنید. ایجاد لیست کارهای انجام دادنی، مشخص کردن ساعاتی برای انجام دادن کار و محدودکردن زمان استفاده از شبکه­های اجتماعی از جمله کارهایی است که می­توانید در این زمینه انجام دهید.

  • تعادل میان زندگی شخصی و کاری خود را رعایت کنید:

غرق شدن در کار یکی از حالات لذت­بخش برای کسانی است که می­خواهند به نتایج شگفت­انگیزی برسند. اما باید توجه کنید این غرق شدن در یک مرداب یا استخری به عمق ۲ متر صورت می­گیرد! سعی کنید در هفته زمان مشخصی را برای استراحت کردن و رسیدگی به کارهای شخصی خود تعیین کنید. فراموش نکنید یکی از دلالیلی که به انجام کارهای فریلنسری روی آورده­اید این بوده است که بتوانید تفریحات و کارهای مورد علاقه­تان را نیز در گذر عمر تجربه کنید.

احساس تنهایی کردن فریلنسر

 

فریلنسر یعنی  از لحاظ زمانی و جغرافیایی محدودیتی برای کار کردن خود احساس نکنید. این موضوع باعث می­‌شود بسیاری از افراد در خانه، کتابخانه، کافه‌­ها و سایر فضاهای عمومی به کارهای خود رسیدگی نمایند. اما در نهایت پس از گذشت مدت زمانی احساس تنهایی به آن­‌ها دست می‌­دهد. انسان موجودی اجتماعی است و یکی از نیازهای وی بودن در اجتماعات است. هرچند نیاز افراد برای در اجتماع بودن متفاوت است اما نمی‌­توان آن را نادیده گرفت. برای برطرف کردن این حس تنهایی می‌توانید از راه حل­های زیر استفاده نمایید.

  • به فضاهای کاراشتراکی بپیوندید:

فضاهای کار اشتراکی یا (co working space) یکی از مکان­هایی است که فریلنسرها و تیم­های استارتاپی در آن حضور پیدا می­‌کنند.

شما می­توانید با پرداخت هزینه ماهیانه‌­ای به این فضاهای کار اشتراکی بپیوندید و از طرف دیگر با افراد مختلفی آشنا شده و حتی پروژه‌­های جدید دریافت نمایید.

  • در ایونت­‌ها و اجتماعات فریلنسرها حضور داشته باشید:

حضور در این جمع‌­ها باعث می­‌شود با افرادی که دغدغه مشابه شما دارند آشنا شوید. حتی می­توانید از تجربیات دیگران برای برطرف کردن چالش­‌هایشان بپرسید و حس تنهایی کمتری کنید.

  • مشتریان خود را ببینید:

با توجه به زمانی که دارید سعی کنید به صورت حضوری یا برقراری تماس ویدیویی ارتباط خود را با مشتریانتان بهبود بخشیده و از این طریق حس تنهایی کمتری کنید.

  • تیم­‌سازی کنید:

به جای تنها کارکردن و کل مسئولیت را به دوش خود کشیدن می­‌توانید تیمی متشکل از تخصص‌­های مورد نیازتان را گرد هم آورید. البته که تیم­‌سازی چالش­‌های اساسی را به دنبال خود دارد. اما سعی کنید با شناخت اولیه از روحیات کاری افراد و براساس تخصص‌­هایی که نیاز دارید به این امر مبادرت ورزید. در نظر بگیرید که هرچه کار شما گسترده‌­تر شود شما به افراد بیشتری نیاز دارید تا بتوانید تمامی کارهای محول شده را در زمان مشخص به پایان برسانید. پس تیم­سازی را یک امر اجتناب ناپذیر اما مفید در نظر بگیرید.

 

حفاظت از دانش و اطلاعات فریلنسر

کسی نمی‌­تواند به خلاقیت و دانش شما دستبرد بزند. اما ایده­‌ها و راه‌­حل­‌هایی که برای مشکلات در نظر گرفته­‌اید، قابل کپی کردن هستند. برای حفاظت از اسرار و آثار خود باید به این دو نکته توجه نمایید:

  • قرارداد محرمانگی:

چه از طرف کارفرما و چه هم­‌تیمی­‌های افراد فریلنسر این خطر وجود دارد که اطلاعات پروژه در حال انجام به جایی درز پیدا کند.

یا ناگهان یکی از افراد تیم تصمیم به جدایی بگیرد. بهتر است با داشتن تضمیناتی همچون قراداد محرمانگی از پیامدهای این اتفاقات خود را مصون نگه‌­دارید.

  • مالکیت فکری:

برخی افراد در پروژه­‌های کاری خود به خلق آثای برای کارفرمای خود می­‌پردازند. به عنوان مثال شما مدیریت شبکه‌­های اجتماعی کارفرمایی را برعهده دارید و علاوه بر آن کارهای عکاسی مجموعه را نیز انجام می‌­دهید. مالکیت عکس­‌های خلق شده یکی از مواردی است که باید ضمن تفاهم‌­نامه یا قرارداد شما با کارفرما مشخص شده باشد.

مدیریت درآمد فریلنسر

 

  • میزان دریافتی ماهیانه خود را تخمین بزنید:

برای یک فریلنسر بسیار مهم است که بداند هرماه چه میزان درآمد از پروژ‌ه‌­های مختلف به دست آورده است. با بررسی جریان‌های درآمدی ماهیانه خود می­‌توانید به یک رقم حدودی برسید که بر اساس آن بودجه ماهیانه خود را تنظیم کنید. مشخص­ کردن خرج­‌های ضروری و هزینه­‌های تفریحات به دقیق‌­تر شدن نحوه­‌ی خرج کردن این بودجه کمک می­‌کند. البته باید این نکته را در نظر گرفت که در ایام و مناسب­ت‌های مختلف امکان دریافت پروژه­‌ها بیشتر شده و از آن طرف درآمد حاصل نیز افزایش خواهد یافت. در حالی که در ماه­‌های بعد ممکن است چنین نباشد.

اما در نظر بگیرید براساس حرف مشتریان خرج­‌های ماهیانه خود را مدیریت نکنید. ممکن است کارفرما به شما بگوید که به زودی پروژه­‌های بیشتری برای شما دارد. اما تا زمان قطعی شدن این موضوع دست نگه‌­دارید. در قبری که مرده ندارد گریه نکنید!

پیداکردن پروژه فریلنسری

 

داشتن دانش و مهارت کافی لازمه دریافت و به سرانجام رساندن پروژه­‌های کاری است؛ اما این شرط کافی نیست. گاه پیش می‌­آید فریلنسر تازه‌­کار یا فرد با تجربه‌­تری نیز مدت­ها بدون پروژه می­‌مانند. اما راه حل این مشکل چیست؟

  • پرسنال برندینگ:

یکی از چالش­‌های فریلنسرها، نداشتن پروژه­‌های کاری است. این حقیقت وجود دارد که کارفرماها راحت‌­تر به کسانی که نمونه کار قابل قبول دارند اعتماد می‌­کنند و پروژه‌­های خود را به آنان می­‌سپارند. اما برای رسیدن به آن سطح از تجربه و یا بهتر و بیشتر نشان­دادن توانایی­‌هایتان نباید از پرسنال برندینگ خود غافل شوید.

مشاور تبلیغات اینستاگرامی که خود اکانت اینستاگرامی پرمخاطبی دارد یا نویسنده­‌ای که در شبکه‌ه­ای اجتماعی حضور دارد و آثار خود را با دیگران به اشتراک می­‌گذارد بسیار قابلیت بیشتری برای جلب اعتماد کارفرمای خود دارند تا مدیر شبکه­‌های اجتماعی که خود از حضور در رسانه‌­های اجتماعی در گریز است! پس در کنار ساختن پرتفولیو مناسب از نمونه کارهایتان از حضور در شبکه‌­های اجتماعی و پرسنال برندینگ خود غافل نشوید.

 

  • برقراری و حفظ ارتباطات:

منتظر مشتری سوار بر اسب سفید خود نباشید! آستین­‌هایتان را بالا بزنید و خودتان اقدام کنید. سعی کنید با افراد مختلفی در تماس باشید و از این طریق اعتماد آن­‌ها را به دست بیاورید. البته دقت کنید که خیلی حالت مزاحم پیدا نکنید. فرستادن پیام تبریک در مناسبت­‌های مختلف و احوال­پرسی ساده را فراموش نکنید. فقط به هنگام نیاز به افراد رجوع نکنید.

البته در نظر داشته باشید تمام تلاش‌­های خود را محدود به مشتریان خاصی نکنید. برای ایجاد جریان­‌های درآمدی جدید تلاش کنید.

در نهایت این نکته را فراموش نکنید که قوانین ثابت برای چگونگی موفقیت در فریلنسرینگ وجود ندارد. شما با چالش­‌ها و مشکلات بسیاری در این مسیر روبرو خواهید شد و مهارت اصلی مدیریت بحران و حل کردن این چالش­‌هاست. هرچند بسیاری از فریلنسرها با دیدن این مشکلات به زندگی کارمندی روی می­آورند اما فراموش نکنید که به ثمره رسیدن هر بذری نیازمند پشتکار و صبوری است. امیدواریم با رعایت این نکات از تجربه فریلنسر بودن خود بیشتر لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *