دانستنی

چگونه استوری سوالی در اینستاگرام بگذاریم ؟

اینستاگرام با اضافه کردن بخش استوری، امکان تعامل با مخاطبان را بیش از پیش فراهم کرد. اما ویژگی که پس از اضافه شدن این قابلیت به اینستاگرام، باعث محبوب‌تر شدن و محبوب ماندن این بخش شد، ابزارهایی است که کاربران در قسمت استوری در اختیار دارند.

از جمله این ابزارها می‌توان به قابلیت رای‌گیری، پرسیدن سوال، اضافه کردن موسیقی و… اشاره کرد.

اما چگونه می‌توان در قسمت استوری اینستاگرام سوال پرسید؟

پس از سوال پرسیدن، نحوه جواب دادن به سوالات در استوری اینستاگرام چگونه است؟

استوری سوالی در اینستاگرام
استوری سوالی در اینستاگرام

یکی از ویژگی ها یا قابلیت های جالبی که در استوری اینستاگرام ارائه شده مربوط به طرح سوال می‌شود. طرح سوال یا پرسش می‌تواند به چند شیوه گوناگون در استوری اینستاگرام انجام شود. برای مثال شما می‌توانید یک سوال را با امکان انتخاب دو پاسخ مختلف در استوری خود ارسال کنید یا سوالی از کاربران پرسیده و از آن ها بخواهید که مستقیما پاسخ آن را ارسال کنند. در حال حاضر امکان طرح سوال یا پرسش به چهار شیوه مختلف در استوری اینستاگرام میسر است. در ادامه این مطلب می‌خواهیم این چهار روش مختلف سوال پرسیدن در استوری اینستاگرام را برایتان شرح دهیم.

 

روش اول : طرح سوال با پاسخ دو گزینه ای ( poll )

قابلیت POLL که به آن قابلیت ارسال نظرسنجی هم گفته می‌شود یکی از مرسوم ترین روش های سوال پرسیدن در استوری اینستاگرام است. با استفاده از این قابلیت شما می‌توانید یک سوال را مطرح کنید و دو پاسخ مختلف را هم برای آن انتخاب نمایید. در این حالت هر یک از کاربرانی که استوری شما را مشاهده کند می‌توانند مابین دو گزینه ارائه شده یکی را انتخاب کرده و در نهایت ببینید که چند درصد آرای دریافت شده با پاسخ آن ها منطبق بوده و چند درصد مربوط به پاسخ دیگر می‌شود. پس با استفاده از قابلیت POLL در اینستاگرام می‌توانید سوالاتی ارسال کنید که دارای دو پاسخ مختلف هستند و کاربران می‌توانند هر یک از دو پاسخی که مورد نظرشان باشد را انتخاب کنند. برای ارسال این نوع پرسش در استوری اینستاگرام کافیست مراحل زیر را طی کنید:

  • اپلیکیشن اینستاگرام را اجرا کنید و وارد بخش تایم لاین (تب با نماد خانه) شوید.
  • انگشت خود را از سمت چپ به سمت راست صفحه نمایش بکشید تا دوربین گوشی و بخش استوری نمایان شود.
  • عکس یا ویدئوی مورد نظرتان که می‌خواهید استوری شود را انتخاب کنید.
  • آیکون با نماد استیکر را از بالای صفحه انتخاب نمایید.
  • گزینه POLL را انتخاب کنید.
  • سوال مورد نظرتان را در فیلد نخست تایپ کنید.
  • در ازای دو گزینه‌ای که در حالت پیش فرض YES و NO هستند، پاسخ های مورد نظرتان را تایپ کنید.
  • گزینه Done را انتخاب کرده و پس از اعمال سایر تغییراتی که مورد نیازتان است، استوری خود را ارسال کنید.

بدین ترتیب ارسال استوری شما با طرح یک سوال و دو پاسخ انجام می‌شود. کاربران و دنبال کنندگان شما می‌توانند با توجه به سلیقه خود هر یک از دو گزینه ارائه شده را انتخاب کنند و درصد آرای دریافت شده را مشاهده نمایند.

 

روش دوم : طرح سوال و دریافت پاسخ از طریق دایرکت

یکی دیگر از روش های سوال پرسیدن در استوری اینستاگرام که با استفاده از آن می‌توانید سوال مطرح کنید و منتظر پاسخ بازدیدکنندگان باشید مربوط به حالتی است که با عنوان QUESTION شناخته می‌شود. در این روش شما می‌توانید سوالی که مورد نظرتان است را در استوری خود بپرسید و بازدیدکنندگان شما هم در صفحه استوری می‌توانند پاسخ مورد نظرشان را تایپ کنند و زمانی که این کار را انجام دهند، پاسخ آن ها برای شما قابل نمایش می‌شود. دقت داشته باشید که از این روش برای دستیابی به نتیجه برعکس هم می‌توان استفاده کرد. یعنی شما می‌توانید از بازدیدکنندگان خود بخواهید تا از شما سوالی بپرسند و سپس شما پاسخ آن ها را برایشان دایرکت کنید. پس گزینه QUESTIONS می‌تواند در استوری اینستاگرام با دو هدف مختلف استفاده شود. برای سوال پرسیدن این چنینی در استوری اینستاگرام کافیست مراحل زیر را طی کنید:

  • برنامه اینستاگرام را اجرا و وارد بخش تایم لاین (تب با نماد خانه) شوید.
  • انگشت خود از سمت چپ به راست صفحه نمایش سوایپ کنید.
  • عکس یا ویدئوی مورد نظرتان را برای ارسال در استوری انتخاب کنید.
  • آیکون با نماد استیکر را از بالای صفحه انتخاب نمایید.
  • گزینه QUESTIONS را انتخاب کنید.
  • سوال مورد نظرتان را تایپ کنید.
  • پس از اعمال سایر تغییراتی که مورد نیازتان است، استوری را ارسال کنید.

به همین سادگی می‌توانید هر سوالی که مد نظرتان باشد را از طریق استوری اینستاگرام ارسال نمایید و از کاربران خود بخواهید که به آن ها پاسخ دهند.

روش سوم : طرح پرسش با ارائه اسلایدر

یکی دیگر از روش هایی که می‌توانید از آن برای سوال پرسیدن در استوری اینستاگرام استفاده کنید مربوط به قابلیتی می‌شود که به موجب آن یک اسلایدر روی پستتان نمایان خواهد شد و کاربران می‌توانند میزان موافقت خود (نظر مثبت خود) در مورد موضوعی که مطرح کردید را با کشیدن انگشت بر روی این اسلایدر نشان دهند. به عنوان مثال می‌توانید یک عکس از جدیدترین محصولی که در فروشگاهتان عرضه می‌کنید را در استوری ارسال نمایید و با استفاده از روشی که در این بخش شرح می‌دهیم یک اسلایدر را روی آن اضافه کنید تا کاربران بتوانند میزان رضایت خود از آن محصول را روی اسلایدر نشان دهند. هرچقدر میزان رضایت کاربران بیشتر باشد، اسلایدر شما بیشتر رو به سمت فول شدن سوق پیدا می‌کند و هرچقدر نظرات کاربران ضعیف‌تر باشد، اسلایدر هم مقدار کمتری را نشان می‌دهد. برای ارسال اینگونه سوالات در استوری اینستاگرام به شرح زیر عمل کنید:

  • اپلیکیشن اینستاگرام را اجرا کنید و وارد بخش تایم لاین (تب با نماد خانه) شوید.
  • انگشت خود را از سمت چپ به سمت راست صفحه نمایش بکشید تا دوربین گوشی و بخش استوری نمایان شود.
  • عکس یا ویدئوی مورد نظرتان که می‌خواهید استوری شود را انتخاب کنید.
  • آیکون با نماد استیکر را از بالای صفحه انتخاب نمایید.
  • آیکون با نماد اسلایدر که دارای اموجی با دو چشم قلب شکل است را از ردیف سوم انتخاب کنید.
  • سوال مورد نظرتان را تایپ کنید.
  • سایر تغییرات مورد نیازتان را اعمال و استوری را ارسال نمایید.

بدین ترتیب هم قادر به سوال پرسیدن در استوری اینستاگرام خواهید بود. در این روش هر فردی که نظر خود را ثبت کند می‌توانید میانگین نظرات را مشاهده نماید. شما هم به عنوان ارسال کننده استوری می‌توانید ببینید که هر کاربر چه مقداری را روی اسلایدر انتخاب کرده است.

 

روش چهارم : طرح سوال چند جوابی شبیه به تست ( QUIZ )

یک قابلیت جدید دیگر هم برای سوال پرسیدن در استوری اینستاگرام ارائه شده که با لقب QUIZ شناخته می‌شود. در این روش شما می‌توانید یک سوال از بازدیدکنندگان پست خود بپرسید و در برای آن پاسخ های چند گزینه‌ای تعریف کنید. همچنین باید از بین گزینه هایی که قابل انتخاب کرده‌اید گزینه صحیح را هم مشخص نمایید. در این حالت بازدیدکنندگان پست شما می‌توانند پس از مطالعه سوال، یکی از گزینه ها را انتخاب کننده و ببینند که آیا پاسخ آن ها صحیح بوده است یا خیر! این روش بیشتر در شرایطی کاربرد دارد که بخواهید پست های چالش برانگیز ارسال کنید. در این روش نهایتا می‌توانید ۴ گزینه را به عنوان گزینه های قابل انتخاب در نظر بگیرید. برای طرح پرسش چند جوابی شبیه به تست یا اصطلاحا کوییز (Quiz) در استوری اینستاگرام خود باید به شرح زیر عمل کنید:

  • برنامه اینستاگرام را اجرا و وارد بخش تایم لاین (تب با نماد خانه) شوید.
  • انگشت خود از سمت چپ به راست صفحه نمایش سوایپ کنید.
  • عکس یا ویدئوی مورد نظرتان را برای ارسال در استوری انتخاب کنید.
  • آیکون با نماد استیکر را از بالای صفحه انتخاب نمایید.
  • گزینه QUIZ را انتخاب کنید.
  • سوال مورد نظرتان را در فیلد اول و بالا تایپ کنید.
  • گزینه هایی که می‌خواهید به عنوان گزینه های قابل انتخاب نمایش داده شوند را تایپ کنید. دقت داشته باشید که نهایتا می‌توانید چهار گزینه را در این بخش وارد نمایید.
  • گزینه صحیح را با لمس دایره کنار آن انتخاب کنید تا سبز رنگ شود.
  • سایر تغییراتی که مورد نظرتان است را روی استوری ایجاد و آن را منتشر کنید.

به همین سادگی می‌توانید سوالات چند گزینه‌ای در استوری اینستاگرام ارسال نمایید. این روش هم یکی دیگر از روش های مطرح کردن پرسش در استوری خواهد بود. تفاوت این روش با روش اول یا POLL در آن است که در روش QUIZ یکی از پاسخ ها صحیح است و کاربران باید سعی کنند که آن پاسخ را از بین گزینه ها انتخاب نمایند. اما در حالت POLL سوال پرسیده شده شبیه به یک نظرسنجی خواهد بود و لزومی ندارد که پاسخ قطعی و صحیحی برای آن پرسش وجود داشته باشد. پس فالوورهای شما صرفا نظر خود را روی آن اعلام می‌کنند.

نحوه جواب دادن به سوال در استوری اینستاگرام

اما چطور جواب کاربران را ببینیم؟ برای این کار، کافی است ابتدا از طریق ضربه زدن روی عکس پروفایل خود در بخش feed اینستاگرام (قسمتی که پست‌ها و استوری‌ها قرار دارند) یا بخش اکانت خود، وارد استوری خود شوید.

در قسمت پایین صفحه یک علامت چشم همراه با یک شماره می‌بینید. این شماره نمایش‌دهنده تعداد کاربرانی است که استوری شما را دیده‌اند. روی این آیکون کلیک کنید تا لیست کامل این کاربران و جواب‌های آن‌ها به شما نمایش داده شود. روی هر جوابی که ضربه بزنید، امکان به اشتراک گذاشتن آن (share) یا فرستادن دایرکت به آن فرد در اختیار شما قرار می‌گیرد.

تغییر عکس پس زمینه جواب استوری سوالی اینستاگرام

برای تغییر عکس پس زمینه جواب های استوری سوالی در اینستاگرام باید درقسمت جواب ها روی جواب مورد نظر بزنید و آن را انتخاب کنید. سپس گزینه share response را در سوال جواب اینستاگرام انتخاب کنید. حالا می توانید یا عکس جدیدی برای قراردادن بگیرید و یا از گالری یک عکس برای پشت جواب استوری اینستاگرام انتخاب کنید.

 

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به آموزش روش های سوال پرسیدن در استوری اینستاگرام پرداختیم و در این راستا چهار روش مختلف را برایتان شرح دادیم. اینکه شما دقیقا با چه هدف و منظوری از این چهار روش برای طرح پرسش در استوری اینستاگرام خود استفاده کنید کاملا به خلاقیت شما مرتبط خواهد بود. سعی کنید همیشه از روش هایی برای سوال کردن در استوری صفحه اینستاگرام خودتان استفاده کنید که بیشترین جذابیت را برای بازدیدکنندگان به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *