دانستنی

چگونه برای کسب‌وکارکوچک خود یک برند ایجاد کنید

چگونه برای کسب‌وکارکوچک خود یک برند ایجاد کنید

در دنیای امروز، برندینگ قسمت مهمی از هر کسب‌وکار کوچک یا بزرگ است. امروزه همه چیز در ارتباط با برند است و در نتیجه برای رقابت در بازار بیرحم، شما به عنوان صاحب کسب‌وکار نیاز دارید در مورد برندتان و پیامی که می‌خواهید به مشتریان انتقال دهید رو راست باشید.

برند تنها داشتن یک نام مشخص که در ارتباط با محصولتان باشد، نیست. اساساً در مورد ایجاد تصویر و درکی مشخص در میان مشتریان است، بنابر این هرگاه محصول‌تان را می‌بینند، نام آن را می‌شنوند یا با تصویری شبیه برندتان مواجه می‌شوند، به سرعت پیام مشخصی به ذهنشان خطور می‌کند. به عنوان مثال بیایید نگاهی به نایک بیاندازیم.

نایک تنها نام یک برند ورزشی نیست. زمانیکه آن را می‌شنوید، به سرعت به ورزش حرفه‌ای و نام آوران این عرصه می‌اندیشید. نایک تنها یک اسم نیست، بلکه تصویری از یک تجربه است. زمانیکه شخصی را می‌بینید که از لوازم ورزشی نایک استفاده کرده است، ناخودآگاه فکر می‌کنید آن فرد یک ورزشکار حرفه‌ای است.

همین طور رولکس، تنها یک نام نیست بلکه نمادی از شیک پوشی است. برندینگ در کسب‌وکارهای نیز همانند کسب‌وکارهای بزرگ بسیار مهم است. برای سهولت ایجاد برند برای تمامی کارآفرینان تازه‌کار، تعدادی از نکات اساسی را برایتان فهرست کرده‌ایم که به هنگام ایجاد برند برای محصول باید به خاطر داشته باشید:

ویژگی منحصر به فرد خود را پیدا کنید

به علت محیط رقابتی موجود در بازار، همیشه به ویژگی منحصر به فردی نیاز دارید که شما را از کسب‌وکارهای مشابه متمایز کند. برندتان باید پاسخگوی این سؤال اساسی باشد: چرا کسی باید از محصول یا خدمات شما خریداری کند؟ چه چیز باعت برتری برند شما‌ست؟

برند خود را تعریف کنید

برندینگ تنها گذاشتن نام بر کسب‌وکارتان نیست، بلکه تمرین پیچیده‌ای است که چندین جنبه دارد. یک برند شامل نام، شعار، هدف و مأموریت کسب‌وکارتان، لوگو و از همه مهمتر پیامی است که می‌خواهید به مشتریان خود منتقل کنید. برند باید همانند بسته‌ای از تجربه باشد که به مشتریان خود هدیه می‌دهید بنابراین آنان قدرت انتخاب دارند که خوششان بیاد و یا نه.

اگر پاسخشان مثبت باشد، قادر خواهید بود آنان را وادار به برقراری ارتباط احساسی با برند خود کنید که کلیدی برای موفقیت طولانی مدت است.

مخاطبین هدف خود را شناسایی کنید

شناسایی مخاطبین مناسب، ضروری‌ترین جنبه‌ی ایجاد برند برای هر کسب‌وکار است. اگر نتوانید مشتریان بالقوه خود را شناسایی کنید، محصول‌تان هرگز به موفقیت نخواهد رسید. اگرچه، اینکه فقط بدانید مخاطب هدفتان چه کسانی هستند کافی نیست. باید گروه سنی، اصول و ارزش‌های اجتماعی آنان، درآمد ماهیانه یا سالانه و غیره را بدانید.

تمامی این موارد نقش مهمی در شناسایی کسانی که قصد فروش محصولتان به آنان را دارید ایفا می‌کند و نشان می‌دهد آنان چه تصاویر، صدا و پیامی را برای ارتباط با آن خواستارند.

انجمن‌ها و جوامعی حول محور برندتان ایجاد کنید

شرکت‌های بزرگ مانند اپل و گوگل سالانه میلیون‌ها دلار برای تبلیغات خرج می‌کنند. این هزینه‌ای است که مشاغل کوچک نمی‌توانند از عهده آن برآیند. اما جای نگرانی ندارد. کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند با استفاده از مارکتینگ‌ آنلاین رایگان در پلتفرم‌های رسانه اجتماعی مانند توئیتر، فیسبوک، لینکداین، گوگل پلاس، اینستاگرام و پینترست، محصولات و برند خود را ترویج دهند و انجمن‌های آنلاین و آفلاین را حول محور محصولاتشان ایجاد کنند.

اینترنت به گونه‌ای مطابق با مارکتینگ و برندینگ تغییر کرده است که کسب وکارهای کوچک تا زمانی که درمورد راه‌کار برندینگ و مارکتینگ خود صریح باشند، می‌توانند با مشاغل بزرگ وارد رقابت شوند. نیازی نیست برای انتقال پیام خود هزینه زیادی متحمل شوید، تنها کافی‌ست در مورد پیام خود صریح باشید.

به تعهداتتان پایبند باشید

به علت منابع محدود، مشاغل کوچک بیشتر در معرض خطر عمل نکردن به تعهداتشان قرار دارند. مفهوم بسیار روشن است. مشتریان راضی و خوشحال به معنی کسب‌وکار موفق است. بهترین روش برای راضی و وفادار نگه داشتن مشتریان نسبت به برندتان، عملی کردن تعهداتتان است.

اگر قول خدمات خاصی را داده‌اید، آن را انجام دهید، در غیر این صورت کسب‌وکارتان اعتبار خود را از دست می‌دهد و تأثیری منفی بر وجهه عمومی شما خواهد گذاشت که فاجعه‌ای برای کسب‌وکارتان محسوب می‌شود. به یاد داشته باشید که موفقیت نهایی کسب‌وکارتان تنها مربوط به شما نیست، این مشتریان هستند که قدرت ساخت یا شکست یک برند را دارند. اطمینان حاصل کنید که در همه حال آنان را راضی نگه داشته‌اید.

ارزش ارائه دهید

بدانید که چگونه از طریق برندتان می‌توانید به مشتریان خود ارزش ارائه دهید. زمانیکه صحبت از ارزش می‌شود ما آن را با محصول و خدمات مرتبط می‌کنیم، در صورتیکه می‌توان تنها از طریق برندینگ نیز ارزش ارائه کرد. به محتوایی (پست‌های بلاگ، مقالات، پست‌های رسانه جمعی و غیره) فکر کنید که مخاطبین هدف شما می‌توانند در اوقات فراغت از آن‌ها استفاده کنند. اگر بتوانید روزانه چیزی برای آنان بفرستید که از خواندن یا تماشای آن لذت ببرند، پیش از آنکه از محصول یا سرویس شما خریداری کرده باشند برای آن‌ها ارزش قائل شده‌اید.

اگر آنان متوجه این موضوع شوند، فکر می‌کنید به هنگام نیاز به محصول یا خدمات به چه کسی مراجعه می‌کنند؟ درست است. این روش فرصتی برایتان فراهم می‌کند که ارتباطی با مشتریان برقرار کنید، در نتیجه آنان نیز در آینده به شما مراجعه خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *