دانستنی

چگونه پس از کار، از زمان خود بهتر استفاده کنیم؟

چگونه پس از کار، از زمان خود بهتر استفاده کنیم؟

ما در طول زندگی خود مدام در تلاشیم تا در کار خود موفق شویم. موفقیت در زمینه‌ای که به آن علاقه‌مند هستیم، برای ما خوشحالی و همچنین حقوق خوبی در پایان ماه به همراه می‌آورد که باعث می‌شود مخارج خانواده را تأمین کنیم و به مسافرت برویم، زندگی خوبی داشته باشیم، و چیزهای کوچکی بخریم که باعث خوشحالی ما می‌شوند.

با این وجود، در زندگی پرمشغله‌ی امروز، نباید فراموش کنیم که اگر افراد موردعلاقه‌ی خود را فراموش کنیم، و بگذاریم آنها ما را فراموش کنند، موفقیت بی‌معنا می‌شود. شما هیچ وقت آنقدر مشغله ندارید که نتوانید بعد از زمان کاری، کاری که دوست دارید را انجام دهید، تنها نیازمند رهنمودهایی هستید تا بتوانید از اوقات فراغت محدود خود به نحو بهینه استفاده کنید.

۱- روز کاری خود را در زمان معین و ثابتی به پایان برسانید.

کار کنید تا زندگی کنید، زندگی نکنید تا کار کنید. کار بیش از حد جز نتایج بد چیزی به دنبال ندارد، و داشتن یک زندگی شخصی را غیر ممکن می‌سازد. اگر تا دیروقت کار کنید، حتی اگر برای چیزهای زیادی برنامه‌ریزی کرده باشید، به جز دراز کشیدن در تختخواب و خوابیدن تا صبح قادر به انجام هیچ کار دیگری نخواهید بود.

اگر می‌خواهید انرژی کافی برای داشتن زندگی جدا از کار داشته باشید، باید روز کاری خود را در زمان ثابتی تمام کنید، در این صورت می‌توانید برنامه‌ی زمانبندی شده‌ی بهتری داشته باشید.

۲- سی دقیقه در تنهایی استراحت کنید.

این روزها همه‌ی ما همیشه به گونه‌ای عجله داریم. دیگر نمی‌دانیم چطور استراحت کنیم و آرامش داشته باشیم. آخرین باری که در محیطی آرام نشستید و به افکارتان اجازه‌ی بروز دادید کی بوده است؟

برای غلبه بر استرسی که هر روز با آن مواجه هستید، بهتر است یاد بگیرید روز خود را ارزیابی کنید و به هرآنچه اتفاق افتاده است فکر کنید. اگر این کار را نکنید، فقط حالت‌های منفی را جمع‌آوری می‌کنید، و به محض رسیدن به خانه مشغول کار دیگری می‌شوید تا همه چیز را فراموش کنید. اگرچه، به این معنی نیست که این موضوع به طور نیمه خودآگاه شما را آزار نمی‌دهد.

بنابراین، حداقل سی دقیقه بنشینید، یک فنجان چای یا قهوه بنوشید، و هر چیزی که حواس شما را پرت می‌کند خاموش کنید. اجازه ندهید تا زمانی که از سکوت لذت می‌برید چیزی مزاحم شما شود. با این کار قطعاً از روز پرمشغله‌ای که پشت سر گذاشته‌اید فاصله می‌گیرید، استراحت می‌کنید و تمام مشکلات را در ذهن خود حل می‌کنید.

۳- آخر هفته‌ها برای هفته‌ی آینده‌ی خود برنامه‌ریزی کنید.

ما تمایل داریم که برنامه‌های بسیاری برای هفته‌ی پیش‌روی خود بچینیم، اما اغلب آنها را فراموش می‌کنیم، حتی اگر آنها را نوشته باشیم. به همین دلیل، بهتر است در آخر هفته برای سازماندهی زندگی خود یک ساعت زمان بگذارید.

۴- برنامه‌های دیگر خود را با برنامه زمانبندی شده‌ی خود سازگار کنید.

داشتن یک زندگی بیرون از محیط کاری بسیار مهم است. در طول اوقات فراغت خود، باتری‌های خود را شارژ مجدد کنید، به تفریحات مورد علاقه‌ی خود بپردازید و با خانواده‌ی خود باشید. وقتی برای امور جدیدی برنامه‌ریزی می‌کنید، آن را مطابق با برنامه شخصی خود بچینید.

۵- قبل از کار ورزش کنید.

با ورزش کردن قبل از کار می‌توانید زمان بیشتری را بعد از کار به مسئولیت‌های دیگر اختصاص دهید، و خود را برای یک روز پراسترس آماده کنید. اگر سابقاً بعد از کار ورزش می‌کردید سعی کنید به جای آن، صبح قبل از کار ورزش کنید. ورزش باعث می‌شود سطح اندورفین در بدن شما بالا برود و با آرامش و تمرکز میزان بازدهی خود را افزایش دهید. اگر تاکنون صبح‌ها ورزش نمی‌کردید، آن را امتحان کنید و ببینید بدن و ذهنتان چطور عکس‌العمل نشان می‌دهد.

۶- از شبکه‌های اجتماعی چشم پوشی کنید و لپ‌تاپ خود را خاموش کنید.

مطمئنا این مشکل برای شما هم پیش آمده است. شروع به دیدن محتوای شبکه‌های اجتماعی یا چت کردن با دوستان خود می‌کنید، و وقتی به ساعت می‌نگرید متوجه می‌شوید یک ساعت یا بیشتر مشغول این کار هستید. واقعاً عادت بدی است، زیرا زمان زیادی را به خاطر کار بی‌ارزشی تلف می‌کنید. زمانی که از محل کار به خانه برمی‌گردید و فوراً مشغول چک کردن شبکه‌های اجتماعی خود می‌شوید کم‌کم از واقعیت فاصله می‌گیرید و زمان زیادی را تلف می‌کنید. با این کار، به جای بازی کردن یا صحبت کردن با شریک زندگی و فرزندان خود، وقت خود را با شبکه‌های اجتماعی تلف می‌کنید.

اگر می‌خواهید وقت خود را صرف شبکه‌های اجتماعی کنید، از آن برای ارتقای خود یا کسب‌وکارتان استفاده کنید و زمان کمی به آن اختصاص دهید.

۷- برای امور زیادی برنامه‌ریزی نکنید.

کسی که می‌خواهد تمام برنامه‌هایش را در یک روز عصر انجام دهد سردرگم می‌شود. باید با این موضوع مواجه شوید که این کار غیرممکن است. قابل درک است که می‌خواهید تمام کارهای جالب را یکباره انجام دهید، اما نمی‌توانید.

برای امور بسیاری برنامه‌ریزی نکنید. با در نظر گرفتن الویت‌ها و استراتژی “نه گفتن” به سادگی می‌توانید تصمیم بگیرید چه کاری را انجام دهید و چه کاری را به بعد موکول کنید.

نتیجه‌گیری

در زندگی چیزهای زیادی اتفاق می‌افتد. پیگیری تمام آن‌ها واقعاً دشوار است. با این وجود، باید به خانواده، دوستان، و خودتان فکر کنید تا بتوانید در بهترین حالت ممکن برای زمان بعد از ساعت کاری خود برنامه‌ریزی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *