دانستنی

کارآفرینی یک سفر ۷ مرحله‌ای است…

کارآفرینی یک سفر ۷ مرحله‌ای است

کارآفرینی به عنوان یک سفر در نظر گرفته می‌شود و به نظر می‌رسد هر فردی به شکلی متفاوت، مسیر این سفر را طی می‌کند. برخی از افراد این مسیر را به سرعت طی کرده و پس از گذراندن فراز و نشیب‌های بسیار ، با به کار گرفتن ایده‌های منحصر به فرد و پس از چندین هفته به موفقیت دست پیدا می‌کنند. برخی دیگر به آرامی این مسیر را طی کرده و چندین دهه از عمر خود را صرف رسیدن به موفقیت و تکمیل کار خود می‌کنند. برخی دیگر سال‌های بسیاری را به تحصیل در دانشگاه می‌پردازند تا بتوانند به مدارج بالا در زمینه‌ی تجارت دست پیدا کنند. و برخی دیگر کار خود را حتی پیش از به پایان رساندن دبیرستان آغاز می‌کنند.

کارآفرینی دنیایی است که با پاداش و تنوع همراه است، البته نشانه‌های بارزی در میان تجربیات کارآفرینان وجود دارد که تقریبا هر کارآفرینی در طول سفر خود با آن ها روبرو می‌شود.

۱- ترس و هراس

زمانی که برای اولین بار درمورد تبدیل شدن به یک کارآفرین برای خود رویاپردازی می‌کنید و یا شغل روزانه‌ی خود را به خاطر کارآفرین شدن ترک می‌کنید، ممکن است پیش خود فکر کنید که “من از پس این کار بر نمی‌آیم” یا “هنوز برای این کار آماده نیستم” . این شرایط بسیار رایج است و تقریبا برای هر شخصی که در او کوچکترین نشانه‌های عدم اعتماد به نفس در ضمیر ناخودآگاهش دیده شود ، اتفاق می‌افتد. غلبه بر این مرحله از ترس و وحشت، حتی برای افراد مصممی که از اراده‌ی قوی برخوردارند نیز دشوار است. و برای برخی دیگر، این ترس تا زمانی که تجارت آنها آغاز می‌شود نیز ادامه دارد. زمانی که شما تجارب بیشتری به عنوان یک کارآفرین کسب می‌کنید، این ترس به تدریج محو شده و تاثیر کمتری بر روی تصمیمات و جهت‌دهی شما خواهد گذاشت.

۲- حس تغییر و تازگی

تازگی در یک کسب‌وکار می‌تواند برخی از کارآفرینان را در طول مرحله‌ی برنامه‌ریزی برای کسب‌وکار و برخی دیگر را در زمان بروز ضرر و زیان تحت تاثیر قرار دهد. زمانی که شما وقت کافی برای بررسی این مسئله نداشته‌اید که آیا کسب‌وکار شما با موفقیت روبرو می‌شود یا خیر، و هنوز با مشکل و یا سختی خاصی در طول کار خود روبرو نشده‌اید، طعم مالکیت کسب‌وکاری که متعلق به خود شماست را حس می‌کنید. در حقیقت زمانی که عنوان «کارآفرین»، به شما تعلق دارد، همین عنوان برای شما کفایت می‌کند و شما از این که هرروز با این عنوان کار خود را آغاز می‌کنید احساس خوبی دارید. برای بسیاری از افراد احساس نوپا بودن، در طول مسیر کارآفرینی ادامه می‌یابد اما برای بیشتر افراد، این احساس پس از روبرو شدن با مشکلات جدی، از بین می‌رود.

۳- شرایط طاقت فرسا

اگرچه بسیاری از افراد با داشتن آگاهی کامل وارد دنیای کسب‌وکار می‌شوند و می‌دانند که این مسیر به معنای عقب نشستن و منتظر ماندن برای کسب سود نیست. بیشتر ما فشارهای موجود در مسیر کارآفرینی را به شدت دست کم می‌گیریم . زمانی که شما در زمینه‌ی نقدینگی با مشکل روبرو می‌شوید، کارمندان خود را از دست می‌دهید، در موعد مقرر نمی‌توانید کارهای خود را تحویل دهید ، پروژه‌های تجاری مهم را از دست می‌دهید و رقبای بسیاری را در مقابل خود می‌بینید، بسیار طبیعی است که احساس کنید تحت فشار قرار گرفته‌اید. همه‌ی ما در طول مسیر کارآفرینی با این احساس روبرو شده‌ایم، اما زمانی که بر این موانع و لحظات سخت غلبه کنید ، این شرایط کمتر شما را تحت سلطه قرار می‌دهند.

۴- ریتم

چه شما کار خود را پس از آغاز اولین استارتاپ، به مدت چندین ماه ادامه دهید و یا در نهایت جایگاه خود را به عنوان یک کارآفرین، در سومین پا چهارمین تجارت خود به دست آوردید، تا زمانی که شما همین روند را در پیش بگیرید ، در نهایت وارد مسیر مناسبی می‌شوید. پس از این مرحله، بیش از این از وارد شدن به زمینه‌های جدید و یا از شکست خوردن نمی‌ترسید و در عوض، مسئولیت‌های خود را با غرور و اعتماد به نفس می‌پذیرید. البته ممکن است هنوز در زمان بروز بحران‌ها کمی دچار آشفتگی شوید.

۵- شکست

درست است، هر کارآفرینی شکست می‌خورد. بسیاری از کارآفرینان بسیار موفق در دنیا، تنها پس از تجربه کردن شکست‌هایی در تجارت‌های پیشین خود، به جایی که اکنون هستند، رسیده‌اند. حتی کارآفرینانی که در اولین تلاش خود خوش شانس بوده‌اند در زمان آغاز کار خود نیز با موانعی روبرو شده‌اند. مهم نیست که شما چه کسی هستید، شکست خوردن، روحیه‌ی شما را تضعیف می‌کند. اما این مرحله‌ای است که هر شخصی می‌تواند با داشتن نگرش درست و تعهد کافی آن را پشت سر بگذارد.

۶- تجدید قوا

پس از آن که شما شکست و سرخوردگی را تجربه کردید، وارد مرحله‌ی تجدید قوا می‌شوید. ممکن است یک کسب و کار بسیار بزرگ یا یک مشتری بسیار مهم را از دست داده باشید ، اما پس از گذشتن چندین هفته یا چندین ماه، متوجه خواهید شد که دلیلی وجود ندارد که تنها یک شکست به معنای رسیدن شما به پایان راه باشد . شما کم کم به یاد می‌آورید که چرا در درجه‌ی اول به کارآفرینی روی آورده‌اید و عشق شما به مالکیت تجارت و کسب موفقیت مجددا شکوفا می‌شود.

۷- میانه‌روی

در نهایت، پس از سال‌ها تجربه و پشت سر گذاشتن چندین شکست و مرحله‌ی تجدید قوا، شما به نوعی به مرحله‌ی پایانی رسیده‌اید که در آن تمام جزئیات کوچک و منحصر به فرد در ارتباط با کارآفرینی، از اهمیت کمتری برخوردار می‌شوند. شما به اندازه‌ی گذشته هیجان‌زده نیستید، اما از طرف دیگر به اندازه‌ی گذشته نیز نمی‌ترسید. شما ریسک‌های حساب شده را می‌پذیرید، مشکلات را آن طور که هستند می‌بینید و به انجام آزمایش‌های جدید در مسیری جدید، بدون هیچگونه شک و تردیدی می‌پردازید. شما یک رئیس واقعی و خستگی‌ناپذیر هستید و این دقیقا خصوصیاتی است که یک تجارت موفق به آن نیاز دارد.

ممکن است این مراحل را به سرعت یا به آرامی و یا بین این دو حالت پشت سر بگذارید. و حتی ممکن است این مراحل را با ترتیب متفاوتی بگذرانید. ولی به هر حال این مراحل را به نوع خود و به شکل خاص خود و با توجه به نوع تجارت و توسعه‌ی کاری خود تجربه می‌کنید. سعی کنید نسبت به آن چه که قرار است در پایان سفر برای شما اتفاق بیافتد نگران و آشفته نباشید. در عوض سعی کنید به مسیر خود با دید مثبت نگاه کنید. از کارآفرین بودن، حتی در زمان قرار گرفتن در سخت‌ترین شرایط، لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *