دانستنی

کسب درآمد از پادکست

کسب درآمد از پادکست

همگام با رشد تکنولوژی و گسترش فناوری های نوین ، رسانه ها هم متحول شده و بیش از گذشته بر روی مردم تاثیرگذار هستند و حتی فرهنگ و باورهای مردم را تغییر داده و از نظر اجتماعی جریان ساز شده اند . در این میان پادکست به عنوان یک رسانه پررونق ، رشد بالایی داشته و به دلیل اقبال همگانی و جایگاه متماز ، شیوه کسب درآمد از پادکست podcast هم مورد توجه قرار گرفته است.

اگرچه در جهان پادکست مسیر تکامل خود را به بهترین شکل ممکن طی کرده ، ولی در ایران در حال رشد بوده و این موضوع یعنی هنوز جا برای کار داشته و پتانسیل بالایی برای کسب درآمد اینترنتی در آن وجود دارد. پادکست مانند سایر شیوه های کسب درآمد اینترنتی ، امکان درآمدزایی بالا داشته و روش های زیاد و متنوعی جهت کسب درآمد آنلاین می توان برای آن متصور شد.

به دلیل اینکه نحوه کسب درآمد از پادکست و راههای عملی کردن آن ، سوال بسیاری از کاربران می باشد در این مقاله سایت پول یابی به تمام موضوعات از صفر تا صد مرتبط با پادکست پرداخته می شود.

تعریف پادکست podcast

پادکست Podcasts تلفیقی از کلمه‌ آیپاد iPod و کلمه‌ پخش و انتشار Broadcasting می‌باشد. فرمت پادکست‌ها به صورت RSS Feed است، در واقع آن فایل صوتی‌را پادکست می‌ گویند که فید آن فرمت RSS داشته باشد.

پادکست مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی دیجیتال است که برای دانلود در سایت‌های اینترنتی بارگذاری می‌شوند. و یا پادکست یک برنامه شنیداری است که در قالب یک فایل صوتی دیجیتال ( فید RSS) در فضای اینترنت منتشر می‌شود.

البته برخی معتقدند که پادکست علاوه بر قابلیت شنیداری و صوتی، فرمت تصویری را هم شامل می‌شود ولی در تمام موارد صادق نیست.

در واقع پادکست به زبان ساده نوعی رسانه دیجیتال است که به طور معمول ، به صورت سریالی و چند قسمته (Episodic) در دسترس عموم قرار می‌گیرد. البته در فرهنگ لغت تعریف پادکست را به صورت پاد پخش یا تدوین صوتی نیز بیان کرده‌اند. همچنین، برخی به پادکست وبلاگ صوتی یا رادیونت هم می‌گویند.

خلاصه اینکه ، فایلی که از آن به‌عنوان پادکست یاد می‌شود یک محتوای صوتی ایجاد شده در سطح اینترنت است که با رادیو تفاوت‌های زیادی دارد و شاید تفاوت اصلیش این باشد که با دانلود کردن یک پادکست، دیگر گوش دادن شما تنها محدود به هنگام پخش مستقیم آن از رادیو نمی‌شود بلکه در هر زمان و هر لحظه که خواستید ، می‌توانید به آن گوش دهید.

پادکست تصویری

گاهی افراد به برخی ویدئو‌ها، ویدئو کست یا پادکست می‌گویند. به طور کلی پادکست فایل صوتی است. اما برخی از پادکسترها ویدئو ضبط پادکست خود را نیز در اختیار مخاطبین قرار می‌دهند. ولی یک ویدئو پادکست نیست اما پادکست‌ها می‌توانند ویدئو نیز داشته باشند.

خلاصه اینکه ، پادکست می‌تواند در قالب‌های صوتی و یا تصویری نیز ظاهر شود و می‌توانید به هنگام رانندگی، مسافرت و حتی در حین انجام فعالیت‌های مختلف خود در طول روز مانند: کار یا ورزش به آن‌ها گوش دهید. پادکست علاوه بر این که می‌تواند در زمینه‌ بازاریابی و تبلیغات به کار رود می‌تواند به عنوان یک سرگرمی نیز قلمداد شود.

از آن طرف هم توجه کنید که هر فایل صوتی داخل اینترنت، پادکست نیست (فرمت پادکست RSS است). مثلا ، فیلم‌های یوتیوب، پادکست نیستند (پادکست‌ها می‌توانند ویدئو هم داشته باشند، ولی ویدئوها به تنهایی پادکست نیستند.)

فایل صوتی که در رسانه‌های اجتماعی ارسال می‌شود نظیر ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی لزوماً پادکست نیستند.( پادکست‌ها را می‌توانید در این بسترها با دوستانتان به اشتراک بگذارید.)

انواع پادکست

پادکست‌ها، تنوع‌های زیادی در نوع و فرم خود دارند. معروف ترین انواع پادکست ها عبارتند از:

۱- پادکست انفرادی

پادکست انفرادی The Solo Podcast نوع ابتدایی آن است و بیشتر افراد برای شروع کار خود در تولید پادکست، این نوع پادکست ها را انتخاب می‌کنند. در این نوع پادکست یک فرد تمام موضوع را پوشش می‌دهد. به طور مثال، یک نفر و به صورت مونولوگ کل داستان و قصه را تعریف می‌کند.

موضوعات پادکست انفرادی یا مونولوگ ، بیشتر درباره اخبار، سوال و جواب، داستان‌گویی و یا سبک زندگی می باشند، می‌توانید برای شروع از این سبک استفاده کنید.

پادکست‌های انفرادی همچنین به پادکست‌های One Man Show نیز شهرت دارند. در این نوع پادکست، افراد درباره موضوعات یا داستان‌های مورد علاقه‌شان یا مباحث تخصصی صحبت می‌کنند.

۲- پادکست مصاحبه ای

پادکست مصاحبه‌ای The Interview Podcast طوری است که یک میزبان در هر اپیزود با مهمان جدید خود، حول موضوع پادکستش به گقتگو و مصاحبه می‌پردازند. در این نوع پادکست سوالاتی مطرح است که میزبان از مهمانش می‌پرسد و با هم گپ می‌زنند.

برای موفقیت در این نوع پادکست، میزبان باید کمی مهارت‌های نرم نظیر متقاعد سازی، مهارت مصاحبه و… را داشته باشد.

۳- پادکست چند میزبانه مشترک

پادکست چند میزبانه مشترک Conversational and co-hosted podcasts همان طور که از نامش مشخص است ، دارای دو یا چند میزبان است. پادکست‌های چند میزبانه به طور معمول درباره موضوعات بحث برانگیز هستند. در این نوع پادکست، میزبان‌ها دارای نظرات و دیدگاهای متفاوت هستند و این دیدگاه‌های متفاوت موجب جذاب شدن بحث می‌شود.

۴- پادکست میزگردی

پادکست میزگرد The panel show دارای یک یا چند میزبان و چند نفر به عنوان مهمان است. در این نوع پادکست، میزبان‌ها و مهمان‌ها به بیان نظر و دیدگاه خود درباره یک موضوع می‌پردازند.

۵- پادکست ترکیبی

پادکست ترکیبی Hybrid podcasts پادکستی است که در آن هم مصاحبه هست و هم در بخشی ، فردی به صورت مونولوگ داستانی را می‌گوید و… به این پادکست‌ها، پادکست‌های ترکیبی می‌گویند.

با انواع پادکستی که وجود دارد ، در ساخت پادکست محدود به یک نوع خاص نیستید و می‌توانید ترکیبی از چند نوع پادکست را داشته باشید.

 

تاریخچه پادکست

ایده اصلی تولید پادکست اولین بار توسط آدام کری، از ستاره های معروف MTV، در سال ۲۰۰۱ به دیوید وینر داده شد. ایده آدام بر این اساس بود که سیستمی به وجود آید که در طول شب فایل‌ها دانلود شود تا کاربر صبح روز بعد بتواند به راحتی آنها را باز کرده و مورد استفاده قرار دهد.

بعد از طرح ایده، دیوید وینر شروع به کار کرد اما مهمترین مانع او، سرعت بسیار پایین اینترنت بود که موجب می‌شد دانلود فایل ها، زمان زیادی ببرد. اما چند سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۳ با افزایش سرعت اینترنت، وینر موفق شد ایده را عملی کند. در اولین پادکست جهان با او مصاحبه شد و از آن روز دیوید وینر را پدر وبلاگ، RSS و پادکست می‌شناسند.

کلمه پادکست اولین بار در سال ۲۰۰۴ توسط بن هَمِرزلی؛ روزنامه‌نگار و تحلیلگر تکنولوژی، در مقاله‌ای تحت عنوان « انقلاب شنیداری » در روزنامه گاردین مورد استفاده قرار گرفت. پادکست از ترکیب دو واژه iPod  (دستگاه پخش موزیک اپل) و Broadcast (پخش- گسترده) ساخته شده است.

تفاوت پادکست با برنامه رادیویی

برخی از افراد، پادکست را رادیو اینترنتی می‌نامند، اگرچه پادکست، شباهت‌های زیادی با رادیو دارد اما تفاوت های این دو هم قابل توجه است:

برنامه رادیویی در ساعت مقرری روی امواج رادیویی و عموما به صورت زنده پخش می‌شود که تکرار ندارد ، اما پادکست را می‌توان بعد از دانلود در هر زمان که خواستید بشنوید، حتی اگر یکسال از ضبط آن گذشته باشد.

مدت زمان هر برنامه رادیویی کاملا مشخص است اما قسمت‌های پادکست می‌تواند مدت زمان متفاوتی داشته باشند. پادکست را می‌توان جلو / عقب برد یا بخش انتخابی را چندین بار شنید اما در یک برنامه رادیویی این امکان وجود ندارد.

در رادیو، به علت نظارت‌های سازمانی محدودیت‌هایی برای صحبت درباره موضوعات خاص وجود دارد اما در پادکست می‌توان درباره موضوعات مختلف بحث کرد.

البته شاید در آینده برنامه‌های رادیویی به پادکست تبدیل شوند اما این دو یکسان نیستند. در پادکست، پادکستر(کسی که پادکست تولید می‌کند) تصمیم می‌گیرد که فاصله انتشار هر اپیزود چقدر باشد، یک هفته، یک ماه و یا هر روز. این تصمیمی است که تولید کننده پادکست می‌گیرد. همچنین، مخاطب نیز هر وقت که دلش بخواهد می‌تواند از پادکست در هر جا استفاده کند.

تفاوت پادکست با کتاب صوتی

شاید برخی افراد پادکست و فایل صوتی را با هم یکی بدانند اما بین این دو تفاوت‌هایی وجود دارد. برای پادکست تعاریف متعددی وجود دارد از جمله اینکه: « از نظر فنی چیزی که نشود آن را روی اپلیکیشن‌های پادکست شنید ، اسمش پادکست نیست.» دومین تفاوت از لحاظ ساختاری و نحوهٔ انتشار است.

یک کتاب صوتی ، خوانش متن کتابی مشخص است اما پادکست می‌تواند به صورت گفتگو، مصاحبه، میزگرد و… ضبط شود. تفاوت دیگر پادکست با کتاب صوتی، رایگان بودن آن است. همانطور که می‌دانید کسب درآمد با کتاب‌های صوتی و پادکست کمی با هم تفاوت دارند . معمولا باید برای دسترسی به کتاب های صوتی، قبل از دانلود هزینه‌ای هرچند اندک پرداخت کنید اما اغلب پادکست ها با موضوعات مختلف، به صورت رایگان قابل دسترسی هستند.

مزایا و دلیل محبوبیت پادکست

برای استفاده بهینه از زمان‌هایی که در ترافیک مانده‌اید، پیاده‌روی می‌کنید، در مسیرهای تکراری سوار مترو یا اتوبوس هستید و از دیدن مناظر معمولی کلافه‌اید یا مشغول انجام کارهای خانه هستید و از گوش دادن به موزیک خسته شده اید، می‌توانید پادکست مورد علاقه خود را گوش داده و از آن لذت ببرید.

پادکست‌ها با موضوعات متنوعی مانند موضوعات ورزشی، علمی، تاریخی، طنز، خبری، تخصصی، تکنولوژی، عکاسی، موسیقی، سفر و گردشگری، یادگیری زبان خارجی و… تولید و منتشر می‌شوند و می‌توانید براساس علاقه، پادکست مورد نظر خود را بیایید و گوش کنید.

آنچه قابل‌توجه است این واقعیت است که جامعه شنوندگان پادکست هرساله رشد می‌کنند. مسلماً همه‌ این مسائل به مزایای پادکست برمی‌گردد . با این مقدمه مهترین مزایای پادکست و دلیل محبوبیت آن عبارتند از:

۱- امکان انجام چند وظیفه

چندوظیفه‌ای بودن پادکست podcast به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از پادکست ذکر می شود. گوش دادن به پادکست راهی آسان برای آگاهی از آخرین اخبار و رویدادها است ضمن اینکه پادکست سرگرم‌کننده هم می باشد .

دلیل اصلی محبوبیت پادکست و یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از پادکست این است که به مخاطبان خود اجازه می‌دهد تا در وقت صرفه‌جویی کنند. در تحقیقات مشخص شده ، اغلب مردم هنگام راه رفتن یا کار کردن در خانه و در هنگام رانندگی به وبلاگ‌های صوتی گوش می‌دهند.

لذا کسانی که به پادکست گوش می‌دهند حداقل دو کار را هم‌زمان انجام می‌دهند، مثلاً ورزش می‌کنند و به پادکست خود گوش می‌دهند. این یافته همچنین نشان داد که بیشترین فعالیت‌ها در حین گوش دادن به پادکست صورت گرفته است.

۲- اطلاع از آخرین اخبار

آگاهی از آخرین اخبار به روشی ساده به‌عنوان دومین مزیت از مزایای استفاده از پادکست بیان می شود. طبق راهنمای انتشارات پادکست، پادکست‌های خبری روزانه، بازار شلوغی دارند که قبلاً توسط غول‌های رسانه‌ای مانند واشنگتن‌پست، Vox، گاردین، اکونومیست و نیویورک‌تایمز اشغال‌شده‌اند.

با توجه به اینکه موضوع دومی که در پادکست، مصرف‌کنندگان بیشتر به آن علاقه دارند، (بعد از موسیقی) خبر است، این امر به‌عنوان دومین مزیت از مزایای استفاده از پادکست شناخته می‌شود.

دلیل این امر این است که مردم برای اطلاع از جدیدترین رویدادها می‌توانند به پادکست مراجعه کنند و در ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از دانلود پادکست به آن گوش دهند. برای تائید درستی این مطلب، یک نظرسنجی برگزار شد و جالب است بدانید که ۵۲ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که یک پادکست خبری را به‌طور کامل گوش می‌دهند. این در حالی است که ۴۱ درصد از آن‌ها بیان کردند که بیشتر دقایق آن را گوش می‌دهند.

۳- سرگرم کننده بودن پادکست

سرگرم‌کننده بودن پادکست به‌عنوان سومین مزیت از مزایای استفاده از پادکست می باشد. مردم علاوه بر یادگیری چیزهای جدید و اطلاع از اخبار، پادکست‌هایی را نیز انتخاب می‌کنند که بخواهند خودشان را با آن‌ها سرگرم کنند.

پس یکی از مزایای استفاده از پادکست، سرگرم شدن مردم است به‌ویژه در این ایام بیماری کرونا که مجبور هستیم بیشتر وقت خود را در خانه بگذرانیم.

در نتیجه پادکست‌های مربوط به موسیقی، غذا، ورزش، هیجان و سرگرمی از محبوب‌ترین این پادکست‌ها هستند. همچنین پادکست‌ها به دلیل تنوع فرمت‌هایی که دارند، سرگرم‌کننده نیز می باشند. از جمله این فرمت‌ها می‌توان به پادکست‌هایی با موضوعات از قبیل مصاحبه‌ها، گفتگوها، نمایش‌های آخر شب، داستان‌پردازی‌های غیر افسانه‌ای و همچنین پادکست‌های ویدیویی و زنده اشاره کرد.

۴- سایر مزایای پادکست

– ایجاد رابطه عمیق تر با شنوندگان

– دنبال کنندگان می‌توانند در هر مکانی به شما گوش دهند ، در هنگام رانندگی ورزش یا انجام کارهای روزمره خانگی و… .

– مردم بیشتر به گوش دادن پادکست تمایل دارند تا تولید محتوا (Content creation) .

– در این زمینه هر چه سابقه تجربه بیشتری داشته باشید بیشتر به سودتان خواهد بود .

– رقبای کمتری نسبت به سایر زمینه‌های تبلیغاتی دارد .

– تولید آن بسیار کم هزینه است

– کمک به اعمال تاثیر مثبت بر زندگی مردم

– شنوندگان نسبت به پیگیری این نوع مطالب وفادارترند

مراحل تولید پادکست

از زمان انتخاب یک موضوع تا انتشارهمگانی آن با هدف اطلاع رسانی ، کسب درآمد از پادکست و یا هر چیزی دیگری ، پادکستر یا تولید کننده پادکست باید مراحل زیر را در نظر داشته باشد:

۱- تهیه محتوا: موضوعی را که به آن علاقه مندید انتخاب کنید و درباره آن اطلاعات به دست آورید و سپس مطالب خود را جمع بندی کنید.

۲- ضبط صدا: محتوای تهیه شده را با صدای خود ضبط کنید. برای این کار نیاز به تجهیزات حرفه ای نیست بلکه می‌توانید با استفاده از یک دستگاه ضبط صدای دیجیتال ساده، صدای خود را ضبط کنید.

۳- تدوین: در این بخش می‌توانید با استفاده از نرم افزارهای ساده ولی کاربردی مثل Audacity یا Adobe Audition صدای خود را ویرایش کنید، قسمتی از آن را حذف کنید یا به بخش هایی از آن، موسیقی اضافه کنید.

۴- آپلود پادکست: پادکست از طریق فید RSS توزیع می‌شود. می‌توانید پادکست خود را در سرویس‌های میزبانی پادکست (Blubrry، Podbean، libsyn و…)  منتشر کنید.

۵- انتشار پادکست: شما می‌توانید علاوه بر استفاده از اپلیکیشن‌های گفته شده پادکست خود را در سرویس های معتبری مثل google Podcast، iTunes، Spotify  منتشر کنید.

روند ساخت پادکست تجاری

در بالا مراحل تولید پادکست به صورت عمومی و فهرست وار بیان شد . توجه کنید که برای ساخت یک پادکست قرار نیست که مراحل فنی سخت زیادی را پشت سر بگذارید و همچنین وسایلی که جهت ساخت یک پادکست به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد قیمت بسیار مناسبی دارند و در دسترس هستند. که در ادامه فهرست این ابزارها خواهد آمد.

به عنوان صاحب کسب و کار می‌توانید با استفاده از پادکست‌ یا همان فایل‌های صوتی تعداد بیشتری از مخاطبین را به تجارت خود جذب کنید و کسب و کارتان را از یکنواختی نوشتاری خارج کنید. همچنین به واسطه استفاده از این فایل‌های صوتی راحت تر می‌توانید پیام مورد نظر را به مخاطبین انتقال دهید و بیشتر از یک محتوای نوشتاری آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهید.

با توجه به توانایی پادکست‌ها در جذب و نگه‌داشتن مخاطبین تعجب ندارد که صاحبان مشاغل و کارآفرینان تصمیم به استفاده از این رسانه محبوب بگیرند. از طریق ساخت یک پادکست زیبا می‌توانید مشتریان را ترغیب کنید تا از محصولات و خدمات استفاده کنند و یا اینکه در زمینه‌کاری شما سرمایه‌گذاری نماید و شما را به سایر همکاران خود معرفی کنند.

بهتر است به ضبط پادکست به چشم یک سرمایه‌گذاری مالی نگاه کنید، لذا می‌توانید به شیوه‌ای صحیح و موثر پادکست  تجاری بسازید. روند ساخت پادکست تاثیرگذار و بدون اشتباه عبارتند از:

۱- انتخاب موضوع

اولین قدم در راه ساخت یک پادکست این است که تصمیم بگیرید تمرکز عمده پادکست شما در چه زمینه‌ای باشد. شما باید موضوعی را انتخاب کنید که به اندازه کافی گسترده باشد تا بتوانید از جنبه‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهید و همچنین موضوعات آن باید به اندازه کافی جالب باشد تا بتواند مخاطبین را به خود جذب کند. با تهیه محتوایی با کیفیت برای گروه خاصی از افراد می‌توانید صدای خود را به گوش آن‌ها برسانید و تجارت و کسب و کار خود را تبلیغ کنید.

همچنین اگر صنعت شما کمرنگ باشد، به احتمال خیلی قوی در دنیای پادکست شنوندگان زیادی پیدا خواهید کرد که تشنه اطلاعات شما هستند و به طور فعال در آینده کارهای شما را دنبال خواهند کرد.

۲- انتخاب اسم مناسب

در حقیقت نامی که قرار است برای پادکست خود انتخاب کنید باید بتواند به مخاطبانتان توصیفی ارائه دهد که مناسب با محتوای آن باشد و همچنین بتواند در عین حال تجارت شما را نیز معرفی کند. نامی که برای پادکست انتخاب می‌کنید باید بلافاصله برای شنوندگانی که به دنبال اطلاعات مربوط به آن هستند قابل تشخیص و شناسایی باشد. با اینکه بسیار وسوسه انگیز است اما سعی کنید تا از درج نام خود در عنوان جلوگیری کنید.

۳- انتخاب یک قالب

در میان انواع مختلف قالب‌های پادکستی که وجود دارد، رایج‌ترین‌ آن‌ها شامل نمایش‌های انفرادی، میزبان مشترک و مصاحبه است. در نمایش انفرادی یک پاکستر مستقیماً با مخاطبین صحبت می‌کند. در نمایش مشترک نیز میکروفون بین یک یا چند مجری به اشتراک گذاشته می‌شود و در نوع مصاحبه شما با میهمان مصاحبه خواهید کرد که می‌تواند به صورت انفرادی یا با مجری انجام شود.

۴- داشتن تجهیزات لازم

قبل از شروع فرایند ضبط پادکست بهتر است بدانید ، پادکست چیست و برای چه این کار را انجام می‌دهید. پس از دانستن این موارد و همچنین رعایت هر آن‌چه تاکنون در خصوص ساخت پادکست گفته شد ، نوبت به تهیه تجهیزات مناسب برای ساخت پادکست می‌رسد. دقت کنید که استفاده از تجهیزات بی‌کیفیت ممکن است منجر به عدم وضوح فایل صوتی شود و شما را فردی آماتور جلوه دهد، پس سعی کنید از تجهیزات مناسب جهت تهیه پادکست استفاده کنید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  راز افزایش فروش و کسب درآمد اینترنتی

ابزار مورد نیاز جهت تولید پادکست

تولید پادکست کاری نسبتاً ساده است و برای شروع نیاز به ابزار زیادی نخواهید داشت. در واقع ، می توانید فقط با یک میکروفون ، هدفون ، نرم افزار ضبط و ویرایش و یک بستر انتشار برای شروع ، دست به کار شوید. برای تولید پادکست حرفه ای ، ابزارهای زبر ، در هر دو گروه تجهیزات سخت افزاری  و نرم افزاری ، وجود دارند که قبل از شروع باید به آن ها توجه داشته باشید:

۱- میکروفون خوب

کیفیت صدا ، فاکتور مهمی در تولید پادکست حرفه ای است. مخاطبان ممکن است از تعدادی ایرادات پادکست شما غافل شوند اما صدای ضعیف معمولاً غیرقابل چشم پوشی است. توصیه می شود از میکروفون رایانه خود صرفه نظر کنید. در ابتدا می توانید از میکروفون های یقه ای مانندRode Lavalier که به موبایل نیز متصل می شوند استفاده کنید و بعدا چیزی مانند میکروفون  استودیویی Rode NT-USB mini تهیه نمایید .

اگر می توانید کمی بیشتر هزینه کنید برای کیفیت برتر و کنترل بهتر صدا ، میکروفون اختصاصی XLR مانند Rode PodMic را انتخاب کنید. اگر این گزینه را انتخاب می کنید ، فراموش نکنید که یک کابل XLR نیز برای اتصال میکروفون به میکسر تهیه کنید.

۲- هدفون

هدفون لازم نیست که خیلی پیشرفته باشد ، اما باید چیزی کاربردی باشد. لازم است آنچه می گویید را بشنوید و اگر می خواهید مصاحبه های اسکایپی داشته باشید ، آن چه میهمانان می گویند را باید به خوبی بشنوید . بنابراین برخی از هدفون های گوشی خوب مانند Audio-Technica ATH-M30x را انتخاب کنید. سعی کنید از هدست های میکروفون دار استفاده نکنید زیرا کیفیت صدای آن ها معمولاً بسیار ضعیف است.

۳- پاپ فیلتر

هنگامی که مستقیماً در میکروفون صحبت می کنید ، صدای « ب » و « پ » شما تشدید می شوند. برای جلوگیری از این موضوع می توانید به جای این که مستقیماً داخل میکروفن صحبت کنید ، در کنار آن صحبت نمایید و یا این که یک پاپ فیلتر مانند Rode SM6 تهیه کنید.

پاپ فیلتر ها با این که ارزان هستند اما بسیار ارزشمندند و موجب حرفه ای تر شدن تولید شما می شوند. بعضی میکروفن های حرفه ای مانند Rode PodMic خود دارای پاپ فیلتر داخلی هستند .

۴- بوم

اگر در ابتدای کار تولید پادکست هستید و بودجه محدودی دارید ، داشتن بوم برایتان ضروری نیست ، اما اگر می خواهید تبدیل به یک حرفه ای در این صنعت شوید ، قطعا یک بوم برای نگه داشتن میکروفون ضروری است.

یک بوم علاوه بر جلوگیری از گرفتگی بازوهای حامل میکروفون ، برای کیفیت صدای شما نیز چیزی عالی است ، زیرا دیگر نیازی به نگرانی راجع به کیفیت صدا هنگام دور شدن میکروفون نیست. برای این منظور می توانید از بوم های حرفه ای کمپانی RODE مانند Rode Micro Boompole Pro و Rode Boompole استفاده کنید.

۵- یک حساب کاربری اسکایپ

اگر در یک مقطع می خواهید در برنامه  خود ، مصاحبه هایی را با مهمانان از راه دور انجام دهید ، از اسکایپ استفاده کنید. این برنامه از کیفیت صدای عالی برخوردار است ، به علاوه رایگان است و نصب آن بسیار ساده است .

۶- نرم افزار ضبط و ویرایش صدا

اکنون به راهی برای ویرایش صدای خود نیاز دارید. اگر دوست دارید می توانید با یک برنامه رایگان شروع کنید. Adobe Audition ابزاری برجسته است که امکانات زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. GarageBand انتخاب خوب دیگری است که روی کامپیوترهای mac به صورت پیش فرض نصب شده است.

۷- ویرایشگر ID3

بیشتر نرم افزارهای پادکست و ضبط این امکان را می دهند تا پادکست های خود را با استفاده از تگ های ID3 برچسب بزنید ، اما اگر با نرم افزاری کار می کنید که این قابلیت را ندارد می توانید به راحتی با برنامه  Editor ID3 این کار را انجام دهید

این ویراشگر امکان می دهد تا اطلاعات مهم مانند عنوان ، شماره اپیزود و صاحب اثر را در پادکست ذخیره نمایید . در نتیجه هنگامی که شنوندگان پادکست تولیدی شما را دانلود می کنند این اطلاعات برایشان نمایش داده می شود .

۸- حساب کاربری از یک میزبان پادکست

نگران اشغال شدن پهنای باندتان توسط پادکست ها نباشید. لازم نیست میزبان وب سایت خود باشید. در عوض تعدادی میزبان رسانه ای بسیار مقرون به صرفه وجود دارند که می توانید از آنها استفاده نمایید. Libsyn یکی از محبوب ترین گزینه های میزبانی و انتشار پادکست است .

همچنین می توانید Soundcloud و Blubrry را به عنوان دو گزینه عالی مد نظر قرار دهید. این سایت‌ها لینکی برای پادکست به تولیدکننده ارائه می‌دهند که مخاطبین با این لینک می توانند مشترک پادکست شما شوند.

۹- نرم افزار طراحی

طراحی یک کاور برای پادکست امری ضروری نیست اما ایده بسیار خوبی برای بهتر دیده شدن کارتان است. یکی از بهترین راه های دستیابی به پادکست شما ، لیست کردن در iTunes است. اگر این کار را انجام دهید ، می خواهید در کنار نام اپیزود خود یک تصویر خوش رنگ و لعاب به عنوان جلد هنری اثرتان داشته باشید.

این همان عکسی است که افراد هنگام مرور در برنامه ها یا گوش دادن اپیزود شما آن را می بینند ، بنابراین جذاب بودن آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

Buzzsprout نکات بسیار خوبی در مورد چگونگی ایجاد تصویری زیبا، از جمله اندازه و ترکیب رنگ و همچنین نکاتی در مورد یافتن تصاویر مناسب ارائه می دهد. اگر نمی توانید خودتان تصویر مورد نظرتان را طراحی کنید ، می توانید از یک گرافیست کمک بگیرید .

۱۰- میکسر صدا

در انتها اگر در رشد و حرفه ای شدن پادکست خود جدی هستید نیاز به یک میکسر دارید . میکسر یک وسیله الکترونیکی است که برای دستکاری کیفیت و سطح سیگنال های صوتی قبل از ضبط استفاده می شود. این دستگاه تعدادی کانال ورودی و خروجی را به همراه کنترل های دستگیره/ فیدر در اختیارتان قرار می دهد. ورودی را از میکروفون های مختلف ، آلات موسیقی و غیره دریافت می کند و کانال های خروجی را می تواند به ضبط کننده صدا ، هدفون ، رایانه و غیره متصل کند.

اخیراً ، بسیاری از پادکست ها از امکانات مناسبی که توسط میکسر صوتی ارائه می دهند ، استفاده می کنند. اگر در دنیای پادکست مبتدی هستید ، کار با میکسر صوتی ممکن است بسیار دشوار به نظر برسد. اما با افزایش تجربه ، در مورد استفاده از میکسر پادکست اعتماد به نفس  بیشتری به دست خواهید آورد.

ویژگی‌های پادکست

– بیشتر پادکست‌ها رایگان هستند . یعنی اینکه برای استفاده از آن‌ها فقط هزینه اینترنت مصرفی را باید بپردازید. البته پادکست‌های پولی هم وجود دارند، اما تعدادشان بسیار کم است. با پرداخت هزینه پادکست ، حق ناشر محفوظ خواهد ماند و می توان به فرایند تولید پادکست ها کمک بسیاری کرد.

– دسترسی و استفاده از آن بسیار آسان است . با چند کلیک می‌توان پادکست مورد علاقه‌ را پخش کرد و به آن گوش داد. همچنین به راحتی و بدون نیاز به تمرکز زیاد می‌توانید از مطالب پادکست‌ها استفاده کنید و لذت ببرید.

– موضوعات پادکست بسیار متنوع است . حتی اگر سلیقه خاصی داشته باشید، باز هم می‌توانید پادکست مورد علاقه خود را بیابید و گوش دهید.

– پادکست‌ها متعلق به سازمان خاصی نیستند . پادکست‌ها اکثراً به صورت خصوصی و فردی، تولید و منتشر می‌شوند. البته با رشد پادکست، سازمان‌هایی برای رشد خود، پادکست تولید می‌کنند، با این حال ، پادکست‌ها در انحصار سازمان خاصی نیستند. به همین دلیل سانسوری ندارند و یا از آیین مشخص و یا مقررات خاصی پیروی نمی‌کنند.

– پادکست‌ها در زبان، لحن و قالب محدودیتی ندارند . هر کسی با هر لحن ، لهجه و زبانی می‌تواند در قالب دلخواهش پادکست خود را تولید کند. زمانی که با لحن خودتان و بسیار صمیمی داستانی را تعریف می‌کنید یا درباره موضوعی صحبت می‌کنید، مخاطب احساس صمیمیت بیشتری می‌کند و این رسانه را بیشتر از رسانه رادیو می‌پسندد.

اهمیت پادکست برای کسب و کارها

استفاده کردن از پادکست دیگر با کمک برنامه‌های مختلفی که برای سیستم عامل‌های ios و اندروید ساخته شده، کاری بسیار آسان است. علاوه بر برنامه‌های خارجی محبوب پادکست مانند اپل پادکست و گوگل پادکست، ما در ایران نیز برنامه‌های متعدد گوش دادن به پادکست داریم که می‌توانید با مراجعه به بازار و یا گوگل پلی آن‌ها را دانلود کنید و از محتویات صوتی فوق‌العاده آن‌ها لذت ببرید.

امروزه مشاغل مختلف به طور فزاینده‌ای از پادکست‌ها برای بهبود چشم‌انداز کلی تجارت خود استفاده می‌کنند. علاوه بر سرگرمی، این فعالیت به یک ابزار قدرتمند در مراحل اصلی بازاریابی اینترنتی نیز تبدیل شده است. با این مقدمه مهم ترین اهمیت و تاثیر پادکست بر روی کسب و کارها عبارتند از:

۱- کمک به کسب و کار

پیشرفت علم و گذشت زمان موجب پیدا شدن نیازهای جدید و همچنین طراحی محصولات مختلف در زمینه فناوری به منظور بهبود روند شغلی افراد شده است. پادکست یکی از این نوع فناوری‌ها است که دیگر وجود آن در زمینه تبلیغات و یا سرگرمی به امری ضروری تبدیل شده است. با توجه به اهمیت پادکست در زمینه‌های ذکر شده ، استفاده از این تکنولوژی می‌تواند به بهبود کسب و کار اینترنتی کمک کند.

۲- پادکست جایگزینی برای ویدیو

دیگر همه این را می‌دانند که بازاریابی ویدیویی ، ساخت و اهمیت تبلیغات ویدیویی برای مشاغل بسیار مهم و حائز اهمیت است. با این حال گاهی عواملی دست به دست هم می‌دهند تا موجب شوند ساخت یک ویدیو به منظور تبلیغ ، به امری سخت و دشوار تبدیل شود و در نتیجه در چنین مواقعی استفاده از فیلم‌ها و ویدیو‌های نامناسب می‌تواند به اعتبار و تجارتتان ضربه بزند.

همچنین گذشته از موارد ذکر شده ممکن است که برخی از مشاغل کوچک و یا نوپا تجهیزات مناسب جهت فیلمبرداری برای تهیه یک تبلیغ ویدیویی را نداشته باشد و در چنین مواقعی است که پادکست می‌توانند برای شما بسیار مفید واقع شود.

۳- افزایش تولید ترافیک

استفاده از پادکست این امکان را می‌دهد تا بتوانید مخاطبان جدید کسب و کار خود را به واسطه این پادکست‌ها کاملا در اختیار داشته باشید. پادکست‌ها می‌توانند در ایجاد آشنایی با طیف گسترده‌ای از مخاطبان کمک کنند. شنوندگان با گرفتن اشتراک مجموعه و گوش دادن به پادکست‌های تهیه شده در آن می‌توانند به کسب و کارتان کمک کنند و میزان بازدیدهایتان را بالا ببرند.

می‌توانید مخاطبان خود را با ساخت ادامه این پادکست‌ها همچنان مشتری ثابت خود نگه دارید . اما توجه کنید که به منظور موفقیت در این زمینه کیفیت پادکست‌ها همیشه حرف اول را می‌زنند. همچنین مخاطبان ممکن است که پادکست‌هایتان را به سایر دوستان و آشنایان خود معرفی کنند که در نتیجه موجب می‌شود میزان استریم یا بازدیدهای شما به طرز چشمگیری بالا رود و منجر به بهبود سریع و افزایش ترافیک شود .

امکان کسب درآمد از پادکست

حتما متوجه شده اید که افراد فعال در رسانه های آنلاین یا اصطلاحا اینفلوئنسرها فقط با کار در یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام و یوتیوب درآمد زیادی کسب می کنند. پادکست ها نیز محیطی هستند که می توانید از آن برای درآمدزایی استفاده کنید.

می توان ادعا کرد ، کارهایی که می توانید برای کسب درآمد از طریق پادکست انجام دهید حتی از سایر رسانه های مشابه و شبکه های اجتماعی نیز متنوع تر است. البته مقایسه پادکست ها با شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و یوتیوب به معنای یک شبکه اجتماعی پادکست نیست.

بسیاری از افراد به دلیل علاقه‌مند بودن به موضوعی خاص و یا تخصص داشتن در آن زمینه دوست دارند تا اطلاعات مفید خود را با علاقمندان به اشتراک بگذارند که همین امر می‌تواند آغاز شروع ضبط پادکست برای آنان باشد. بسیاری از پادکستر‌ها توانسته‌اند با هدف قرار دادن همین موضوع به درآمد مناسب از طریق ضبط پادکست برسند و این کار را به نوعی شغل دوم و یا شغل تمام وقت خود تبدیل کنند.

استفاده از پادکست به منظور کسب درآمد می‌تواند تکنیک‌ها و راه حل‌های متفاوتی داشته باشد. برخی از افراد در حرفه پادکستری خود تنها به یک روش بسنده می‌کنند در صورتی که افراد دیگر ترکیبی از چندین روش مختلف و پولساز را به منظور ضبط پادکست به کار می‌برند.

راههای کسب درآمد از پادکست

بعضی از پادکسترها (افراد تولید کننده پادکست) در شروع کار پادکست ، خیلی خوب کار می‌کنند و نتیجه خوبی می‌گیرند اما برخی موفقیت خاصی به دست نمی آورند. برای گرفتن نتیجه بهتر، باید بیشتر معروف شد و مخاطبان بیشتری جذب کرد.

راههای متنوع و مختلفی برای کسب درآمد از پادکست وجود دارد که مهم ترین آنها عبارتند از:

۱- فروش مستقیم پادکست

اولین و سخت‌ترین راه کسب درآمد از پادکست ، فروش مستقیم پادکست است. به طور کلی، یکی از راه‌های کسب درآمد از تولید محتوا، فروش مستقیم محتوا است. این موضوع شامل راه‌های کسب درآمد از تولید پادکست نیز می‌شود.

همان طور که می‌دانید، پادکست‌ها، محتواهای رایگان و در دسترس هستند و کمتر کسی حاضر به پرداخت پول برای خرید پادکست می‌شود. اما این روش در صورتی که بسیار مشهور باشید، یا پادکست شما بسیار با کیفیت باشد و یا گویندگی پادکست به عهده فرد یا افرادی محبوب و مشهور باشد، می‌تواند درآمد خوبی برایتان به ارمغان آورد.

در این روش کسب درآمد پادکست ، بخشی از پادکست را به صورت دمو در اختیار کاربران می‌گذارید و آن‌ها در صورت تمایل محتوای کامل یک قسمت از پادکست شما را تهیه می‌کنند. این روش مشابه فروش سی‌دی‌ فیلم‌های نمایش خانگی است.

این شیوه کسب درآمد اینترنتی با پادکست سخت‌ترین راه است ، لذا ، برای کسب درآمد از این طریق باید خیلی حرفه‌ای باشید و همچنین صبر زیادی داشته باشید. تا زمانی که به یک برند و شخصیت برجسته در دنیای پادکست تبدیل نشده‌اید، این روش کسب درآمد از پادکست جواب نمی‌دهد. پس برای کسب پول ضروریست به اندازه کافی به شهرت و محبوبیت برسید.

۲- فروش دسترسی به پادکست

راه دیگر کسب درآمد از پادکست به این صورت است که محتوای پولی تولید می‌کنید ولی آن را به صورت مستقیم نمی‌فروشید، بلکه دسترسی به آن Access-selling را به دیگران می‌فروشید. اغلب سرویس‌های ارائه دهنده خدمات پادکست نظیر پادکچرها و پادکست‌خوان‌ها و… این کار را انجام می‌دهند.

در این روش کسب درآمد از پادکست دسترسی به اپیزودهای مختلف یک پادکست فروخته می شود و مخاطبان برای شنیدن قسمت‌های پادکست مورد نظرشان، اشتراک آن پادکست را می‌خرند.

به طور مثال در وب سایت شخصی خود بخش ویژه ای قرار می دهید که برای شنیدن پادکست‌هایش باید حتماً اشتراک تهیه کنید. میزان و هزینه اشتراک با توجه به بستر و قرارداد بین بستر انتشار و تولید کننده پادکست متفاوت است. همچنین میزان درآمد پادکست برای تولید کننده آن نیز به قرارداد بین طرفین بستگی دارد.

۳- همکاری در فروش

شیوه کسب درآمد از پادکست به صورت همکاری در فروش که گاهی آن را بازاریابی واسطه‌ یا افیلیت مارکتینگ Affiliate Marketing نیز می‌نامند، راهی بسیار معروف برای کسب درآمد از پادکست به صورت اینترنتی است.

در این روش با شرکت‌ها و سایت‌های مختلف که سیستم همکاری در فروش دارند، صحبت می‌کنید و بعد از آن لینک اختصاصی به خودتان را دریافت می‌کنید. بعد از دریافت لینک شما با تبلیغ آن محصول (محصول می‌تواند فیزیکی یا دیجیتال باشد) افراد را ترغیب به خرید از طریق لینک خودتان می‌کنید. در ازای خرید افراد از طریق لینک شما ، درصدی از مبلغ آن محصول به شما تعلق می‌گیرد.

توجه کنید که در این روش پولی مستقیم از طرف سازمانی که محصولشان را انتخاب کرده اید به شما تعلق نمی‌گیرد ، مگر زمانی که کاربران پادکستتان از طریق لینک شما خرید کنند. هر چقدر بیشتر از طریق لینک شما خرید کنند، درآمد شما از آن قسمت از پادکست بیشتر می‌شود.

نمونه همکاری در فروش با پادکست

فرض کنید در سیستم همکاری در فروش سایت پول یابی عضو شده‌اید، و لینک اختصاصی دارید. برای محصول مورد نظر خود که قصد فروش آن را دارید، پادکست تولید می‌کنید. مثلاً شما پادکستی در حوزه کسب درآمد اینترنتی دارید. در پادکست خود می‌توانید هر دفعه درباره یک محصول که برای داشتن کسب درآمد از اینترنت برای کاربران خوب است، صحبت می‌کنید.

از مزایا و معایب محصولاتی همچون رپورتاژ آگهی ، تبلیغات کلیکی ، پاپ آپ و… برای افراد می‌گویید. سپس در پادکست خود اعلام می‌کنید برای خرید می‌توانند از لینکی که داخل بخش توضیحات پادکست گذاشته شده است، اقدام به خرید فایل و محصول مورد نظر کنند. این گونه افراد را ترغیب به خرید محصول و خدمات مورد نظر می کنید .

هر چقدر مخاطبین هدف شما بیشتر باشند، بیشتر خرید می‌کنند، پس درآمد شما بیشتر می‌شود.

۴- جذب حامی یا اسپانسر

شاید جذب حامی و اسپانسر اولین راه کسب درآمد از پادکست است که به ذهن هر کسی خطور می‌کند. در این روش، پولی که از جانب اسپانسرها دریافت می‌کنید نسبت به سایر روش‌ها کمی بیشتر است.

در صورتی می‌توانید اسپانسر خوب جذب کنید که پادکست با کیفیت و با مخاطبان چند هزارتایی داشته باشید. آنگاه به راحتی می‌توانید حمایت مالی از حامیان مالی یا اسپانسرهای خود بگیرید. در این روش شما با توجه به توافق خودتان با شرکت مورد نظر، محصولات و خدمات آنها را در پادکست خود تبلیغ می‌کنید.

این شیوه کسب درآمد از پادکست محبوب‌ترین نوع آن است. توجه کنید برای اینکه بتوانید یک اسپانسر خوب برای پادکست‌هایتان جذب نمایید ابتدا باید محتوای متنی قوی داشته باشید و سپس بر روی مهارت‌ها و استراتژ‌ی‌های ضبط پادکست خود تمرکز کنید. البته رسایی و شیوایی کلام و صدای شما نیز در این راستا بسیار تاثیرگذار است .

 

۵- بازاریابی برای تخصص و محصول خود

می‌توانید با ساخت پادکست در زمینه کاری و فردی خودتان، برای محصول و خدمات شرکت یا مجموعه کسب و کارتان بازاریابی اینترنتی کنید و سپس در صفحه پادکست خودتان لینک خرید محصولاتتان را قرار دهید.

این محصولات و خدمات بسیار گسترده بوده و می تواند شامل : خدمات آموزشی ، مشاوره و منتورینگ  ، پکیج‌های آموزشی ، محصولات فیزیکی ، محصولات خوراکی ، خدمات مرتبط با کسب و کارها نظیر طراحی کارت ویزیت و کلی سرویس و محصول دیگر باشد.

در این روش ، تخصص و محصولاتتان را به فروش می‌گذارید. فرضا دارای تخصص در زمینه مشاوره کسب و کار هستید، زمانی که پادکست می‌سازید ابتدا برند خود را بهبود می‌بخشید و بعد می‌توانید توانایی‌ها و تجربیاتتان را در اختیار دیگران قرار بدهید. در این صورت برای مشاوره خود در حوزه کسب و کار، بازاریابی خوبی انجام داده‌اید.

برخی از پادکستر‌ها در طی اقدامی هوشمندانه ، از طریق تولید و فروش محصولاتی مانند کتاب‌های الکترونیکی اقدام به کسب درآمد از پادکست می‌کنند. به عنوان یک پادکستر می‌توانید در مورد یک موضوع خاص به صورت تخصصی کتاب الکترونیکی و یا کتاب گویا تهیه کنید و از طریق پادکست آن را به فروش برسانید.

۶- مرچندایز

روش فروش محصولات یا مرچندایز merchandise در پادکست یک راه جدید برای درآمدزایی محسوب می شود. در این روش کسب درآمد از پادکست محصولات مرتبط با پادکست یا موضوعات پادکست به صورت سفارشی و محدود تولید و فروخته می‌شوند. این محصولات به طور کلی توسط طرفداران پادکست خریداری می‌شود.

دلیل سود آور بودن این روش خاص بودن آن است. این محصولات می‌تواند شامل فوتوکارت، لیوان و یا لباس با چاپ خاص، کلاه و… باشد. به طور کلی روی این محصولات نشان یا آرمی هست که آن را خاص می‌کند.

۷- برندسازی

یکی از راه‌های کسب درآمد از پادکست که جزو درآمدهای معنوی به حساب می‌آید، برندسازی است. یعنی به کمک پادکست می‌توانید برندسازی کنید و برندتان می‌تواند برای شما سودآوری داشته باشد. توجه کنید که مزایای برندسازی برای کسب درآمد اینترنتی فوق العاده زیاد می باشد.

به طور مثال زمانی که برندتان در بین مردم جا بیفتد، می‌توانید هم از طریق فروش کالاهایتان درآمد داشته باشید و هم از طریق روش مرچندایز درآمد خوبی کسب کنید.

۸- جمع سپاری

روش جمع سپاری Crowdfunding برای پادکست در ایران، روش رایجی نیست اما در سطح جهان یکی از راههای درآمدزایی از پادکست به حساب می‌آید. در این روش پیش از تولید پادکست در بسترهای کراودفاندینگ، تقاضای کمک و حمایت مالی می‌کنید.

در قبال پولی که از دیگران دریافت می‌کنید، می‌توانید از محصولات مرچندایزتان برایشان بفرستید یا اشتراک پادکست تان را به آنان بدهید.

همان طور که در بالا اشاره شد ، این نوع روش درآمدزایی با پادکست در ایران خیلی کاربردی نیست ولی می‌تواند به عنوان یکی از گزینه‌های کسب درآمد اینترنتی مطرح باشد .

۹- گسترش روابط و شبکه انسانی

با پول شاید نتوانید خیلی کارها را انجام دهید اما با کمک روابطتان می‌توانید آن‌ها را انجام دهید. ایجاد روابط یکی از راه های دیگر کسب درآمد از طریق پادکست است. البته این راه یک راه معنوی است و مستقیماً نمی‌توانید از طریق آن درآمد اینترنتی داشته باشید. اما به کمک آن می‌توانید کارهای زیادی برای پول درآوردن از پادکست انجام دهید. این روابط با دعوت مهمان به پادکست تان و… ساخته می‌شود.

۱۰- دونیت یا پاداش

یکی دیگر از راه های درآمدزایی از پادکست روش دونیت Donate یا سیستم پاداش است. به طوری که از شنوندگانتان می‌خواهید به اندازه ای که از پادکست تان لذت برده‌اند یا برای حفظ پادکست، مبلغی را به حساب شما واریز کنند.

در این روش که حمایت مستقیم از شنوندگانتان را می‌خواهید، هم می‌توانید مبلغ پاداش را خودتان تعیین کنید و هم این که به انتخاب مخاطبانتان بگذارید. این شیوه ساده‌ترین راه کسب درآمد از پادکست است. هر چقدر تعداد شنوندگان و میزان طرفداران بیشتر باشد، درآمد بیشتری خواهید داشت.

۱۱- کسب درآمد از castbox

اگر یکی از میلیون‌ها طرفدار گوش دادن به پادکست‌ها هستید باید تاکنون با برنامه کست باکس castbox آشنا شده باشید. برنامه castbox در واقع یک پلتفرم پخش پادکست است که فعالیت خود را در هنگ‌کنگ آغاز کرده است. این برنامه علاوه بر اینکه از پادکست‌های متنوع مردم در سرتاسر دنیا استقبال می‌کند بلکه خودش نیز به تولید این نوع پادکست‌ها مشغول است.

این برنامه کاربردی پخش پادکست ، در بین مردم ایران هم محبوبیت زیادی یافته است اما متاسفانه مانند هزاران برنامه معروف دیگر ، در ایران از سال ۹۸ تاکنون مسدود شده است. در واقع بر اساس مصاحبه‌های صورت گرفته با مدیران این پلتفرم معروف گفته شده که قطع و مسدودیت این برنامه در ایران به خاطر تغییر عملکرد‌های مرتبط با اینترنت در کشور ایران است.

بدون شک در صورت عدم مسدودیت این برنامه در ایران می‌توانست برای پادکسترهای ایرانی یک روش مناسب برای درآمدزایی از پادکست باشد. به طور کلی این برنامه تا کنون در گوشی‌های اندرویدی ۱۰ میلیون بار دانلود داشته و توانسته برنده جایزه بهترین اپلیکیشن در گوگل پلی شود.

برخی می‌گویند که کسب درآمد از castbox از طریق بلاک‌چین صورت می‌گیرد. اما متاسفانه از سال ۹۸ تاکنون این برنامه در ایران مسدود می باشد .

۱۲- کسب درآمد با تبلیغات

اگر توانستید در طول زمان از طریق ضبط پادکست مخاطبان زیادی به دست آورید، باید بدانید این مرحله کسب درآمد اینترنتی برایتان بسیار ساده‌تر از قبل خواهد شد. می‌توانید با پرداختن به تبلیغات کالا یا تبلیغ خدمات در طول پادکست‌هایتان مخاطبان خود را ترغیب به خرید این محصولات کنید و از طرفی از مدیر و یا صاحبان این مشاغل که برایشان تبلیغات انجام داده‌اید ، هزینه قابل توجهی را دریافت کنید.

حتماً تا به حال شنیده‌اید که عده‌ای از افراد هستند که تنها از طریق تعداد کلیک، تماشا، استریم و فعالیت‌هایی از این قبیل به راحتی می‌توانند در پلتفرم‌ های مرتبط کسب درآمد کنند.

می‌توانید ابتدا مخاطبان خود را در اینگونه پلتفرم‌ها بالا  ببرید و سپس اقدام به پخش تبلیغات و یا کسب درآمد اینترنتی از طریق کلیک و یا تعداد بازدید از پادکست خودتان کنید . متداول ترین نوع تبلیغات در پادکست‌ها تبلیغاتی هستند که قبل از شروع پادکست به نمایش در می‌آیند.

۱۳- ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی

پادکسترها اصولا با ارائه مشاوره شخصی و یا خدمات مربی گری تخصصی خود در قالب پادکست ، می‌توانند به کسب درآمد از پادکست بپردازند. پادکسترها با ارسال خدمات و کتاب‌های گویای خود به سایت‌های پادکستی و یا تبلیغ خدماتشان از طریق پادکست‌هایی که می‌سازند ، به کسب درآمد می پردازند. البته ارائه مشاوره در کسب و کار و خدماتی از طریق پادکست معمولاً توسط شرکت‌های مشاور حقوقی و یا تجاری صورت می‌گیرد.

۱۴- کمک‌های مالی

یک روش دیگر به منظور کسب درآمد از پادکست این است که به سادگی از مخاطبین خود بخواهید از طریق کمک‌های مالی از پادکست شما پشتیبانی کنند. پادکسترهایی که از این شیوه کسب درآمد استفاده می‌کنند دو دسته‌اند. دسته اول پادکسترهایی هستند که به صورت کاملا مستقیم از مخاطبان خود درخواست کمک مالی می‌کنند . دسته دوم ، از طریق وب سایتی که دارند از مخاطبین خود می‌خواهند تا به منظور حمایت از هنرمندان و خالقین اثر هزینه‌ای را بپردازند.

کسب درآمد از طریق ضبط صدا

در این بخش تمام راه‌های مستقیم و غیر مستقیم کسب درآمد از پادکست گفته شد ، در ادامه راه‌های کسب درآمد از طریق ضبط صدا معرفی می شود. اگر صدای خوبی دارید، از راههای زیر می توانید اقدام به کسب درآمد کنید :

۱- گویندگی

گویندگی اولین کاری است که به افرادی با صدای خوب پیشنهاد می‌شود. اگرچه کسب درآمد با گویندگی فیلم و کتاب به عنوان یکی از مشاغل پولساز ، سابقه طولانی دارد. در این شغل به دو صورت می‌توانید درآمدزایی کنید:

اول : به عنوان گوینده استخدام شوید. اگر در سایت‌های کاریابی  به دنبال شغل بگردید، آگهی‌های استخدام گوینده را خواهید دید. می‌توانید رزومه پر کنید و مشغول به کار شوید.

دوم: به صورت فریلنسر کار کنید . می‌توانید گوینده فریلنسر یا آزادکار باشید. در این روش به ازای پروژه‌هایی که برای گویندگی به شما داده می‌شود، می‌توانید درآمد اینترنتی داشته باشید.

۲- ساخت پادکست

یکی از راه‌های استفاده از صدا و درآمدزایی از طریق صدا، تولید پادکست است و درآمد خوبی هم دارد. می توانید سفارش تولید پادکست شرکت ها ، موسسات و سایت های اینترنتی را بگیرید و پروژه را برایشان انجام دهید.

۳- کتاب صوتی

می‌توانید با روخوانی کتاب‌ها و تولید کتاب‌های صوتی برای خود درآمد اینترنتی ایجاد کنید. در این روش درآمدزایی از ضبط صدا، کتاب‌های صوتی تولید شده خود را در بسترهای کتاب‌های صوتی برای فروش می‌گذارید و در ازای فروش آن‌ها درآمد کسب می‌کنید.

۴- تولید محصولات صوتی و فروش آن‌ها به سایت‌ها

در این روش، به عنوان یک هنرمند خوش صدا، محتواهای مختلف با صدای خود می‌سازید و در سایت‌های مختلف می‌فروشید. سایت‌هایی هستند که پس از قرار دادن محتواهای صوتی خود ، بر اساس لایک، کامنت و… به شما پول می‌دهند. سایت‌هایی مانند : voice123 و VoiceBunny از آن جمله اند .

راههای افزایش درآمد از پادکست

در ایران به دلیل نوپا بودن این محتوا ، آمار و ارقام دقیقی درباره میزان درآمد از پادکست در دست نیست. ضمن اینکه بسیاری از پادکست‌ها هنوز به مرحله درآمدزایی نرسیده‌اند ، اما هستند پادکست‌هایی که ماهیانه بالای ده میلیون برای سازندگانشان سودآوری دارند. لذا اگر دنبال پولدار شدن یک شبه هستید پادکست گزینه مناسبی برای شما نیست .

اما راههایی وجود دارد که اگر در حال تولید پادکست هستید ولی درآمد چندانی ندارید، به کمک آن می‌توانید درآمد خودتان را افزایش دهید و درآمد بالا از پادکست داشته باشید. برای اینکه بتوانید از پادکست درآمد بالا داشته باشید، کافیست به نکات ساده ولی کلیدی زیر توجه کنید :

۱- فعالیت تخصصی در یک حوزه

برای اینکه بتوانید درآمد اینترنتی بالا از پادکست داشته باشید، لازم است در یک حوزه مشخص شروع به تولید پادکست کنید. اینگونه هم برندسازی شخصی و هم برند سازی پادکست تان به خوبی انجام می‌شود. همچنین راحت‌تر اسپانسر جهت کسب درآمد اینترنتی جذب می‌کنید.

۲- داشتن برنامه برای تولید پادکست

برای اینکه بتوانید از طریق پادکست درآمد داشته باشید، لازم است که برنامه زمانی مرتبی برای تولید و انتشار پادکست داشته باشید. این نظم موجب اعتماد شرکای کاری و همچنین مخاطبان می‌شود. این اعتماد می‌تواند منجر به کسب درآمد از تولید پادکست شود.

۳-  در پادکست خودتان باشید

در پادکست سعی نکنید نقش بازی کنید. در پادکست راحت باشید و با اعتماد به نفس صحبت کنید. این کار موجب ایجاد صمیمیت بین شما و مخاطبان می‌شود و همین امر موجب می‌شود که CTA های موفق‌تری داشته باشید. اگر این صمیمیت اتفاق بیفتد، به راحتی می‌توانید از طریق راه‌هایی نظیر همکاری در فروش، مرنچندایز و فروش مستقیم محصولات درآمد بالا از پادکست خود داشته باشید.

۴- انتخاب موضوع جذاب

موضوع جذابی برای پادکست خود انتخاب کنید. سعی کنید موضوعی که انتخاب می‌کنید برای خودتان نیز جالب و جذاب باشد، اینگونه انرژی بیشتری برای تولید پادکست می‌گذارید و این کار در نتیجه کار بسیار تاثیرگذار است.

موضوع جذاب یعنی مخاطب بیشتر، مخاطب بیشتر یعنی شنونده بیشتر و در نهایت یعنی اینکه راحت‌تر می‌تواند اسپانسر چذب کنید و تبلیغات اینترنتی بگیرید.

۵- داشتن سیستم ایمیل مارکتینگ فعال

افراد غالباً برای شنیدن انواع پادکست‌ها باید عضو سایت ، کانال و یا یک اپلیکیشن شوند و برای عضویت معمولا ایمیل خودشان را وارد می‌کنند. داشتن ایمیل کمک می‌کند که اولاً مخاطبان را از انتشار قسمت جدید پادکست مطلع کنید و همچنین لینک صفحه محصول یا خدمات را برایشان ارسال کنید .

اگر سیستم ایمیل مارکتینگ خوبی داشته باشید به راحتی و خیلی سریع می‌توانید اسپانسر بگیرید و رضایت بیشتر اسپانسرها را هم جذب کنید. در اصل این بانک ایمیل در اثربخش بودن و جذب توجه مخاطبان کمک زیادی می‌کند. افراد زیادی همچنان از مزایای بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ استفاده می کنند.

۶- خسته کننده تبلیغ نکنید

همه‌ افراد برای شنیدن خود پادکست به شما گوش می‌دهند نه تبلیغات وسط آن، پس جوری تبلیغ نکنید که تاثیر منفی داشته باشید.به طور مثال:

– زمان تبلیغ نباید زیاد باشد.

– لحن و توضیحات تبلیغ باید درست، مختصر و مفید باشد.

– در زمان مناسب بین پادکست، بیان شود.

نکات قابل توجه درباره پادکست

برخی نکات جالب و خواندنی درباره پادکست وجود دارد که اطلاع از آنها می تواند مفید باشد از جمله اینکه :

۱- روز جهانی پادکست

روز جهانی پادکست ۳۰ سپتامبر است که معادل ۹ مهر است. در این روز طرفداران پادکست و پادکست سازها فرصتی دارند تا با یکدیگر درباره چالش‌ها و دغدغه‌هایشان و…صحبت کنند.

۲- آینده پادکست در ایران

با توجه به رشد تکنولوژی و سواد الکترونیک مردم در جامعه و جذابیت موضوعات پادکست‌ها، روزانه افراد بیشتری به شنیدن پادکست‌ها علاقه نشان می‌دهند. بنابراین، می توان برای این نوع از محتوا آینده روشنی در ایران متصور شد.

۳- وجود اینترنت برای شنیدن پادکست‌ها

برای دسترسی اولیه به یک اپیزود ، به اینترنت نیاز است اما می‌توانید آن را دانلود کنید و بعدا به صورت آفلاین و بدون اینترنت گوش دهید. حتی برخی از اپلیکیشن‌های پادکست خوان قابلیت شنیدن پادکست به صورت آفلاین را دارند و می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید.

۴- پرطرفدارترین موضوعات پادکست

پادکست‌ها از تنوع بالایی در موضوعات برخوردارند. اما برخی از پرطرفدارترین موضوعات پادکست که مورد توجه کاربران قرار دارد ، عبارتند از:

– مدیریت و کارآفرینی

– سبک زندگی و سلامت

– تاریخ و هنر

– گردشگری

– ورزشی

– روان‌شناسی و جامعه شناسی

– شعر و ادبیات

کسب درآمد از اینترنت

– سلامت و سبک زندگی

– علم و تکنولوژی

– طنز و سرگرمی

۵-  علم و تکنولوژی لازم برای تولید پادکست

استفاده از پادکست به سادگی استفاده و پخش موزیک و موسیقی است. به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید و لذت ببرید، نیاز به علم کامپیوتر و اطلاع از تکنولوژی خاصی ندارید و به سادگی برای همگان میسر است. همین راحتی و سادگی ، موجب رشد و همگانی شدن پادکست ها در ایران و جهان شده است.

۶- بهترین زمان گوش دادن به پادکست

اصلا هیچ نوع محدودیتی ندارید و هر زمانی که دوست داشته باشید ، می توانید به پادکست گوش دهید . موقع شستن ظرف‌ها، توی ترافیک، حین گردگیری خونه، زمان پیاده روی ، قبل از خواب و… می‌توانید به پادکست گوش کنید

نکته قابل توجه اینجاست که پادکست ها می توانند در قالب یک مجموعه ، مثل سریال های تلویزیونی از بخش ها و یا قسمت های مختلفی تشکیل شده باشد. جالب اینجاست که در اکثر موارد نیازی نیست که منتظر بمانید تا در زمان خاصی برایتان پخش شود. اغلب از قبل ضبط شده و هر زمان که اراده کنید می توانید به محتوای آن دسترسی داشته باشید حتی برنامه مورد نظرتان را به عقب یا جلو ببرید.

با این حال ، بهترین زمان برای گوش دادن به پادکست صوتی ، با توجه به اینکه خیلی از افراد در طی روز و یا پایان ساعت کاری تمرکز کافی برای گوش دادن ندارند ، صبح ها می باشد که ذهن انسان توانایی و تمرکز بیشتری دارد . البته علاوه بر صبح که زمان مناسبی است ، در طی روز و مسیرهای روزمره ای که رفت و آمد می کنید ، می توانید از شنیدن پادکست صوتی دلخواه خود لذت ببرند.

۷- عدم لزوم تمرکز

برای گوش کردن به پادکست نیازی به تمرکز زیاد نیست .همراه با کارهایی که نیاز به تمرکز بالایی ندارد مثل ، پیاده روی ، انجام کارهای خانه ، رانندگی و… ، می توانید به پادکست گوش کنید. به صورت کلی پادکست های صوتی برای عصر کنونی ساخته شده اند که بتوانید با توجه به زمان اندکی که در اختیار دارید به رشد و توسعه فردی خود و همچنین یادگیری موارد مختلف بپردازید.

سخن پایانی کسب درآمد از پادکست

در این مقاله سایت پول یابی تلاش شد ، به طور کامل ، صفر تا صد شیوه های مختلف کسب درآمد از پادکست podcast ، مزایا ، نکات کاربردی ، افزایش فروش پادکست و… پرداخته شود. دانستن این اطلاعات و استفاده از آنها برای تولید کنندگان پادکست یا پادکسترها ضروری می باشد.

توجه کنید که محتوای یک پادکست و یک مقاله علمی می‌تواند شبیه هم  باشد یعنی محتوای یکسانی داشته باشد اما چیزی که این دو را از یکدیگر متمایز می‌کند استراتژی کسب درآمد از طریق آنهاست. امروزه پادکست به یکی از عادات و علاقمندی‌های جامعه بشری تبدیل شده ، و میزان محبوبیت آن روز به روز در حال افزایش است . پس این موضوع امری طبیعی است که عده‌ای از بازاریابان و صاحبان مشاغل به فکر کسب درآمد اینترنتی از طریق آن باشند.

از آن‌جایی که ضبط پادکست هزینه اولیه چندانی ندارد می‌تواند یک راه پر سود برای کسب درآمد اینترنتی محسوب شود. هر کسی می تواند به کمک نرم‌افزار و اپلیکیشن ساخت پادکست کار خود را شروع کنید و به موفقیت برسد.

نکته آخر کسب درآمد از پادکست اینکه ، اگرچه روش‌های مختلف و متنوعی برای کسب درآمد از پادکست وجود دارد ولی هر کسی می تواند روش‌های کسب درآمد پادکست خود را با گذشت زمان و شرایط ، تغییر دهد. پس راهی را که برای پول درآوردن از پادکست دوست دارید ، انتخاب کنید. حتی می‌توانید چند روش برای درآمدزایی با پادکست انتخاب کنید. تنها کاری که باید انجام دهید تمرکز کردن بر روی استراتژی مناسب با نوع مخاطبان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *