دانستنی

۱۰ نکته‌ی مهم برای کنار آمدن بهتر با همکاران

فرقی نمی‌کند در چه صنعتی کار می‌کنید و یا اینکه شغل شما چیست. سازش و ایجاد رابطه‌ای مناسب با سایر همکارها کاملاً ضروری است. یادگیری نحوه تعامل و کار کردن با سایر افراد به شما کمک می‌کند تا از ایجاد مشکلات احتمالی پیشگیری کنید و جای پیشرفت بیشتری هم خواهید داشت. در این ۱۰ نکته برای ایجاد رابطه مناسب با همکار را به شما معرفی خواهیم کرد.

چرا همکاری و سازش با همکاران اهمیت دارد؟

زمانی که همکاری بهتری با سایر افراد داشته باشید، کارها را بهتر، سریع‌تر و با بهره‌وری بیشتری انجام می‌شود. بنابراین، راحت‌تر می‌توانید به اهداف خود برسید. اگر به همکاری مناسب با سایر افراد توجه داشته باشید، احتمال بیشتری هست که مدیران شما را یکی از اعضای اصلی تیم بدانند که به نوبه خود به حفظ موقعیت شما در شرکت کمک می‌کند. همچنین، اگر خود را به عنوان یکی از اعضای مهم تیم ثابت کنید، ممکن است پاداش و یا ترفیع بیشتری دریافت کنید.

از سوی دیگر، توانایی همکاری بالا لازمه بسیاری از مشاغل مدیریتی است. تقویت این مهارت می‌تواند به پیشرفت شغلی شما نیز کمک کند. هرچه تسلط و مهارت بیشتری در ایجاد روابط حرفه‌ای و همکاری با کارمندانی از طیف گسترده‌ای از زمینه‌ها را داشته باشید، مهارت‌های مدیریتی و رهبری شما نیز قوی‌تر خواهد بود.

۱۰ نکته برای ایجاد رابطه مناسب با همکار

نکات و ترفندهای زیر می‌تواند در زمینه ایجاد رابطه مناسب با همکار به شما کند. با استفاده از این نکات می‌توانید نحوه برخورد با همکار خود را بهبود ببخشید.

۱. به دیگران احترام بگذارید

فرقی نمی‌کند که تنها با چند نفر حرفه‌ای و یا با یک گروه بزرگ کار می‌کنید، باید بدانید که همه‌ی اعضای تیم مهم هستند. این بدان معنا است که همان‌طور که انتظار دارید دیگران به شما احترام بگذارند، باید به آن‌ها هم احترام بگذارید. به عبارت دیگر، شما باید به آن‌ها احترام بگذارید تا متوجه شوند شما هم انتظار دارید که با احترام با شما رفتار کنند. تمام تلاش خود را بکنید تا از رفتارها و عاداتی که باعث اذیت و مزاحمت دیگران می‌شوند اجتناب کنید. این رفتارها می‌تواند شامل مکالمه‌های بلند، گوش دادن به موسیقی بدون هدفون یا گرفتن بدون اجازه وسایل دیگران باشد.

۲. قابل اعتماد باشید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای همکاران خود انجام دهید، این است که در قبال کار خود پاسخگو باشید. وقتی خود را به عنوان یک فرد قابل اعتماد و یک مشارکت کننده قوی در تیم مطرح می‌کنید، احترام بیشتری برای شما قائل خواهند بود. برای ایجاد رابطه مناسب با همکاران و ایجاد حس اعتماد در آن‌ها، توصیه می‌کنیم به‌موقع به محل کار بروید، ضرب‌الاجل‌ها را رعایت کنید و در قبال هر اشتباهی پاسخگو باشید.

۳. دیدگاه‌ها و نظرات جدید را در نظر بگیرید

فرقی نمی‌کند اندازه‌ی تیم کاری شما چقدر باشد. به احتمال زیاد افرادی با پس‌زمینه‌های مختلف در تیم شما حضور خواهند داشت. آن‌ها ممکن است سطح تحصیل متفاوتی داشته باشند و یا اینکه تفاوت‌های قومی، زبانی و یا جنسیتی داشته باشند. تمام این موارد باعث می‌شود که هرکدام از آن‌ها دیدگاه‌ها و تجربیات خاص خود را پیدا کنند.

از این موضوع می‌توان به شکل یک فرصت استفاده کرد. برای اینکه با همه خود کنار بیایید و رابطه مناسب با همکار خود ایجاد کنید، سعی کنید از دیدگاه‌ها و ایده‌های آن‌ها استقبال کنید. اگر مدیر تیم یا پروژه هستید و بهترین راه برای انجام کار را می‌دانید، باز هم به صحبت‌ها و ایده‌های افراد تیم گوش کرده و آن‌ها را در نظر بگیرید. بررسی ایده‌های آن‌ها نه‌تنها باعث می‌شود چیزهای جدیدی یاد بگیرید، بلکه این فرصت را نیز به شما می‌دهد که رابطه بهتری با آن‌ها ایجاد کنید.

۴. ارتباط برقرار کرده و سؤال کنید

زمانی که با دیگران کار می‌کنید، خیلی ساده است که تصور کنید آن‌ها نیز مثل شما فکر کرده و کار می‌کنند. با این حال، یادتان باشد که خیلی بعید است بتوان افکار و یا انگیزه‌های کسی را حدس زد؛ حتی اگر سال‌ها با آن‌ها کار کرده و یا ارتباط داشته باشید.

برای جلوگیری از درگیری‌های غیرضروری، سعی کنید ارتباط مؤثر و سالمی با آن‌ها برقرار کنید. اگر نمی‌توانید چرا کار خاصی انجام می‌دهند و یا رویکرد خاصی را برای انجام پروژه پیش گرفته‌اند، بهترین کار این است که مؤدبانه با آن‌ها صحبت کرده و اطلاعات بیشتری بخواهید.

۵. شنونده‌ی بهتری باشید

برای ایجاد یک رابطه‌ی مناسب با همکار، خیلی ضروری است که شنونده‌ی خوبی باشید. یادتان باشد، هرمکالمه‌ای حداقل شامل ۲ نفر می‌شود. در هر مکالمه ۲ نقش وجود دارد: حداقل یک نفر شنونده است و دیگری صحبت می‌کند. بنابراین خیلی ضروری است که نقش خود را به خوبی ایفاد کنید. شاید دلتان بخواهد نکته‌ای را متذکر شده و یا اینکه راهکاری را خیلی سریع ارائه کنید، ولی یادتان باشد که شنونده بودن هم به اندازه صحبت کردن اهمیت دارد. بنابراین، همان‌طور که انتظار دارید دیگران به صحبت‌های شما گوش داده و به آن توجه کنند، با دقت به صحبت‌های همکارانتان گوش کنید

این موضوع در مورد مکالمات رسمی و کتبی نیز صدق می‌کند. مراقب باشید قبل از پاسخ به یک ایمیل و یا صحبت در پیام‌رسان‌ها، حتماً تمام متن را با دقت خوانده باشید و سپس پاسخ خود را بنویسید.

رابطه مناسب با همکار

۶. نقاط مشترک را پیدا کنید

مهم نیست چقدر با همکارتان تفاوت داشته باشید،  درهرحال خیلی بعید است که حتی یک نقطه اشتراک هم نداشته باشید. درهرحال، شما برای یک شرکت کار می‌کنید و این یعنی اهداف کلی یکسانی دارید. حتی اگر در مورد چگونگی انجام یک کار یا نحوه تقسیم مسئولیت‌ها اختلاف نظر دارید، به یاد داشته باشید که اهداف مشترکی دارید. از همین مورد به‌عنوان یک نقطه قوت استفاده کنید.

۷. حرفه‌ای باشید

همان‌طور که با همکاران خود رابطه برقرار می‌کنید، ممکن است وسوسه شوید که رابطه خود را صمیمی‌تر کرده و آن‌ها را وارد حیطه دوستان خود کنید. مهم نیست چقدر با آن‌ها نزدیک هستید، مهم این است که همیشه در محل کار حرفه‌ای باشید. روابط دوستانه را حتماً محدود به ساعات غیراداری کنید.

۸. از پرسیدن سؤالات خیلی شخصی پرهیز کنید

هنگام برخورد با همکار باید یادتان باشد که سؤالات خیلی شخصی نپرسید. پرسیدن این سؤالات شاید به شما احساس راحتی و صمیمت بدهد، ولی به روابط کاری شما آسیب می‌زند. موضوعات حساس بالقوه‌ای مانند سیاست و مذهب را از محل کار خارج کنید و به‌جای آن به یادگیری بیشتر درباره نظرات و تجربیات حرفه‌ای آن‌ها تمرکز کنید.

۹. از همکاران خود حمایت کنید

برای ایجاد یک رابطه مناسب با همکار، شاید هیچ‌چیز مؤثرتر از حمایت و کمک کردن به آن‌ها نباشد. از آنجایی که همه‌ی شما در جهت اهداف مشابهی تلاش می‌کنید، طبعاً باید از یکدیگر حمایت کنید. مهم نیست که چقدر برای موفقیت انگیزه دارید، همه اعضای تیم در کنار هم و با حمایت از یکدیگر خیلی راحت‌تر می‌توانند به موفقیت برسند.

رابطه مناسب با همکار

اگر یکی از همکاران شما به موفقیت بزرگی دست پیدا کرد، او را تشویق کنید. سعی کنید شخصاً به همکارتان تبریک بگویید و یا اینکه یک پیام کوتاه برای او ارسال کنید. به زودی متوجه خواهید شد که این حمایت‌ها نقش خیلی مؤثری در ایجاد رابطه مناسب کاری و موفقیت شغلی دارند.

۱۰. تعاملات را مثبت نگه دارید

از منفی‌نگری اجتناب کنید. حتی کمی منفی‌نگری هم می‌تواند روحیه شما را کاهش دهد و باعث شود عملکرد تیم شما آسیب ببیند. به‌جای به‌اشتراک گذاشتن خلق‌وخوی بد، سعی کنید فقط با اعضای تیم خود تعامل مثبت داشته باشید.

هنگام تعامل همکاران لبخند بزنید و با روی خوش رفتار کنید. اگر از شما درخواست کمک و همکاری داشتند، به آن‌ها پاسخ مثبت بدهید.

اگر چندان حوصله و تمرکز فکری ندارید، یک استراحت کوتاه می‌تواند برای پردازش افکار منفی و بهبود خلق‌وخوی شما خیلی مفید باشد. بعد از این استراحت کوتاه، مجدداً می‌توانید روی اهداف خود متمرکز شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *