دانستنی

۱۰ نکته برای تهیه‌ رزومه‌ای کامل و بی‌نقص

۱۰ نکته برای تهیه‌ رزومه‌ای کامل و بی‌نقص

اگر در تلاشید تا به شغل رویایی خود برسید یا در جستجوی یک کار نیمه وقت هستید، بدانید که داشتن رزومه‌ای خوب و کامل ضروری است. از میان سیل عظیم جمعیت شما باید بر روی تکه‌ای کاغذ بدرخشید، و همانطور که به نظر می‌رسد دشوار است. اما آنقدرها هم بد نیست.
در میان رزومه‌ها اشتباهات رایجی به چشم می‌خورد که شاید به نظر شما ناچیز یا سطحی باشند، اما در واقع ممکن است دلیل اصلی رد شدن افراد در مصاحبه‌ها باشند. در ادامه نکاتی را مشاهده می‌کنید که برای داشتن رزومه‌ای کامل باید به آنها توجه کنید:

۱- استاندارد کردن

رزومه‌ی شما باید از همه لحاظ استاندارد باشد: فرمت و قالب، فونت، رنگ‌، و همه چیز. به نظرات فرد استخدام‌کننده در مورد رزومه بیندیشید. اگر رزومه‌ی شما نابسامان باشد، اولین حسی که نسبت به شما پیدا می‌کنند این است: شما بی‌دقت، بی‌انضباط، و بی‌انگیزه هستید. از فواصل مناسب، و فونت تمیز و خوانا استفاده کنید، یا برای داشتن روشی خلاقانه‌تر از یک الگو و قالب استفاده نمایید. اگر واقعاً می‌خواهید بدرخشید، از یک الگو و قالب کاملاً منحصربه فرد استفاده کنید، اما اطمینان حاصل کنید که استاندارد است.

۲- شفاف باشید (شبکه‌های اجتماعی، شماره تلفن، آدرس)

یک رزومه‌ی خوب دربردارنده‌ی همه چیز درباره‌ی شماست، و از آنجایی که قرن ۲۱ زمان شفافیت است (هم برای شرکت‌ها و هم افراد)، مطمئن شوید رزومه‌ی شما منعکس‌کننده‌ی این مطلب است که شما چیزی برای پنهان کردن ندارید. اضافه کردن پروفایل فیسبوک یا توئیتر را پیشنهاد نمی‌کنیم (مگراینکه شغلی دیجیتالی مانند سمتی در شبکه‌های اجتماعی باشد) اما پروفایل لینکدین، آدرس و شماره تماس‌های خود را در آن بگنجانید. استخدام‌کننده‌ها از طریق سرنخ‌های موجود در رزومه‌ی شما، دوست دارند بدانند که می‌توانند با شما در تماس باشند، یا به اطلاعات بیشتری درباره‌ی شما برسند. همچنین این کار باعث اعتمادسازی بین دو طرف می‌شود.

۳- ارائه‌ی آسانسوری (elevator pitch) را فراموش نکنید.

اگر تا کنون ارائه‌ی آسانسوری نداشته‌اید، یکی آماده کنید. برای کسانی که با این اصطلاح آشنا نیستند، ارائه‌ی آسانسوری (elevator pitch) خلاصه‌ای ۳۰ ثانیه‌ای از شما، آرزوهای شما، و مهارت‌هایتان است؛ که از طریق معرفی مختصر به کارفرمای احتمالی منظور خود را می‌رسانید. این کار نه تنها به استخدام‌کننده کمک می‌کند، بلکه به شما نیز کمک می‌کند خود را و آنچه که می‌توانید بدست آورید را بفهمید. ۳۰ ثانیه (یا بهتر است بگوییم تقریباً ۱۵۰ کلمه) فضای زیادی به شما نمی‌دهد، و شما را مجبور می‌کند اهداف خود را در الویت قرار دهید. زمانی که آن را آماده کردید به بالای رزومه‌ی خود بچسبانید. اکثر استخدام‌کننده‌ها علاقه‌ای به خواندن داستان زندگی شما ندارند، اما اگر بتوانند در ۳ خط شما را بشناسند، شانس بیشتری برای گرفتن شغل دارید.

۴- رزومه‌ی خود را با شرکت سازگار کنید.

شاید این موضوع در این لیست مهمترین مورد باشد. برای اینکه رزومه‌ی کاملی ارائه دهید باید بدانید کارفرمای شما کیست. تحقیق کنید و دریابید ویژگی‌ها، فرهنگ شرکت، و تمایلات آنها چیست. اگر برای شغلی که آگهی شده، تقاضانامه پر می‌کنید، حتماً شرح وظایف را بخوانید و مواردی را بیابید که می‌توانید مورد تأکید قرار دهید زیرا شرایطی را که تجربیات، مهارت‌های کلیدی، دستاوردها، یا تحصیلات شما را می‌طلبد، دارید. اگر رزومه‌ی شما متناسب و سازگار با آگهی استخدام و استخدام کننده باشد، شانس بیشتری دارید تا اینکه تمام شرایط را دارا باشید. کدام یک بهتر است، یک کارمند بسیار باتجربه که کسی با او نمی‌جوشد، یا کارمندی با تجربه‌ی کمتر که با همه می‌جوشد.

۵- ترتیب امور را رعایت کنید.

ترتیب رزومه‌ی شما نیز بسیار مهم است. مثلاً ۵ بخش مهم که باید به آنها توجه کنید عبارتند از پروفایل، تجربه، علایق، صلاحیت و دستاوردها، مهارت‌های کلیدی. به نظر بهتر است به همین ترتیب لیست شوند زیرا:
پروفایل شما ارائه‌ی آسانسوری شما می‌باشد. این قسمت معرفی/چکیده‌ی رزومه‌ی شماست، و به خواننده نظری اجمالی راجع به اینکه چه کسی هستید را می‌دهد. مورد بعدی تجربه است چون می‌خواهند تجربیات شما را بدانند. علایق می‌تواند قبل از صلاحیت و دستاوردها باشد چون بینشی درمورد اینکه خارج از اوقات کاری چه می‌کنید، و بینشی عمیق‌تر از شخصیت شما ارائه می‌دهد. بُعد دیگر این کار این است که اگر فعالیت جالب دیگری انجام می‌دهید، بهترین راه نشان دادن انگیزه‌ی ذاتی شما به حساب می‌آید. اما هرچیزی را که به نظر زمان یا توجه زیادی می‌طلبد را در آن نگنجانید: استخدام‌کننده‌ها می‌خواهند که شما به کار خود متعهد باشید و دوست ندارند ببینند توجه شما بیش از حد به چیزهای دیگر معطوف است. قسمت صلاحیت‌ها را خلاصه کنید، زیرا فقط تشریفاتی برای ارائه‌ی تحصیلاتی است که گذرانده‌اید اما نقش مهمی در روند تصمیم‌گیری ندارد ( البته به نوع شغل بستگی دارد). مهارت‌های کلیدی نیز بینشی درباره‌ی اینکه فکر می‌کنید در چه کاری مهارت دارید ارائه می‌دهد؛ و نشان‌دهنده‌ی اعتمادبه‌نفس و مهارت‌های کسب شده‌ی شما می‌باشد. قرار دادن یک پایان روان و خوشایند با گنجاندن آن در آخر رزومه، روش خوبی است.

۶- کیفیت نه کمیت

داستان زندگی خود را ننویسید. فقط تجربیات و علایقی را بگنجانید که فکر می‌کنید به شغلی که تقاضا می‌دهید مرتبط است.

۷- در نظر زمانی از آخر به اول بروید.

تجربیات خود را از لحاظ زمانی از آخر به اول بنوسید (اول موارد اخیر را بنویسید). استخدام‌کننده بیشتر به کاری که اخیراً انجام داده‌اید توجه می‌کند تا کاری که ۵، ۱۰ سال پیش انجام دادید. البته، با توجه به مورد شماره‌ی ۱ این کار را برای تمامی موارد مقیاس زمانی در رزومه‌ی خود انجام دهید. انسجام و هماهنگی مهم و کلیدی است.

۸- کارهای ناتمام

هیچ یک از کارها یا پروژه‌های فعلی را حذف نکنید. استخدام‌کننده‌ها دوست دارند بدانند در حال حاضر چه کار می‌کنید تا آمادگی شما را برای کار پیشنهادی بسنجند. آنها متوجه می‌شوند که برای گرفتن شغل جدید، شما باید مدت زمانی برای ترک شغل فعلی صرف کنید و این موضوع اغلب عقیده‌ی یک استخدام‌کننده را تغییر نمی‌دهد. بهتر است بدانند تا اینکه بی‌خبر باشند (مورد شماره‌ی ۲ شفافیت)

۹- کمی خودنمایی کنید.

رزومه‌ی خود را مانند گزارش قانونی ننویسید. تصور غلط رایج این است که رزومه چیزی است که استخدام‌کننده توسط آن از کارهایی که انجام داده‌اید مطلع می‌شود، سندی تاریخی از زندگی حرفه‌ای شما. نه! درست نیست. رزومه طراحی شده تا شما را به فروش برساند. این یک آگهی و تبلیغ انفرادیست. کمی خودنمایی کنید و شخصیت خود را چاشنی آن کنید.

۱۰- تجربیات، اهداف، و دستاوردهای خود را بگنجانید.

بنابراین تجربیات و کمی از شخصیت خود را لیست نمودید. بسیاری از افراد فراموش می‌کنند اهداف و آرزوهای خود را در رزومه بگنجانند. شرکت نه تنها می‌خواهد بداند که آیا شما برای آن مناسب هستید بلکه می‌خواهد بداند که آیا شرکت هم برای شما مناسب است یا خیر. آنها می‌خواهند بدانند که می‌توانند چیزی را که آرزو دارید به شما بدهند، بنابراین هردو در کنار یکدیگر ترقی می‌کنید. این موضوع از آنچه که فکر می‌کنید مهم‌تر است؛ زیرا ممکن است به آن به عنوان شغل ایده‌ال خود بنگرید، اما اگر احساس کنید چیزی فرانمی‌گیرید یا ترقی نمی‌کنید، کم کم خسته و بی‌انگیزه می‌شوید.

درآمد از طریق سایت  فریلنس پارس

(www.freelancepars.com)

فریلنس پارس ، یک سایت فریلنسینگ و دورکاری برای سفارش و انجام پروژه های اینترنتی در ایران است. انواع پروژه ها و نیازهای کاری و شغلی در زمینه های سفارش تایپ، تولید محتوا، ترجمه زبان های مختلف، طراحی گرافیک، عکاسی، ادیت عکس و فیلم، برنامه نویسی، طراحی سایت، دستیار مجازی، آهنگسازی و ویرایش صوت، معماری، نقشه کشی، مدلسازی و… در این سایت قابل تعریف و اجراست.کارفرمایان، نیازها یا پروژه های خود را در این سایت به صورت رایگان مطرح کرده و متخصصان یا فریلنسرهای سایت، با ارائه پیشنهاد همکاری، پروژه‌ها را انجام داده و تحویل می‌دهند. کارفرما، پس از ثبت پروژه و توافق نهایی با فریلنسر بر سر هزینه و روش انجام کار، هزینه پروژه را واریز کرده و سایت، مبلغ را نزد خود نگه می‌دارد. پس از انجام کار و تحویل به کارفرما، تایید و رضایت او، مبلغ برای فریلنسر آزاد می‌شود. با این قابلیت که در اصطلاح “پرداخت امن” نامیده می‌شود، هم کارفرما از انجام پروژه خود اطمینان دارد و هم فریلنسر از واریزی مبلغ توسط کارفرما.

مراحل ثبت نام و عضویت در سایت فریلنس پارس

۱-در سایت به عنوان فریلنسر ثبت نام کنید و ایمیل و شماره موبایل خود را تایید کنید.

www.freelancepars.com

۲- سپس پروفایل خود را کامل کنید و مهارت‌ها، سابقه تحصیلی، شغلی و… را بنویسید.

۳- اگر نمونه کارهای مناسبی دارید، در سایت آپلود کنید.

۴- وارد قسمت پروژه های سایت شده، پروژه های مد نظر و مرتبط با مهارت ها و توانایی های خود را پیدا کنید و آن‌هایی که از نظر زمانی و هزینه، مایل به انجام آن‌ها هستید را ثبت پیشنهاد زده و مبلغ پیشنهادی، زمان و توضیحات لازم را برای کارفرما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *