دانستنی

۱۲ شغل آسان خانگی برای معلولان جهت کسب درآمد

۱۲ شغل آسان خانگی برای معلولان جهت کسب درآمد

اگر مبتلا به بیماری یا معلولیت و به فکر کسب درآمد در خانه هستید، پس با ما همراه باشید. با داشتن معلولیت، خدمت رسانی به خود، خانواده و کارکردن دشوار می‌شود. تنها افرادی که با این شرایط مواجه هستند، به خوبی آن را درک می‌کنند. گاهی اوقات معلولیت حاصل از سوانح مختلف مثل تصادفات رانندگی، زندگی افراد را به طور کامل متحول می‌کند. گاهی اوقات هم افراد معلول به خاطر اینکه کارایی قبل را ندارند دچار افسردگی و ناامیدی می‌شوند. البته برخی از نهادها مثل بهزیستی از معلولان حمایت می‌کنند. ولی این حمایت‌ها حتی هزینه تغذیه روزانه را تأمین نمی‌کند.

معلولیت به معنای تبدیل شدن به فردی ناکارآمد نیست. معلولان شرایط زندگی و کار خاص خودشان را دارند. هر نوع معلولیت ذهنی، جسمی و حرکتی شرایط متفاوتی را از نظر سطح توانایی کاری فراهم می‌کند. فرقی ندارد که از ابتدای زندگی و به طور مادرزاد به معلولیت مبتلا شده‌اید یا معلولیت شما در اثر بیماری یا سانحه به وجود آمده است. به هر حال با توجه به توانمندی‌های باقیمانده قادر به کار در عصر فناوری هستید. در این مقاله به دوازده نمونه از این مشاغل خانگی اشاره می‌کنیم.

۱.فریلنسر شوید

بهترین روش کار در خانه به ویژه برای معلولان و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، فریلنسری است. فریلنسرهای تمام وقت می‌توانند یک خانواده را اداره کنند. برای فریلنسر شدن به مهارت‌های خاصی برای خدمت رسانی به مشتریان نیاز دارید. برای مثال فریلنسر نویسنده به مهارت‌های نوشتاری و ویراستاری نیاز دارد. فریلنسر طراح سایت، به مهارت‌های کدنویسی نیاز دارند. فریلنسر گرافیست هم به مهارت‌های نرم افزاری از جمله کار با فتوشاپ نیاز دارند.

برای فریلنسر شدن می‌توانید عضو پلتفرم‌های دورکاری مثل کارلنسر شوید. مشتریان در این پلتفرم‌ها به ثبت پروژه می‌پردازند و فریلنسر مدنظرشان را استخدام می‌کنند. کار با این پلتفرها، پرداخت به موقع را تضمین می‌کند. بعد از اینکه مهارت خاصی را یاد گرفته و تمرین کردید. می‌توانید پروفایلتان را به عنوان فریلنسر ارائه دهنده آن مهارت ثبت کنید. در ابتدا هزینه کمتری را بابت پروژه‌ها تقاضا کنید تا احتمال استخدامتان افزایش یابد. بعد از اینکه به تجربه کافی رسیدید، می‌توانید هزینه بالاتری را بابت کارهای بهتر مطالبه کنید.

درآمد از طریق سایت  فریلنس پارس

(www.freelancepars.com)

فریلنس پارس ، یک سایت فریلنسینگ و دورکاری برای سفارش و انجام پروژه های اینترنتی در ایران است. انواع پروژه ها و نیازهای کاری و شغلی در زمینه های سفارش تایپ، تولید محتوا، ترجمه زبان های مختلف، طراحی گرافیک، عکاسی، ادیت عکس و فیلم، برنامه نویسی، طراحی سایت، دستیار مجازی، آهنگسازی و ویرایش صوت، معماری، نقشه کشی، مدلسازی و… در این سایت قابل تعریف و اجراست.کارفرمایان، نیازها یا پروژه های خود را در این سایت به صورت رایگان مطرح کرده و متخصصان یا فریلنسرهای سایت، با ارائه پیشنهاد همکاری، پروژه‌ها را انجام داده و تحویل می‌دهند. کارفرما، پس از ثبت پروژه و توافق نهایی با فریلنسر بر سر هزینه و روش انجام کار، هزینه پروژه را واریز کرده و سایت، مبلغ را نزد خود نگه می‌دارد. پس از انجام کار و تحویل به کارفرما، تایید و رضایت او، مبلغ برای فریلنسر آزاد می‌شود. با این قابلیت که در اصطلاح “پرداخت امن” نامیده می‌شود، هم کارفرما از انجام پروژه خود اطمینان دارد و هم فریلنسر از واریزی مبلغ توسط کارفرما.

مراحل ثبت نام و عضویت در سایت فریلنس پارس

۱-در سایت به عنوان فریلنسر ثبت نام کنید و ایمیل و شماره موبایل خود را تایید کنید.

www.freelancepars.com

۲- سپس پروفایل خود را کامل کنید و مهارت‌ها، سابقه تحصیلی، شغلی و… را بنویسید.

۳- اگر نمونه کارهای مناسبی دارید، در سایت آپلود کنید.

۴- وارد قسمت پروژه های سایت شده، پروژه های مد نظر و مرتبط با مهارت ها و توانایی های خود را پیدا کنید و آن‌هایی که از نظر زمانی و هزینه، مایل به انجام آن‌ها هستید را ثبت پیشنهاد زده و مبلغ پیشنهادی، زمان و توضیحات لازم را برای کارفرما بنویسید.

آغاز فریلنسری با کارلنسر

۲.مشاغل رونویسی از روی صدا و ویدئو را امتحان کنید

رونویسی از صدا، یکی از ساده ترین مشاغل برای همه افراد از جمله معلولان است. البته این کار به توانایی شنیداری خوبی نیاز دارد. پس برای افراد ناشنوا یا کم شنوا مناسب نیست. با توسعه پادکست، حرفه رونویسی هم متقاضیان زیادی پیدا کرده است. بسیاری از سازندگان پادکست، از رونویس‌ها برای تبدیل صوت به متن استفاده می‌کنند. تا آنها را به صورت متنی در وبلاگ‌هایشان منتشر کنند.

برخی از کارفرماها آگهی استخدام رونویس را در سایت‌های استخدامی مثل جابینجا یا پلتفرم‌های دورکاری مثل کارلنسر منتشر می‌کنند. با جستجوی ساده واژه استخدام رونویس یا تبدیل صوت و ویدئو به متن، می‌توانید به گزینه‌های شغلی مناسبی برسید. برخی از شرکت‌ها هم برای تبدیل ویدئوهای آموزشی یا محتوای کنفرانس‌ها به محتوای متنی به استخدام رونویس‌های تمام وقت و دورکار می‌پردازند. استخدام در این شرکت با مزایای بیشتری مثل پرداخت حق بیمه همراه است.

۳.وبلاگ نویسی

برخی از وبلاگ‌ها، بابت نگارش و انتشار مقاله به شما پول می‌دهند. اگر در این حوزه مهارت دارید یا مهارت نوشتاری خوبی دارید، پس نگارش آنلاین هم برایتان راحت است. حتی اگر سابقه‌ای در این زمینه ندارید، می‌توانید برای برخی از وبلاگ‌های ساده با محتوای عمومی کار کنید.

برخی از وبلاگ‌ها، امکان نگارش مقاله را برای همه افراد جامعه فراهم کرده اند. ولی هزینه ناچیزی بابت انتشار مقالات پرداخت می‌کنند. می‌توانید به عنوان تمرین نویسندگی و انتشار محتوا، کار با این وبلاگ‌ها را شروع کنید. چون موضوعات مختلف در حوزه زندگی روزمره، سلامت، ورزش، تغذیه و غیره را پوشش می‌دهند. بعد از کسب مهارت می‌توانید در حوزه تخصصی و مورد علاقه خودتان، پروژه‌های وبلاگ نویسی ثبت شده در سایت‌های استخدامی و دورکاری را با دستمزد قابل قبول انجام دهید.

۴.دستیار مجازی شوید

انجام دستیاری مجازی در مقایسه با سایر مشاغل دورکاری کمی برای معلولان دشوارتر است. پس به توانایی ذهنی بالاتری نیاز دارید. این شغل نیازمند مدیریت برنامه‌های کاری، پاسخگویی به ایمیل‌ها و پیام‌ها و گاهی اوقات هم مدیریت کارهای افراد زیر دست کارفرما است. برای مثال اکر دستیار مجازی یک بلاگر شوید باید برنامه وبلاگ نویسی او را تدوین کنید، به ایمیل‌هایش پاسخ دهید، نویسندگان تحت نظر او را مدیریت کنید و بسیاری از کارهای مدنظرش را انجام دهید.

۵.ادمین شبکه‌های اجتماعی شوید

اگر به کار با اینستاگرام، فیسبوک و پینترست علاقمند هستید و در کار با آنها تسلط دارید، پس از این مهارت، کسب درآمد کنید. اغلب مالکان کسب و کار و کارآفرینان وقتی برای مدیریت اکانت‌های رسانه اجتماعی ندارند. پس برای مدیریت این اکانت‌ها به استخدام ادمین می‌پردازند. یعنی باید برایشان پست و تصویر تهیه کرده و در شبکه‌های اجتماعی مختلف منتشر نمایید؛ به کامنت‌ها پاسخ دهید، به پیام‌ها جواب دهید و پست‌ها را طبق برنامه زمانی منتشر کنید. البته برای این کار به مهارت در فتوشاپ و نرم افزارهای ویرایش عکس هم نیاز دارید تا به ادمین موفق تبدیل شوید.

۶.مونتاژ و بسته بندی

برخی از کسب و کارهای بزرگ و تولیدی برای کاهش هزینه‌های تولید، بخشی از فرایند تولید را برونسپاری می‌کنند. این کار بیشتر مناسب خانم‌های خانه‌دار، افراد مبتلا به بیماری مزمن و معلولان است که به حقوق اندک ماهیانه رضایت دارند. این افراد بیشتر به دنبال پر کردن اوقات بیکاری خودشان هستند. درآمد حاصل از این کار هم در حکم کمک خرج یا پول توی جیبی است. البته کار دسته جمعی در قالب تعاونی و در ساعات بیشتر هم درآمد بالاتری را به همراه دارد. این کار ساده بوده و به هوش و مهارت خاصی نیاز ندارد. شما باید طبق دستورالعمل کارفرما، محصول را درون بسته یا کاور قرار داده یا چند قطعه مشخص را سرهم کنید.

۷.گویندگی

اگر صدای خوب و قدرت تکلم واضحی دارید، می‌توانید حرفه گویندگی یا دوبله محتوای تصویری و صوتی کارفرما را انجام دهید. برای مثال سازندگان پادکست و انیمیشن، شما را برای گویندگی استخدام می‌کنند. البته برای این کار به ابزارهایی مثل میکروفون، هدفون و کامپیوتر نیاز دارید. مهارت ضبط و ویرایش صدا هم ضرورت دارد. فرصت‌های شغلی گویندگی در سایت‌های استخدامی و دورکاری ثبت می‌شوند.

۸.استخدام در تیم خدمات مشتری

این کار برای معلولانی که توانایی تکلم مناسبی دارند، ایده آل است. شما به عنوان نماینده شرکت به سوالات و تماس‌های مشتریان جواب می‌دهید. این تماس‌ها در مورد خرید، فروش و پشتیبانی فنی محصولات و خدمات شرکت هستند. البته برای این کار به مهارت‌های کلامی و ارتباطی عالی نیاز دارید تا کارفرما را متقاعد کنید که شما را استخدام کند.

۹.مترجمی

آیا به زبان دیگری به غیر از فارسی تسلط دارید؟ پس می‌توانید ترجمه کنید. این موقعیت شغلی شامل ترجمه اسناد، مقالات ، کتابها و قراردادهای شرکت به زبان‌های انگلیسی، عربی، ترکی، کردی و غیره است. پروژه‌های سفارش ترجمه و مشاغل مترجمی در سایت‌های فریلنسینگ مانند کارلنسر و بسیاری از سایت‌های استخدامی ثبت می‌شوند. گاهی اوقات قبل از استخدامتان باید در آزمون عمومی و تخصصی برخی از پلتفرم‌ها شرکت کنید. برخی هم داشتن مدارک تحصیلی مثل کارشناسی ارشد یا نمره آیلتس را ملاک استخدام می‌دانند.

۱۰.آموزش دهید

اگر مدرک تحصیلی یا تجربه کاری و مهارت خاصی دارید، از آن استفاده کنید. اگر با دانش آموزان به خوبی ارتباط برقرار می‌کنید و قادر به آموزش آنها هستید، پس به معلم آنلاین تبدیل شوید. معلمی آنلاین مشابه معلمی در مدرسه است. برخی از سایت‌ها به آموزش آنلاین  اختصاص دارند. اگر پروفایل خودتان را در این سایت‌ها ثبت کنید. قادر به آموزش دروس مختلف به دانش آموزان می‌شوید. اگر هم در گذشته سابقه تدریس حضوری را داشته‌اید پس تدریس آنلاین هم برایتان ساده است.

۱۱.خیاطی و طراحی لباس

کارگاههای تولیدی به خاطر کمبود فضا و کاهش هزینه‌ها، کارهای ساده مثل راسته دوزی، و دکمه زنی را به افراد مبتدی در حوزه خیاطی واگذار می‌کنند. البته برای این کار به چرخ خیاطی و مهارت پایه خیاطی نیاز دارید. آگهی استخدام این شغل هم در سایت‌های استخدامی و نیازمندی‌ها ثبت می‌شود. زمان تحویل، تعداد تحویل و کیفیت کار در این زمینه برای کارفرما اهمیت دارد. البته این کار حقوق بالا ندارد و بیشتر کمک خرج خانواده هستید.

چنان‌چه به حوزه مد و طراحی لباس علاقمند هستید و در این زمینه تحصیل کرده یا مدرک فنی و حرفه‌ای دارید، بعد از کسب مهارت در کار با نرم افزارهای طراحی لباس، قادر به فعالیت دورکاری در این حوزه هستید. برخی از مزون‌ها با توسعه کسب و کارشان به دنبال جذب طراحان لباس به صورت دورکاری هستند. اگر نظر کارفرما را با طراحی خوب و کاربردی جلب کنید؛ حقوق خوبی دریافت خواهید کرد.

۱۲.صنایع دستی

کار در این حوزه تنوع بالایی دارد و بیشتر به علاقمندی فرد معلول و نوع معلولیت او وابسته است. برای مثال معلولان حرکتی شدید در این حوزه با مشکلات بیشتری مواجه هستند. کارهایی مثل معرق، سوزندوزی، گلیم بافی، نقاشی روی سفال، جواهرسازی و بسیاری از حرفه‌های دیگر در این دسته شغلی قرار می‌گیرند. برای کار در این حوزه‌ها به آموزش فنی یا تجربه کار نیاز دارید. معلولان هر شهر می‌توانند به تولید صنایع دستی خاص همان شهر بپردازند و آنها را در بازارهای محلی به فروش برسانند.

برخی از فروشگاههای بزرگ هم محصولات سنتی، کاربردی و تزیینی را خریداری می‌کنند. انجام این کار به مقداری سرمایه اولیه، صبر و حوصله و بازاریابی مناسب نیاز دارد. با همه گیری کرونا و تغییر سبک زندگی، خرید آنلاین در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام افزایش یافته است. پس می‌توانید صفحه صنایع دستی خودتان را تشکیل دهید و محصولات خودتان را به طور مستقیم به فروش برسانید.

کسب درآمد از طریق ایجاد فروشگاه محصولات خود بصورت رایگان در سرکالا

اگر هر کدام از شما کسب و کاری داره چه کسب و کار خانگی و یا مغازه ای داره و علاقه داره که کارشو توسعه بده و محصولاتش رو بیشتر معرفی کنه و  فروشگاه اینترنتی داشته باشه میتونه فروشگاه خودشو تو سایت سرکالا درست کنه و محصولاتشو و اجناس مغازه شو تو فروشگاه خودش بذاره و لینک فروشگاه خودشو تو کانال های مختلف بذاره و یا به دوستان خودش بده تا محصولاتشو تو فروشگاهش ببینند و خرید کنند .

هدف از ایجاد سایت فروشگاهی سرکالا، تجمع محصولات و کالاهای موجود در مغازه‌های کوچک گسترده سطح شهر در یک فروشگاه جامع و کامل و ارائه حق انتخاب بهینه به مشتریان از میان انبوهی از کالاهای مشابه و دسترسی سریع و آسان به آنهاست.
هدف، ایجاد یک ارتباط مستقیم بین فروشنده و خریدار است به‌گونه‌ای که فروشنده بتواند تمامی کالاهای موجود در فروشگاه خود را در کمترین زمان ممکن و به نحو احسن به خریدار معرفی کند و خریدار نیز بتواند کالاهای موردنیاز خود را با دقت و اطلاعات کامل و با صرف کمترین وقت و انرژی و مناسب‌ترین قیمت تهیه کند

دستورالعمل اجرایی

برای ساختن فروشگاه خودتون مراحل زیر را دنبال کنید
مراحل ایجاد فروشگاه با موبایل :
۱- وارد سایت زیر بشید .
www.sarkala.com
۲- گزینه حساب کاربری رو در پایین بزنید
۳-عضویت را بزنید
۴-گزینه من یک فروشنده هستم را بزنید و اطلاعات خود را وارد کنید ودکمه عضویت را بزنید .
۵-دقت داشته باشید در بخش اطلاعات ایمیل شما و گذر واژه شما نام کاربری و پسورد شما برای ورود به سایت هستند که باید جایی یادداشت کنید که فراموش نکنید .
در زیر باکس اسم فروشگاه لینکی نمایش داده میشود که این لینک آدرس فروشگاه شماست که باید آنرا هم جایی یادداشت کنید تا برای دیگران بفرستید .
۶- بقیه مراحل را ادامه دهید تا پنل پیشخوان فروشگاه شما ایجاد شود .
۷ – سپس وارد تنظیمات پنل پیشخوان شما شوید و عکس بنر و پروفایل فروشگاه خود را ایجاد کنید .

بعد از اینکه فروشگاهتون رو ساختید حالا نوبت گذاشتن محصولاتتون تو فروشگاهتون است

روش گذاشتن محصول در فروشگاهتون

۱- وارد سایت سرکالا بشید
www.sarkala.com
۲- با یوزر نیم و پسورد وارد پیشخوان فروشگاه خودتون بشید
۳- در پیشخوان و در باکس مشکی وسط صفحه منو را باز کنوید
۴- گزینه محصولات و افزودن محصول جدید را بزنید
۵- تصاویر و قیمت و توضیحات محصول خود را اضافه کنید و افزودن محصول را بزنید و در صفحه جدیدی که باز میشود اطلاعات محصول را چک کنید و ذخیره اطلاعات را بزنید .
محصول شما در فروشگاهتان ذخیره شد

در نهایت . . .

مشاغل خانگی باید بر اساس نوع معلولیت و توانایی‌های کلامی، شنوایی، دیداری و حرکتی معلولان انتخاب شوند. در این مقاله برخی از مشاغل دورکاری آسان برای همه افراد جامعه از جمله افراد مبتلا به بیماری مزمن و انواع معلولیت معرفی شد. آیا شما شغل خانگی دیگری را مناسب معلولان می‌دانید؟ لطفا نظرات خودتان را با تیم کارلنسر در میان بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *