دانستنی

۱۵ روند (ترند) مهم شبکه های اجتماعی در سال ۲۰۲۲ و فراتر از آن

۱۵ روند (ترند) مهم شبکه های اجتماعی در سال ۲۰۲۲ و فراتر از آن

ترند شبکه های اجتماعی

اغلب مردم بخش قابل ملاحظه‌ای از زمان روزانه را صرف شبکه های اجتماعی می‌کنند. بنابراین رسانه اجتماعی به بخش تفکیک ناپذیر زندگی مردم تبدیل شده است. برخی از مردم، آنقدر به رسانه معتاد شده‌اند که بعد از بیدار شدن از خواب، اول از همه به سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌روند. از این رو شناخت روند شبکه های اجتماعی برای برقراری ارتباط با مردم، اهمیت بسیاری پیدا کرده است.

بازاریابان و صاحبان کسب و کار به خاطر اهمیت شبکه اجتماعی در زندگی مصرف کنندگان و با هدف برقراری ارتباط با مشتریان به پلتفرم‌های شبکه اجتماعی روی می‌آورند. حجم بالایی از محتوا در رسانه اجتماعی جریان دارد و رقابت بالایی در این زمینه، وجود دارد. بدون راهبرد بازاریابی مناسب در شبکه اجتماعی نمی‌توانید در این رقابت فشرده، پیروز شوید. آگاهی از روندهای شبکه اجتماعی به تدوین راهبرد بازاریابی مناسب کمک کرده و شما را به کسب و کاری برجسته تبدیل می‌کند. در این مقاله شما را با پانزده روند یا ترند شبکه های اجتماعی در سال ۲۰۲۲ و فراتر از آن آشنا می‌کنیم.

 

روند شماره ۱: محتوای زودگذر همچنان محبوب خواهد ماند

محتوای زودگذر (Ephemeral Content) برای مدت زمان کوتاهی در دسترس قرار می‌گیرد و بعد ناپدید می‌شود. استوری‌های اینستاگرام و اسنپ چت نمونه‌های کاملی از این نوع محتوا هستند.  این روزها دامنه توجه مردم کم شده و شیوه مصرف محتوای آنها هم تغییر کرده است. از این رو، استوری هم در میان آنها طرفدار پیدا کرده است. استوری‌ها دارای محتوای کوتاه، تعاملی و اعتیادآور هستند. مردم هم ساعت‌ها وقت را صرف دیدن لحظه‌ای  قطاری از استوری‌ها می‌کنند. در نمودار زیر، افزایش کاربران فعال استوری‌های اینستاگرام در ماه‌های مختلف نشان داده شده است.

محبوبیت محتوای زودگذر در روند رسانه اجتماعی

بازاریابان به روندهای فوق توجه می‌کنند و از آنها به نفع خودشان بهره می‌برند. طبق گزارش‌های اخیر، ۶۴ درصد از بازاریابان از استوری‌های اینستاگرام در راهبردها و برنامه‌های بازاریابی استفاده کرده‌اند. طبق مطالعه دیگری، برندها هر چهار روز یک استوری منتشر کننده و محبوبیت استوری‌ها رو به افزایش است.

 

روند شماره ۲: پلتفرم‌های رسانه اجتماعی جاویژه(Niche) به خوبی فعالیت خواهند کرد

فیسبوک و اینستاگرام محبوب‌ترین و بزرگترین پلتفرم‌های رسانه اجتماعی هستند. با این حال در سال‌های اخیر چند پلتفرم رسانه اجتماعی جاویژه هم ظاهر شده‌اند که شهرت آنها تا حد زیادی افزایش یافته است.

برای مثال، تیک تاک(TikTok) یکی از پلتفرم‌های جاویژه است که کارش را در سال ۲۰۱۶ آغاز کرده و فوراً در میان جوانان محبوبیت یافته است. شرکت‌ها تجاری B2B، لینکداین را برای برنامه‌های رسانه اجتماعی خودشان ترجیح می‌دهند ولی علاقمندان به بازی‌های آنلاین به Twitch وابسته هستند. چند پلتفرم رسانه اجتماعی دیگر هم در این بین محبوبیت پیدا کرده‌اند و شهرتشان رو به افزایش است. در نمودار زیر برخی از پلتفرم‌های رسانه اجتماعی برحسب تعداد کاربرانشان به نمایش درآمده‌اند.

پلتفرم های اجتماعی جا ویژه

 

روند شماره ۳: اینستاگرام، لایک ها را حذف خواهد کرد

اینستاگرام یکی از بزرگترین شبکه‌های اجتماعی است و هرگونه تغییر در آن روی چشم انداز رسانه اجتماعی اثر دارد. این تغییر بزرگ، برداشتن لایک‌ها از روی پست‌ها است. اینستاگرام اخیراً این روش را در تست بتا مورد بررسی قرار داد و به زودی به طور کامل آن را اجرا خواهد کرد. براساس منطق زیربنایی این کار، تعداد لایک ها ارزش اجتماعی شخص را مشخص می‌کنند و این نوع کسب  اعتبار به معیاری برای سلامت روان مردم تبدیل شده که تا حدی زیانبار است.

برخی از مردم هم این دلیل را نمی‌پذیرند و معتقدند که هدف اینستاگرام، کسب درآمد بیشتر است. برندها پول زیادی را بابت تبلیغ محصولاتشان به اینفلوئنسرها پرداخت می‌کنند. از این مقدار پول هیچ چیزی عاید اینستاگرام نمی‌شود. بازار اینفلوئنسرها داغ شده و برندهای محبوب هم روش‌های بازاریابی سنتی را رها کرده‌اند. اگر اینستاگرام، لایک ها را حذف کند روی کمپین‌های تبلیغاتی برندها اثرگذار است. بنابراین برخی از برندها به سمت سرمایه گذاری روی تبلیغات اینستاگرام ترغیب می‌شوند تا به نرخ بازگشت سرمایه برسند.

حذف کردن لایک ها و جذب بازاریاب‌ها به سمت تبلیغات پولی اینستاگرام، نوعی تحول بزرگ در بازاریابی رسانه اجتماعی است. این امر روی اینفلوئنسرها اثر دارد و سایر شبکه‌های اجتماعی را در جهت اعمال چنین تحولی، ترغیب می‌کند.

 

 

روند شماره ۴: تجارت اجتماعی توسعه پیدا خواهد کرد

برندها از پلتفرم‌های رسانه اجتماعی مثل اینستاگرام، پین‌ترست و فیسبوک برای فروش محصولاتشان استفاده می‌کنند. مدت‌هاست که این تجارت اجتماعی به مسیر خرده فروشی جدیدی برای برندها تبدیل شده و این روند روز به روز قدرت بیشتری می‌گیرد.

تجارت الکترونیک در کنار سایر رسانه‌ها مثل وب سایت‌ها و فروشگاه‌های واقعی به کانالی برای خرده فروشی گسترده تبدیل شده است. این روند با معرفی ویژگی‌هایی مثل پست‌های قابل خرید و فروش در شبکه‌های اجتماعی مختلف تقویت خواهد شد.

شبکه‌های اجتماعی از پست‌های قابل خرید و فروش گرفته تا ویترین‌های اینستاگرام (Storefronts) به طور متوالی در حال تکامل هستند تا به پلتفرم‌های خرده فروشی تبدیل شوند. برندها و بازاریابان از این امکانات استفاده خواهند نمود و از تجارت اجتماعی به نفع خودشان بهره می‌برند.

 

روند شماره ۵: محتوای ویدئویی در فضای آنلاین سلطه پیدا خواهد کرد

محتوای ویدئویی یکی از انواع تعامل محتوا است و به زودی در فضای رسانه نسبت به سایر انواع محتوا، سلطه پیدا خواهد کرد. تنوع محتوای ویدئویی از ویدئوهای کوتاه و محبوب تیک تاک و استوری ها گرفته تا محتوای طولانی‌تر در یوتیوب متغیر است. ویدئوها آینده محتوای رسانه اجتماعی را می‌سازند. طبق مطالعات انجام شده، ۸۲ درصد از کل محتوای آنلاین تا سال ۲۰۲۲ را محتوای ویدئویی تشکیل می‌دهد. این امر اهمیت کاربرد محتوای ویدئویی در حوزه های اجتماعی مرتبط را نشان می‌دهد.

اگر در حال حاضر به دنبال تولید محتوای ویدئویی نیستید، از آن در راهبرد محتوای خودتان استفاده کنید. ویدئوها در آینده نزدیک به محتوای غالب در رسانه اجتماعی تبدیل خواهند شد. اگر این قضیه را جدی نگیرید؛ زمان اهمیت آنرا به شما نشان خواهد داد.

برای محتوای رسانه اجتماعی و تبلیغات می‌توانید از ویژگی‌هایی مثل استوری‌ها استفاده کنید. در پلتفرم‌هایی که غالباً متن و عکس در آنها رواج دارند هم می‌توانید ویدئوها را به عنوان پست منتشر کنید.

 

روند شماره ۶: کاربرد فناوری همواره رو به افزایش است

رسانه اجتماعی از فناوری‌هایی مثل واقعیت افزوده (Augmented Reality) و واقعیت مجازی (Virtual Reality) بیش از پیش استفاده خواهد کرد. با رشد پلتفرم‌های اجتماعی، کاربران به دنبال تجارب بهتر و تعاملی‌تر هستند و این فناوری‌ها، چنین تجاربی را میسر می‌کنند.

فیسبوک در این زمینه گام بلندی برداشته و Horizon را به عنوان دنیای واقعیت مجازی معرفی نموده است. مردم به این دنیای واقعیت مجازی وصل شده، بازی کرده و در آن به جستجو می‌پردازند. این نوع ارتباط در رسانه اجتماعی، سطح نوینی از تعامل را ساخته و برای آینده رسانه اجتماعی مفید است.

با اینکه واقعیت مجازی در رسانه اجتماعی وارد مرحله جدیدی شده ولی این شرایط برای واقعیت افزوده برقرار نیست. حالا واقعیت افزوده در چند پلتفرم اصلی مثل اسنپ چت و اینستاگرام به کار می‌رود. این محتوا به عنوان ابزاری برای تقویت محتوای بصری در شبکه اجتماعی تولید شد و محبوبیت گسترده‌ای پیدا کرده است.

 

روند شماره ۷: بازاریابی اینفلوئنسر همچنان اوج خواهد گرفت

در حال حاضر بازاریابی اینفلوئنسر یک روند جدید و رو به رشد دارد. امروزه اینفلوئنسرها با مبالغ نجومی که بابت تبلیغ برندها دریافت می‌کنند بر رسانه اجتماعی سلطه دارند. از دو دیدگاه می‌توان روند بازاریابی  اینفلوئنسر را مورد بررسی قرار داد. از یک دیدگاه تعداد اینفلوئنسر ها در رسانه اجتماعی به طور چشمگیری رو به افزایش است. در وهله دوم هم هزینه‌ای که کسب و کارها بابت بازاریابی اینفلوئنسرها خرج می‌کنند، رو به افزایش است.

اینفلوئنسرها در روند رسانه اجتماعی

سرمایه گذاری روی یک اینفلوئنسر بسیار ارزان‌تر از کمپین‌های تبلیغاتی تمام شده و به نتایج خوبی هم می‌رسد. بعلاوه اینفلوئنسرها هم بازاریابان را به انواع اهداف بازاریابی می‌رسانند. این دو عامل به دلایل اصلی برای قدرت گرفتن اینفلوئنسرها تبدیل شده‌اند.

حالا دیگر بازاریابان با یک یا دو اینفلوئنسر کار نمی‌کنند. آن‌ها با شبکه کاملی از اینفلوئنسرهای کوچک، جاویژه  و مرتبط همکاری می‌کنند. این اینفلوئنسرها نرخ تعامل بیشتر و هزینه پایین‌تری دارند. با گذشت زمان، بازاریابان بیشتری از این راهبرد بهره می‌برند و به جای سلبریتی ها با چند اینفلوئنسر کوچک‌تر همکاری خواهند کرد.

 

روند شماره ۸: کنترل قانونی و نظارت حقوقی بیشتر

رسانه‌های اجتماعی فواید زیادی دارند ولی در سال‌های اخیر، نقاط منفی خاصی را بروز داده‌اند. حفظ امنیت داده‌ها و حریم خصوصی دو مسأله مهم در پلتفرم‌های اجتماعی مثل فیسبوک هستند. رسانه اجتماعی به راحتی قادر به جمع آوری اطلاعات فردی و سوء استفاده از آنها است. بعلاوه ادعاهایی مبنی بر فروش داده‌های کاربران به سایر شرکت‌ها مطرح است.

در این بین شبکه‌های اجتماعی و نهادهای نظارتی هم سیاست‌های دقیق‌تری را در پیش خواهند گرفت. بسیاری از مردم، رسانه اجتماعی را فضایی ناامن می‌دانند و تغییر این شرایط به نفع همه است. پس باید آماده مقررات و محدودیت‌های بیشتری در این رسانه‌ها شویم.

 

روند شماره ۹: از واقعیت افزوده در رسانه بیشتر استفاده خواهد شد

واقعیت افزوده با اضافه کردن عناصر دیجیتال به محتوا، ظاهر آنرا تغییر می‌دهد. پلتفرم‌های رسانه اجتماعی مکان جالبی برای استفاده از این فناوری هستند. برای مثال اینستاگرام از واقعیت افزوده در تعدادی از فیلترهای تصویری بهره می‌برند. برای مثال برخی از فیلترها، آرایش چهره یا عینک آفتابی و گوش‌های خرگوشی را به تصویر اضافه می‌کنند. این فیلترها همان کاربرد واقعیت افزوده در تصاویر هستند.

این روند تا حد زیادی به وسیله اینستاگرام و اسنپ چت در میان مردم محبوبیت پیدا کرده است و در سال‌های پیش رو هم سایر پلتفرم‌های اجتماعی از این قابلیت استفاده خواهند کرد. برای مثال فیسبوک، فیلترهای واقعیت افزوده را قبل از اینستاگرام مطرح کرد ولی بعدها این قابلیت محبوبیت پیدا کرد. فیسبوک در حال بررسی کاربردهای بیشتر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است و در آینده نزدیک به کاربردهای بیشتر در این باره خواهد رسید.

کاربرد واقعیت افزوده فقط محدود به فیلترهای عکس و استوری نمی‌شود. برندها می‌توانند از واقعیت افزوده در ترسیم تجارب خرید بهتر برای مشتریان استفاده کنند. برای مثال یکی از برندهای آرایشی از واقعیت افزوده استفاده کرده و به مشتریانش اجازه می‌دهد تا قبل از خرید محصول به آرایش مجازی بپردازند. این قابلیت روی اپلیکیشن موبایلی این برند وجود داشت و حالا آنها از آن در فیسبوک خودشان هم استفاده کرده‌اند.

برندهای مختلف می‌توانند از واقعیت افزوده در رسانه‌های اجتماعی خودشان استفاده کنند و همچنان کاربرد این قابلیت در پلتفرم‌های رسانه اجتماعی رو به افزایش است.

 

روند شماره ۱۰: به کارگیری شبکه اجتماعی در حوزه خدمات مشتری رو به افزایش است

شبکه اجتماعی از دیرباز برای برقراری ارتباط و تبادل عکس و ویدئو بوده است. حالا دیگر کاربرد شبکه اجتماعی فراتر از برقراری ارتباط است. حالا رسانه اجتماعی به پلتفرم خرده فروشی، جستجوی محصول و کانال خدمات مشتریان تبدیل شده است. حالا برندهای زیادی از شبکه‌های اجتماعی به عنوان پلتفرم‌های ارائه خدمات به مشتریان استفاده می‌کنند.

مشتریان از طریق رسانه اجتماعی به برندها دسترسی پیدا کردند و برندها هم به تدریج متوجه این تحول شدند. شاید عدم پاسخگویی درست به مشتریان از طریق سایر کانال‌های ارتباطی باعث شد تا آنها به رسانه‌های اجتماعی روی آورند. شاید هم به خاطر سهولت دسترسی به این مسیر آمده‌اند. برندها هم به مشتریان در این رسانه‌ها پاسخ دادند و آنها را به کانال‌های درست هدایت کردند.

در سال‌های پیش رو هم این تعامل‌ها چند برابر خواهد شد. این شرایط تنها محدود به پاسخگویی از جانب برندها نمی‌شود. حالا دیگر برندها باید رسانه اجتماعی را به عنوان کانال مهم خدمات مشتری در نظر بگیرند.

 

روند شماره ۱۱: شخصی سازی (Personalization) اوج خواهد گرفت

حالا نوبت به کارگیری روند جهانی شخصی سازی در شبکه اجتماعی است. به اعتقاد برخی از کارشناسان، برندها نمی‌توانند محتوای رسانه اجتماعی را برای بخش‌های مختلف مشتریان، شخصی سازی کنند. صاحبان کسب و کار و بازاریابان می‌توانند از شخصی سازی در تبلیغات رسانه اجتماعی استفاده کنند. پلتفرم‌های رسانه اجتماعی امکان هدفگذاری و سفارشی سازی پیشرفته را برای بازاریابان فراهم می‌کنند. با این روش، تبلیغات مناسب در زمان مناسب در اختیار افراد مناسب قرار می‌گیرد.

حالا دیگر شخصی سازی به جایی رسیده که پلتفرم‌های رسانه اجتماعی می‌فهمند که شما به چه نوع محصولاتی علاقه دارید. از این رو تبلیغات محصولات مشابه از برندهای مختلف را در اختیارتان قرار می‌دهند. می‌توانید این شرایط را امتحان کنید. تبلیغ محصول مشخصی را در اینستاگرام جستجو کنید؛ به سرعت فید اینستاگرام شما پر از تبلیغ محصولات مشابه می‌شود. هر چقدر روی تبلیغات بیشتری کلیک کنید، اینستاگرام هم بیشتر با رفتار و اولویت‌های آنلاین شما آشنا می‌شود. تمامی تبلیغات اینستاگرامی شما مطابق علایق شما شخصی سازی می‌شود.

 

روند شماره ۱۲: هدف‌گذاری محلی (Local Targeting) هم رواج پیدا خواهد کرد

برندهای محلی برای رسیدن به ترافیک ارگانیک بیشتر به سئوی محلی علاقمند هستند؛ هدفگذاری محلی هم در حکم سئوی محلی در رسانه اجتماعی است. برندهای زیادی برای هدفگذاری و جذب افراد از منطقه جغرافیایی مشخص به دنبال هدفگذاری مکان محور یا محلی می‌روند. یکی از روش‌های جذب مخاطب محلی برای برندها نشان گذاری جغرافیایی (ژئوتگینگ=Geo-tagging) پست‌ها و استوری ها است. اگر مکان محتوای شبکه اجتماعی خودتان را مشخص کنید به طور طبیعی مخاطب محلی را جذب خواهید کرد.

 

هدفگذاری محلی در روند رسانه اجتماعی

 

پلتفرم‌های اجتماعی مثل اینستاگرام گزینه جستجوی پست‌های منتشر شده در مکان‌های نزدیک یا مکان‌های مشخص را دارند. با اضافه کردن مکان یا لوکیشن به محتوا امکان نمایش آن در نتایج جستجو را فراهم کرده و مردم محلی هم راحتتر برند و محتوای شما را پیدا می‌کنند.

نشان گذاری جغرافیایی یا ژئوتگینگ برای پست‌ها یا توئیت‌های تبلیغاتی خوب است؛ چون به مخاطبان مناسب می‌رسید. برای مثال با استفاده از گزینه «Boost post» در فیسبوک، مکان‌های جغرافیایی مدنظرتان را انتخاب می‌کنید. فیسبوک هم پست‌های شما را به افراد حاضر در این مکان‌ها نشان می‌دهد.

برندها هم از ژئوتگینگ برای جذب مشارکت افراد در کنفرانس‌ها و رویدادهای محلی استفاده می‌کنند. برندها از فیلترهای مکانی در تبلیغات رسانه اجتماعی بهره می‌برند تا تنها مخاطب محلی را هدف قرار دهند. نشان گذاری جغرافیایی یا مکانی، فواید زیادی در رسانه اجتماعی دارد و باید نحوه بهره برداری از آن را یاد بگیرید.

 

روند شماره ۱۳: برندهای بیشتری از گوش دادن به رسانه اجتماعی (Social listening) در راهبردهای بازاریابی استفاده خواهند کرد

رسانه اجتماعی برای کسب و کارها در حکم یک معدن طلا برای استخراج داده و نگرش نسبت به راهبردهای بازاریابی اجتماعی است. دسترسی به این داده‌ها با کمک ابزارهای گوش دادن به رسانه اجتماعی بسیار ساده شده است. ابزارهای گوش دادن به رسانه اجتماعی، انجام گفتگوها را ساده کرده و راهشان را در هر راهبرد بازاریابی پیدا کرده‌اند. برندها هم به دلایل مختلفی از آنها استفاده می‌کنند.

با گوش دادن به رسانه اجتماعی می‌توانید اثر کمپین رسانه اجتماعی و ادراک مردم از برندتان را بشناسید. ابزارهای گوش دادن به رسانه اجتماعی زیادی وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده نموده و بهترینشان را برای کسب و کارتان انتخاب کنید.

 

روند شماره ۱۴: محتوای تولید شده توسط کاربر ( User-Generated content) همچنان محبوبیت خواهد داشت

به کارگیری محتوای تولید شده توسط کاربر، روند جدیدی در رسانه اجتماعی نیست ولی همچنان تداوم خواهد یافت. حالا دیگر بازاریابان بیشتر و بیشتری از UGC استفاده می‌کنند. برخی از برندها هم مشتریان را در جهت تولید محتوا و تگ کردن برندشان تشویق می‌کنند. برخی از برندها هم به طور کامل در حوزه تولید محتوا برای رسانه اجتماعی به محتوای تولید شده توسط کاربر وابسته هستند.

باید فضایی را برای UGC در برنامه و بازاریابی محتوا در نظر بگیرید. تولید این محتوا رایگان بوده و بسیار معتبرتر از محتوای برند خورده است. این محتوا، برند شما را قابل اعتماد تر و و موجه نشان می‌دهند. اگر هیچگاه از محتوای تولید شده توسط کاربر در پروفایل‌های رسانه اجتماعی استفاده نکرده‌اید، هیچگاه برای این کار، دیر نیست.

 

روند شماره ۱۵: اوج جوامع رسانه اجتماعی

جوامع رسانه اجتماعی نسبت به قبل محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. این جوامع، گروه‌های اجتماعی هستند که از جانب برندها و با هدف شبکه سازی در میان مشتریان ایجاد شده‌اند. این گروه‌ها، معمولاً به طور خصوصی و حول افراد هم فکر تشکیل می‌شوند. این افراد دور هم جمع شده و حول علاقمندی‌هایشان صحبت می‌کنند.

گروه‌های فیسبوکی نمونه‌های برجسته‌ای از این جوامع هستند. بسیاری از برندها از این گروه‌ها برای جمع کردن مشتریان فعلی و احتمالی دور همدیگر استفاده می‌کنند. اعضای این گروه‌ها در مورد تجارب شخصی و موضوعات مختلف صحبت می‌کنند و به دنبال راه حل مشکلاتشان هستند. برندها می‌توانند از جوامع رسانه اجتماعی در جهت معرفی محصولات جدید، دریافت بازخورد از مشتریان و کسب دیدگاه ارزشمند مشتریان استفاده کنند.

 

در نهایت…

در این مقاله برخی از روندهای رسانه اجتماعی در سال ۲۰۲۲ و فراتر از آن معرفی شدند. از این روندها به نفع کسب و کارتان استفاده کنید تا در رقابت بازاریابی پیشرفت نمایید. رسانه اجتماعی، فضایی رقابتی و پویا دارد. این روندها هم به شما در بردن بازی رسانه کمک می‌کنند. از آخرین  پیشرفت‌ها در حوزه روندهای مذکور آگاه شوید و از آنها در برنامه بازاریابی رسانه اجتماعی استفاده کنید. تاکنون کدامیک از این روندها را به کار گرفته‌اید؟ نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *