دانستنی

۳ روش ساده که به شما در تصمیم‌گیری‌های تجاری کمک می‌کند

۳ روش ساده که به شما در تصمیم‌گیری‌های تجاری کمک می‌کند

صاحبان کسب‌وکار و مدیران همیشه بر روی گرفتن تصمیمات درست در تجارت خود تکیه می‌کنند، آنها بر اساس گرایشات موجود در بازار و استفاده از روش‌های نوآورانه سعی می‌کنند که تجارت خود را به یک کسب‌وکار موفق تبدیل کنند.

اما سروکار داشتن با فرآیند تصمیم‌گیری و گرفتن تصمیمات درست، در کنار وجود ریسک شکست خوردن و عوامل موفقیت‌آمیزی که بر سر راه قرار دارند، کار آسانی به نظر نمی‌رسد. بسیاری از افراد حرفه‌ای با مشکلاتی در زمان تصمیم‌گیری روبرو هستند از جمله احساس ناامنی و نداشتن اعتماد به نفس کافی برای پذیرش ریسک‌های در زمان تصمیم‌گیری‌.

در حالی که هیچ فردی نمی‌تواند یک چشم‌انداز کاملا آشکار در مورد نتیجه‌ی نهایی به دست آمده از یک تصمیم‌گیری داشته باشد، افراد باید سعی کنند تا به بررسی نتایجی که ممکن است به دنبال تصمیم‌گیری به وقوع بپیوندد، بپردازند و فراتر از شرایط موجود فکر کنند. همچنین بهتر است که افراد به ارزیابی کیفیت ریسک مورد نظر، قبل از اجرایی کردن تصمیم خود بپردازند.

در این جا به ۳ روش ساده اشاره می‌کنیم که با ارائه‌ی راهنمایی‌های لازم به شما در زمان تصمیم‌گیری کمک می‌کند.

۱- یک ورق کاغذ که در بردارنده‌ی مزایا و معایب است، تهیه کنید.

اولین راه برای تصمیم‌گیری، بررسی و ارزیابی گزینه‌های متناوب و پیامدهای ناشی از آن‌ها، استفاده از یک برگه کاغذ شامل مزایا و معایب گزینه هاست. این تکنیک در حل مشکلات بسیار موثر است. در واقع تصمیم‌گیری و حل مشکل با یکدیگر در ارتباط هستند، زیرا هر دو مورد نیاز به دستیابی به نتیجه دارند.

کاری که شما انجام می‌دهید این است که یک ورق کاغذ و خودکار برداشته و یک خط در وسط کاغذ رسم کنید، یک طرف خط را برای مزایا و طرف دیگر را برای معایب در نظر بگیرید. سپس به تعیین این مسئله بپردازید که چرا یک گزینه‌ی به خصوص در مقایسه با سایر گزینه‌هایی که در مورد آنها فرضیاتی دارید بهتر است یا از ریسک کمتری برخوردار است. این روش بسیار کاربردی محسوب می‌شود و بر روی مستند کردن حقایق و فرضیات تکیه می‌کند. بنابراین اگرچه ممکن است این کار بسیار ذهنی به نظر برسد، اما به عنوان روش ارزشمندی است که می‌تواند از فرآیند تصمیم‌گیری حمایت کند.

۲- از تکنیک ۶ کلاه متفکر استفاده کنید.

یکی دیگر از روش‌های تصمیم‌گیری استفاده از یک تکنیک بسیار ترغیب‌کننده است که تکنیک ۶ کلاه متفکر نام دارد. این تکنیک از ۶ دیدگاه‌ متفاوت به قضایا نگاه می‌کند: حقایق، احساسات، فرآیند، خلاقیت، مزایا و معایب، و همه‌ی آن‌ها به وسیله‌ی ۶ رنگ مختلف نمایش داده می‌شوند.

زمانی که هر یک از این کلاه‌ها بر سر افراد باشد، آنها از نقطه‌نظرها و دیدگاه‌های متفاوتی به تصمیم‌ موردنظر نگاه می‌کنند، که به انتخاب‌های آنها نیز تنوع می‌بخشد، در واقع این روش می‌تواند به عنوان محرکی برای ارزیابی ریسک‌ها و امتیازات مرتبط با نتایج ممکن باشد.

کلاه سفید، به معنای داشتن یک دیدگاه عینی نسبت به شرایط، داده‌ها و اعداد بدون در نظر گرفتن تفکرات ذهنی و احساسات است و بر روی حقایق متمرکز است. کلاه آبی بر کنترل فرآیند موجود دلالت می‌کند و برای مدیریتِ فرآیند تفکر از طریق مشاهده‌ی دستورالعمل‌های مرتبط با فرآیند موردنظر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلاه قرمز احساسات را مورد توجه قرار داده و بر روی شهود افراد تکیه می‌کند و احساسات را بدون در نظر گرفتن توضیحی برای آنها مدنظر قرار می‌دهد. کلاه سبز بر روی خلاقیت و ایده‌های تازه متمرکز است و به استنتاج از تفکرات جانبی می‌پردازد. کلاه زرد نماد جنبه‌ی خوش‌بینی نسبت به نتایج و پیامدهای به دست آمده است و به کشف ارزش‌های مثبت و مزایای شرایط مورد نظر می‌پردازد. کلاه مشکی، کلاه مربوط به تفکرات انتقادی است که در آن ریسک‌ها و جنبه‌های منفی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

۳- نقشه‌برداری ذهنی

نقشه‌برداری ذهنی یک تکنیک بصری به منظور سازماندهی ایده‌ها و اطلاعات جدید است. محصول نقشه‌برداری ذهنی، نقشه‌ی ذهنی نامیده می‌شود و چیزی به جز یک نموارد ویژه نیست که به شرح یک ایده‌ی مرکزی می‌پردازد که به وسیله‌ی ایده‌های فرعی و ثانویه انشعاب پیدا کرده است و به ایجاد یک موضوع اصلی می‌پردازد که با توجه به آن یک تصمیم به خصوص گرفته شده و یا یک مشکل شناسایی می‌شود. این ابزار به منظور تولید، ساختارسازی و پیش‌بینی ایده‌ها و کمک به فرآیند تصمیم‌گیری و حل مشکلات از طریق دیدن چشم اندازی وسیع‌تر، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که بهتر است آنها را در نظر بگیرید:

• اطمینان حاصل کنید که به اندازه‌ی کافی اطلاعات مورد نیاز را در اختیار دارید و می‌توانید علایق و تعارض‌های خود را کنار بگذارید.
• برای اطلاعات و مستندات یا هر نوع شواهد دیگری که در اختیار دارید ارزش قائل شوید.
• تمامی عوامل مرتبط را مورد توجه قرار داده و موارد غیر مرتبط را نادیده بگیرید.
• همیشه اقداماتی را مورد توجه و بررسی قرار دهید که از قدرت کافی برای انجام آنها برخوردار هستید و سعی کنید بر روی آن‌ها تسلط داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *