دانستنی

۵ راهکار در یادداشت برداری که به حافظه کمک می‌کند

۵ راهکار در یادداشت برداری که به حافظه کمک می‌کند

حافظه چیز جالبی است. حتی اگر به دقت به مکالمه‌ای گوش دهید تنها ۷۰ درصد آن را به یاد خواهید آورد. اگر به چندوظیفگی مشغول باشید یا رویاپردازی کنید، این عدد کاهش می‌یابد. افراد موفق برای جبران این کاستی ذهن انسان، یادداشت‌برداری می‌کنند. در ادامه راه‌کارهایی در یادداشت‌برداری را ذکر خواهیم کرد که به تقویت حافظه شما کمک می‌کند.

۱- از تکنولوژی استفاده کنید.
چه لپ‌تاپ داشته باشید، یا تبلت، یا گوشی هوشمند، همگی دارای میکروفون هستند. هم iOS و هم اندروید انواع مختلفی از اپلیکیشن‌های ضبط صدا دارند و بسیاری از آنان رایگان هستند. برای لپ تاپ Audacity یکی از بهترین نرم‌افزارهای رایگان برای ضبط صدا است. به علاوه می‌توانید نرم افزار تبدیل صدا به متن پیدا کنید که نوشته شما را یادداشت می‌کند.

۲- تایپ کردن سریع‌تر از نوشتن است.
اگر در محیطی هستید که ضبط صدا امکان پذیر نیست، می‌توانید نوشته‌هایتان را تایپ کنید. افراد به هنگام سخنرانی در هر دقیقه ۱۰۰ کلمه صحبت می‌کنند (در مکالمات این عدد بطور میانگین ۱۵۰ کلمه در دقیقه است).

هر فرد به طور میانگین حدود ۲۲ کلمه در هر دقیقه می‌نویسد در حالیکه تایپیست‌های حرفه‌ای ۵۰ تا ۸۰ کلمه در دقیقه تایپ می‌کنند. حتی اگر با کیبورد راحت نباشید، می‌توانید ۳۳ کلمه در دقیقه تایپ کنید. این افزایش ۵۰ درصدی، تفاوت عظیمی را در مقدار اطلاعاتی که می‌توانید بنویسید ایجاد می‌کند، بنابراین هر جا توانستید از کامپیوتر استفاده کنید.

۳- از خلاصه‌نویسی و اختصار استفاده کنید.
اگر می‌خواهید بنویسید، استفاده از خلاصه‌نویسی روش مناسبی برای افزایش سرعت یادداشت‌برداری است. با خلاصه نویسی می‌توان ۳۰۰ کلمه در دقیقه نوشت که برای هماهنگی با سخنرانی کافی است. اگرچه، این شیوه نیاز به تمرین دارد و ممکن است شما وقت کافی برای آن نداشته باشید.

اگر تایپ می‌کنید یا می‌نویسید، تا جای ممکن از کلمات اختصاری استفاده کنید. اگر تنها برای خود یادداشت‌برداری می‌کنید می‌توانید از هر کلمه اختصاری که دوست دارید و برایتان قابل فهم است استفاده کنید.

۴- تمرکز خود را بر نکات کلیدی بگذارید.
در یادداشت‌برداری بر نکات مهم تمرکز کنید. در مدرسه معلم می‌گوید “این موضوع ممکن است در امتحان بیاید.” معلمان می‌دانند که شما قادر به حفظ کردن همه موارد نیستید بنابراین سعی می‌کنند شما را در یادگیری یاری دهند. اگر به شما بگویند که توجه زیادی بر موضوعی داشته باشید یا در مورد آن یادداشت‌برداری کنید، فکر خوبی است که به آن توجه کنید.

در دنیای کسب‌وکار چرخه تعلیم دیگر حذف شده است. انتظار می‌رود نکات کلیدی را بدانید چرا که فراموش کردن آن‌ها عواقبی در پی دارد. اگر شک دارید تمام نکات مهم را یادداشت کرده‌اید یا نه، از پرسیدن از دیگران ترس نداشته باشید.

۵- هایلایت کنید و از رنگ‌ها استفاده کنید.
در یادداشت‌برداری، قسمت‌هایی که می‌دانید بعدا نیاز است که به آن‌ها رجوع کنید را پررنگ کنید. این شامل زمان، روز، اعداد و اسامی است. در زمان آزمون، نوشتن مقاله و یا در کسب‌وکار، اعداد و اسامی هستند که بعداً به آن‌ها رجوع خواهید کرد. مشخص کردن آن‌ها با رنگ، شما را از سردرگمی نجات می‌دهد.

عمل یادداشت‌برداری شما را وادار می‌کند مغز خود را بیشتر به کار بگیرید و بدین ترتیب شما را در به یاد سپردن مطالب یاری می‌رساند. حتی اگر اطلاعات دقیق را به یاد نیاورید، حداقل نوشتن آن را به خاطر خواهید آورد. پس از کلاس یا جلسه، مراجعه به یادداشت‌ها به شما کمک می‌کند اطلاعات را مورد استفاده قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *