دانستنی

۵ راه آسان برای افزایش اعتمادبه‌نفس

۵ راه آسان برای افزایش اعتمادبه‌نفس

 

اعتمادبه‌نفس مسئله‌ای است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. حتی افرادی که به ظاهر اعتماد به نفس بالایی دارند نیز ممکن است مشکلاتی که در خود می‌بینند را دوست نداشته باشند و این موضوع بر اعتماد به نفس‌شان تاثیر می‌گذارد.
اعتماد به نفس می‌تواند راهنمای شما در زندگی باشد و به شما کمک کند به آنچه می‌خواهید دست پیدا کنید. پرسشی در اینجا مطرح می‌شود: چگونه می‌توانید این اعتماد را به دست آورید و چگونه باید آن را حفظ کنید تا بتواند در زندگی شما مؤثر واقع شود؟ در ادامه ۵ روش برای افزایش اطمینان به شما ارائه می‌دهیم:

۱- وانمود کنید.

علی‌رغم آنچه فکر می‌کنید بسیاری از افرادِ مطمئن که بسیار متکی‌به‌نفس به نظر می‌رسند دچار اضطرابی هستند که باعث کاهش اطمینان آنها می‌شود. راهکار این موضوع بسیار ساده است: وانمود کنید که فردی با اعتماد به نفس بالا هستید.

وانمود کنید درجه‌ی اعتماد به نفس شما بیش از اندازه‌ی واقعی آن است بدون اینکه متوجه شوید بعد از مدتی به همان اندازه اعتمادبه نفس شما افزایش خواهد یافت. دیگران نیز این تفاوت را در شما احساس می‌کنند و همین نکته باعث افزایش بیشتر اعتمادبه‌نفس شما خواهد شد.

تظاهر به داشتن اعتمادبه‌نفس بالا باعث درونی شدن این حس در شما می‌شود بدون اینکه متوجه‌ی آن شوید.

۲- وضعیت بدن خود را کنترل کنید.

قراردادن بدن در وضعیتی که در آن احساس راحتی می‌کنید آسان است برای نشان دادن اطمینان خود باید از وضعیتی که در آن هستید آگاه باشید. دانشمندان نشان داده‌اند که طرز ایستادن یک فرد می‌تواند میزان اعتماد به نفس آن فرد را نشان دهد و اینکه از نظر دیگران چقدر اعتماد به نفس دارد.

یک تحقیق علمی نشان داده است که فردی که حالت ایستادن سوپرمن را داشته باشد، یعنی دست‌ها به پهلو و شانه‌ها عقب باشد، به نظر اعتمادبه نفس بیشتری دارد و در مصاحبه و دیگر امور عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

برای موقعیت‌هایی که نیاز به نشان دادن اعتمادبه نفس بالا دارید قبل از هر کاری ۵ دقیقه صاف بایستید، تاثیر آن را احساس خواهید کرد.

۳- نقطه‌ی تمرکزتان را تغییر دهید.

بسیاری از مردم دچار عدم اعتمادبه نفس هستند زیرا افکار منفی ذهنشان بسیار بیشتر از افکار مثبت است. زمانی که قصد ورود به موقعیتی را دارید که نیاز به اعتمادبه نفس بالا دارد، افکار منفی که باعث اشتباه و عملکرد بد شما می‌شوند را از ذهن خود دور بریزید.

روی افکاری تمرکز کنید که به شما می‌گویند شما برای انجام این کار فوق‌العاده هستید و زمانی که همه‌ی کارها خوب پیش رود بسیار شاد خواهید شد. این افکار به صورت ناخودآگاه اعتماد به نفس شما را بالا می‌برند.

۴- خود را با دیگران مقایسه نکنید.

این جمله را صدها بار شنیده‌اید- خود را با دیگران مقایسه نکنید. مهم است درک کنید که همگی ما با هم فرق داریم. درک این مسئله باعث می‌شود شما نسبت به خود احساس خوبی داشته باشید.

زمانی که این حس خوشایند را در خود یافتید، اعتمادبه نفس شما از درون افزایش خواهد یافت. افرادی که مدام خود را با دیگران مقایسه می‌کنند دچار حس تحقیر نفس می‌شوند که به صورت باورنکردنی برای اعتمادبه نفس مضر است.

به یاد داشته باشید که هر شخصی مسیر خود را در زندگی دارد و شما دقیقا همان جایی هستید که باید باشید، با این باور شما احساس اعتمادبه‌نفس بیشتری نسبت به قبل خواهید داشت.

۵- با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنید.

افرادی که اعتمادبه نفس پایین دارند اغلب در ذهن خود زندانی هستند، دائما در حال کشمکش با افکار منفی خود و دیگران هستند. به جای توجه به اینگونه افکار، بر افراد و چیزهای اطراف خود توجه کنید.

زمانی که در مکالمه‌ای شرکت می‌کنید، به آنچه طرف مقابل می‌گوید توجه کنید و خود را در آن غرق کنید. به زودی پی می‌برید که آنقدر در این مصاحبت غرق شده‌اید که وقتی برای فکر کردن به افکار منفی که پیش از آن در ذهن شما سایه انداخته بودند نخواهید داشت.

این موضوع به شما کمک می‌کند که اعتمادبه نفس خود را افزایش دهید و ذهن خود را برای عقب راندن افکار منفی تربیت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *