دانستنی

۶ اصل ضروری طراحی لوگوی استارتاپ ها

۶ اصل ضروری طراحی لوگوی استارتاپ ها

زمانیکه لوگوی استارتاپ خود را طراحی می‌کنید، باید به موارد زیادی توجه کنید. برای جذب مخاطب مناسب، به چیزی چشم‌گیر و کم هزینه نیاز دارید. سخت است که بدانید از کجا شروع کنید، اما خبر خوب این است که بیشتر کار را می‌توانید خودتان انجام دهید.
کافی است این شش مورد را در روند طراحی لوگو به خاطر داشته باشید: خوانایی، ارتباط، تمایز، انطباق، هماهنگی و ابتکار.

نمی‌دانید چگونه از این موارد استفاده کنید؟ در ادامه برای هرکدام از این موارد، توضیحاتی را ارائه می‌دهیم. بنابراین اگر در حال طراحی لوگو هستید، می‌توانید کاغذی بردارید و هر ایده‌ای که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید.

خوانایی

این مورد، بدیهی‌ترین مورد در بین شش اصل طراحی لوگو است. شما به لوگویی نیاز دارید که همه بتوانند آن را بخوانند. تصور کنید گوگل فونت ناخوانایی را برای طراحی لوگوی خود انتخاب می‌کرد. به مثال زیر که از فونت ” wonderlicious” استفاده شده نگاهی بیاندازید: Gها شبیه C هستند و حروف پهنای مناسبی ندارند، بنابراین خواندن آن در نگاه اول دشوار است.

زمانیکه فونت و رنگ را انتخاب می‌کنید، باید به مسئله دید افراد نیز توجه کنید. یک لوگوی خوب، لوگویی واضح است که حتی افرادی با دید ضعیف قادر به تشخیص آن باشند. این به معنای استفاده از فونت‌هایی بدون خطوط اضافی است که دید را مختل می‌کنند. علاوه بر آن باید رنگ فونت و زمینه آن را در نظر داشته باشید: تشخیص رنگ سیاه بر زرد برای افرادی که مشکل خوانایی دارند مناسب است ولی خواندن سفید بر روی زمینه خاکستری دشوار است.

ارتباط

این مورد کاملاً ساده است. بدترین لوگوها، آن‌هایی هستند که تصاویر غیر مرتبط با محصول یا شرکت دارند (اگرچه برای اپل این موضوع جواب داده است). بهتر است لوگوی شما با کاری که انجام می‌دهید ارتباط معنایی داشته باشد. این امر باعث می‌شود لوگوی شما در ذهن مخاطب نیز ماندگار تر شود.

تمایز

احتمالاً این اولین موردی است که هنگام طراحی لوگو برای یک استارتاپ به ذهنتان می‌آید. شما به چیزی نیاز دارید که برای عموم قابل شناسایی باشد و به سرعت نظر افراد را جلب کند. بر سر این مسأله رقابت بسیاری وجود دارد، به خصوص در شرکت‌های بر پایه‌ی وب؛ لوگوی شما اولین فرصت برای جلب نظر افراد و ترغیب آنان برای به خاطر سپردن شرکت، خرید محصول و یا استفاده از خدمات‌تان است.

اما برای متمایز کردن لوگوی خود چه می‌توانید بکنید؟ به استفاده از فونت‌های خاص، رنگ‌بندی و الگوی غیر معمول فکر کنید و از یک طراح گرافیک حرفه ای کمک بگیرید که بتواند لوگوی منحصربه‌فردی را برایتان طراحی کند.

تصور یک مورد متمایز دشوار است، بنابراین در این‌جا مسئله آزمایش محصول مطرح می‌شود. کافی است ایمیلی به دوستان و همکاران خود بنویسید و از آنان نظرخواهی کنید. به بازخوردها توجه کنید و لوگوی خود را با افراد مختلف مورد آزمایش قرار دهید. شما نمی‌توانید لوگویی طراحی کنید که همه آن را دوست داشته باشند، اما بازخوردها در اصلاح تصویر لوگو به شما کمک می‌کنند.

انطباق و سازگاری

در طراحی انواع لوگوها، باید سازگاری آن را برای احتیاجات مختلف در نظر داشته باشید. برای نمونه، ممکن است لوگویی بزرگ با اسم کامل و حتی شعار بر آن بخواهید؛ اما این نوع لوگو همیشه مناسب شما نخواهد بود. ممکن است طرح کوچک‌تری نیاز داشته باشید؛ مثلا لوگوی پرنده توئیتر و یا F فیسبوک را در نظر بگیرید. چنین طرح‌هایی برای زمان‌هایی که فضای محدودی دارید و به تصویری کوچک نیاز دارید (مثلا به عنوان فاوآیکون) مناسب هستند. بنابراین لوگو می‌تواند به سادگی حرف ابتدایی نام استارتاپ شما باشد.

اطمینان حاصل کنید که لوگوی شما در تمامی زمینه‌های مورد نیاز، قابل استفاده باشد. ظاهر آن را بر کارت تجاری و هم‌چنین به صورت آنلاین در نظر بگیرید. باید بدانید که می‌خواهید زمینه رنگی داشته باشد و یا زمینه صفحه را نشان دهد. اگر دومی را انتخاب می‌کنید، باید رنگ‌ها را در نظر بگیرید و اطمینان حاصل کنید در مقابل رنگ‌های زمینه معمولی مانند سفید، سیاه و خاکستری و یا رنگ‌های دیگر به خوبی نمایش داده می‌شوند.

هماهنگی

از آنجایی که لوگوی شما اولین چیزی است که افراد با مراجعه به وبسایت‌تان به آن توجه می‌کنند، باید اطمینان حاصل کنید که تأثیر اولیه خوبی می‌گذارد. اگر می‌خواهید شرکتی مربوط به کودکان راه اندازی کنید، استفاده از فونت‌های کودکانه‌ می‌تواند انتخاب خوبی باشد؛ اما اگر می‌خواهید حرفه‌ای به نظر برسید، باید فونت‌های رسمی‌تری را انتخاب کنید.

رنگ‌بندی انتخابی شما نیز در طراحی لوگو تاثیر زیادی دارد. افراد ارتباط عمیقی با رنگ‌ها برقرار می‌کنند، در این صورت نمی‌توانید هر چه به نظرتان خوب می‌رسد را انتخاب کنید و باید حتما مطالعاتی در زمینه روانشناسی رنگ‌ها داشته باشید.

ابتکار

در کنار تمامی آنچه ذکر شد، لوگوی استارتاپ شما به مورد ششمی نیازمند است که دشوارترین مورد در بین بقیه است. برای افزایش ابتکار در طراحی ممکن است بخواهید یکی از موارد بالا را نادیده بگیرید. مثلا اگر شرکت شما جدید است، می‌توانید از رنگبندی جسورانه‌ای استفاده کنید یا با شعاری عجیب و غیر معمول، خود را به یادماندنی کنید. یا حتی طنزی از یک لوگوی موجود خلق کنید و افراد را وادار به نظاره دوباره کنید. هر چه انجام می‌دهید، مهمترین مسئله آزمایش لوگو قبل از انتشار رسمی آن است؛ که می‌تواند ارسال پرسشنامه به دوستان و یا بررسی موفقیت تبلیغات‌تان در گذر زمان باشد. از آزمایش موارد جدید نترسید!

یک مطالعه موردی: گوگل

حال بیایید برای آن‌که موارد بالا را بهتر درک کنیم، لوگوهای گوگل از ابتدا تا کنون را بررسی کنیم. زمانیکه گوگل در ۱۹۹۷ آغاز به کار کرد، با این لوگو شروع کرد:

google-1

به وضوح می‌بینید که این لوگو خوانا نیست، و از رنگبندی مناسب برای متمایز شدن برخوردار نبود. از آنجایی که در این لوگو تنها از حروف استفاده شده بود، می‌توانستند از حرف ‌G برای یک لوگوی کوچکتر یا فاوآیکن استفاده کنند. نسخه‌های موفقیت آمیز گوگل ساده‌تر شدند: افکت حروف در لوگوی ۱۹۹۷ به سایه ساده‌تر تغییر پیدا کرد، و در ۲۰۱۳ سایه برداشته شد و طرح تخت ایجاد شد. حتی در ۱۹۹۷ نیز تمرکز بر حروف بود و از تصاویر اضافی استفاده نشد.

Google-2

۱۹۹۸-۱۹۹۹

Google-3

۱۹۹۹-۲۰۱۰

Google-4

۲۰۱۳-۲۰۱۵

در نهایت در سپتامبر ۲۰۱۵، گوگل جدی‌ترین قدم خود را برداشت. برای بالا بردن خوانایی و تمایز لوگو، گوگل فونت ساده‌ای را معرفی کرد. این فونت هم چنین در لوگوی Alphabet Inc مورد استفاده قرار گرفته و انسجام را به خوبی در میان شرکت ایجاد کرده است.

Google-5

۲۰۱۵ تا اکنون

با وجود تمام تغییرات ایجاد شده در رنگ و شکل، مشخص است که لوگو به همان شرکت مربوط است و هرگز آن را با لوگوی یاهو اشتباه نخواهید گرفت! اگر رنگبندی و طرح متمایزی ایجاد کنید، فونت چند کاره‌ای خواهید داشت که در گذر زمان می‌توانید آن را به کار ببرید.

جمع بندی

این متن با شش اصل پیشنهادی برای طراحی لوگوی استارت آپ شروع شد، اما واقعیت آن است که همه‌ی این اصول به یک قاعده اصلی برمی‌گردند:
باید نظر مخاطبین را جلب و حفظ کنید.
اگر به هنگام طراحی لوگو، این مورد را در خاطر داشته باشید، اشتباه نخواهید کرد. در نهایت پیشنهاد ما به شما استفاده از نظر و تجربه متخصصان حرفه‌ای در این زمینه است که می‌توانید آن‌ها را در پونیشا پیدا کنید. کافی است پروژه خود را ثبت کنید تا بهترین طراحان لوگو، پیشنهاد همکاری خود را برایتان ارسال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *