دانستنی

۶ نکته برای اینکه زندگی متعادلی داشته باشیم

۶ نکته برای اینکه زندگی متعادلی داشته باشیم

یک بند باز سیرک را تصور کنید، او روی یک طناب چند قدم بالاتر از زمینی که با کاه پوشیده شده، معلق است. هدف او رفتن از یک طرف به طرف دیگر است. او یک میله بلند برای حفظ تعادل در دست دارد. اما این کار به سادگی راه رفتن بروی زمین نیست. بر روی شانه‌هایش یک صندلی قرار دارد که شخص دیگری روی آن نشسته در حالی که یک میله روی پیشانی‌اش هست و بالای آن یک بشقاب قرار داده است. اگر هر یک از آنها تعادل خود را از دست بدهند، بندباز باید صبر کند تا زمانیکه همه آنها مجددا نظم یافته و تعادل خود را بدست آورند و سپس به آرامی و با دقت روی طناب حرکت کند.

زندگی ما نیز همانند آن بندباز نیازمند برقراری تعادل است. ما دائما به سمت جلو حرکت می‌کنیم و همیشه در تلاشیم تا بین عناصر مختلف زندگی خود تعادل برقرار کنیم. باید در نظر داشته باشیم که اگر برای یکی از ابعاد زندگی خود بیش از حد انرژی و توان صرف کنیم، به ابعاد دیگر زندگی خود توجه کمتری خواهیم کرد و این امر ما را متوقف می‌سازد و نمی‌توانیم به سمت جلو حرکت کنیم تا زمانیکه این تعادل مجددا برقرار شود. ما باید با تمامی جنبه‌های زندگی خود ارتباط برقرار کنیم و همه‌ی آنها را در یک سطح و ردیف قرار دهیم تا بتوانیم برای همه آنها به طور مساوی انرژی صرف کنیم.

خیلی مهم است که بدانیم دیگران نمی‌توانند این تعادل را در زندگی ما برقرار کنند، هیچ کس نمی‌تواند به جای ما فکر کند، نفس بکشد، حس کند، ببیند، تجربه کند، عاشق شود و یا بمیرد و این وظیفه ماست تا بین ابعاد مختلف زندگی خود تعادل برقرار کنیم و برای انجام این کار فقط کافیست که یک تصمیم درست بگیریم.

اولین قدم برای برقرای تعادل در زندگی چیست؟ و اینکه چطور باید آن را انجام دهیم؟ تمام جنبه های زندگی را در نظر بگیریم، مثل ازدواج، خانواده، پول، سلامتی، بعد اجتماعی، معنویت و رشد روانی و سپس بین آنها تعادل برقرار کنیم. سوال دیگر اینکه آیا ما قادر هستیم انرژی خود را به همه این بخش‌ها اختصاص دهیم؟ یا فقط به یک جنبه خاص در زندگی توجه می‌کنیم؟ در اینجا به شما بیان می‌کنیم که چطور این تعادل را برقرار کنید.

۱- زندگی خود را ارزیابی کنید.

اولین قدم برای بازسازی زندگی این است که به آن چیزی که هستیم نگاهی بیاندازیم. آیا از لحاظ فیزیکی احساس کسالت و خستگی می‌کنید؟ از لحاظ ذهنی راکد هستید؟  آیا هیچ رابطه اجتماعی نزدیکی با کسی ندارید؟ آیا خود را یک فرد معتاد به کار می‌دانید؟ آیا از لحاظ معنوی احساس کمبود می‌کنید؟ اگر جواب شما به اکثر این سوالات بله است، پس شما زندگی متعادلی ندارید.

 

۲- برای ایجاد تعادل در زندگی یک تصمیم آگاهانه بگیرید.

گام دوم برای رسیدن به تعادل در زندگی، انتخاب واقعیت به عنوان اساس تصمیم‌گیری است. به تعادل رسیدن این فرصت را به ما می‌دهد تا با استرس و فشار کمتر به مقاصد و اهدافمان در زندگی دست پیدا کنیم. برای انجام این کار، یک تصمیم آگاهانه لازم است که به عنوان قدم دوم محسوب می‌شود.

۳- تصمیمات خود را در یک جدول به صورت لحظه به لحظه ثبت کنید.

ما همه چیز را براحتی فراموش می‌کنیم. بنابراین ثبت تصمیمات و تاکید بر آنها به صورت لحظه به لحظه، این امکان را برای ما فراهم می کند تا خود را راحت‌تر تغییر دهیم به جای اینکه انتظار داشته باشیم دنیای اطرافمان یک‌شبه تغییر کند.

۴- در هر بخش از زندگی خود اهدافی را تعیین کنید.

در تمامی بخش‌های زندگی خود، اهداف مقعول و مناسب انتخاب کنید و به یاد داشته باشید که هدف نهایی شما ایجاد تعادل در زندگی است. اهداف شما می‌بایست شامل موارد زیر باشند:
۱- روابط شما
۲- جسم و سلامتی‌تان
۳- معنویت
۴- رشد ذهنی شما
۵- شغلتان
۶- امور مالی‌تان

۵- در زندگی ریسک کنید.

اینکه خودمان را ارزیابی کنیم و برای تغییر خود در زندگی ریسک کنیم، نه تنها زندگی ما را بهتر خواهد کرد، بلکه انرژی بیشتری را احساس خواهیم کرد و دید ما نسبت به زندگی گسترش پیدا خواهد کرد. تعادل در زندگی لازم است، پس زندگی خود را با تصمیمات بهتر بازسازی کنید. ارزش ریسک کردن را دارد.

۶- برای ارزیابی مجدد خود در روز وقت بگذارید.

هیچکدام از ما نمی‌توانیم بگوییم که چقدر خوب با تغییرات در زندگی خود کنار آمده‌ایم مگر اینکه وضعیت خود را ارزیابی کنیم. تصمیمات شما غیرقابل تغییر نیستند، اگر احساس کردید که چیزی خوب پیش نمی‌رود، یک تصمیم جدید بگیرید. بنابراین هر روز زمانی را برای خود صرف کنید و وضعیت خود را ارزیابی کنید، آرام باشید و خود را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *