دانستنی

۶ گام برای تغییر شغل موفق

آغاز سال نو همیشه برای بسیاری از افراد زمان تصمیم‌گیری‌های جدید و ایجاد تغییرات مهم است. یکی از تصمیم‌ها، تغییر شغل و حرفه‌ است و هر کس دلایل خاص خودش را برای این تغییر دارد. اما بسیاری از افراد جسارت لازم برای اعمال این تغییر بزرگ در زندگی خود را ندارند.

ممکن است شما هم به تغییر شغل خود فکر کرده باشید، اما از این که کار فعلی خود را رها کنید و همه چیز را از صفر شروع کنید بترسید، یا از توانایی‌های خود برای حضور در یک جایگاه شغلی جدید و یادگیری‌ مهارت‌های مورد نیاز آن حرفه مطمئن نباشید.

اگر چنین است، جای هیچگونه نگرانی نیست؛ چون شما در این راه تنها نیستید. این نگرانی‌ها کاملا طبیعی هستند، اما نباید شما را از رویاهایتان دور کنند. با توجه به اهمیت این موضوع، تصمیم گرفتیم تا در نخستین روزهای سال نوی خورشیدی، به بررسی ۶ گام موثر برای تجربه‌ی یک تغییر شغل موفق بپردازیم.

گام اول: مطمئن شوید برای تغییر شغل آماده هستید

تغییر شغل

ممکن است احساس کنید در جایگاه شغلی فعلی خود گیر افتاده‌اید یا از آن رضایت ندارید، اما باید بدانید این موضوع به تنهایی نمی‌تواند دلیلی مناسب برای تغییر شغل باشد. با توجه به این که تغییر شغل تاثیر بسیار مهمی بر زندگی شما خواهد داشت بهتر است پیش از اقدام به تغییر، زمان مناسبی را برای بررسی کردن تصمیمات و ایده‌های خود صرف کنید. در بررسی تصمیمات خود به این ۳ موضوع توجه داشته باشید:

تغییر شغل

اگر از شرایط فعلی خود خسته شده‌اید و به‌دنبال یک چالش جدید در زندگی هستید، بهتر است به دنبال نشانه‌های بیشتری برای تغییر جایگاه شغلی خود باشید؛ حتما لازم نیست از حرفه‌ای که در آن مشغول هستید خارج شوید. می‌توانید پست مشابهی را در سایر سازمان‌ها امتحان کنید یا به سراغ موقعیت‌های نزدیک‌تر بروید. اگر این راه‌کارها برای شما موثر نبود، به سراغ موضوعات بعدی بروید.

تغییر حوزه

تغییر صنعت و حوزه‌ای که در آن مشغول هستید در حالی که موقعیت شغلی خود را حفظ می‌کنید، می‌تواند ایده‌ی هوشمندانه‌ای باشد. برای مثال، اگر شما در یک شرکت تخصصی فناوری به‌عنوان برنامه‌نویس مشغول هستید، می‌توانید به‌عنوان یک برنامه‌نویس در بخش پشتیبانی IT یک شرکت مشاوره کار کنید که شرایط، فرهنگ سازمانی و اتفاقات کاملا متفاوتی را برایتان رقم خواهد زد. تغییر صنعت یا حوزه‌ی کاری می‌تواند به شما کمک کند از محیطی که در آن احساس رضایت ندارید و بهترین خود نیستید خارج شوید و وارد محیطی شوید که فرصت رشد و پیشرفت را در اختیارتان قرار می‌دهد.

گاهی اوقات به خودتان استراحت بدهید

فاصله طولانی از جایگاه فعلی‌تان راهی مناسب برای بازسازی روحیه شما خواهد بود. ممکن است یک سفر نسبتا طولانی بتواند حال و هوای شما را عوض کند و به شما فرصت بدهد تا با روحیه‌ای تازه به کار برگردید.

اما اگر هیچ یک از ۳ مورد بالا در تغییر شرایط شما موثر نبود، به ادامه‌ی مطلب دقت کنید.

گام دوم: مهارت جدید بیاموزید

یادگیری مهارت

در بعضی موارد، می‌توان مهارت‌های فعلی خود را در حرفه‌ای دیگر هم به کار گرفت. برای مثال، یک متخصص بازاریابی که ۱۰ سال تجربه دارد، احتمالا برای اشتغال در بخش منابع انسانی یک سازمان مشکل خاصی نخواهد داشت.

اما بیشتر افرادی که به دنبال تغییر حرفه‌ی خود هستند معمولا به‌ دنبال مهاجرت به حوزه‌ای کاملا جدید هستند. ممکن است رشته‌ی دانشگاهی شما حقوق باشد، اما بخواهید در جایگاه جدید خود به‌ عنوان برنامه‌نویس فعالیت کنید.

اگر چنین شرایطی را دارید، بهتر است مهارت‌های جدیدی را بیاموزید که در این راه به شما کمک می‌کنند. قطعا با توجه به بازار رو به رشد دوره‌های آموزشی آنلاین و غیر حضوری، نیازی نیست برای یاد گرفتن این مهارت‌ها رنج آزمون‌های ورود به دانشگاه و تحصیلات آکادمیک را تحمل کنید.

در بیشتر موارد، یادگیری مهارت‌های جدید چندان هزینه‌ای نخواهند داشت و می‌توانید به‌ سادگی و با صرف زمان و انرژی مناسب به صورت آنلاین و حتی رایگان مهارت‌های مختلفی را بیاموزید. اما پیش از هر چیز ابتدا باید مطمئن شوید می‌خواهید چه چیزی را یاد بگیرید و شناخت و توانایی یادگیری آن را دارید یا خیر.

اگر هنوز به اطمینان نرسیده‌اید، می‌توانید از مشاورین مخصوص کسب‌و‌کار کمک بگیرید تا با مهارت‌های مورد نیاز عصر حاضر آشنا شوید، مهارت‌هایی که برای سال‌های پیش رو همچنان پرطرفدار باقی خواهند ماند و نیازی نیست پس از چند سال دوباره از صفر شروع کنید.

گام سوم: با حضور داوطلبانه و انجام پروژه‌های شخصی به‌ دنبال کسب تجربه باشید

پروژه شخصی

یادگیری مهارت جدید تنها قدم اول است. اگر شما نیمه‌ حرفه‌ای هستید، احتمالا تمایل ندارید از صفر همه چیز را شروع کنید. ممکن است بتوانید تجربه‌ی خود را در سایر بخش‌ها هم به‌ خدمت بگیرید، اما باید اندکی تجربه در حوزه‌ی مهارت جدیدی که می‌آموزید هم از خود نشان بدهید.

به‌ عنوان مثال، اگر در حال یادگیری برنامه نویسی هستید، می‌توانید نمونه‌هایی از وب‌سایت‌ها یا اپ‌هایی که ساخته‌اید را به‌عنوان تجربه‌ی کاری ارائه کنید. همچنین، سعی کنید در حوزه‌های مورد علاقه‌ی خود پروژه‌های شخصی یا داوطلبانه انجام دهید. می‌توانید پروژه‌های داوطلبانه را به‌صورت آنلاین در خانه و در اوقات فراغت خود انجام دهید.

گام چهارم: راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار را در نظر داشته باشید

تغییر شغل

تغییر شغل یا حرفه ممکن است همیشه به معنی پیدا کردن یک شغل جدید و از صفر شروع کردن نباشد. مانند بسیاری از افراد، این روزها شما هم می‌توانید با راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار جدید یا انجام خدمات به‌عنوان یک فریلنسر، صفر تا صد کار را خودتان در دست بگیرید.

با این روش، نیازی نیست در فرایند‌های استخدام سازمان‌ها تجربه‌ و مهارت خود را اثبات کنید و در عوض، تنها باید توانایی خود را به مشتریان آینده‌ی خود ثابت کنید.

گام پنجم: گام‌های کوچک

تغییر شغل

جهش از یک حرفه به حرفه‌ای دیگر تغییر بزرگی خواهد بود که نه‌تنها زندگی شغلی شما، بلکه زندگی شخصی شما را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل، توصیه‌ی ما این است که مهاجرت به حرفه‌ی جدید را با گام‌های کوچک آغاز کنید و به یک باره کار فعلی خود را رها نکنید.

می‌توانید همزمان که در جایگاه فعلی خود مشغول هستید، یک کار جانبی هم داشته باشید تا پول بیشتری پس انداز کنید و از آن مهم‌تر، تجربه‌ی کافی در مهارت‌های جدید خود به‌دست آورید.

گام ششم: یک مربی برای خود پیدا کنید

مربی

یک مربی خوب فردی است که در حوزه‌ی حرفه‌ی جدید شما به موفقیت رسیده باشد. داشتن یک مربی خوب می‌تواند شما را از بسیاری از مشکلات دور کند، زیرا با توجه به تجربه‌ای که داشته است، توصیه‌هایش می‌توانند از گرفتار شدن شما در دام‌هایی که ممکن است در آینده‌ با آن‌ها مواجه شوید جلوگیری کنند. همچنین، می‌تواند در برنامه‌ریزی موثر به شما کمک کند. در حالی که ممکن است بتوانید با شرکت در گروه‌های حضوری با افراد باسابقه‌ای آشنا شوید، جستجو برای مربی‌های آنلاین را هم فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *