دانستنی

۷ ترفند برای تندخوانی

۷ ترفند برای تندخوانی

افراد زیادی هستند که علاقه‌ای به کتاب خواندن ندارند. گروهی از آنها سیستم آموزشی را برای این موضوع مقصر می‌دانند. به نظر این عده، وقتی معلم خواندن کتاب‌هایی را به شما تحمیل می‌کند که کمترین علاقه‌ای به آنها ندارید، نمی‌توانید از خواندن لذت ببرید. در‌نتیجه خواندن به جای کاری لذت‌بخش، تبدیل به عملی طاقت‌فرسا می‌شود.

در بسیاری از موارد این گروه از افراد پس‌ از پایان یافتن دوران مدرسه و پیدا کردن مسیر خود، درمی‌یابند که برخلاف انتظارشان انواع متفاوتی از کتاب‌ها نیز وجود دارند که بسیار جالب‌توجه هستند. در واقع آنقدر کتاب خوب در دنیا وجود دارد که هیچکس برای خواندن تمام آنها وقت کافی ندارد.

واضح است که هر روز از ساعت‌های محدودی تشکیل شده است و اگر بخواهید بیشتر مطالعه کنید، ناچار هستید یاد بگیرد که سریع‌تر مطالعه کنید.

تحقیقات انجام شده، ما را به فهرستی از ۷‌ عنصر حیاتی لازم برای تندخوانی می‌رساند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. به لطف این ترفندها شما قادر خواهید بود تنها با صرف چند ساعت در هفته، کتاب‌های زیادی بخوانید.

۱- تکرار نکنید.

تکرار‌ کردن، موردی است که سرعت خوندن را به شدت کاهش می‌دهد. هر وقت متوجه شدید که در ذهن خود یا با صدای بلند مشغول تکرار کلمات هستید، بدانید که در حال کاهش سرعت خواندن خود هستید؛ آن هم به میزانی قابل توجه. در واقع، در اینجا هدف، خواندن با استفاده از چشم‌هاست؛ نه با دهان.

آسان‌ترین ترفندی که می‌توانید به کار ببرید این است که به جای متنی که می‌خوانید، چیز دیگری را زیر لب تکرار کنید. مثلاً بگویید:”۱۲۳۴۵″ یا “الف ب پ ت ث”. با این کار ذهن خود را با یک فعالیت ساده مشغول کرده‌اید و هنگام خواندن راهی برایتان باقی نخواهد ماند جز اینکه تنها از چشم‌هایتان اسفاده کنید. راز حقیقی تندخوانی دانستن همین مهارت است.

۲- برای خواندن از انگشت خود استفاده کنید.

این ایده بسیار ساده ست. تنها کافی است که در حین خواندن هر خط را با استفاده از انگشت خود دنبال کنید. انگشت شما، سرعت خواندن شما را مشخص خواهد کرد و در موقع لزوم که قصد دارید سرعت خود را کم‌تر یا بیشتر کنید، کار را برایتان ساده‌تر خواهد کرد.
فقط فراموش نکنید که سرعت حرکت انگشت شماست که تعیین‌کننده‌ی سرعت خواندن شماست، نه موارد دیگر. در ابتدا با یک سرعت مشخص آغاز کنید و با همان سرعت به خواندن ادامه دهید.

۳- تمرکز کنید.

این نکته ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما ارزش آن را دارد که در اینجا مورد اشاره قرار بگیرد. ممکن است زمانی که در حال خواندن هستید، حتی در صورتی که مطلب جالبی را می‌خوانید، ذهنتان منحرف بشود و به مسائل دیگری فکر کنید و درنتیجه ناچار شوید یک جمله را چندین بار بخوانید. البته باید گفت که خواندن یک مقاله یا بخشی از یک کتاب، بدون حضورذهن هم ممکن است. اما وقتی در حال تندخوانی هستید، غیرممکن است بتوانید مطالعه کنید و هم‌زمان درمورد چیز دیگری هم فکر کنید، بنابراین خوب تمرکز کنید!

۴- قانون سومین کلمه

کاری که باید انجام بدهید این است: خواندن هر خط را از سومین کلمه شروع کنید و با سومین کلمه از آخر خط به پایان برسانید. نگران نباشید، با این شیوه هیچ قسمتی از اطلاعات را از دست نخواهید داد. با استفاده از آنچه که دید محیطی خوانده می‌شود، چشم شما به خودی خود کلمات ابتدایی و انتهایی را مشاهده خواهد کرد.

مثال: مری یک ساندویچ برای مهمان خود آماده کرده است. (کلماتی که پررنگ شده‌اند نقطه تمرکز را نشان می‌دهند.)

۵- هر کلمه را جداگانه نخوانید.

ساده‌ترین راه برای انجام این کار این است که از فاصله بیشتری به آنچه می‌خوانید نگاه کنید (حدود ۶۰ سانتیمتر). هدف در اینجا این است که روی تک تک واژه‌ها به طور جداگانه تمرکز نکنید، بلکه با هر نگاه دو یا سه کلمه را بخوانید. کاری که باید انجام بدهید این است: قسمتی از متن را نگاه کنید و چند کلمه را بخوانید، سپس نگاهی به ادامه ی متن بیندازید و همین شیوه را ادامه بدهید.

۶- به عقب برنگردید.

این مشکل، بسیار شایع است و حتی بدون اینکه متوجه باشیم نیز اتفاق می‌افتد. واضح است که بازگشت به عقب و بازخوانی یک کلمه (یا حتی یک جمله‌ی کامل) سرعت خواندن شما را کند می‌کند. اگر می‌خواهید سرعت خواندن خود را بهبود ببخشید باید با این عادت خود مبارزه کنید. در ابتدا لازم است که وجود آن را به عنوان یک مشکل بپذیرید و سپس به سادگی به دنبال توقف آن باشید. استفاده از انگشت به هنگام خواندن در این زمینه بسیار کمک‌کننده است، فقط به یاد داشته باشید که تمام مدت مسیر انگشت خود را دنبال کنید.

۷- با سرعت آغاز به خواندن کنید.

در آغاز، با سرعتی بیش از حد لازم شروع به خواندن کنید و بعد از یک یا دو صفحه سرعت خود را تا اندازه‌ای که احساس راحتی کنید، کاهش دهید. این مساله درست مثل رانندگی در بزرگراه است. اگر با سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید و سپس سرعت را به ۷۰ کاهش بدهید، این سرعت برایتان کم به نظر می‌رسد؛ اما اگر سرعت خود را از ۵۰ به ۷۰ افزایش بدهید، سرعت ۷۰ برایتان زیاد به نظر خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *