دانستنی

۷ تکنیک کاربردی برای طراحی لوگو حرفه ای

طراحی یک لوگوی جذاب و تاثیرگذار، باعث می‌شود کسب و کار مورد نظر شما،‌ در ذهن مخاطبان باقی بماند و این امر منجر به رشد بسیار سریع آن کسب و کار خواهد شد. اما رشد یک کسب و کار چرا باید برای طراح لوگوی آن مهم باشد؟! فرض کنید سال‌ها پیش لوگوی یک شرکت تازه تاسیس را طراحی کرده اید؛ یک سیب گاز زده! امروز شما طراح لوگوی برند اپل هستید.

اما برای اینکه بتوانید لوگوهای ماندگاری را طراحی کنید، باید اصول اولیه، انواع لوگو و متدهای طراحی لوگو را به خوبی بشناسید. در ادامه این مطلب شما را با اصلی‌ترین تکنیک‌های طراحی لوگو آشنا می‌کنیم تا بتوانید مناسب‌‌ترین لوگو را برای برند مورد نظرتان طراحی کنید. میزان استفاده از این تکنیک ها در تعیین هزینه طراحی لوگو نیز موثر خواهد بود.

معرفی تکنیک های کاربردی برای طراحی لوگو

به نظر شما معنی پرنده آبی رنگ در لوگوی توییتر چیست؟ در مورد سیب گاز زده برند اپل چطور؟ شاید شما به عنوان کسی که این برندها را می‌شناسد به دنبال معنی این المان‌ها نباشید اما این نشان‌های جذاب و خلاقانه را به خوبی در ذهن دارید. چیزی که باعث شده نماد کمپانی‌های معروف جهان این چنین ماندگار باشند، تکنیک‌هایی است که در طراحی لوگوی این برندها بکار برده شده است.

برای طراحی یک لوگوی خوب، همیشه در نظر داشته باشید که تقریبا همه انسان‌ها، تصاویر را بهتر از اعداد به خاطر ‌می‌سپارند. اگر طراح لوگو هستید، یا به تازگی کسب و کار خود را راه اندازی کرده‌اید و به دنبال طراحی لوگو ارزان برای برند خود هستید؛ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا متدهای طراحی لوگو را بشناسید و خودتان دست به کار شوید.

تکنیک فضای منفی (Negative space)

فضای منفی، همان فضای خالی است که در اطراف تصویر یا متن لوگوی شما ایجاد می‌شود. استفاده از این فضای خالی، تاثیر بسیار زیادی در زیبایی و افزایش تاثیرگذاری لوگوی شما خواهد داشت. این فضا به شما کمک می‌کند که بتوانید از خلاقیت خود به خوبی کمک بگیرید و یک لوگوی جذاب طراحی کنید. هدف اصلی این متد، ایجاد جذابیت بصری و شگفت زده کردن مخاطبان است.

همه ما لوگوهایی را دیده‌ایم که در ابتدا ساده به نظر می‌رسند، اما با بررسی دقیق‌تر متوجه می‌شویم که این لوگوها، بسیار خلاقانه با استفاده از فضای منفی اطراف خود، پیام‌های ظریف و عمیقی ایجاد کرده‌اند. در برخی موارد، فضای خالی اطراف لوگو بدون استفاده می‌ماند و طراحان به جای این فضا، روی متن یا تصویر اصلی لوگو تمرکز می‌کنند. در صورتیکه یک طراح خلاق، با استفاده از این ناحیه خالی، نشان‌هایی را خلق می‌کند که نه تنها به یادماندنی و جذاب هستند، بلکه می‌توانند به خوبی با مخاطبان ارتباط برقرار کنند.

تکنیک هنر خط یا لاین آرت (line Art)

تکنیک طراحی خطی یا هنرخط،‌ یکی از راهکارهای محبوب در طراحی لوگو است که با هدف خلق لوگوهای ساده ایجاد شده است. اگر قصد طراحی لوگو را دارید، این متد برای ایجاد یک لوگو منحصربه‌فرد و به یاد ماندنی انتخاب خوبی است. در این تکنیک، خطوط مستقیم و منحنی‌ها به شکل خلاقانه‌ای آرم برند شما را تشکیل می‌دهند.

در این تکنیک عموما از خطوط مستقیم یا منحنی‌های جدا از هم روی یک پس زمینه ساده و بدون سایه استفاده می‌شود. در تکنیک لاین آرت، می‌توانید با استفاده از خطوط نازک و ضخیم به پیچیدگی و جذابیت لوگوی خود بیفزایید. همه لوگوهای طراحی شده با متد هنر خط دارای چند ویژگی مشترک هستند: خطوط تمیز و بدون سایه، پس زمینه‌های ساده و عموما بدون سایه و خطوط پررنگی که به شدت با پس‌زمینه‌شان تضاد دارند. لوگوهای طراحی شده با این تکنیک عموما دقیق و واقع گرایانه نیستند و مخاطب را در درک مفاهیم به چالش می‌کشند.

تکنیک لترپرس پویا (Dynamic Letterpress)

تکنیک لترپرس، یکی از جدیدترین تکنیک‌ها در طراحی لوگو است که برای عمق بخشیدن به لوگو خود می‌توانید از آن استفاده کنید. از تکنیک لترپرس پویا برای افزایش جذابیت بصری لوگو استفاده می‌شود. طراحان لوگو امروزه از این راهکار برای ایجاد طرح‌های منحصر به فرد و به‌روز استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید یک لوگو ساده، به روز و منحصر به فرد طراحی کنید؛ استفاده از تکنیک لترپرس انتخاب خوبی برای شما خواهد بود.

از لترپرس در کنار تکنیک هنرخط هم استفاده می‌شود. شما می‌توانید با طراحی یک لوگو با متد هنرخط و ترکیب آن با متد لترپرس، لوگوهایی جذاب‌تر خلق کنید. همچنین استفاده از تکنیک لترپرس می‌تواند برای رساندن بهتر پیامتان به مخاطبان به شما کمک کند.

تکنیک گردینت یا طیف رنگی (gradient mesh)

در این تکنیک از خطوط پیچ خورده یا خمیده‌ای استفاده می‌شود که روی هم قرار می‌گیرند و جلو‌ه‌ای سه بعدی در لوگوی شما ایجاد می‌کنند. در تکنیک طیف رنگی، عموما برای ایجاد جذابیت بیشتر و رساندن مفهوم لوگو، از طیف‌های رنگی مختلفی استفاده می‌شود. شما به عنوان یک طراح لوگو می‌توانید از این تکنیک برای خلق لوگوهای ۳ بعدی استفاده کنید.

چیزی که در این تکنیک به جذابیت لوگوی شما کمک می‌کند،‌ طیف‌های رنگی بکار برده شده در طراحی است. در لوگوهایی که با این متد طراحی شده‌اند، طیف‌های رنگی نه تنها در افزایش جذابیت بصری لوگو به شما کمک می‌کنند، بلکه در رساندن پیام شما به مخاطبانتان هم بسیار تاثیرگذار هستند. بنابراین دانستن روانشناسی رنگ‌ها و استفاده درست و به جا از آن‌ها در این متد طراحی بسیار مهم است.

نکته دیگری که در طراحی با این متد باید در نظر داشته باشید این است که گاهی بسته به نیاز، ممکن است لوگوی شما به صورت سیاه و سفید نمایش داده شود. در این صورت باید هنگام انتخاب رنگ لوگو، در نظر داشته باشید که لوگویی که طراحی می‌کنید، در نمایش سیاه و سفید هم قابل درک باشد.

تکنیک چکیده چندضلعی (polygon abstract)

در این تکنیک جذاب، از اشکال مثلثی و طیف‌های رنگی برای طراحی لوگو استفاده می‌شود. عموما لوگوهای طراحی شده با تکنیک چند ضلعی، شبیه کاغذهای تا شده هستند. از این تکنیک عموما زمانی استفاده میشود که قصد نشان دادن نبوغ و نوآوری برند مورد نظرتان را دارید.

در این تکنیک عموما از پنج ضلعی، شش ضلعی و هشت ضلعی‌ها استفاده می‌شود. هرکدام از این اشکال هندسی یادآور موارد مختلفی در ذهن مخاطب شما هستند و شما این امکان را دارید که بتوانید با درک درست مفاهیم مختلف چند ضلعی‌ها، به زیبایی پیام خود را به مخاطبانتان برسانید. استفاده از چندضلعی‌های مختلف به جای یک مستطیل یا مربع به طور منظم، نه تنها به زیباتر شدن لوگوی شما کمک می‌کند، بلکه به لوگوی شما احساس متفاوت و منحصر به فرد بودن می‌دهد.

تکنیک همپوشانی ( overlap technique)

یکی دیگر از تکنیک‌های محبوب در طراحی لوگو، تکنیک همپوشانی است. زمانی که در طراحی یک لوگو، برخی المان‌های بکار برده شده را روی هم قرار می‌دهند یا به عبارت دیگر، المان‌ها همپوشانی دارند، در واقع شما از تکنیک همپوشانی یا اورلپ استفاده کرده‌اید. از این تکنیک از رنگ‌ها و سایه‌ها، برای ایجاد طرح‌های سه بعدی استفاده می‌شود.

اگر می‌خواهید حس ازدحام را در مخاطب خود ایجاد کنید، می‌توانید از این راهکار در طراحی نشان مورد نظرتان کمک بگیرید. به عنوان مثال لوگوی Ebay را در نظر بگیرید؛ در این لوگو، هدف طراح، القای حس شلوغی و ازدحام خریداران در بازار است.

تکنیک سه بعدی در دو بعدی (۳D in 2D)

جدیدترین تکنیک محبوب در میان طراحان لوگو، تکنیک سه بعدی در دو بعدی است. با کمک این تکنیک می‌توانید جلوه‌ای سه بعدی در لوگوی دو بعدی خود ایجاد کنید. به بیان ساده‌تر، در این تکنیک طراح از طیف رنگ‌ها استفاده می‌کند و در یک طرح دوبعدی ساده، عمق و بافت ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهید از نظر سبک و جلوه، از رقبای خود پیشی بگیرید طراحی لوگوی سه بعدی در دو بعدی، شما را به هدفتان می‌رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *