دانستنی

۷ روش برای اینکه بتوانید احترام بیشتری کسب کنید

۷ روش برای اینکه بتوانید احترام بیشتری کسب کنید

بسیار مهم است که افرادی که با آن‌ها کار می‌کنید به شما احترام بگذارند اما احترام هیچ‌گاه به شما تقدیم نمی‌شود بلکه شما همیشه باید این احترام را برای خود کسب کنید. تیم شما ممکن است به عادت‌های کاری شما، هوش و توانایی‌های شما احترام بگذارند و با شما اتمام حجت کنند اما چیزهای بیشتری برای احترام گذاشتن وجود دارند.

اگر شما بتوانید احترام کسب کنید، برنده‌ی بازی هستید. در این جا به نکاتی اشاره می‌کنیم که می‌تواند به شما برای کسب احترام بیشتر کمک کند.

۱- مهربان باشید.

همیشه با افرادی که در طول روز آن‌ها را ملاقات می‌کنید با ادب و احترام برخورد کنید، از همسر و فرزندان خود گرفته تا همکاران خود در محل کار و حتی فرد صندوق‌دار در سوپرمارکت. درست است که گفتن این کار از انجام دادن آن بسیار ساده‌تر است، به خصوص زمانی که روز بدی را سپری کرده باشید. اما اگر می‌خواهید با شما با احترام رفتار شود، مطمئن باشید دیگران نیز همین را می‌خواهند. همان احترامی را به دیگران بگذارید که خود شما نیز دوست دارید آن را دریافت کنید. به دنبال رفتارهایی باشید که به موجب آن می‌توانید به ارائه‌ی ادب و احترام بپردازید. در ورودی را برای شخصی که پشت سر شما در یک کافی‌شاپ ایستاده است باز کنید و یا اگر فردی دست‌هایش با خرید پر شده است، اجازه بدهید که از کنار شما عبور کند. لبخند بزنید و در هر زمان که ممکن است از کلماتی مانند لطفا و ممنونم استفاده کنید.

۲- با احترام رفتار کنید.

رفتارهای غیر‌محترمانه مانند پشت چشم نازک کردن، با تلفن همراه خود سرگرم شدن بیش از حد و غیبت کردن را حذف کنید. نه تنها این رفتارها در برابر فردی که با آن‌ها در حال برقراری ارتباط هستید به عنوان بی‌احترامی محسوب می‌شود، بلکه آن‌ها را از مشارکت در رفع مسائل و مشکلات نیز منصرف می‌کند، و این مسئله سبب ایجاد شکافی خواهد شد که ممکن است برای همیشه باقی بماند. در عوض، به پرورش محیطی بپردازید که در آن با احترام گوش می‌دهید. هر فردی لیاقت شنیده شدن دارد، حتی زمانی که شما همیشه با ایده‌ها و عقاید آن فرد موافق نباشید. در نظر بگیرید که اگر شما حرفی برای گفتن داشتید ، دوست داشتید که چگونه با شما رفتار شود، به خصوص اگر موضوع مهمی را برای بیان کردن در نظر داشته باشید.

۳- به خوبی گوش بدهید.

گوش دادن به عنوان یک فرآیند فعال محسوب می‌شود نه یک فرآیند منفعلانه. با دقت و با خارج کردن افکار و عقاید خود از ذهنتان گوش بدهید، و سعی کنید واقعا به آن چه که فرد مقابل سعی در انتقال آن دارد گوش کنید. اغلب اوقات در مکالمات امروزه، عقاید و نظرات یک نفر به برانگیختن افکار شنونده منجر می‌شود که باعث می‌شود شخص شنونده، داستان خود را در موازات خط داستانی گوینده پیش ببرد. به جای بیان داستان خود، سوالاتی بپرسید که گوینده را برای صحبت کردن بیشتر به وجد بیاورد. زمانی که به تمرین مهارت‌های گوش دادن بپردازید، باعث می‌شوید که به دیگران احساس مهم بودن و با اعتبار بودن دست بدهد.

۴- مفید باشید.

مردم همیشه در زمانی که به آن‌ها نیاز است و یا زمانی که متوجه فرصتی برای کمک کردن می‌شوند و حاضر هستند در آن فرصت، برای شنیدن وقت بگذارند و یا دست خود را برای کمک کردن دراز کنند، احترام به دست می‌آورند. به دنبال فرصت‌هایی برای کمک کردن باشید که ممکن است در گذشته آنها را نادیده گرفته باشید. مسئولیت‌پذیر باشید و بدون این که شخصی از شما درخواست کمک کند سعی کنید که به او کمک کنید. در نظر بگیرید که چند بار در روز می‌توانید مفید واقع شوید.

۵- بهانه‌تراشی نکنید.

رفتار و اعمال شما بر اساس انتخاب‌های شما شکل می‌گیرد مگر آن که شرایط غیرمترقبه‌ای به وجود آمده باشد، بنابراین دلیلی برای بهانه‌تراشی وجود ندارد. مسئولیت اعمال خود را بر عهده بگیرید، اگر فکر می‌کنید برای این کار دیر شده است، احتمالا دلیل آن این بوده که شما زمان خود را به درستی مدیریت نکرده‌اید. اگر شما نتوانستید کاری را به پایان برسانید، احتمالا دلیل آن این بوده است که شما بر روی کار مورد نظر به اندازه‌ی کافی تمرکز نداشته‌اید و یا در حال انجام کارهای غیرضروری گیر افتاده‌اید. اشتباهات خود را بپذیرید و به جای انگشت گذاشتن بر روی این اشتباهات، به دنبال فرصت‌هایی باشید تا از کنار آن‌ها بگذرید و برای انجام کارها به بهترین شکل متعهد شوید.

۶- عصبانیت خود را کنار بگذارید.

زمانی که شما به احساس عصبانیت و کینه‌ورزی خود ادامه دهید، هیچ‌کس به غیر از خودتان را آزار نمی‌دهید. به خودتان اجازه بدهید تا برای لحظاتی عصبانی باشید، سپس از کنار آن بگذرید تا به اصلاح موقعیت موجود بپردازید و عصبانیت را پشت سر بگذارید. اگر شما بر روی موقعیت ایجاد شده پافشاری کنید کمکی به شما نخواهد کرد. همچنین لازم به گفتن نیست که استرس می‌تواند سبب ایجاد تشویش شده و حتی مشکلاتی برای سلامتی شما به همراه بیاورد. هیچ‌کس کامل نیست و همه‌ی افراد هر چند وقت یکبار کارهای اشتباه انجام می‌دهند. به خودتان و دیگران اجازه بدهید تا به آرامی از این شرایط بهبود پیدا کنید و بر روی هدف جدید و مثبتی تمرکز کنید. ببخشید و سپس فراموش کنید.

۷- تمایل به تغییر کردن داشته باشید.

سرسختی و لجبازی شما را به جایی نخواهد رساند. در نظر داشته باشید که روند تکامل، تغییر را نیز شامل می‌شود. تلاش کنید تا به عنوان یک فرد رشد کنید، مهارت‌های جدید یاد بگیرید، فعالیت‌های جدید را امتحان کنید و به خصوص، رفتارهای ناخودآگاه خود را مجددا آزمایش کنید. و فراموش نکنید که به خود، به دلیل پیشرفتی که در طول این مسیر به منظور تبدیل شدن به فرد بهتری داشته‌اید، تبریک بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *