دانستنی

۸ ترفند برای افزایش مهارت تندخوانی

۸ ترفند برای افزایش مهارت تندخوانی

احتمالاً به یاد ندارید که وقتی کودک بودید چه طور خواندن را یاد گرفتید. اما شیوه‌ای که توسط آن در دوران کودکی به ما خواندن را آموزش دادند، با روشی که حالا به عنوان یک بزرگسال باید برای مطالعه استفاده کنیم ارتباط اندکی دارد.
در‌حالیکه روش علمی اما کند، برای بچه‌هایی که با اصول و مبانی اولیه کلمات و ساختار جمله دست و‌پنجه نرم می‌کنند مناسب است، بزرگسالان اغلب نیاز به پردازش حجم زیادی از اطلاعات در مدت‌زمانی کوتاه دارند، لذا نیاز به روشی کاملاً متفاوت برای خواندن دارند.
تندخوانی، یکی از برترین مهارت‌هایی است که به عنوان یک بزرگسال به آن نیاز دارید. این مهارت باعث می‌شود که وقتی مشغول درس خواندن، تحقیقات و یا حتی مرتب کردن ایمیل‌های خود هستید، در زمان صرفه‌جویی کنید. در ادامه چند راهنمایی خوب برای افزایش سرعت خواندن را با هم مرور خواهیم کرد.

۱- یاد بگیرید چگونه اسکن کنید.

اگر می‌خواهید سریع‌تر بخوانید، مهمترین مهارتی که نیاز به پرورش آن دارید اسکن کردن است. بسیاری از بزرگسالان این کار را دشوار می‌دانند. در دوران کودکی که به ما چگونه خواندن را آموزش می‌دادند، یاد گرفته‌ایم که به هر کلمه از یک جمله توجه کنیم. اما این کار غیر‌ضروری است؛ زیرا تحقیقات نشان داده‌اند که ذهن ما در بزرگسالی توانایی شگفت‌انگیزی در پر‌کردن جاهای خالی یک مطلب دارد.
با استخراج تنها چند کلمه و تمرکز بر آنها می‌توانید در تلاشی که صرف پردازش تک‌تک کلمه‌ها می‌کنید صرفه‌جویی کنید و به مغزتان اجازه بدهید که که اطلاعات از‌ دست‌ رفته را پر کند.

۲- تنها اولین و آخرین جمله از هر پاراگراف را بخوانید.

برطبق نظر کارشناسان تندخوانی در امریکا، افرادی که برای انتقال اطلاعات از نوشتن استفاده می‌کنند، همیشه یک فرمول آزمایش‌شده را به کار می‌برند. آنها هر پاراگراف را با یک جمله به عنوان سرفصل شروع می‌کنند؛ که به معرفی مطالب پاراگراف می‌پردازد و ایده‌ای کلی درباره‌ی آن مطالب به ما می‌دهد.
پاراگراف‌هایی که در نشریات علمی چاپ می‌شوند، می‌توانند دربرگیرنده اطلاعات زیادی باشند؛ در نتیجه اگر کل پاراگراف را بخوانید درحالیکه از موضوع کلی آن مطلع هستید درحقیقت وقت خود را تلف کرده‌اید. دفعه بعدی که با یک متن ترسناک مواجه شدید، سعی کنید جمله اول و آخر هر پاراگراف را بخوانید. مطمئن باشید که چیز زیادی از دست نخواهید داد.

۳- صدا را در سرتان خاموش کنید.

عادت دیگری که از دوران یادگیری خواندن در مدرسه ابتدایی در ذهن ما باقی مانده‌ است، این است که کلمات را در ذهن خود به صدا تبدیل می‌کنیم. بسیاری از ما به عنوان بزرگسال نیز این عادت را تا حدی حفظ کرده‌ایم. ما در طول سال‌ها به شنیدن کلمات در ذهن خود عادت کرده‌ایم. مشکل این است که این عمل زمانی غیرضروری را به خود اختصاص می‌دهد، زیرا می‌توانیم یک کلمه را با سرعت بیشتری درک کنیم؛ اگر آن را به زبان نیاوریم.
از راه‌های از بین بردن صدای ذهنتان این است که همان طوری که در مورد شماره‌ی ۱ ذکر شد عمل کنید؛ یعنی تعداد محدود‌ شده‌ای از کلمات را بخوانید. دراین صورت تبدیل کردن آنها به صدا سخت‌تر خواهد بود.
حذف این صدا به آسانی توانایی شما در تندخوانی را افزایش خواهد داد. لازم به ذکر است که این تکنیک لذتی را که از خواندن نوشته‌های خوب می‌برید کاهش خواهد داد، بنابراین لازم است وقتی شعری یا رمانی از نویسنده‌ی محبوب خود می‌خوانید، به شیوه‌ی سابق خود برگردید.

۴- از اشاره‌گر استفاده کنید.

اغلب هنگامی که در حال خواندن هستیم، تمایل داریم که به عقب برگردیم و مطلبی را که خوانده‌ایم، دوباره بخوانیم. دلیل این موضوع معمولاً ضعف در تمرکز است که باعث می‌شود پیوستگی آنچه می‌خوانید را از دست بدهید. این عمل اتلاف وقت محسوب می‌شود؛ به خصوص زمانی که بخشی از مطلبی که دوباره می‌خوانید شامل اطلاعاتی غیرضروری باشد. برای رفع این مشکل می‌توانید از یک خودکار به عنوان اشاره گر استفاده کنید. چشم خود را آموزش بدهید که مسیر اشاره‌گر را دنبال کند، این شیوه به شما کمک خواهد کرد که از برگشتن به عقب اجتناب کنید.

۵- وقتی در حال مطالعه هستید از انجام چند کار به طور هم‌زمان اجتناب کنید.

یکی از بدترین عادات این است که وقتی در حال کتاب خواندن هستید، تلویزیون تماشا کنید، به رادیو گوش بدهید، و یا حتی به ذهن خود اجازه بدهید که به سمت افکار دیگر منحرف شود. اگر می‌خواهید سریع‌تر بخوانید، باید با حواس‌پرتی خود مقابله کنید و صرفاً روی خواندن تمرکز کنید.

۶- از حرکات روان چشم‌ها استفاده کنید.

برمبنای نظریات کارشناسانِ ابزارهای ذهنی، خوانندگان ناکارآمد تمایل دارند که روی هرکلمه تمرکز کنند. این شیوه مفید نیست؛ زیرا چشم شما در هرنگاه می‌تواند ۱٫۵ اینچ را بببیند، که در واقع شامل ۵ کلمه است. همچنین می‌توانید دید محیطی خود را به کار بگیرید تا محدوده‌ی دید خود را گسترش بدهید و حتی کلمات بیشتری را مشاهده کنید. برای رسیدن به این مهارت باید وقتی در حال خواندن هستید عضلات صورت خود را شل کنید و به چشم‌هایتان اجازه بدهید که نرم‌تر حرکت کنند.

۷- پیش از شروع به خواندن، در مورد متن از خودتان سوال بپرسید.

این تکنیکی است که توسط معلمان برای بهبود درک مطلب مورد‌ استفاده قرار می‌گیرد. درعین حال راهی مناسب برای کمک به شماست که بتوانید سریع‌تر بخوانید. اگر درباره‌ی اینکه چه اطلاعات مفیدی می‌توانید از متن دریافت کنید از پیش ایده‌ای داشته باشید، می‌توانید مجموعه‌ای از سوالات را در ذهن خود طراحی کنید و سپس با سرعت شروع به خواندن کنید تا جواب سوالات خود را پیدا کنید. با این شیوه قطعاً در زمان صرفه‌جویی می‌کنید، زیرا وقت خود را برای خواندن اطلاعات بیهوده هدر نمی‌دهید.

۸- استفاده از نرم‌افزارهای تندخوانی را امتحان کنید.

بسیاری از تکنیک‌های تندخوانی را خودتان به تنهایی می‌توانید اجرا کنید، گرچه برگشت به عادت‌های قدیمی همیشه وسوسه کننده است. اگر در مورد یادگیری تندخوانی جدی هستید، شاید دوست داشته باشید نرم‌افزارهایی مانند Spreeder را امتحان کنید؛ که شامل یک دوره آموزش رایگان تند‌خوانی است و برای بهبود بخشیدن به مهارت‌های سریع‌تر خواندن و درک‌مطلب طراحی شده است. این نرم‌افزار روش‌هایی نظیر استفاده از “اشاره‌گر” را به صورت الکترونیکی آموزش می‌دهد، و راهی عالی برای افزایش سرعت خواندن شماست.

با در نظر گرفتن این موضوع که در عصر اطلاعات زندگی می‌کنیم، اغلب با حجمی از مطالب مواجه هستیم که به سادگی توان پردازش آنها را نداریم. اما اگر این پیشنهادات را به کار ببرید و آنها را به‌طور منظم تمرین کنید، یاد خواهید گرفت که با سرعت بیشتری بخوانید و درنتیجه در زمان صرفه‌جویی خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *