دانستنی

۹ نکته به منظور انتخاب تصویر مناسب برای وب‌سایت

۹ نکته به منظور انتخاب تصویر مناسب برای وب‌سایت

چرا افراد به وبسایت‌ها علاقه دارند؟ جواب این سوال در نوع طراحی یک وب‌سایت، اطلاعات ارائه داده شده توسط آن وب‌سایت، عملکرد وب‌سایت، تعاملات موجود در وب‌سایت و بسیاری از موارد دیگر یافت می‌شود. اما اگر از شما پرسیده شود که به تعریف یکی از ویژگی‌ها یا عناصر طراحی اشاره کنید که باعث علاقه‌ی شما به یک وب‌سایت شده است، احتمال زیادی وجود دارد که شما به نوع تصاویرسازی وب‌سایت به عنوان یکی از دلایل اساسی علاقه‌ی خود اشاره کنید.

عناصر بصری همیشه به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند ارتباطی محسوب می‌شده‌اند. علی‌رغم ظهور طراحی مینیمالیسم به عنوان یکی از سبک‌های انتخابی پرطرفدار، تصاویر همچنان به عنوان یکی از مولفه‌های مهم یک وبسایت موفق محسوب می‌شوند.

اگر باور دارید که می‌توانید هر تصویری را انتخاب کنید و بازدیدکنندگان وب‌سایت نیز از کنار طراحی شما به راحتی بگذرند، مطمئن باشید در اشتباه هستید. شما در حال طراحی یک وب‌سایت برای مخاطبین بسیار عاقل اینترنتی هستید.

انتخاب یک تصویر بد، می‌تواند وب‌سایت شما را نابود کند. این انتخاب نادرست می‌تواند به شکلی منفی بر روی UX، UI و اعتبار وب‌سایت شما تاثیر بگذارد.

تمرکز اصلی شما باید بر روی انتخاب تصویر صحیح باشد. در اینجا به ۹ نکته در مورد چگونگی انتخاب تصویر درست اشاره می‌کنیم:

۱- کیفیت، مهم‌تر از هر چیزی است.

تصاویر بزرگ، دارای پیکسل و کیفیت بالا، همیشه نتیجه‌ی مناسبی را به دنبال دارند. واضح است که طراحی سایت شما، اندازه تصویر را تعیین می‌کند، اما اندازه‌ی تصویر باید برای ایجاد تاثیرگذاری مناسب باشد. چنین تصاویری موثر به نظر می‌رسند و یک رویکرد حرفه‌ای را در طراحی وب، به تصویر می‌کشند.

۲- ارتباط با برند

تصاویر شما باید به هویت برند شما مرتبط باشد. اگر یک برند، به فروش لوازم منزل لوکس و باکیفیت می‌پردازد، تصاویر باید به نمایش ماهیت آن لوازم بپردازد. تصاویر از جانب برند با مشتریان صحبت می‌کنند.

۳- دعوت به عمل

در واقع تصاویر باید به گونه‌ای باشند که بازدیدکنندگان را مجاب کنند تا دست به عمل بزنند. آن چه که شما باید از آن اطمینان حاصل کنید این است که تصاویر، باید نقش قابل ملاحظه‌ای در وب‌سایت شما داشته باشند و تنها به بهبود ویژگی‌های بصری وب‌سایت شما نپردازند. برندهایی که در صنعت غذا فعالیت می‌کنند، مانند برگرکینگ، به بهترین شکل به ارائه‌ی این تصاویر می‌پردازند. مطمئن باشید که پس از دیدن تصاویر این فست فود، حتما یکی از ساندویچ‌های آن را سفارش خواهید داد.

۴- قدرت

نشیونال جئوگرافی، از تصاویری استفاده می‌کند که شما را وادار می‌سازد تا داستان‌های موجود در وب‌سایت را دنبال کنید. قدرت خالص این تصاویر توجه شما را به خود جلب می‌کنند، شما را در روند داستان درگیر می‌کنند و به دنبال آن، شما می‌خواهید که بیشتر در مورد این داستان‌ها بدانید. چنین تصاویری به محتوای وب‌سایت شما قدرت می‌بخشند. به یاد داشته باشید، شما به محتوای تاثیرگذاری نیاز دارید که تحت تاثیر تصاویر قدرتمند قرار نگرفته باشد. در واقع هیچ یک از آنها نباید تحت تاثیر دیگری قرار بگیرند.

۵- منحصر به فرد بودن

اگر برند شما به ارائه‌ی خدمات برای بازار هدفی می‌پردازد که اشباع شده است و تمایل دارید تا که خود را بهتر نشان دهید، چه کاری باید انجام دهید؟ در چنین مواردی، شما باید تصاویر خود را در عمل به کار ببرید تا به نفع برند خود کار کنید و برند خود را از رقبای متمایز کنید. تصویر شما باید به مخاطبان هدف شما بگوید که شما متفاوت هستید و در مورد چرایی متفاوت بودن شما نیز آن‌ها را متقاعد کند.

۶- تصاویری که جایگزین متن‌ها می‌شوند- قلاب بصری

ممکن است با وب‌سایت‌های بسیاری روبرو شوید که از صفحاتی دارای متن‌های بسیار سنگین برخوردارند که در کنار این متن‌ها تصاویری نیز وجود دارند که محور اصلی صفحه‌ی موردنظر نیستند. متن‌های خوبی برای خواندن وجود دارند اما پشت سر گذاشتن و جستجو در این صفحات، تجربه‌ی خوشایندی محسوب نمی‌شود. اما اگر این متن‌ها با تصاویر جایگزین شوند چه اتفاقی می‌افتد؟ این گونه صفحات، بازدیدکنندگان را بیشتر از هر چیز دیگری به قلاب می‌کشند.

شرکت Vity’s Design از تخصص در زمینه‌ی طراحی لباس برای موتورسواران برخوردار است و صفحه‌ی اصلی آن بر روی استفاده‌ی محتوایی از تصاویر به جای متن‌ها تمرکز می‌کند تا منظور خود را به مشتریان برساند و تاثیرات ناشی از آن به شدت هوشمندانه است. این یکی از تاثیراتی است که شما نمی‌توانید به کمک متن آن را ایجاد کنید.

۷- احساسات

برخی از تصاویر از احساساتی برخوردارند که با آن‌ها آمیخته شده است و این تصاویر به عنوان بهترین گزینه برای بالا بردن کیفیت وب‌سایت شما محسوب می‌شوند. Cat Magnet یکی از برندهایی است که به فروش ابزار ماهیگیری و پوشاک برای ماهیگیران می‌پردازد. این برند سعی دارد تا ماهیگیری را نه تنها به عنوان یک فعالیت بلکه به عنوان یکی از روش‌های زندگی ترویج کند که با استفاده از تصاویر مناسب این کار را انجام می‌دهد. این تصاویر جالب، افرادی را به نمایش می‌گذارد که با افتخار ، گربه ماهی‌های صید شده را با حالت رضایت‌بخشی که در صورت آن‌ها دیده می‌شود ، در دست گرفته‌اند. تصاویر احساسی این گونه موارد را شامل می‌شوند.

۸-هیچ چیز بدون تلاش امکان‌پذیر نیست.

۷ نکته‌ای که پیش از این به آن‌ها اشاره کردیم تنها با انجام تلاش‌های بسیار امکان‌پذیر هستند. در بیشتر موارد، طراحان، از دستورالعمل‌های به خصوصی از جانب کارفرمایان در مورد استفاده از تصاویر، برخوردار نیستند و بودجه‌ی کافی نیز برای این کار به آنها اختصاص داده نشده است. این مسئله بدین معناست که طراحان، مجبور هستند تا از تصاویر رایگانی استفاده کنند که ممکن است در جای دیگر استفاده شده یا نشده باشند. در چنین مواردی، آن‌ها باید به منابع مربوط به تصاویر رایگان رجوع کنند تا بتوانند از تصاویر عالی و همتراز با مفهوم طراحی خود و در راستای اهداف وب‌سایت موردنظر استفاده کنند.

۹- اهمیت و ارزشی که شایسته‌ی تصاویر است را به آن‌ها ببخشید.

تصاویر نباید به عنوان ابزارهای تزئینی به کار گرفته شوند. ارزش تصاویر، بیشتر از اینهاست. به تصویری فکر کنید که به عنوان عامل کلیدی برای موفقیت وب‌سایت شما محسوب می‌شود و شما باید قادر به انتخاب تصویر درست باشید. از تصاویر به عنوان چاره‌ی کار نهایی استفاده نکنید.

یکی از اشتباهات اساسی که طراحان وب ممکن است مرتکب شوند این است که فکر می‌کنند تاثیرگذاری یک تصویر تنها با جذابیت بصری آن آغاز شده و به پایان می‌رسد. آن‌ها در بررسی سایر ویژگی‌های متفاوتی که برای ایجاد یک تصویر ایده‌آل در وب‌سایت آن‌ها به کار می‌رود، شکست می‌خورند. امیدواریم با ارائه‌ی نکاتی که در این مطلب ارائه کردیم، چنین اتفاقی برای طراحان رخ ندهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *