دانستنی

آشنایی با فریلنسری

امید به تازگی کار جدیدی پیدا کرده و روز به روز به آینده پیش رویش خوش‌بین تر می شود. او به خوبی می داند که فرصت های شغلی فریلنسری تا چه اندازه درآمد زا هستند و مسیر پیشرفت در این کار با استفاده از کدام ابزارها میسر خواهد شد. از طرفی من در زندگی شخصی خود به دنبال یک کار پردرآمد می گشتم و گزینه های پیش رویم را محدود و متناسب با سقف آرزوهایم نمی دیدم. تا اینکه یک روز به پای صحبت های امید نشستم  و از او خواستم رمز و راز پیشرفت کاری اش را به من بگوید. توضیحاتی که باعث شد  در مدت زمانی کوتاه با هزینه های ریالی، درآمدهای دلاری به دست آورم. مسیری که از پای سیستم من در اتاق شخصیم آغاز شد و به سرعت منجر به تیم سازی و بزرگ شدن مجموعه گشت. اما چگونه می توان از این شغل درآمد زایی کرد؟

فریلنسر کیست و چه وظایفی دارد؟

فریلنسری اصطلاح انگلیسی این شغل می باشد که در دنیا با عبارت freelancer شناخته می شود. اما در معادل سازی پارسی به آن مشاغل آزاد کار، دورکار و کارمزد نیز می گویند.

تاریخچه مشاغل کارمزدی

این شغل در دنیای قدیم به مشاغلی گفته می شد که فرد بدون هیچ گونه تعهد دراز مدتی در خدمت شخص و یا پروژه ای قرار می گرفت. اصطلاح فریلنسر نیز برگفته از رمان مشهور ایوانهو به قلم سر والتر اسکات است. اصطلاحی که برای سربازان مزدور به کارگرفته شد ولی آرام آرام مفهوم فریلنسر در دنیای کسب کار  رنگ و بوی دیگری پیدا کرد به گونه ای که امروزه فریلنسرها جنگاور نیستند اما به مانند یک جنگ آور واقعی برای کسب درآمد می جنگند. شاید این افراد تعهد دراز مدتی نداشته باشند اما موفق ترین آن‌ها متعهد ترین آن ها هستند. برای درک بهتر شغل فریلنسری به مثال زیر توجه کنید.

تولید محتوا: امید نویسنده ماهری است او پیش از این در جشنواره های مهم ادبی جوایز ارزشمندی کسب کرده است و اکنون می خواهد از این مهارت کسب درآمد کند. یک راه حل به استخدام درآمدن امید در یک مجموعه انتشارات است. راه حل دوم ارتباط امید با مشتریان متفاوت و متنوعی است که هر کدام پروژه های موقت ولی سودآور زیادی دارند. قاعدتاً راه دوم دراز مدت محسوب نمی شود و مزیت هایی همچون بیمه درمانی را مشمول نخواهد شد. اما در عوض سود زیادی نصیب او می کند و او را در بین کارفرماهای مختلف به شهرت خواهد رساند. بنابراین امید می تواند یک تولید کننده محتوای حرفه ای باشد که با دانش روز سئو خواهد توانست به رشد خود و کسب و کارهای ارجاع شده به او کمک کند. دقیقاً مشابه کاری که به عنوان نگارنده در حال انجام آن هستم.

زمینه های کاری فریلنسری

به طور کلی هر کاری که بتوان به صورت دور کاری انجام داد و آن را برای کارفرما ارسال کرد، در دسته بندی فریلنسری قرار می‌گیرد. به طور مثال وب سایت فریلنسری “انجام میدم” به عنوان یک بستر وسیع کار فریلنسرهای ایرانی در طبقه بندی خود انواع رسته های کاری را به بخش های زیر طبقه بندی کرده است:

  • تبلیغات و بازاریابی
  • تایپ و ترجمه و نویسندگی
  • گرافیک
  • برنامه نویسی
  • دستیار مجازی
  • انیمیشن
  • موسیقی و صدا
  • انجام پروژه های دانش آموزی و دانش جویی

نحوه سفارش دادن و سفارش گرفتن فریلنسرها

فریلنسرها یا به صورت شخصی مشتریان خود را پیدا می کنند و یا از طریق بسترهای بزرگ اینترنتی این کار را انجام خواهند داد. متقابلاً کارفرمایان نیز به همین ترتیب افراد را در استخدام موقت خود در خواهند آورد. تنها توجه داشته باشید که بسترهای متفاوتی در دنیا وجود دارند که برخی از آن ها به شهرت بین المللی رسیده است و اگر از موضوع نحوه انتقال پول به فریلنسرهای ایرانی صرف نظر کنیم، این وب‌سایت ها بستر مناسبی برای ارزآوری جوانان ایرانی محسوب خواهند شد. به عبارتی شما با ساعت کاری ایران و امکانات خودتان کار می کنید و به دلار درآمد کسب خواهید کرد.

نمونه وب سایت های فریلنسری معتبر دنیا:

در دنیا وب سایت های زیادی به عنوان بستر فعالیت فریلنسرها وجود دارند. نکته مهم آن جا است که هر یک از پلت فرم ها استراتژی های متفاوتی خواهند داشت. برای آشنایی با این استراتژی ها چند نمونه از آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

فیرلنسر دات کام: فریلنسر دات کام معتبر ترین وب سایت خدمات فریلنسری دنیا است.  دفتر اصلی این وب سایت در سیدنی استرالیا قرار دارد و برخی از دفاتر آن در شهرهای جنوب کالیفرنیا، ونکوور، لندن، بوئنوس آیرس، مانیل و جاکارتا قرار گفته است. اما این دفاتر به محل هدایت پلت فرم ها تبدیل شده  و هر کدام بخشی از کارهای اداری و سیستمی کسب و کار را هدایت خواهد کرد. بنابراین وظیفه  اصلی وب سایت  در واگذاری پروژه ها و برون سپاری  خلاصه شده است که با گرفتن درصدی از درآمد به عنوان کمیسیون، موجب رونق تجاری کسب و کارها خواهد شد. از طرفی با عضویت در فریلنسر دات کام به عضویت چند پلت فرم فریلنسری دیگر در خواهید آمد که آنان نیز برای شما و به نفع شما بازاریابی آنلاین را انجام خواهند داد. با توجه به شرایط تحریم و محدودیت هایی که برای آی پی های ایرانی قائل شده اند، پیشنهاد می شود که با وی پی ان اقدام به ثبت نام کنید و برای ارائه  یک شماره حساب (جهت واریز درآمدهایتان) از  یک صرافی معتبر کمک بخواهید.

نشانی وب سایت:  Freelancer.com

ضمناً وب سایت های همکار با فریلنسر دات کام شامل EUFreelancer.com، LimeExchange، Scriptlance.com،  Freelancer.de، Webmaster-talk.com،Webmaster-talk.com هستند. وب سایت هایی که هر یک با استراتژی مخصوص خود خدمات فریلسنری را ارائه می دهند.

سایت فریلنس پارس
(www.freelancepars.com)
فریلنس پارس ، یک سایت فریلنسینگ و دورکاری برای سفارش و انجام پروژه های اینترنتی در ایران است. انواع پروژه ها و نیازهای کاری و شغلی در زمینه های سفارش تایپ، تولید محتوا، ترجمه زبان های مختلف، طراحی گرافیک، عکاسی، ادیت عکس و فیلم، برنامه نویسی، طراحی سایت، دستیار مجازی، آهنگسازی و ویرایش صوت، معماری، نقشه کشی، مدلسازی و… در این سایت قابل تعریف و اجراست.کارفرمایان، نیازها یا پروژه های خود را در این سایت به صورت رایگان مطرح کرده و متخصصان یا فریلنسرهای سایت، با ارائه پیشنهاد همکاری، پروژه‌ها را انجام داده و تحویل می‌دهند. کارفرما، پس از ثبت پروژه و توافق نهایی با فریلنسر بر سر هزینه و روش انجام کار، هزینه پروژه را واریز کرده و سایت، مبلغ را نزد خود نگه می‌دارد. پس از انجام کار و تحویل به کارفرما، تایید و رضایت او، مبلغ برای فریلنسر آزاد می‌شود. با این قابلیت که در اصطلاح “پرداخت امن” نامیده می‌شود، هم کارفرما از انجام پروژه خود اطمینان دارد و هم فریلنسر از واریزی مبلغ توسط کارفرما.


مراحل ثبت نام و عضویت در سایت فریلنس پارس
۱-در سایت به عنوان فریلنسر ثبت نام کنید و ایمیل و شماره موبایل خود را تایید کنید.
www.freelancepars.com
۲- سپس پروفایل خود را کامل کنید و مهارت‌ها، سابقه تحصیلی، شغلی و… را بنویسید.
۳- اگر نمونه کارهای مناسبی دارید، در سایت آپلود کنید.
۴- وارد قسمت پروژه های سایت شده، پروژه های مد نظر و مرتبط با مهارت ها و توانایی های خود را پیدا کنید و آن‌هایی که از نظر زمانی و هزینه، مایل به انجام آن‌ها هستید را ثبت پیشنهاد زده و مبلغ پیشنهادی، زمان و توضیحات لازم را برای کارفرما بنویسید.

فایور دات کام: این وب سایت کار خود را از سال ۲۰۱۰ آغاز نمود و تا به امروز کاربران زیادی را به خود جذب کرده است و به یکی از پرطرفدارترین وب سایت های فریلسنری دنیا تبدیل شده است. استراتژی فایور مبنی بر گرفتن حق عضویت از کاربران فریلنسر است تا بر اساس این عضویت به آنان پیشنهادات کاری ارائه دهد. به عبارتی فایور با گرفتن حق عضویت  و کمیسیون برای خود درآمد زایی می کند. چنین سیاستی در وب سایت ایرانی پونیشا اجرایی شده است.

نشانی:  fiverr.com

نکته: برای ورود به این سایت حتماً از وی پی ان استفاده کنید.

وب سایت پونیشا: پونیشا یک وب سایت کاملاً ایرانی با هدف برون سپاری کارها است. این وب سایت از سال ۱۳۹۰ کار خود را آغاز کرد و هم اکنون به یکی از مهم ترین وب سایت های ارائه دهنده خدمات فریلنسری تبدیل شده است. پونیشا در توصیف کسب و کارش این گونه نوشته: با ایجاد پروژه یا مسابقه در پونیشا می‌توانید افراد متخصص را پیدا کنید و با پرداخت امن پونیشا، می‌توانید با اطمینان با آن‌ها به صورت آنلاین کار کنید
آدرس: https://ponisha.ir

وب سایت انجام میدم: www.anjammidam.com

در وب سایت انجام میدم می توانید خدمات مختلفی را در قالب کاره به مشتریان بالقوه معرفی نمایید و با ترفند های تبلیغاتی آنان را ترغیب به خرید کاره ها نمایید. بنابراین در این سایت شما به عنوان فریلنسر، فروشنده خدمات خواهید شد و  مشتری به عنوان خریدار خدمات شما ظاهر می شود. در این وب سایت همانند بسیاری از وب سایت های فریلنسری هزینه پرداخت شده توسط خریدار تا لحظه آخر نزد وب سایت به امانت می ماند تا در نهایت با رضایت صد در صد خریدار برای فروشنده منهای حق کمیسیون سایت، مبلغ آزاد گردد. با آزاد شدن این درآمد فروشنده می تواند درخواست برداشت وجه را ثبت و عواید خود را برداشت نماید. اگر شما در مقام فریلنسر سفارش را به خوبی تعریف کرده باشید  حقوق شما حفظ می شود و متضرر نخواهید شد. بنابراین توصیه های زیر را جدی بگیرید.

توصیه ۱: خدمات فریلنسری دقیقاً مشابه یک قرارداد مهم تجاری نگارش و آغاز می شوند. بنابراین هر سفارشی پیش از اجرا و تحویل دارای متن قراردادی است که فروشنده و خریدار بر اساس آن، خود را ملزم به رعایت چهارچوبی می کنند که  حافظ منافع هر دو آن ها است. در نتیجه بهترین و کامل ترین سفارش ها، سفارش هایی هستند که شما چه در مقام فریلنسر و یا  خریدار به کلیه جزئیات آن دقت کرده اید تا اگر کار به حل اختلاف رسید متضرر نشوید.

توصیه ۲: اگر به عنوان فریلسنر کاری همچون ترجمه یک کتاب را بر عهده گرفته اید، حتماً آن را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید و برای هر یک سفارشی جداگانه ثبت نمایید. تا با زمان بندی مشخصی بتوانید سفارش مربوطه را انجام و تحویل دهید. حسن این کار برای خریدار داشتن زمان بندی تحویل کار و اصلاحات احتمالی است و برای فروشنده، درآمد پلکانی و به دست آوردن اعتماد خریدار است.

توصیه ۳: اگر نتوانستید سفارشی را به بخش های مختلف تقسیم کنید، حتماً بخش ابتدایی کار را پیش از ارسال به مشتری نمایش دهید. تا هماهنگی لازم انجام شود. به طور مثال در طراحی یک وب سایت تا دقیقه نود کار را مخفی نگه ندارید، به عبارتی بهتر است که مشتری شما در جریان کامل انجام پروژه قرار گیرد.

به طور کلی هر اندازه که به جزئیات بیشتر اشاره کنید باز هم بخشی از جزئیات را فراموش کرده اید، پس این تجربه شما است که  برای حل اختلافات احتمالی به سراغتان می آید. فراموش نکنید که در این شغل باید صبور باشید و بدانید که هیچگاه تمامی مشتریان شما از شما راضی نخواهند شد اما با صبر و حوصله بیشترین رضایت را به دست خواهید آورد.

تبلیغات و بازاریابی در فریلنسری

هر کاری نیازمند تبلیغات و بازاریابی خاص خودش است. فریلنسرها نیز باید شناخته شوند. بنابراین توصیه می کنیم که با نام حقیقی خود و عکس پروفایل مناسب به فعالیت بپردازید و سعی کنید که در پلت فرم های مختلف عضو شوید. همچنین همواره به یاد داشته باشید که بهترین تبلیغات برای شما نظرات مشتریان پیشین شما می باشند. بنابراین در به دست آوردن رضایت آنان تلاش کافی را بکنید.

بازاریابی مشارکتی
یکی از روش های افزایش درآمد بازاریابی مشارکتی است، به گونه ای که فریلنسر در جریان معرفی کاره خود، سایر توانمندی های فریلنسرها را در شبکه های اجتماعی به نمایش خواهد گذاشت. به این ترتیب توانایی فریلنسرها با مشارکت یکدیگر بازاریابی می شود.

نمونه پروفایل فریلنسری

در اینجا به عنوان نگارنده از شما دعوت می کنم که از پروفایل شخصی من بازدید نمایید  و  به نکات زیر دقت کنید:

  • با نام و نام خانوادگی خود و همچنین اطلاعات مختصری از خودتان ثبت نام کنید. این موضوع به ایجاد اعتماد متقابل بین شما و مشتریانتان کمک خواهد کرد.
  • در صورتی که وب سایت فریلنسری به شما اجازه می دهد، از لینک سازی استفاده کنید. به عبارتی سعی کنید برای معرفی بهتر آدرس های ارتباطی خود مانند لینکدین و فیس بوک، شماره تماس و… را کامل نمایید. توجه داشته باشید که عموماً وب سایت های فریلنسری برای پذیرفتن این اطلاعات مقاومت خواهند کرد و این تعارض منافع کاملاً طبیعی است.
  • به بخش نظرات مشتریان اهمیت زیادی دهید. همان‌طور که در لینک بالا مشاهده می کنید، بنده شعار تبلیغاتی خود را به اهمیت نظر مشتریانم اختصاص داده ام چراکه مشتریانم به من اعتبار می بخشند. پس از رضایت آنان غافل نشوید.
  • سعی کنید از پتانسیل معرفی کاره های خود غافل نشوید. شما به عنوان فریلنسر دارای توانایی های زیادی هستید که به توانایی های گرافیکی، نویسندگی، مترجمی، تحقیقاتی ، برنامه نویسی و…. طبقه بندی خواهند شد پس با آن ها کسب در آمد و شهرت کنید و از شبکه سازی بین آن ها غافل نشوید.
  • در مسابقات و مناقصات شرکت کنید. به عبارتی اکثر وب سایت های فریلنسری سفارشات مشتریان را در قالب مناقصه برای فریلنسرها به نمایش می گذارند تا فریلنسر زرنگ تر با پیشنهاد قیمت کمتر و خدمات بیشتر بتواند آن سفارش را از آن خود کند، وب سایت هایی نظیر پونیشا در ایران این شیوه را برای کار برگزیدند. اگر فکر می کنید فردی سریع هستید و در به دست آوردن رضایت مشتریان تبحر دارید، حتماً این روش را امتحان کنید.
  • از خدمات فریلنسری سایت های خارجی غافل نمانید حتی بسیاری از پیشنهادات درج شده در وب سایت های داخلی برگرفته از متن درخواست های وب سایت های خارجی است. خوشبختانه یا متأسفانه ارزش پول ملی ایران از تمامی کشورهای بزرگ و توسعه یافته پایین تر است و  به صرفه ترین فریلنسرها، فریلنسرهای ایرانی هستند. اگر تا به حال به این فرصت فکر نکرده اید، کمی عمیق تر در باره آن اندیشه کنید و از خود بپرسید که چرا باید یک برنامه نویس آمریکایی در رقابت با یک برنامه نویس ایرانی در گرفتن  سفارش پیروز شود؟ وقتی فرد آمریکایی زندگی اش را با دلار آمریکا می گذارند و شما با تبدیل آن دلار به ریال در ایران مخارج خود را تأمین خواهید کرد. پس هوشمندانه رفتار کنید و در وب سایت های فریلنسری دنیا عضو شوید.

 

آموزش مراحل عضویت در وب سایت های فریلنسری

اگر تصمیم گرفتید که از خدمات فریلنسری وب سایت های بزرگ و معتبر استفاده کنید. مراحل زیر را دنبال نمایید.

۱-با سرچ در گوگل بهترین وب سایت های فریلنسری بین المللی و داخلی را پیدا کنید و با هویت اصلی خودتان در آن ها ثبت نمایید.

نکته: اگر برای آی پی های ایرانی محدودیت وجود داشت، با وی پی ان و کمک صرافی ها آن را دور بزنید، اصلاً لازم نیست در این موارد پایند به قوانین بمانید. قانون اصلی این سایت ها رضایت مشتریان است.

۲-کاره هایتان را دقیق معرفی کنید. فکر کنید که هم اکنون کسی می خواهد برای شما سفارش ثبت کند، طبیعتاً نمونه کار شما اولین چیزی است که از شما مطالبه خواهد کرد. پس نمونه کار موفقی را برای نمایش در سایت های فریلنسری ثبت نمایید.

۳- رقابتی قیمت گذاری کنید، قیمت گذاری شما باید رقابتی باشد. به عبارتی رقبای خود را بررسی کنید، قیمت بالا و یا خیلی پایین شما را از گردونه رقابت حذف خواهد کرد.

۴- مانند هر کسب و کاری برای خود شعار انتخاب کنید. شعار شما اولین بر خود شما با مشتریانتان خواهد بود.

۵- صبور باشید. برای ارجاع سفارش و شروع این کسب و کار عجله نکنید. شناخته شدن شما در فضای مجازی زمان بر است. پس سعی کنید با حوصله با مشتریانتان برخورد نمایید.

معایب و سختی های فریلنسری

  • شغل فریلنسری سختی های خودش را دارد. شاید زمان کار کردنتان دست خودتان باشد ولی زمانی که سفارشات زیادی به شما ارجاع شده و همگی مشتریان ثابتتان هستند به نداشتن آزادی در این شغل پی خواهید برد. به عبارتی باید تمامی کارها را به موقع آماده کنید و به موقع تحویل دهید چراکه به قول بازاریابان حرفه ای از دست دادن مشتری قدیمی ۴ برابر بیش از پیدا کردن یک مشتری جدید هزینه خواهد داشت.
  • هیچ کارفرمایی برای شما بیمه رد نخواهد کرد. پس سعی کنید آن‌قدر درآمد به جیب بزنید که خودتان بتوانید خودتان را بیمه کنید.حسن بیمه شخصی این است که شما در آینده بازنشستگی خواهید داشت و می توانید ادامه زندگی‌تان با کار کمتری بگذرانید.
  • در چهارچوب فریلنسری محدود نمانید. فریلنسرها عموماً تک بعدی می شوند و خود را در چهارچوبی بسته حبس می کنند. برای توانایی های جدید وقت بگذارید و سعی کنید با انسان های توانمند تیم سازی کنید.در این رابطه یکی از پیشنهادات کاربردی شرکت در همایش ها و ایوند ها است.

پاسخ های مختصر به چند پرسش

فریلنسر کیست؟

فردی است که به صورت دور کاری برای کارفرما انجام وظیفه خواهد کرد و در موعد و اجرت مشخص سفارش را تحویل مشتری می دهد.

بسترهای فعالیت فریلنسرها کجا هستند، لطفاً چند نمونه را معرفی نمایید؟

فریلنسرها می توانند در بسترهای متفاوت کاری نظیر وب سایت های فریلنسر دات کام، فایور، پونیشا، انجام میدم و… فعالیت کنند.

نحوه درآمد زایی با این شغل (فریلنسر) چگونه است؟

فریلنسر بر اساس توانایی هایشان در فضای مجازی خود را معرفی می کنند و توانایی های خودشان را نشان می دهند. از طرف دیگر افرادی با عنوان مشتری به فریلنسرها سفارش می دهند و این آغاز درآمد زایی آن ها خواهد بود.

محل فعالیت فریلنسرها کجا است؟

در هر کجای دنیا که فردی به اینترنت دسترسی دارد، فریلنسر نیز پیدا می شود.در ایران نیز می توانید با داشتن یک حساب ارزی عواید حاصل از کار خود را به دست آورید.

افتتاح حساب ارزی چگونه امکان پذیر است؟

کسب درآمد ارزی با ایجاد یک حساب ارزی در صرافی ها امکان پذیر است. اما اگر شما اهل خرید و فروش بیت کوین باشید متوجه می شوید که به جز صرافی ها راه دیگر برای کسب و درآمد ارزی وجود دارد و آن داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال است. از طرفی برخی از سایت های فریلسنر بین المللی از این کیف پول پشتیبانی می کنند.

زمینه های کاری فریلنسرها کدام است؟

زمینه های کاری فریلنسرها به بخش های زیادی اعم از نویسندگی (تولید محتوا)، فعالیت های هنری (طراحان گرافیک)، فروش کتاب، آهنگ سازی و… طبقه بندی می شود.

مزایای برون سپاری برای کارفرماها چیست؟

خیلی از نیازها در دوره زمانی مشخصی بر طرف خواهد شد و نیازمند استفاده از نیروهای پشتیبانی ثابت نیست. بنابراین کارفرما بدون آنکه خود را مجبور به استخدام و بیمه کردن فرد یا افرادی کند، از خدمات فریلنسری با قیمت رقابتی استفاده خواهد کرد.

مزایای برون سپاری برای فریلنسرها چیست؟

فریلنسر مجبور نیست عمرش را با کار کردن برای یک کارفرمای متعصب خرج کند. او در طول عمر کاری خود با آدم های زیادی کار خواهد کرد ( افرادی که خیلی از آنان را از نزدیک نمی بیند ولی از آن ها مطالب زیادی آموزش خواهد دید.) به طور مثال برنامه نویس فریلنسر به مراتب خلاق تر از یک برنامه نویس دولتی پرورش پیدا می کند. چراکه برنامه نویس فریلنسر با چالش های بزرگی مواجه می شود و با انتظارات متفاوت کارفرمایان خود را سازگار می کند. این انتظارات از او یک فرد کار کشته خواهد ساخت. ضمناً در این بین بهترین کارفرمایان با این برنامه نویس همکاری های طولانی مدت تعریف خواهند کرد و او را شکوفا خواهند نمود.

فریلنسری فرصتی برای اشتغال پایدار

برخلاف ظاهر ناپایدار این شغل، در بازار کار نا عادلانه ایران این شغل یک فرصت مناسب و پایدار به حساب می آید. به عبارتی تا زمانی که ارزش پول ملی پایین است و راه های زیادی برای کسب درآمد ارزی وجود دارد، شغل فریلنسری نیز حرفه ای پایدار و درآمد زا محسوب می شود. تنها نکته ای که نباید در این کار فراموش کرد حوصله و صبر است که کارجویان فریلنسر را به قله های موفقیت می رساند. پس صبور، استوار و محکم به عنوان یک فریلنسر قدم بگذارید و مطمئن باشید که ارزش کارتان در جهان فراموش نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *