دانستنی

آموزش افزایش حریم خصوصی و امنیت در اینستاگرام

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از گجت نیوز، اینستاگرام بستری فوق‌العاده به منظور اشتراک‌گذاری فایل‌های چند رسانه‌ای با خانواده، دوستان و دیگر کاربران دنیا است. رابط کاربری سرراست و قابلیت‌های متعدد آن سبب شده کاربران، علاقه خاصی نسبت به اینستاگرام پیدا کنند، به طوری که پیشتر، این چنین به هیچ شبکه اجتماعی دیگر علاقه‌مند نشده بودند! اما تامین نشدن امنیت در اینستاگرام ، به یکباره سبب خواهد شد همه این خوشی‌ها ویران شوند.

در این مطلب، به پنج روش افزایش امنیت حساب کاربری در این شبکه اجتماعی اشاره خواهیم کرد. بسته به نسخه وب، اندروید و آی او اس، می‌بایست از روشی مختلف اقدام کنید.

خصوصی کردن اکانت

خصوصی کردن اکانت
خصوصی کردن اکانت

ساده‌ترین و اولین کاری که به منظور افزایش امنیت اینستاگرام خود می‌بایست انجام دهید، تغییر سطح دسترسی حساب کاربری از عمومی به خصوصی است. در حالت عمومی، تصاویر و ویدیوهای شما توسط کاربران سراسر دنیا قابل مشاهده هستند و هر فردی می‌تواند بدون اطلاعتان، آن‌ها را دانلود کند. با خصوصی کردن سطح دسترسی اکانت، تنها به افرادی خاص اجازه مشاهده فایل‌های بارگذاری شده را خواهید داد.

متاسفانه برخلاف فیس بوک، امکان مشخص کردن افراد قادر به دیدن هر پست به صورت جداگانه میسر نیست و این تنظیم به ازای کل حساب کاربری و فایل‌های اشتراک‌گذاری شده در آن صورت می‌گیرد. بعد از خصوصی کردن اکانت، فقط فالوورهای شما قادر به دیدن تصاویر و ویدیوهایتان خواهند بود. همچنین دیگر هر کاربری بدون اجازه و به صورت مخفی قادر به تماشای تصاویر شما نیست و برای دستیابی به آن‌ها، ابتدا باید یک درخواست فالو ارسال کند.

در گوشی موبایل

وارد پروفایل خود شده و روی آیکون Person در گوشه پایین و سمت راست صفحه ضربه بزنید. سپس انگشت خود را به سمت چپ کشیده و آیکون چرخ‌دنده (تنظیمات – Settings) را لمس کنید. ابتدا وارد قسمت Privacy and Security و سپس Account Privacy شوید. سوییچ گزینه Private Account را روشن کنید.

در وب

روی آیکون Person که در گوشه بالا و سمت راست صفحه قرار دارد کلیک کرده و سپس به دنبال آیکون چرخ‌دنده در کنار نام خود بگردید. در قدم بعدی، گزینه‌ Privacy and Security و سپس Account Privacy را برگزینید. روی چک باکس Private Account کلیک کنید.

بلاک کردن کاربرانی خاص

بلاک کردن کاربرانی خاص
بلاک کردن کاربرانی خاص

تکنیک بالا، برای ایجاد یک لیست سفید (وایت لیست) است، اما برای افزایش امنیت در اینستاگرام ، ایجاد لیست سیاه (بلک لیست) کاربردی‌تر به نظر می‌رسد! اگر دوست ندارید فقط یک سری کاربر خاص به تصاویر و ویدیوهای شما دسترسی داشته باشند، آن‌ها را بلاک کنید. بعد از این کار، هیچ نوتیفیکیشنی برای کاربر خاطی مبنی بر بلاک شدن توسط شما ارسال نخواهد شد، پس در روابطتان در دنیای واقعی، خدشه‌ای وارد نمی‌شود. البته این کاربر می‌تواند به روش‌هایی، به بلاک بودن یا نبودن خود پی ببرد.

فراموش نکنید حریم خصوصی و امنیت در اینستاگرام به سادگی بلاک کردن یک کاربر خاص حاصل نمی‌شود. فرض کنید سطح دسترسی اکانت شما عمومی است و کاربر یا کاربرانی را بلاک کرده‌اید. در این صورت، این افراد به سادگی می‌توانند از طریق ایجاد حساب‌های کاربری تقلبی یا استفاده از صفحه‌های دیگر دوستان خود، باز هم به تصاویر و ویدیوهای شما دسترسی پیدا کنند.

پس بلاک کردن در اینستاگرام، حین خصوصی بودن سطح دسترسی حساب کاربری معنی پیدا می‌کند. با انجام این کار، فرد از لیست فالوورهای شما حذف خواهد شد و امکان دیدن فایل‌های چند رسانه‌ای بارگذاری شده در حساب کاربری‌تان از وی سلب می‌شود.

در گوشی موبایل

روی گزینه Followers در بالای منوی اصلی ضربه زده و سپس به دنبال حساب کاربری فردی خاص برای بلاک کردن وی بگردید. اگر در حال استفاده از نسخه آی او اس هستید، منوی سه نقطه‌ای افقی کنار اسم آن کاربر را لمس کنید. در نسخه اندرویدی، باید روی منوی سه نقطه‌ای عمودی ضربه بزنید. در نهایت، گزینه Remove را برگزینید.

در وب

روی آیکون Person کلیک کرده و سپس وارد قسمت Followers شوید. در ادامه به دنبال کاربر خاطی بگردید. روی آیکون این کاربر کلیک کرده و سپس منوی سه نقطه‌ای افقی واقع در سمت راست اسمش را پیدا کنید. در نهایت، گزینه Block This User را برگزینید.

فعال‌سازی احراز هویت دو مرحله‌ای

فعال‌سازی احراز هویت دو مرحله‌ای
فعال‌سازی احراز هویت دو مرحله‌ای

در حال حاضر، استفاده از پسوردهای متداول برای حفظ امنیت در اینستاگرام یا هر پلتفرم و وب سایت دیگر، کافی نیست. اگر رمز عبور را یک سد راه برای جلوگیری از ورود افراد ناشناس به حساب‌های کاربری خود بدانیم، احراز هویت دو مرحله‌ای، به معنی کشیدن دومین سد، این مرتبه‌ با ضخامت و ابعادی بیشتر است!

بعد از فعال‌سازی ۲FA، در هر مرتبه درخواست لاگین به حساب کاربری، بعد از وارد کردن پسورد می‌بایست رمز یکبار مصرفی که به شماره موبایلتان ارسال شده است را نیز وارد کنید. فراموش نکنید فعال‌سازی احراز هویت دو مرحله‌ای به معنی تامین امنیت در اینستاگرام به شکل ۱۰۰ درصدی نبوده و این لایه امنیتی نیز دارای مشکلات خود است.

در گوشی موبایل

به مسیر Settings > Privacy and Security > Two-Factor Authentication > Get Started بروید. گزینه Text Message را لمس کنید. استفاده از کد یکبار مصرف از طریق پیامک، راهکار متداول‌تری است، هر چند می‌توانید از اپلیکیشن‌های احراز هویتی همچون Google Authenticator نیز بهره ببرید. در صورت تمایل به استفاده از این نوع نرم افزارهای موبایل برای رد شدن از سد دومین مرحله احراز هویت، روی گزینه Authentication App ضربه بزنید. با این کار، نصب بودن یا نبودن یک اپلیکیشن احراز هویت روی گوشی هوشمندتان بررسی خواهد شد. در صورت نبود آن، یک اپلیکیشن برای نصب پیشنهاد می‌شود.

در وب

به صحفه پروفایل رفته و روی آیکون چرخ‌دنده کلیک کنید. سپس به مسیر Privacy and Security > Edit Two-Factor Authentication Setting بروید. تیک کنار گزینه Text Message را بزنید. اگر دارای یک نرم افزار احراز هویت باشید، گزینه‌ Use Authentication App نیز قابل انتخاب خواهد بود، در غیر این صورت گزینه یاد شده خاکستری بوده و امکان انتخابش وجود ندارد.

جلوگیری از دسترسی دیگر اپلیکیشن‌ها به داده‌ اکانت

جلوگیری از دسترسی دیگر اپلیکیشن‌ها به داده‌ اکانت

صدها اپلیکیشن وجود دارند که به دلایلی خاص، نیازمند دسترسی به حساب کاربری شما در اینستاگرام هستند. هر ابزار خارجی که برای افزایش قابلیت‌های این شبکه اجتماعی مورد استفاده قرار می‌دهید، به اکانت شما دسترسی دارد. به عنوان نمونه می‌توان به اپلیکیشن‌های فالوور / لایک بگیر، نرم افزارهای آنفالویاب یا برنامه‌های زمان‌بندی کردن ارسال پست به صورت خودکار، اشاره کرد.

پس قبل استفاده از هر نرم افزار جانبی، امکان سو استفاده از تصاویر و ویدیوهایتان توسط آن‌ها را مد نظر داشته باشید. البته فیس بوک (شرکت مادر اینستاگرام) نشان داده دست هر شرکت دیگری را در زمینه فروش اطلاعات کاربران خود به دیگران بسته است!

می‌توانید بعد استفاده از اپلیکیشن یا سرویس مورد نظر، سریعا دسترسی به حساب کاربری‌تان را از آن سلب کنید. همچنین ممکن است سال‌ها قبل، برای انجام یک کار کوچک، به سرویسی خاص اجازه دسترسی داده باشید، اما این برنامه تا امروز، بدون اطلاع شما همچنان به اکانتتان دسترسی داشته باشد.

برای لغو کردن دسترسی اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های جانبی به حساب کاربری خود به منظور افزایش امنیت در اینستاگرام ، نیازمند استفاده از نسخه وب این شبکه اجتماعی هستید. در گوشی موبایل یا دسکتاپ خود وارد مرورگر وب شده و بعد از وارد شدن به وب سایت instagram.com به حساب کاربری‌تان لاگین کنید. سپس روی آیکون Person واقع در گوشه بالا و سمت راست صفحه کلیک کنید. در مرحله بعد، آیکون چرخ‌دنده را انتخاب کنید.

روی گزینه Authorized Apps کلیک کنید. این گزینه در منوی سمت چپ صفحه قرار دارد. در ادامه، فهرستی از نرم افزارها و سرویس‌های دارای دسترسی به حساب کاربری شما نمایش داده می‌شود. برای گرفتن دسترسی از هر مورد، روی دکمه Revoke Access کلیک کرده و در مرحله بعد نیز گزینه Yes را انتخاب کنید.

بررسی هک شدن توسط کاربری دیگر

بررسی هک شدن توسط کاربری دیگر
بررسی هک شدن توسط کاربری دیگر

ممکن است موازی با شما، فرد دیگری نیز به حساب کاربری‌تان دسترسی داشته باشد، فقط برای جلوگیری از لو رفتن، از ارسال پست با استفاده از آن خودداری می‌کند! با بررسی فعالیت‌ حساب کاربری همچون تعداد دستگاه‌های لاگین شده و آخرین زمان ورود و خروج به حساب کاربری، می‌توان احتمال هک شدن حساب کاربری خود را بررسی کرد.

با استفاده از اپلیکیشن موبایل، به مسیر Settings > Privacy and Security > Access Data بروید. در نسخه وب، باید روی آیکون Person در گوشه بالا و سمت راست صفحه کلیک کرده و بعد از انتخاب آیکون چرخ‌دنده، ابتدا گزینه Privacy and Security و سپس View Account Data را برگزینید.

در ادامه، به صفحه‌ای در بر دارنده اطلاعاتی کامل درباره نحوه استفاده این حساب کاربری وارد خواهید شد. برای دریافت اطلاعات درباره هر قسمت، می‌توانید به همان دسته‌بندی وارد شوید. به عنوان نمونه می‌توان به فهرست لاگین‌ها و لاگ اوت‌ها (ورود و خروج)، هشتگ‌های فالو شده و تغییرات اعمال شده در تنظیمات حساب کاربری اشاره کرد.

برای پی بردن به صحت فرضیه هک شدن حساب کاربری و در خطر بودن امنیت در اینستاگرام باید بخش‌های Account Privacy Changes (تغییرات تنظیمات حریم خصوصی حساب)، Password Changes (تغییرات پسورد)، Logins (ورودها)، Logouts (خروج‌ها) و Stories Activity (فعالیت در استوری) را مورد بررسی قرار بدهید.

اگر هر عمل و تغییری بدون این که شما اقدامی انجام داده باشید صورت گرفته است، فرد دیگری به حساب کاربری‌تان دسترسی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *