علم و تکنولوژی

افزایش بازدید در یوتیوب و آپارات: ۱۰ نکته کاربردی

 افزایش بازدید در یوتیوب و آپارات: ۱۰ نکته کاربردی

ده نکته کاربردی برای افزایش بازدید در یوتیوب و آپارات

سلطه ویدئوها بر دنیای مجازی باعث شده تا بازاریابان محتوا، افزایش بازدید در یوتیوب و آپارات را در اولویت قرار دهند.

اگر برای سرمایه گذاری روی این کانال‌های ویدئویی تردید دارید؛ در این زمینه تنها نیستید. بازاریاب‌های زیادی تحت فشار برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت قرار دارند؛ بنابراین یوتیوب و آپارات را رها کرده و تمام دارایی خودشان را روی بهینه سازی محتوا و شبکه‌های اجتماعی سرمایه گذاری می‌کنند.

شما بدون چشم انداز بلندمدت نمی‌توانید به اهدافتان برسید. محتوای شما باید آگاهی از شرکت شما را افزایش داده و علاقمندی نسبت به برند را به وجود آورد.

یوتیوب و آپارات، فضای مناسبی برای انتشار محتوای کاربرپسند محسوب می‌شوند. شیوع ویروس کرونا، فرایند فروش را دشوار کرده پس زمان خوبی برای بررسی اهداف بلندمدت و دستیابی  به مشتریان بالقوه است.

 

نکات زیر به شما برای افزایش بازدید در یوتیوب و آپارات کمک خواهد کرد:

۱.محتوای خوبی تهیه کنید.

۲.به جای یک ویدئو، به مجموعه ویدئوها فکر کنید.

۳.با سئو در یوتیوب و آپارات آشنا شوید.

۴.به سایر تولید کنندگان محتوا، متصل شوید.

۵.از کارت‌ها و اسکرین‌های نهایی استفاده کنید.

۶.یک بلاگ را با هر ویدئو همراه کنید.

۷.در توضیحات ویدئو، تایم استمپ‌ها (timestamps) رادر نظر بگیرید.

۸.از رسانه اجتماعی استفاده کنید.

۹.در مورد تصاویر کوچک (thumbnails) کم کاری نکنید.

۱۰.به عناوین ویدئوها خوب فکر کنید.

 

۱.محتوای خوبی تهیه کنید

این نکته برای افزایش بازدید در یوتیوب و آپارات در اولویت قرار دارد. محتوایی بسازید که هیچ کس دیگری نساخته است.

بهترین روش کسب موفقیت در یوتیوب و آپارات، تولید ویدئوهای دیدنی است. یعنی ارزش محتوای تولید شده اهمیت دارد. اگر می‌خواهید محتوای با ارزشی تولید کنید؛ پس در بازایابی محتوا هم موفق خواهید شد.

افزایش بازدید با محتوای خوب

یوتیوب و آپارت هم مثل گوگل، در اصل یک موتور جستجو محسوب می‌شوند. موتورهای جستجو هم کاربران را به بهترین و مرتبط‌ترین محتوا می‌رسانند. به همین دلیل، گوگل همواره توصیه‌هایی را در حوزه سئو ارائه می‌دهد تا بتوانید روی تولید محتوای با ارزش برای بازدیدکنندگان سایت متمرکز شوید. یوتیوب و آپارات هم چنین شرایطی دارند.

در یوتیوب و آپارات با مخاطبان بالقوه و مشتریان احتمالی صحبت می‌کنید. پس آنها را با خودتان همراه کرده و آگاهشان کنید. بعلاوه می‌توانید حقه‌ها و ترفندهایتان را در اختیار دیگران هم قرار دهید.

 

۲.به جای یک ویدئو به مجموعه ویدئوها فکر کنید

بسیاری از سازندگان ویدئو در یوتیوب و آپارات، ویدئوها را در قالب فهرست‌های نمایش یا همان پلی لیست‌ها سازماندهی می‌کنند. در این شرایط، اگر روی ویدئوی قرار گرفته درون یک پلی لیست کلیک کنید؛ ویدئوی بعدی در داخل این لیست به طور خودکار بعد از اتمام ویدئوی در حال نمایش، پخش خواهد شد.

بنابراین بیننده بدون هیچگونه فعالیت اضافی می‌تواند چند ویدئوی مرتبط را مشاهده کند. این امر به معنای درآمد بیشتر برای یوتیوب و آپارات است؛ درمقابل نرخ تعامل صفحه شما و بازدیدهایتان را افزایش می‌دهد.

قراردادن حجم بالای ویدئوهای نامرتبط درون یک پلی لیست بزرگ به تجربه کاربری ناخوشایندی می‌رسد.  در عوض با کمی تفکر می‌توانید محتوای یوتیوب و آپارات را در قالب مجموعه‌های منسجم، دسته بندی کنید. با گذشت زمان و تولید ویدئوهای بیشتر به راحتی می‌توانید ویدئوها را در قالب پلی لیست‌های منطقی دسته بندی کنید. کاربران هم به تجربه لذت بخشی از مشاهده ویدئوها رسیده و به رابطه برد- برد خواهید رسید.

پلی لیست ویدئوها در آپارات و یوتیوب

 

برای مثال اگر برای یک مرکز آموزش آنلاین ویدئو تهیه می‌کنید؛ می‌توانید پلی لیست‌هایی را به تفکیک کسب و کار، هنری، آشپزی و غیره در نظر بگیرید. بارش مغزی در مورد محتوا، یک دیدگاه کلی را به همراه زیر مجموعه‌هایش در اختیارتان قرار می‌دهد تا در افزایش بازدید یوتیوب و آپارات به موفقیت برسید.

 

۳.با سئو در یوتیوب و آپارات آشنا شوید

همانگونه که اشاره شد، یوتیوب و آپارات هم نوعی موتور جستجو هستند. پس مثل سایر موتورهای جستجو از رتبه بندی برای سازماندهی نتایج جستجو استفاده می‌کنند. در نتیجه آشنایی با مؤلفه‌های رتبه بندی و تأمین آنها بخش حیاتی برای افزایش بازدید در یوتیوب و آپارات است.

در وهله اول به کلید واژه (Keyword) نیاز دارید. بدون کلید واژه‌های هدف، چیزی برای بهینه سازی وجود ندارد. هنگامیکه فهرستی از موضوعات را انتخاب کردید(با در نظر گرفتن زیر مجموعه‌ها)؛ حالا باید آنها را در نوار جستجوی یوتیوب و آپارات وارد کنید. هر کدام از پیشنهاداتی که در فهرست جستجو مشاهده می‌کنید؛ بارها و بارها به وسیله کاربران یوتیوب و آپارات جستجو شده‌اند. به عبارت دیگر هر کدام از این عبارات، گزینه عالی به عنوان کلید واژه هدف هستند.

سئو در یوتیوب و آپارات

برخی از کلید واژه‌ها، خاصیت رقابتی بالاتری دارند (مثل عباراتی که در بالای فهرست جستجو ظاهر می‌شوند). با استفاده از سایتی مانند Free Keyword Tool می‌فهمید که هر کلید واژه تا چه حد دارای خاصیت رقابتی است. این ابزار، داده‌ها را از گوگل و بینگ دریافت می‌کند؛ ولی باز هم روش کارآمدی برای کشف کلید واژه‌های مناسب در رسانه‌های ویدئویی است.

هنگامی که کلید واژه‌ها را پیدا کردید، نوبت به بهینه سازی آن‌ها می‌رسد. در ادامه با بررسی علایم اصلی رتبه بندی در یوتیوب و آپارات به خوبی این نیاز را مرتفع خواهید کرد.

 

سئو برای عناوین ویدئویی در یوتیوب و آپارات

موتور جستجوی یوتیوب و آپارات در حین تصمیم گیری برای رتبه بندی ویدئوی شما و جایگاه آن در فهرست جستجو؛ به برخی از ویژگی‌ها توجه می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها عنوان ویدئو است. اگر می‌خواهید ویدئو بابت کلید واژه خاصی، رتبه خوبی دریافت کند؛ کلید واژه را درون عنوان لحاظ کنید. به طور ایده آل، قرارگیری کلید واژه در ابتدای عنوان، رتبه بندی را تا حد زیادی ارتقا می‌دهد.

 

سئو برای توضیحات ویدئو در یوتیوب و آپارات

توضیحات یا شرح ویدئو را مدنظر قرار دهید. این بخش به اندازه عنوان اهمیت ندارد ولی در حین رتبه بندی نتایج موتور جستجو لحاظ می‌شود. پس کلید واژه هدف را حداقل یکبار در آن قید کنید.

بین هدفگذاری کلید واژه و اغراق در به کارگیری آن تفاوت وجود دارد. باید کلید واژه را قید کرده و ارتباط آن با محتوای ویدئو را قید کنید؛ ولی نیازی به استفاده افراطی از آن ندارید.

 

سئو برای تگ‌ها یا برچسب‌های ویدئوی یوتیوب و آپارات

کاربران یوتیوب و آپارات قادر به دیدن برچسب‌ها نیستند؛ ولی عنوان و توصیحات را می‌بینند.  اجباری برای برچسب زدن ندارید؛ ولی این کار ساده است و ارتباط ویدئوی شما با الگوریتم‌های یوتیوب و آپارات را برجسته‌تر می‌نماید.

 

۴.به سایر تولید کنندگان محتوا، متصل شوید

چون شما و فرد دیگری، مخاطبان مشابهی دارید، به معنای مخالفت و تضاد کاری نیست. شما می‌توانید از یک رابطه دو طرفه بهره مند شوید. هدف نهایی از بازاریابی محتوا در یوتیوب و آپارات، ارزش آفرینی برای بینندگان و افزایش مشتریان آتی است. حالا حضور رقیب دیگری در این حوزه، قابلیت دسترس به این هدف را کاهش نمی‌دهد.

شما می‌توانید با همکاری هم به تولید محتوا بپردازید؛ برای مثال به عنوان میهمان در یکی از ویدئوهای رقیبتان حاضر شوید. با این روش در معرض گروهی از کاربران هستید که قبل از این با برند شما مواجه نشده‌اند. رقیب شما هم به طور همزمان از افزایش ترافیک حاصل از تبلیغ ویدئو به وسیله شما بهره مند می‌شود. در این بین کاربران هم با محتوای مناسب مواجه می‌شوند و باز هم برنده محسوب می‌شوند.

 

۵.از کارت‌ها و اسکرین های نهایی استفاده کنید

زمان تماشای ویدئو، معیاری مهم در حوزه نرخ تعامل بیننده است. به طور کلی هر چقدر فردی بیشتر به تماشای ویدئو بنشیند یعنی علاقمندی بیشتری به محتوای آن دارد. اگر هم فردی تا حد زیادی با محتوای شما تعامل برقرار کند، به تماشای ویدئوهای بیشتر علاقمند می‌شود. حالا نگاهی به هر کدام از این ویژگی‌ها می‌اندازیم.

 

کارت‌ها

کارت یوتیوب، نوتیفیکیشن بنری در گوشه سمت راست بالای ویدئو است که محتوای مرتبط را به بیننده معرفی می‌کند. برای افزایش نرخ تعامل و تبلیغ ویدئوی دیگر، می‌توان از این قابلیت استفاده کرد.

کارت های یوتیوب

 

در واقع کارت یوتیوب مشابه لینک داخلی قرار گرفته درون محتوای متنی عمل می‌کند. با این کارت، بینندگان را به سمت محتوای مفید هدایت می‌کنید.

 

اسکرین‌های نهایی (End screens)

اسکرین نهایی هم مشابه کارت عمل کرده و بینندگان علاقمند را به سمت محتوای مرتبط هدایت می‌کند. هنگامیکه ویدئو به پایان می‌رسد، اسکرین نهایی ظاهر می‌شود.

اسکرین نهایی در یوتیوب و آپارات

 

در اینجا علاوه بر تبلیغ یک یا دو ویدئو، می‌توانید بینندگان را برای عضو شدن و فالو کردن هم تشویق کنید.  داشتن فالورهای بیشتر در هنگامی که ویدئوی جدیدی را بارگذاری می‌کنید؛ به معنای بازدید بیشتر و اطلاع رسانی گسترده‌تر است.

 

۶.یک بلاگ را با هر ویدئو همراه کنید

اگر وبلاگ نویسی بخشی از راهبرد بازاریابی شما بوده؛ پس حالا می‌توانید با هر ویدئو یک پست هم ارائه دهید. این کار به وقت بیشتری نیاز دارد ولی فواید آن بیشر از وقت صرف شده است. مشتریان احتمالی علاوه بر دیدن ویدئو می‌توانند محتوای متنی را بخوانند و کیفیت تجربه کاربری بهبود می‌یابد.

با نوشتن بلاگ، سناریوی ویدئو را از قبل مشخص می‌کنید و کارتان برای تولید ویدئو کاهش می‌یابد. سئوی بلاگ را مدنظر قرار دهید تا موتورهای جستجو به راحتی سایت یا صفحه مرتبط را پیدا کنند. لینک ویدئوی یوتیوب و آپارات را در انتهای بلاگ قرار دهید تا به تجربه کاربری بهینه، رتبه بندی مناسب در موتورهای جستجو و در نهایت به بازدیدهای بیشتر در یوتیوب و آپارات برسید.

 

۷. در توضیحات ویدئو، تایم استمپ‌ها (timestamps) را در نظر بگیرید

بسیاری از افراد با جستجو در گوگل به یوتیوب و آپارات می‌رسند؛ چون ویدئو هم در بسیاری از نتایج جستجو مشاهده می‌شود.

تایم استمپ در یوتیوب و آپارات

 

شاید کاربران بازه زمانی خاصی را برای جستجو در گوگل انتخاب کنند؛ با قراردادن تایم استمپ در توضیحات ویدئو، گوگل می‌تواند رویدادهای مهم در آن بازه زمانی را پیدا کرده و بازدید کنندگان را به خوبی هدایت کند.

 

۸.از رسانه (شبکه) اجتماعی استفاده کنید

یکی از روش‌های کلیدی برای افزایش بازدید در یوتیوب و آپارات، به کارگیری رسانه اجتماعی برای تبلیغ محتوای جدید است.

امروزه همه از رسانه اجتماعی استفاده می‌کنند؛ پس از آن برای تبلیغ محتوای ویدئویی استفاده کنید. برای این کار سه گام زیر را دنبال کنید.

 

پیش نمایش ویدئو را در اختیار فالورها قرار دهید

چرا مخاطب باید صفحه فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام و غیره را رها کرده و برای تماشای ویدئوی شما به یوتیوب یا آپارات مراجعه کند؟ مخاطب را قانع کنید که محتوای مناسب را در اختیارش قرار خواهید داد؛ پس پیش نمایش مطلوبی از ویدئو را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید.

 

وارد گفتگو شوید

افرادی را که در مورد محتوای ویدئوی شما گفتگو نموده‌اند؛ پیدا کنید تا بتوانید ویدئو را در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ کنید. هنگامیکه افراد در مورد محتوای مشابه محتوای شما به بحث یا پرسش و پاسخ می‌پردازند؛ لینک ویدئوی خودتان را برایشان ارسال کنید. این روش راحت‌ترین و رایگان‌ترین راه برای تبلیغ ویدئوها در رسانه اجتماعی است.

 

به اینفلوئنسرهای صنعتی وصل شوید

اگر فردی در صنعت شما، فالورهای فعال زیادی دارد؛ می‌توانید به آنها دسترسی پیدا کنید. تأیید شما از جانب یک اینفلوئنسر (با ری توئیت یا استوری)، قدرت و اعتبار برند را نشان می‌دهد.

امروزه اینفلوئنسرها در همه جا پیدا می‌شوند و محدود به مد و تناسب اندام نیستند. طرفداران این افراد هم محصولات و خدمات پیشنهادی آنها را معتبر می‌دانند.

 

۹.در مورد تصاویر کوچک (thumbnails) کم کاری نکنید

برخی از افراد به جستجوی محتوای شما می‌پردازند. سایر آنها هم از کانال‌های اجتماعی یا وب سایت به ویدئوی شما در یوتیوب و آپارات می‌رسند. گاهی اوقات هم دوستانتان، لینک ویدئوی شما را ارسال می‌کنند.

اما اغلب افراد با جستجو درون یوتیوب و آپارات به ویدئو می‌رسند. پس داشتن تصاویر کوچک منحصر به فرد و زیبا باعث جذب مخاطب شده و نرخ بازدید ویدئو را افزایش می‌دهد.

تامبنیل ها در یوتیوب و آپارات

بنابراین قبل از ارسال ویدئوی بعدی، کلیدواژه خودتان را در یوتیوب و آپارات جستجو کنید و تصاویر کوچک یا تامبنیل های سایر ویدئوها را بررسی کنید. این تصاوی کوچک، معرف محتوای ویدئوها هستند.

از به کارگیری تصاویر ناخوشایند و دروغین پرهیز کنید؛ چون جذابیتی برای کاربران ندارد. اندازه تصویر را ۷۲۰×۱۲۸۰ پیکسل در نظر بگیرید (نسبت ۱۶:۹) و از فرمت‌های jpg، png، bmp یا gif استفاده کنید.

 

۱۰.به عناوین ویدئوها خوب فکر کنید

عنوان ویدئو هم مثل تصویر کوچک ابتدای ویدئو برای افزایش بازدید در یوتیوب و آپارات، اهمیت دارد. نباید از عنوان برای گول زدن مخاطب استفاده کنید. اگر نتوانید اعتماد مخاطب را جلب کنید، دیگر شما را دنبال نخواهد کرد.

باید به عنوان مناسبی برسیم که در وسط دامنه فریب آمیز بودن و خشک بودن قرار دارد. برای این کار روش‌های زیر را دنبال کنید.

 

روی پیامد متمرکز شوید

کاربران چه هدفی از تماشای ویدئو دارند؟ این ویدئو چه ارزش و فایده‌ای برایشان دارد؟ آیا نگرش مطرح شده در این ویدئو، می‌تواند زندگی آنها را تغییر دهد؟ برای رسیدن به عنوان مناسب، پرسش‌های فوق را از خودتان بپرسید.

 

از اعداد خاص و تأثیرگذار استفاده کنید

مردم با اعداد آشنا بوده و آنها را دوست دارند. اعداد، محسوس و قابل درک هستند. برای مثال به عنوان زیر دقت کنید.

به کارگیری اعداد در عنوان

 

این ویدئو در مورد بازاریابی، عدد خاصی را در عنوانش به کاربرده است. ۸۵۰ درصد عدد بزرگی نیست ولی چندان هم متداول نیست. به طور روزمره با این عدد مواجه نمی‌شویم. با مشاهده ویدئوی فوق می‌توانید ترافیک ارگانیک را تا ۸۵۰ درصد افزایش دهید.

 

کنجکاوی مخاطب را تحریک کنید

مردم، دانش و اطلاعات  را بیشتر از اعداد می‌پسندند. علاقمندی به وقایع روز، ریشه در ذات انسان دارد؛ بنابراین از عنوان ویدئو برای تحریک کنجکاوی مخاطب استفاده کنید. عنوان تا حد ممکن باید محتوای ویدئو را منعکس کند.

شکاف کنجکاوی مخاطب را پرکنید. برای مثال همه به دنبال افزایش بازدید در یوتیوب و آپارات هستند و شما می‌توانید در کنار این عنوان جذاب، دلایل عدم بازدید ویدئو‌ها را قید کنید.

 

در نهایت …

در این مقاله با ده نکته کاربردی برای افزایش بازدید در یوتیوب و آپارات آشنا شدید. اگر می‌خواهید به رتبه‌‌بندی مناسب در موتورهای جستجو و افزایش مخاطبان مرتبط برسید؛ نکات فوق را به عنوان فرمول یک رابطه برد- برد برای افزایش بازدید در یوتیوب و آپارات به کار ببندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *