دانستنی

انواع طراحی گرافیک کاربردی برای کسب و کارهای مختلف

انواع طراحی گرافیک کاربردی برای کسب و کارهای مختلف

طراحی گرافیک از ترکیب‌های بصری در قالب تایپوگرافی، تجسم رنگ و شکل برای برقراری ارتباط بهره می‌برد. هیچ روش دیگری قابلیت برقرارای چنین ارتباطی را ندارد. از این رو انواع طراح گرافیکی مطرح شده اند که هر کدام حوزه تخصصی خاص خودشان را دارند.

با این که هر کدام از این طراحی‌ها به مجموعه مهارت‌ها و روش‌های طراحی خاصی نیاز دارند ولی با یکدیگر همپوشی هم دارند. بسیاری از متخصصان حوزه طراحی روی مجموعه مشخصی از طراحی‌های مرتبط و مشابه متمرکز می‌شوند. صنعت همواره در حال تغیر است؛ پس طراحان هم باید با این شرایط سازگار شده و یادگیری مادام العمر را در پیش گیرند. تنها در این صورت قادر به خبره شدن در حرفه خودشان هستند.

فرقی ندارد که طراح فریلنسر یا کارفرمایی به دنبال استخدام طراح گرافیک هستید؛ به هر حال بهتر است با این هشت نوع طراحی گرافیکی آشنا شوید. البته گونه های دیگری از طراحی گرافیکی مانند طراحی ویلا نیز وجود دارد که عمدتا در زیر مجموعه های معماری طبقه بندی می شود. داشتن این اطلاعات به یافتن مهارت‌های شغلی مناسب کمک می‌کند.

سفارش یا انجام طراحی گرافیک

۱.طراحی گرافیک هویت بصری

هر برندی به عنوان عامل برقراری ارتباط میان کسب و کار یا سازمان با مخاطبشان عمل می‌کند. سازمان به واسطه هویت برند‌ می‌تواند شخصیت و جوهره کاری را در کنار خاطرات، عواطف و تجارب مشتریان با آنها در میان بگذارد. طراحی گرافیک هویت بصری شامل عناصر هویت برند است که چهره برند را برای برقراری تعامل‌ می‌سازند. طراحی از طریق تصویر، شکل و رنگ به ترسیم هویت برند می‌پردازد.

طراحی گرافیک هویت بصری

طراحان هویت بصری برای طراحی لوگو، تایپوگرافی، پالت‌های رنگ و لایبرری‌های تصویری حاوی هویت و شخصیت برند، با صاحیان برند در تعامل هستند. طراحان علاوه بر کارت‌های ویزیت و استندهای شرکتی به طراحی مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های بصری برند هم‌ می‌پردازند که عملکرد و نمونه‌هایی از برندسازی بصری را برای شبکه‌ها و رسانه‌های مختلف تهیه می‌کند. این دستورالعمل‌ها به حفظ ثبات برند در برنامه‌های آتی کمک می‌کنند.

هویت بصری در طراحی گرافیک

طراحی هویت بصری یکی از متداول ترین انواع طراحی است. طراحان هویت بصری باید دانش عمومی تمامی انواع طراحی گرافیک را کسب کنند تا بتوانند عناصر طراحی مناسب را در تمامی رسانه‌های بصری تولید نمایند. آنها به مهارت‌های ارتباطی، مفهوم سازی و خلاقانه و تمایل به جستجو در محتوای صنعتی، سازمانی، ترندها و رقبا نیاز دارند.

۲.طراحی گرافیک تبلیغاتی و بازاریابی

اغلب افراد طراحی گرافیکی را در حوزه طراحی برای بازاریابی و تبلیغات مجسم می‌کنند. شرکت‌ها برای دستیابی به مخاطبان هدف به فعالیت‌های بازاریابی موفق نیاز دارند. فعالیت‌های بازیابی فوق العاده مبتنی بر خواسته‌ها، نیازها، آگاهی و رضایت مشتریان از خدمات، محصولات و برند است. از آنجا که محتوای بصری همواره جذاب است؛ پس طراحی گرافیک، امکان تبلیغ کارآمدتر کسب و کار را فراهم می‌کند.

طراحان بازاریابی با مالکان، مدیران و متخصصان بازاریابی شرکت در جهت سرمایه گذاری روی راهبردهای بازاریابی همکاری دارند. آنها به تنهایی یا به عنوان بخشی از تیم خلاق به فعالیت می‌پردازند. برخی از طراحان در رسانه خاصی مثل مجلات تبلیغاتی و حوزه ماشین آلات صنعتی یا مجموعه گسترده تری از پروژه‌ها را در صنعت چاپ، دیجیتال و غیره انجام‌ می‌دهند. این نوع طراحی  بیشتر محتوای دیجیتالی بازاریابی و تبلیغات را در بر می‌گیرد.

طراحی گرافیک بازاریابی و تبلیغات 2

نمونه‌هایی از طراحی گرافیک بازاریابی

  • کارت پستال‌ها و آگهی‌ها
  • طراحی کارت ویزیت
  • تبلیغات مجله و روزنامه
  • طراحی پوستر‌، بنر‌ها و بیلبوردها
  • اینفوگرافیک‌ها
  • کاتالوگ ها و بروشور‌ها (چاپی و دیجیتال) [فرق کاتالوگ و بروشور؟]
  • بسته بندی‌ها
  • تصاویر برنامه‌های تجاری
  • طراحی‌های بازاریابی ایمیلی
  • محتوای پاورپوینت
  • منو‌ها
  • تبلیغات شبکه های اجتماعی، بنرها و گرافیک‌ها
  • تبلیغات هدفگذاری مجدد و بنری
  • تصاویر برای وب سایت‌ها و بلاگ‌

انواع طراحی گرافیک بازاریابی و تبلیغات 3طراحان بازاریابی به روابط عالی و مهارت‌های مدیریت زمان نیاز دارند. آنها در برخی حوزه‌های طراحی، اپلیکیشن‌های چیدمان و طراحی و کمی هم در مورد محیط محصولات چاپی و آنلاین تخصص دارند. سمت‌های کارآموزی و مبتدی در این حرفه فرصت خوبی برای طراحان تازه کار است تا با فرایند کار آشنا شده و مهارت‌ها و تجربه خوبی کسب کنند.

۳.طراح گرافیکی رابط کاربری

رابط کاربری (UI) نحوه تعامل کاربر با دستگاه یا اپلیکیشن را مشخص می‌کند. طراحی UI، فرایندی برای طراحی رابط‌های کاربری است تا به راحتی مورد استفاده قرار گرفته و تجربه کاربرپسندی را ایجاد کنند. کاربر با رابط کاربری مثل صفحه کلید، صفحه نمایش و ماوس در تعامل قرار دارد ولی طراحی رابط کاربری روی تجربه بصری کاربر و طراحی عناصر گرافیکی روی صفحه مثل کلیدها، منوها، تعامل‌های فرعی و غیره متمرکز است. طراحان رابط کاربری به برقراری تعادل میان جنبه‌های زیبایی شناختی و کاربرد فنی ابزار می‌پردازند.

طراحی گرافیک رابط کاربری

طراحان رابط کاربری در حوزه نرم افزارها و اپلیکیشن‌های موبایل و دسکتاپ، اپلیکیشن‌های وب و بازی‌های رایانه‌ای تخصص دارند. آنها همکاری نزدیکی با طراحان تجربه کاربری (UX) دارند. طراحان تجربه کاربری نحوه عملکرد اپلیکیشن را مشخص می‌کنند. بعلاوه طراحان رابط کاربری همکاری نزدیکی با توسعه دهندگان رابط کاربری دارند که کدهای اجرایی طراحی را می‌نویسند.

نمونه‌های طراحی گرافیک رابط کاربری

انواع طراحی گرافیک رابط کاربری

طراحان گرافیک رابط کاربری در قالب یک تیم به فعالیت می‌پردازند و دارای مهارت‌های طراحی گرافیک بوده و با اصول UX/UI، طراحی پاسخگو و توسعه وب به خوبی آشنایی دارند. آنها علاوه بر اپلیکیشن‌های گرافیک، به دانش زبان برنامه نویسی مثل HTML، CSS و جاوا اسکریپت نیاز دارند.

۴.طراحی گرافیکی در حوزه نشر

نشریات محتوای زیادی برای برقراری تعامل با مخاطب دارند. آنها در گذشته به عنوان رسانه ای چاپی مطرح بودند. طراحی در حوزه نشر یکی از انواع کلاسیک طراحی محسوب می‌شود. این حوزه شامل طراحی جلد کتاب‌، روزنامه‌ها، مجلات و طراحی کاتالوگ‌ می باشد. با این حال اخیراً هم شاهد افزایش نشر دیجیتال بوده‌ایم.

طراحی گرافیک حوزه نشر 1

طراحی گرافیک حوزه نشر 2

طراحان گرافیک خبره در دو حوزه چاپ و نشر با ویراستاران و ناشران در جهت طراحی روی جلد و انتخاب تصاویر مناسب سرو کار دارند که مهارت‌هایی از جمله عکاسی، گرافیک و نقاشی را در بر می‌گیرد. طراحان گرافیک حوزه نشر به عنوان فریلنسر یا عضوی از یک تیم خلاق یا بخشی از کارکنان یک شرکت چاپ و انتشاراتی مشغول به کار هستند.

نمونه‌های طراحی گرافیک حوزه نشر

  • کتاب‌ها
  • روزنامه‌ها
  • خبرنامه‌ها
  • راهنما‌ها
  • گزارش‌های سالیانه
  • مجلات
  • کاتالوگ‌ها

طراحان نشر به مهارت‌های ارتباطی و سازمانی نیاز دارند. آنها علاوه بر تخصص در حوزه طراحی به شناخت مدیریت رنگ، چاپ و نشر دیجیتال هم نیاز دارند.

درآمد از طریق سایت  فریلنس پارس

(www.freelancepars.com)

فریلنس پارس ، یک سایت فریلنسینگ و دورکاری برای سفارش و انجام پروژه های اینترنتی در ایران است. انواع پروژه ها و نیازهای کاری و شغلی در زمینه های سفارش تایپ، تولید محتوا، ترجمه زبان های مختلف، طراحی گرافیک، عکاسی، ادیت عکس و فیلم، برنامه نویسی، طراحی سایت، دستیار مجازی، آهنگسازی و ویرایش صوت، معماری، نقشه کشی، مدلسازی و… در این سایت قابل تعریف و اجراست.کارفرمایان، نیازها یا پروژه های خود را در این سایت به صورت رایگان مطرح کرده و متخصصان یا فریلنسرهای سایت، با ارائه پیشنهاد همکاری، پروژه‌ها را انجام داده و تحویل می‌دهند. کارفرما، پس از ثبت پروژه و توافق نهایی با فریلنسر بر سر هزینه و روش انجام کار، هزینه پروژه را واریز کرده و سایت، مبلغ را نزد خود نگه می‌دارد. پس از انجام کار و تحویل به کارفرما، تایید و رضایت او، مبلغ برای فریلنسر آزاد می‌شود. با این قابلیت که در اصطلاح “پرداخت امن” نامیده می‌شود، هم کارفرما از انجام پروژه خود اطمینان دارد و هم فریلنسر از واریزی مبلغ توسط کارفرما.

مراحل ثبت نام و عضویت در سایت فریلنس پارس

۱-در سایت به عنوان فریلنسر ثبت نام کنید و ایمیل و شماره موبایل خود را تایید کنید.

www.freelancepars.com

۲- سپس پروفایل خود را کامل کنید و مهارت‌ها، سابقه تحصیلی، شغلی و… را بنویسید.

۳- اگر نمونه کارهای مناسبی دارید، در سایت آپلود کنید.

۴- وارد قسمت پروژه های سایت شده، پروژه های مد نظر و مرتبط با مهارت ها و توانایی های خود را پیدا کنید و آن‌هایی که از نظر زمانی و هزینه، مایل به انجام آن‌ها هستید را ثبت پیشنهاد زده و مبلغ پیشنهادی، زمان و توضیحات لازم را برای کارفرما بنویسید.

سفارش طراحی جلد کتاب

۵.طراحی گرافیک بسته بندی

اغلب محصولات برای انبار شدن، توزیع و فروش نیازمند بسته بندی مناسب هستند. طراحی بسته بندی هم به طور مستقیم در تعامل با مصرف کنندگان قرار دارد پس ابزار بازاریابی بسیار ارزشمندی است. هر جعبه، بطری، کیسه، قوطی یا ظرف حاوی محصول، فرصتی برای بیان داستان برند را فراهم می‌کند.

طراحان بسته بندی به تولید مفاهیم، طرح‌ها و فایل‌ها برای یک محصول می‌پردازند و این کار نیازمند شناخت فرایندهای چاپ و درک طراحی و ساخت صنعتی است. از آنجا که بسته بندی با رشته‌های زیادی سر و کار دارد؛ پس تهیه سایر انواع محتوا مثل عکس، تصویر و هویت بصری از جانب طراح گرافیک بسته بندی دور از انتظار نیست.

طراحی گرافیک بسته بندی1

 

طراحی گرافیک بسته بندی3طراحان بسته بندی انواع تخصص‌ها را در خود جای داده اند. آنها انواع مختلف تخصص‌ها از طراحی بر چسب و لیبل گرفته تا طراحی بسته بندی‌های بزرگ و خلاقانه را انجام می‌دهند. طراحان گاهی اوقات در صنعت خاصی مثل صنایع غذایی یا اسباب بازی فعالیت دارند. شغل آنها نیازمند مهارت‌های مفهومی و حل مسأله در کنار دانش فراوان از صنعت چاپ و طراحی صنعتی است. آنها باید با انعطاف پذیری کافی، نیازهای مشتریان، بازاریابان و تولیدکنندگان را تأمین کرده و از ترندهای روز مطلع شوند.

۶. طراحی موشن گرافیک

موشن گرافیک‌ها به طراحی‌های متحرک گفته‌ می‌شوند. آنها شامل انیمیشن، صوت، تاپیوگرافی، هنرهای تجسمی، ویدئو و سایر افکت‌های مورد استفاده در رسانه آنلاین، تلویزیون و فیلم هستند. در سال‌های اخیر با پیشرفت فناوری، محبوبیت رسانه‌ها افزایش چشم گیری یافته و محتوای ویدئویی در دنیای محتوا، پادشاهی می‌کند.

طراح موشن گرافیک، تخصصی جدید در حوزه طراحی است. آنها در ابتدا در تلویزیون و فیلم سازی مشغول به کار بودند. پیشرفت فناوری باعث کاهش زمان و هزینه تولید موشن گرافیک شده و هنر بیش از پیش در دسترس همگان قرار دارد. در حال حاضر، موشن گرافیک‌ها یکی از جدیدترین انواع طراحی هستند که در تمامی پلتفرم‌های دیجیتال پیدا‌ می‌شوند و فرصت‌های جدیدی در این حوزه وجود دارد.

نمونه‌هایی از طراحی موشن گرافیک

  • نوشته‌های ابتدایی و انتهایی فیلم‌ها
  • آگهی‌ها
  • لوگوهای متحرک
  • تریلیرها
  • نمایشگاهها
  • ویدئوهای تبلیغاتی
  • ویدئوهای آموزشی
  • وب سایت‌ها
  • اپلیکیشن‌ها
  • بازی‌های ویدئویی
  • بنرها
  • گیف‌‌ها

انواع موشن گرافیک در طراحی گرافیک

طراحان موشن گرافیک کارشان را با طراحی استوری بردها آغاز کرده و بعد به مفاهیم مدنظرشان با کمک انیمیشن ویدئو و هنرهای تجسمی جان می‌دهند. آنها بر حسب صنعت محل فعالیتشان به دانش بازاریابی، رمزگردانی و مدلسازی سه بعدی نیاز دارند.

۷.طراحی گرافیک محیطی

طراحی گرافیک محیطی با ساخت محیطی به یادماندنی، جذاب و آگاهی دهنده، میان افراد و محیط ارتباط بصری برقرار می‌کند. طراحی محیطی نوع گسترده ای از طراحی است که در ادامه به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌شود.

نمونه‌هایی از طراحی گرافیک محیطی

  • نشان‌ها
  • دیوار نوشته‌ها
  • موزه‌ها
  • برند سازی دفاتر کار
  • ناوگان حمل و نقل عمومی
  • طراحی داخلی خرده فروشی‌ها
  • برندسازی استادیوم
  • فضاهای کنفرانس

مسیریابی نوع خاصی از طراحی محیطی است که شامل نشان‌های راهبردی، علایم تجاری و نشانه‌های بصری است. این علایم به مکان یابی افراد کمک کرده تا بدون سردرگمی به مقصد مدنظرشان برسند.

طراحی گرافیک محیطی 1

طراحی گرافیک محیطی یک فعالیت بین رشته‌ای است که به تلفیق گرافیک، معماری، طراحی دکوراسیون داخلی، فضای باز و صنعتی می‌پردازد. طراحان با افراد حاضر در رشته‌های مذکور همکاری دارند تا بتوانند طراحی‌ها را برنامه ریزی و اجرا کنند. آنها با مفاهیم طراحی صنعتی آشنا هستند و قادر به خواندن و درک نقشه‌های معماری هستند.

طراحی محیطی از قدیم منحصر به تولید قطعات چاپی ثابت بود ولی حالا می‌توان با پیشرفت فناوری از تصاویر تعاملی استفاده کرد که محبوبیت آنها رو به افزایش است.

۸.هنر و تصویرسازی برای طراحی گرافیکی

هنر گرافیک و تصویرسازی در اغلب موارد هم معنای طراحی گرافیک لحاظ می‌شود ولی تفاوت‌هایی میان آنها وجود دارد. طراحان برای برقراری تعامل با مخاطب به تولید ترکیب‌های هنری‌ می‌پردازند ولی گرافیست‌ها و تصویر سازان، آثار هنری اصیل را تولید می‌کنند. هنرهای تجسمی انواع خاصی از هنرهای زیبا گرفته تا دکوراسیون و تصاویر داستانی را در بر می‌گیرند.

هنر و تصویرسازی برای طراحی گرافیک

نمونه‌های هنرهای تجسمی و تصویرسازی برای طراحی گرافیک

  • طراحی تی شرت
  • الگوهای گرافیکی برای پارچه
  • موشن گرافیک‌ها
  • تصاویر دست دوم و مصرفی
  • رمان‌های مصور
  • بازی‌های ویدئویی
  • وب سایت‌ها
  • کتاب‌های کمیک
  • آلبوم‌های هنری
  • جلد کتاب
  • تصویرسازی برای کتاب‌ها
  • اینفوگرافیک‌ها
  • نمایشگاه فنی
  • هنرهای مفهومی

هنرمندان گرافیست از هرگونه ترکیب محتوای رسانه ای و تکنیک‌های هنری برای خلق اثر هنری استفاده می‌کنند و با نویسندگان، ویراستاران، مدیران، بازاریابان و مدیران هنری در تمامی حوزه‌های طراحی همکاری دارند. آنها در حوزه هنرهای زیبا، انیمیشن و معماری هم مهارت دارند. همپوشی مهارت‌ها و برنامه‌ها باعث شده تا طراحان گرافیک هم تحت عنوان گرافیست و تصویرساز مشغول به فعالیت شوند.

در نهایت

طراحی گرافیک رشته ای رو به رشد است و تقاضا برای طراحان متخصص و حرفه‌ای رو به افزایش است. هنگامی که به دنبال فرد مناسب در حوزه طراحی هستید باید انواع طراحی را بشناسید تا بتوانید فریلنسر مناسب با کسب و کارتان را پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *