دانستنی

اکسپلور اینستاگرام چیست؟ چگونه به اکسپلور اینستاگرام راه یابیم؟

اکسپلور اینستاگرام چیست؟ چگونه به اکسپلور اینستاگرام راه یابیم؟

این روزها کمتر کسی است که از شبکه‌های اجتماعی استفاده نکند؛ نقش این شبکه‌ها روز به روز در زندگی افراد پررنگ‌تر از قبل می‌شود. هر شخصی بر اساس نیاز و علایق خود، تمایل به استفاده از شبکه اجتماعی به خصوصی دارد. با این حال، یکی از محبوب‌ترین بسترها برای فعالیت مجازی، اینستاگرام است. پلتفرم اینستاگرام با قابلیت‌های خیره‌کننده خود، یکی از بهترین بسترها برای معرفی فعالیت‎های افراد است و از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران، ورود به اکسپلور اینستاگرام است.

ورود به اکسپلور و تاثیری که می‌تواند روی جلب مخاطبان جدید داشته باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است و در حقیقت می‌تواند یکی از اصلی‌ترین و موثرترین راهکارها برای معرفی کسب‌وکار شما و جذب فالورهای حقیقی در اینستاگرام باشد. ورود به اکسپلور اینستاگرام می‌تواند باعث ایجاد بازخورد حداکثری برای پست‌های شما شود که این مورد، نوعی تبلیغ تاثیر‌گذار و بی‌واسطه برای صفحه شما به شمار می‌رود. اما اکسپلور (Explore) چیست و چه اهمیتی دارد؟ در ادامه بیشتر به این موضوع و روش‌های راه یافتن به اکسپلور خواهیم پرداخت.

 

معیارهای الگوریتم اینستاگرام برای چیدمان صفحه اکسپلور

بر اساس آخرین آمارها و گزارشات، پلتفرم اینستاگرام بیش از یک میلیارد نفر کاربر دارد و از این میان، پنجاه درصد از آن‌ها از صفحه اکسپلور اینستاگرام استفاده می‌کنند. اما آیا محتوای یکسانی برای همه کاربران نمایش داده می‌شود؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم محتوای نمایش داده شده برای هیچ دو کاربری، عیناً یکسان نیست؛ اما می‌تواند تا حدی مشابهت داشته باشد. در ادامه، عواملی که در نحوه چیدمان صفحه اکسپلور نقش دارند، نام برده شده‌اند:

  1. پست‌هایی که قبلاً ذخیره کرده‌اید
  2. پست‌هایی که لایک کرده‌اید
  3. پست‌هایی با تعامل و بازخورد بالا
  4. فعالیت‌های فالویینگ‌های شما
  5. منطقه جغرافیایی شما
  6. پست‌هایی که به اشتراک گذاشته‌اید

نحوه ورود به اکسپلور اینستاگرام

ورود به صفحه اکسپلور، از جمله دغدغه‌های اصلی کاربران این شبکه است؛ چرا که ورود به این بخش، یکی از پربازده‌ترین روش‌ها برای دیده شدن و جذب فالوئر است. اهمیت اکسپلور اینستاگرام و تاثیری که در جذب مخاطب دارد، بر هیچکس پوشیده نیست؛ چرا که اینستاگرام محتوای این صفحه را بر اساس علاقه‌ی‌ کاربران برای آن‌ها به نمایش می‌گذارد.

به بیان دیگر، احتمال جذب مخاطب از این راه بسیار زیاد است؛ زیرا افرادی که صفحه شما را در اکسپلور اینستاگرام مشاهده می‌کنند، از علاقه‌مندان به زمینه فعالیت شما هستند؛ بنابراین در صورت ارائه یک محتوای باکیفیت، به‌راحتی می‌توانید برند یا فعالیت خود را به افراد عرضه کنید تا به جمع مخاطبان شما بپیوندند. اما سوال اصلی این است که نحوه ورود به اکسپلور به چه صورت است و چگونه می‌توانیم به این بخش جذاب راه پیدا کنیم؟

شناخت بازار هدف

اولین قدم برای دیده شدن در میان انبوهی از رقبا، شناخت دقیق سلیقه مخاطب است. باید دقیقاً بدانید مخاطبین کسب‌و‌کار شما در چه رده سنی قرار دارند، چه لحنی برای‌شان جذابیت بیشتری دارد و کدامیک از نیازهای آن‌ها با حرفه‌ شما هم‌راستاست. به زبانی دیگر، شما باید پرسونای مخاطب خود را بشناسید.

یکی از راهکارهای مفید برای شناخت بهتر سلایق مخاطبان، این است که ببینید کدامیک از پست‌های شما، بازخورد بهتری از آن‌ها دریافت کرده است. از فرمت‌های مختلف استفاده کنید و بازخوردها را به دقت رصد کنید؛ به عنوان مثال، بررسی کنید که محتواهایی که به صورت ویدئو منتشر کرده‌اید بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند یا محتواهای تصویری؟ مخاطبان شما پست‌های تکی را ترجیح می‌دهند یا پست‌هایی که به صورت آلبومی (اسلایدی) هستند؟ با بررسی مواردی از این دست، شما بهتر با سلیقه مخاطبان خود آشنا می‌شوید.

انتشار محتوای جذاب

پلتفرم اینستاگرام بر پایه جذابیت‌های بصری پایه‌گذاری شده است؛ بنابراین پست‌های شما باید چشم‌نواز باشند تا توجه مخاطبان را جلب کنند.هر چه جذابیت پست شما بیشتر باشد، محتوای شما بیشتر به اشتراک گذاشته خواهد شد و متعاقباً در اکسپلور افراد بیشتری قرار می‌گیرد. به این منظور، باید با سایز مناسب پست و استوری اینستاگرام آشنایی داشته باشید. علاوه بر کیفیت عکس‌ها و قالب‌بندی، شما باید محتوایی با توضیحات گیرا و بر اساس نیاز مخاطبان ارائه کنید؛ در این صورت، افراد برای پیگیری و مشاهده سایر پست‌های شما مشتاق‌ می‌شوند.

تعامل با مخاطبین

موفق‌ترین برندها در استفاده از فضای مجازی، گروهی هستند که بیشترین تعامل را با دنبال‌کنندگان خود دارند. استفاده از کپشن‌های جذاب و موضوعات چالشی که باعث مشارکت افراد شوند، احتمال ورود شما به اکسپلور اینستاگرام را به صورت قابل توجهی افزایش می‌دهند. با استفاده از Call to action یا به عبارت دیگر CTA و با طرح سوالات چالشی، می‌توانید با مخاطبان خود تعامل بیشتری داشته باشید و همان‌طور که گفته شد، کلید ورود به اکسپلور، مشارکت حداکثری فالورهای حقیقی زیر پست‌های شماست. همچنین لایک یا کامنت از سوی اکانت‌های پرفالوور، تاثیر زیادی در افزایش شانس شما در ورود به اکسپلور خواهد داشت.

ایده‌برداری در عین داشتن نوآوری

در خلق محتوا، هیچ چیز ارزشمندتر از خلاقیت نیست؛ این که شما پست‌های منحصر‌به‌فرد داشته باشید، باعث می‌شود بیشتر از رقبای خود به چشم بیایید و نسبت به آن‌ها متمایز باشید. از صفحات موفق ایده بگیرید و دلایل موفقیت آن‌ها را تحلیل کنید، بررسی کنید که استراتژی‌های اصلی آن‌ها چه بوده است و این موارد را با روش‌هایی که خودتان پیاده می‌کنید، مقایسه کنید. فراموش نکنید که ایده گرفتن از افراد موفق، کاری بسیار سودمند است.

شما می‌توانید از این روش‌ها الگو بگیرید؛ در عین حال، به خاطر داشته باشید که استفاده شما باید صرفاً در حد الهام گرفتن باشد و به هیچ وجه نباید کپی‌برداری کنید و محتوای تکراری ارائه دهید. در صورت کپی، با وجود تلاش‌هایی که داشته‌اید، پست‌های شما توجه مخاطب را جلب نمی‌کنند و خسته‌کننده به نظر می‌رسند.

استفاده از هشتگ‌های مرتبط پرمخاطب

امروزه افراد زیادی حتی قبل از جستجو در سایت‌ها، در پلتفرم اینستاگرام به دنبال موضوع مورد نظر خود می‌گردند. در این مورد، استفاده از هشتگ مناسب، تاثیر زیادی در دیده شدن شما دارد؛ چرا که این افراد از دید اینستاگرام به یک هشتگ به خصوص علاقه‌مند هستند و این مورد باعث ورود محتوای مرتبط در اکسپلور آن‌ها می‌شود. در صورت استفاده از هشتگ‌های مرتبط و به اندازه، شانس شما برای دیده شدن افزایش می‌یابد.

با این حال، هشتگ‌های متعدد و نامرتبط، شما را نامنظم و غیرحرفه‌ای جلوه می‌دهند. همچنین به یاد داشته باشید که تعداد هشتگ‌های مجاز برای یک پست در اینستاگرام، حداکثر ۳۰ عدد است.

افزودن امکان خرید محصول روی پست

یکی از قابلیت‌های جذاب اینستاگرام، امکان افزودن لینک خرید روی پست‌ها و استوری‌هاست. اگر فرد از گزینه Shop در بخش اکسپلور استفاده کند، می‌تواند محتواهایی که قابلیت خرید آن‌ها فعال است را مشاهده کند و از آن جا که پیج‌های کمی پست‌ با قالب فروشگاهی منتشر می‌کنند، امکان دیده شدن پست شما بیشتر می‌شود.

انتشار IGTV و Reels

 یکی از رازهای موفقیت در اینستاگرام، انتشار محتوا در فرمت‌های گوناگون است. اگر قصد دارید محتوای ویدیویی با زمانی طولانی‌تر از یک پست منفرد منتشر کنید، علاوه بر پست کشویی یا اسلایدی، می‌توانید از قابلیت آی‌جی‌تی‌وی و ریلز هم استفاده کنید. با استفاده از IGTV می‌توانید محتوایی جذاب و خلاقانه بسازید. حتی این نوع از پست‌های شما می‌توانند چند قسمتی باشند تا مخاطبین برای دیدن ادامه این مجموعه ویدئویی، به صفحه برند شما مراجعه کنند.

ریلز نیز قابلیت نسبتا جدیدی است که به شما امکان می‌دهد ویدیوهای ۱۵ ثانیه‌ای را ضبط کرده آن‌ها را با صدا، متن، جلوه‌های ویژه و برچسب‌ها ویرایش کنید و به اشتراک بگذارید.

ارتباط با اینفلوئنسرهای محبوب

این روزها کمتر کسی است که از تاثیر اینفلوئنسرها در معرفی فعالیت‌های مجازی اطلاع نداشته باشد. شما باید به خوبی با این اشخاص تاثیرگذار آشنایی داشته باشید تا فردی را انتخاب کنید که فعالیت‌هایی هم‌راستا با حوزه تخصصی شما داشته باشد. معرفی شما توسط اینفلوئنسری که مخاطبانی علاقه‌مند به کسب‌وکار شما دارد، باعث جذب فالوئرهای تاثیرگذار می‌شود.

در انتخاب اینفلوئنسر برای تبلیغات، صرفاً نباید به تعداد فالوور او توجه کنید؛ مهم‌ترین مورد، کار با شخصی است که مخاطبین او به دنبال کردن شما مشتاق باشند. به عنوان مثال، اگر شما در زمینه تولید و فروش پوشاک فعالیت دارید، باید با اینفلوئنسری که در زمینه مد و فشن یا سبک زندگی محتوا تولید می‌کند، همکاری کنید و معرفی شما توسط یک فرد پرمخاطب اما فعال در حوزه‌ای غیر مرتبط مانند تکنولوژی، تاثیر زیادی بر حضور شما در اکسپلور نخواهد داشت.

رعایت الگوریتم

دور زدن قوانینی که اینستاگرام وضع کرده است، تبعات خوبی ندارد و تاثیر خوبی روی شانس دیده شدن شما در اکسپلور نخواهد داشت. هرگز به دنبال دریافت فالوور فیک نباشید و همواره تلاش کنید با طراحی پست و استوری اینستاگرام از راه اصولی، مخاطبان واقعی و تاثیرگذار به دست آورید. اگر شما ۳۰ هزار فالور داشته باشید که تنها ۲ هزار نفر از این تعداد، فالور واقعی باشند و هزار نفر شما را لایک کنند، الگوریتم اینستاگرام صفحه شما را به علت کم بودن تعامل، واجد شرایط ورود به اکسپلور نمی‌شناسد و حتی ممکن است شما را جریمه کند.

شاید فالور فیک در کوتاه‌مدت به نظر مفید باشد، اما در بلندمدت، روی فعالیت شما تاثیرات مطلوبی نخواهد داشت. همواره به یاد داشته باشید خلق یک محتوای ارزشمند و خلاقانه، بهترین روش برای کسب مخاطب و در نهایت فروش بهتر و تعامل بیشتر است.

زمان‌بندی مناسب

بهتر است پست شما در زمانی منتشر شود که تعداد بیشتری از افراد آنلاین هستند؛ در این صورت، شانس مشارکت دنبال‌کنندگان یا اشتراک پست جدید شما بیشتر خواهد بود. در حقیقت، مسئله زمان انتشار پست به تنهایی دلیلی برای ورود یک محتوا به اکسپلور اینستاگرام نیست؛ مسئله مورد اهمیت این است که در بعضی از ساعات شبانه‌روز، کاربران بیشتری در حال استفاده از این شبکه اجتماعی هستند.

حضور بیشتر کاربران باعث تعاملات بیشتر می‌شود که می‌تواند در نهایت منجر به ورود پست شما به اکسپلور افراد بیشتری شود. برای آن‌که بدانید مخاطبان شما در چه ساعاتی فعال‌تر هستند، می‌توانید از داده‌های Insights اینستاگرام استفاده کنید.

مزایای حضور در اکسپلور اینستاگرام

تا اینجا، حتما به مزایای زیاد حضور در اکسپلور اینستاگرام پی برده‌اید. در ادامه، این مزایا را با جزئیات بیشتر بیان می‌کنیم:

مشارکت و تعامل حداکثری

ورود به صفحه اکسپلور می‌تواند به طرز قابل توجهی تعامل و مشارکت کاربران در ارتباط با پست‌های شما را افزایش دهد. معمولاً پست‌های موجود در اکسپلور، بر اساس علاقه افراد نمایش داده می‌شوند، پس افراد به محتوای شما واکنش نشان خواهند داد و ممکن است صفحه شما را دنبال کنند؛ چرا که محتوای شما با سلیقه و نیاز آن‌ها هم‌خوانی دارد.

افزایش فالوئر

به دنبال نمایش پست‌های شما در یک مقیاس وسیع، احتمال مورد توجه قرار گرفتن محتوای شما بیشتر می‌شود. ورود به اکسپلور اینستاگرام به منزله تبلیغ رایگان برای شماست که می‌تواند باعث جذب فالوئرهای واقعی شود. در این بین، استخدام ادمین اینستاگرام که فردی مسلط به الگوریتم اینستاگرام باشد، بتواند پست‌های جذاب طراحی کند و به پرسش‌های موجود در نظرات پاسخ دهد، تاثیر زیادی در ورود پست شما به اکسپلور و در نتیجه، افزایش فالورهای شما خواهد داشت.

برندسازی

مفهوم شهرت، شناخته شدن توسط افراد متعدد است و یکی از راه‌های معرفی کسب‌وکار، استفاده از یک پلتفرم با مخاطبان فراوان است. اکسپلور اینستاگرام به شما این امکان را می‌دهد که فعالیت و تخصص خود را به اشخاص بیشتری معرفی کنید و هر چه تعداد کاربرانی که پست‌های شما را مشاهده می‌کنند بیشتر باشد، محصولات شما طرفداران بیشتری پیدا می‌کند.

افزایش فروش

هدف نهایی کسب‌وکارهایی که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند، افزایش میزان فروش محصولات است. ورود به اکسپلور اینستاگرام به شما این امکان را می‌دهد که تولیدات خود را در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر از ابعاد ویترین یک مغازه به متقاضیان معرفی کنید. با ورود به اینستاگرام، سود شما چند برابر میزان فروش حضوری خواهد بود؛ اما حتی در بین فروشگاه‌های آنلاین، دسته‌ای موفق‌تر هستند که بتوانند به اکسپلور اینستاگرام راه پیدا کنند.

در چه شرایطی به اکسپلور راه نخواهیم یافت؟

روزانه کسب‌وکارهای زیادی فعالیت خود را در شبکه‌های مجازی آغاز می‌کنند؛ اما همه‌ آن‌ها به موفقیت مد نظر خود دست پیدا نمی‌کنند. برای ورود به اکسپلور اینستاگرام، موضوع مورد اهمیت، تعداد پست‌های شما نیست؛ بلکه باید هوشمندانه عمل کنید و با استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال آشنا باشید. در ادامه مواردی را ذکر کرده‌ایم که مانع از ورود شما به اکسپلور می‌شوند.

شخصی (Private) بودن اکانت

با خصوصی کردن حساب کاربری، تنها افرادی که از قبل دنبال‌کننده شما بودند می‌توانند پست‌های شما را مشاهده کنند. اگر قصد گسترش فعالیت‌های خود در فضای مجازی و معرفی فعالیت خود به افراد بیشتری را دارید، در گام اول باید اکانت خود را از حالت خصوصی خارج کنید تا محدودیتی برای کاربران جهت مشاهده محتوای شما وجود نداشته باشد.

فالور فیک

اینستاگرام از یک الگوریتم هوشمند پیروی می‌کند. اگر شما تعداد زیادی فالور داشته باشید، باید این موضوع در بازخوردهایی که پست‌های شما می‌گیرند، نمایان باشد. داشتن فالور فیک و عدم هم‌خوانی تعداد دنبال‌کنندگان با میزان لایک، کامنت و سیو، یکی از مهم‌ترین دلایل عدم ورود پست‌های شما به اکسپلور اینستاگرام است.

شدو بن

یکی از محدودیت‌هایی که اینستاگرام برای بعضی از صفحات اعمال می‌کند، شدو بن (Shadowban) شدن است که در این صورت، این صفحات تا مدتی در اکسپلور نمایش داده نمی‌شوند. تعداد زیاد لایک کردن در هر ساعت، تعداد بالای فالویینگ، ارسال انبوه دایرکت، استفاده از آی پی‌های متعدد و هشتگ‌های زیاد از جمله دلایلی هستند که اینستاگرام یک حساب کاربری را شدو بن می‌کند.

پایین بودن نرخ تعامل

اگر مخاطبان شما نسبت به پست‌ها بازخورد کمی داشته باشند، ارزش محتوای شما از نظر الگوریتم اینستاگرام برای ورود به اکسپلور، پایین تلقی می‌شود. به منظور جلوگیری از این مشکل، باید در خلق محتوای جذاب فعال باشید و کپشن‌های شما چالش‌برانگیز باشند تا افراد بیشتری در پست‌های شما تعامل و مشارکت داشته باشند.

کلام آخر

نقش و اهمیت اینستاگرام در موفقیت کسب و کارها بر هیچکس پوشیده نیست. این روزها از این پلتفرم محبوب، صرفاً به عنوان یک برنامه سرگرم‌کننده یاد نمی‌شود. اینستاگرام به یک بستر ایده‌آل برای فعالیت‌های تجاری و فروش آنلاین تبدیل شده است و روزانه کسب‌وکارهای مختلفی به بازار رقابت در این پلتفرم می‌پیوندند. ورود به اکسپلور اینستاگرام یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران این شبکه اجتماعی است.

رشد دنبال‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی، باعث سودآوری حداکثری کسب‌وکار شما خواهد شد و به شما ویترینی برای معرفی محصولات خود به کاربران فعال فضای مجازی خواهد داد. به دلیل نقش اساسی این موضوع در رونق تجاری، همکاری با فریلنسرهای متخصص و با سابقه، بهترین گزینه برای استفاده بهینه از اینستاگرام و تاثیرگذاری در این پلتفرم محبوب است. به کمک فریلنسرهای فعال، شما قادر خواهید بود نتیجه مطلوب خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *