دانستنی

بازاریابی اینترنتی با ۱۱ روش قدرتمند

بازاریابی اینترنتی مهمترین فعالیت ها در راه اندازی کسب و کار اینترنتی است. شاید ندانید که بازاریابی اینترنتی چیست و چگونه باید آن را یاد بگیرید. در این مقاله آموزش بازاریابی اینترنتی شما را از ۰ تا ۱۰۰ با تمام روش های بازاریابی اینترنتی و بازاریابی آنلاین آشنا خواهیم کرد.

بسیاری از افرادی که کسب و کار اینترنتی راه اندازی می‌کنند نمی توانند به فروش خوبی دست پیدا کنند و فکر می کنند که میزان درآمد در کسب و کارهای اینترنتی بسیار پایین و ناچیز است. اما اصلاً این طور نیست!

اگر مهارت های بازاریابی اینترنتی را کامل یاد بگیرید و در کسب و کارتان پیاده کنید مطمئن باشید می‌توانید تحول عظیمی را در کسب و کارتان پیاده کنید.

 

شاه کلید موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی استفاده از روشهای بازاریابی اینترنتی است. یعنی اگر شما کسب و کار اینترنتی تان را راه اندازی کنید اما اصول و روش بازاریابی اینترنتی را بلد نباشید نمی توانید به درآمدی که می خواهید برسید.

با توجه به اینکه بسیاری از افراد در زمینه بازاریابی دیجیتال مشکل داشتند و نمی دانند که چطور باید از بازاریابی اینترنتی استفاده کنند در این مقاله سعی کردم از صفر تا صد شما را به صورت کامل با مباحث بازاریابی اینترنتی و بازاریابی دیجیتال آشنا کنم.

 

در اکثر مشاوره هایی که با بسیاری از افراد دارم از من می پرسند که چرا فروش سایتمان کم است و یا نمی توانیم محصولات و خدمات ما را به درستی در اینترنت بفروشیم؟

دلیل اینکه نمی توانید محصولات تان را در اینترنت بفروشید این است که شما از روشهای بازاریابی اینترنتی به درستی استفاده نمی کنید.

 

اگر کسب و کار اینترنتی راه اندازی کردید و یا قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی دارید و می خواهید از اینترنت کسب درآمد کنید مطمئن باشید این مقاله می تواند تحول عظیمی را در کسب و کارتان ایجاد کند. تمام مباحثی که در این مقاله به شما آموزش داده ام نتیجه سالها تجربیات من در زمینه کسب و کارهای اینترنتی است. سعی کردم این مقاله را به صورت چک لیست در اختیارتان قرار بدهم و گام به گام مباحث بازاریابی اینترنتی را به شما آموزش بدهم.

 

برای این که بتوانید تحول عظیمی را در کسب و کارتان ایجاد کنید باید به درستی مباحث و روشهای بازاریابی اینترنتی را پیاده کنید. البته نیازی نیست در تمام روشها یک متخصص حرفه ای و تمام عیار باشید. البته این را هم بگویم که مباحث بازاریابی اینترنتی اصلاً کار سخت و دشواری نیست و خیلی ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید. پس همراه ما باشید تا در ادامه شما را به صورت کامل با مباحث بازاریابی اینترنتی آشنا کنم.

 

فقط به این نکته بسیار مهم توجه کنید که اگر می خواهید در کسب و کار اینترنتی تان موفق شوید هر مبحثی را که به شما آموزش خواهد داد را باید عملی کنید. به عنوان مثال اگر کسب و کار اینترنتی دارید اما هنوز وب سایت راه اندازی نکردید پیشنهاد می کنم هرچه زودتر سایتتان را راه اندازی کنید زیرا تمام موارد و روشهای بازاریابی اینترنتی که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد مکمل یکدیگر هستند.

 

پس به این نکته بسیار مهم توجه کنید هر مبحثی را که یاد می گیرید را باید پیاده کنید. پس همراه ما باشید تا در ادامه شما را به صورت کامل با مباحث بازاریابی اینترنتی آشنا کنم. مطمئن باشید مباحثی را که به شما آموزش خواهم داد می‌تواند تحول عظیمی را در کسب و کارتان ایجاد کند پس تا پایان این مقاله همراه من باشید.

بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی اینترنتی چیست

شاید هنوز ندانید که بازاریابی اینترنتی چیست؟ بازاریابی اینترنتی به مجموعه روش ها و فعالیت هایی که در محیط اینترنت انجام می‌شود تا بتوانید محصولات و خدماتتان را بفروشید را بازاریابی اینترنتی می گویند. بازاریابی اینترنتی روش های گوناگونی دارد که در ادامه به صورت کامل به آنها اشاره خواهیم کرد.

همانطور که میدانید اغلب کسب و کارها به سمت کسب و کارهای اینترنتی کشیده شده اند. اگر به دنیای اطراف نگاه کنید می بینید که بیشتر افراد از اینترنت استفاده می کنند. و همین اینترنت به یک منبع پولساز تبدیل شده است. اگر به دنیای اطراف نگاه کنید می بینید که تمام کسب و کارهای سنتی و فیزیکی هم به سمت کسب و کارهای اینترنتی کشیده شده است به عنوان مثال مثل تاکسی های آنلاین و فروشگاه های اینترنتی.

 

امروزه افراد زیادی هستند که با ایجاد یک سیستم کاملا اتوماتیک کسب درآمد از اینترنت توانسته اند در خواب هم درآمد زایی کسب کنند. می توان گفت که کسب و کارهای اینترنتی بهترین مدل کسب و کار در دنیا است. اما با این حال بسیاری از افرادی که کسب و کار اینترنتی راه اندازی می‌کنند نمیتوانند به موفقیت‌های بزرگی در زندگی برسند و این موضوع باعث شده که یک باور اشتباه در ذهن شان ایجاد شود که درآمدزایی از کسب و کارهای اینترنتی بسیار پایین است.

تنها مشکلی که باعث شده بسیاری از افراد نتوانند در کسب و کار اینترنتی شان موفق شوند این است که مباحث بازاریابی اینترنتی را نمی‌دانند و آشنایت خاصی با این موضوع ندارند. امروزه افراد زیادی هستند که با راه اندازی کسب و کار اینترنتی شان توانستند به درآمد های چند صد میلیونی در ماه و حتی روز برسند و رسیدن به چنین درآمدی فقط با استفاده از روشهای بازاریابی اینترنتی امکان پذیر است.

 

آینده کسب و کارهای اینترنتی یک آینده بسیار روشن است که اگر همین حالا به صورت اصولی کسب و کار اینترنتی تان را راه اندازی کنید بعد از دو یا سه سال می توانید به درآمدهای بسیار زیادی در ماه برسید. و رسیدن به چنین درآمدهایی فقط از طریق بازاریابی اینترنتی امکان پذیر است.

اصلا فرقی نمی کند در چه زمینه می خواهید کسب و کار اینترنتی تان را راه اندازی کنید، می‌خواهید محصولات دانلودی بفروشید یا فیزیکی هیچ فرقی نمی کند شاه کلید موفقیت شما در کسب و کارهای اینترنتی به بازاریابی اینترنتی تان بستگی دارد. در ادامه شما را با ۱۱ روش بازاریابی اینترنتی آشنا خواهیم کرد.

چرا بازاریابی اینترنتی؟

چرا بازاریابی اینترنتی

چرا بازاریابی اینترنتی مهم است؟ در راه اندازی کسب و کار اینترنتی بازاریابی اینترنتی نقش بسیار مهمی دارد. همان طور که گفتیم اگر کسب و کار اینترنتی تان را راه‌اندازی کنید اما از روشهای بازاریابی اینترنتی به درستی استفاده نکنید قطعاً نمی توانید در کسب و کار اینترنتی تان موفق شوید.

خود من هم در اوایل اینکه کسب و کار اینترنتی راه اندازی کردم نتوانستم به درآمد بالایی برسم چون اصول بازاریابی اینترنتی را نمی دانستم و فکر می کردم ایده ایی که انتخاب کردم ایده پولسازی نیست و سریع کسب و کار اینترنتی را تغییر میدادم و یک ایده نو شروع می‌کردم.

 

بعد از اینکه ایده جدیدی انتخاب میکردم و کسب و کار اینترنتی راه اندازی کردم و چندین ماه زمان می‌گذاشتم باز هم به نتیجه دلخواهی که میخواستم نرمیرسیدم و شکست می خوردم.

اما به دلیل اینکه به کسب و کار اینترنتی خیلی علاقه داشتم اصلاً تسلیم نشدم و برای اینکه مشکل کار را بفهمم کتابهای زیادی و مقالات زیادی در زمینه راه اندازی کسب و کار اینترنتی مطالعه کردم. بعد فهمیدم که مشکل من در بازاریابی اینترنتی است. دلیل اصلی این که چندین بار کسب و کار اینترنتی راه اندازی کردم اما موفق نشدم این بود که اصول بازاریابی اینترنتی را نمی دانستم.

 

بعد از این که با مباحث بازاریابی اینترنتی کامل آشنا شدم سعی کردم در زمینه‌ای که علاقه دارم خیلی جدی کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنم. و بعد از این که کسب و کار اینترنتی راه اندازی کردم و با فنون بازاریابی اینترنتی آشنا شدم توانستم در کمتر از سه ماه درآمد اینترنتی هم را چندین و چند برابر کنم. در ابتدا فکر می کردم که مباحث بازاریابی اینترنتی مهم نیست. اگر شما هم در حال خواندن این مقاله هستید و فکر می کنید که مباحث بازاریابی اینترنتی اصلاً مهم نیست سخت در اشتباهید!

روشهایی که در ادامه به شما معرفی خواهم کرد روش هایی است که باید در آنها مهارت و تخصص کافی را پیدا کنید و در کسب و کارتان پیاده سازی کنید مطمئن باشید نتایجی را خواهید گرفت که نمیگرفتید. پس همراه ما باشید تا در ادامه شما را با تمام روش های بازاریابی اینترنتی آشنا کنم.

‏ ۱۱ روش بازاریابی اینترنتی

 

رسیدیم به اصلی ترین و مهم ترین مبحث این مقاله. از اینجا وارد مباحث اصلی می شویم و از شما می خواهم که هر مبحثی را که یاد می گیرید در کسب و کار و پیاده سازی کنید. در این مقاله نکات بسیار مهمی را چندین و چندین بار تکرار کردند. اگر فکر می کنید که مطالب را چندین بار تکرار می کنم نشانه این است که این مطالب بسیار مهم است و حتماً باید پیاده سازی کنید تا نتیجه مطلوب را بگیرید.

مباحث را به صورت چک لیست در اختیارتان قرار داد. یعنی پله پله مباحث را باید بگیرید و در تمام زمینه‌هایی که به شما معرفی خواهیم کرد باید مهارت تان را افزایش بدهید. پس همراه ما باشید تا شما را با روش های اصلی و نوین بازاریابی اینترنتی آشنا کنم.

 ۱- ساخت و راه اندازی وب سایت

بازاریابی اینترنتی با ساخت سایت

اولین و مهمترین ابزار در بازاریابی اینترنتی راه اندازی و ساخت سایت است. وب سایتی که راه اندازی می کنید قلب اصلی کسب و کار اینترنتی تان است. خیلی از افراد به جای اینکه برای کسب و کار اینترنتی شان سایت راه اندازی کنند به سراغ شبکه های اجتماعی می رودند. البته شبکه های اجتماعی هم یکی دیگر از روش‌های بازاریابی اینترنتی است که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

 

اما سایت مهمترین و اصلی ترین بخش کسب و کار اینترنتی تان است. همانطور که گفتم تمام روش های بازاریابی اینترنتی مکمل یکدیگر هستند. برای اینکه بتوانید از روش‌های دیگر بازاریابی اینترنتی استفاده کنید در اولین قدم باید برای کسب و کارتان سایت راه اندازی کنید.

به عنوان مثال اگر شما جزو افرادی باشید که فکر می کنید به جای سایت فقط باید در شبکه های اجتماعی فعالیت تان را شروع کنید مطمئن باشید در آینده شکست خواهید خورد. اگر سایت راه اندازی نکنید نمی توانید از بقیه روش‌های بازاریابی اینترنتی مثل سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوای حرفه‌ای ، ایمیل مارکتینگ و… استفاده کنید.

 

اگر کسب و کار اینترنتی دارید ولی هنوز سایت راه اندازی نکردید همین حالا به فکر راه اندازی سایتتان باشید. راه اندازی سایت بسیار مهم است است زیرا بیش از ۹۰ درصد افراد شما را از طریق سایت تان پیدا می کنند.

شاید تصور کنید که راه اندازی و ساخت سایت کار بسیار سخت و دشواری است است و نیازی به سرمایه بالایی دارد. ولی واقعاً اینطور نیست و شما با کمترین سرمایه ممکن بدون اینکه علم برنامه نویسی و کد نویسی داشته باشید می توانید سایتتان را راه اندازی کنید.

 

برای راه اندازی و ساخت سایت میتوانید از سیستم های مدیریت محتوای کاملا رایگان و سایت ساز ها استفاده کنید. سایت ساز های زیادی هستند که می‌توانید با استفاده از آنها به صورت کاملاً رایگان سایت تان را راه اندازی کنید. با توجه به امکاناتی که سایت ساز ها و سیستم های مدیریت محتوا در اختیارتان قرار می دهند می توانید هر سایتی را با هر امکانی که بخواهید برای کسب و کار راه اندازی کنید.

به لطف بزرگ سیستم های مدیریت محتوا راه اندازی و ساخت سایت ‍کار بسیار ساده ایی است مثل آب خوردن می توانید سایتتان را در کمتر از چند ساعت راه‌اندازی کنید. سایت ساز های زیادی برای راه اندازی و ساخت سایت وجود دارد که مهم ترین آن ها وردپرس (wordpress) است. با استفاده از این سایت ساز می توانید با سلیقه خودتان هر سایتی را راه اندازی کنید.

 

از همه مهمتر وردپرس زبان فارسی را کاملاً پشتیبانی می‌کند و پیشخوانی که در اختیارتان قرار می دهد به زبان فارسی است. و تنها کاری که باید کنید این است که کار با پیشخوان وردپرس را یاد بگیرید. منابع زیادی برای یادگیری وردپرس وجود دارد که می توانید به صورت کاملآ رایگان از آنها استفاده کنید.

بعد از اینکه سایت تان را با وردپرس راه اندازی کردید باید آن را به فروشگاه اینترنتی تبدیل کنید. تبدیل کردن سایت به فروشگاه اینترنتی اصلاً کار سختی نیست و در کمتر از یک دقیقه با نصب و فعال سازی پلاگین ووکامرس می توانید سایتتان را به یک فروشگاه اینترنتی با تمام امکانات تبدیل کنید.

مبحث طراحی سایت با وردپرس و ساخت فروشگاه اینترنتی یک مبحث بسیار مفصل است که اگر بخواهیم در این مقاله کامل توضیح داده ممکن است مقاله خیلی طولانی شود برای هم توصیه می کنم حتماً مقالات زیر را مطالعه کنید.

پس اگر هنوز برای کسب و کار اینترنتی در سایت راه اندازی نکردید همین حالا به فکر راه اندازی و ساخت سایت باشید.

 

 ۲- سئو یا بهینه سازی سایت

بازاریابی اینترنتی با سئو

دومین روش بازاریابی اینترنتی سئو (SEO) نام دارد. سئو یعنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر بخصوص گوگل. برای این که کاری کنید که سایت شما در نتایج اول گوگل دیده شود باید سایت تان را برای موتورهای جستجو گر مثل گوگل بهینه سازی کنید. بعد از اینکه سایت تان را راه اندازی کردید باید سایت تان را سئو کنید.

سئو و بهینه سازی سایت یک روند موثر برای دیده شدن سایتتان در نتایج گوگل است. سئو و بهینه سازی سایت یک روش کاملاً رایگان در بازاریابی اینترنتی است. بسیاری از افراد فکر می کنند برای این که از روش‌های بازاریابی اینترنتی استفاده کنند حتماً باید سرمایه داشته باشند. در صورتی که اینطور نیست!

 

البته یک سری از روش های بازاریابی اینترنتی نیاز به هزینه دارد ولی تا جای ممکن سعی کردم روش هایی را به شما معرفی کنم نیازی به هزینه های اضافی و سنگین داشته باشید و با کمترین هزینه ممکن و یا حتی بدون هیچ هزینه ای می توانید از روشهای بازاریابی اینترنتی استفاده کنید.

بهینه سازی سایت یا سئو یک روش کاملا رایگان در بازاریابی اینترنتی است. اما ممکن است یک مقدار زمان بر باشد. برای اینکه سایت تان را بهینه سازی کنید ممکن است چندین هفته طول بکشد تا سایتتان در نتایج اول گوگل دیده شود. البته اگر اصول سئو و بهینه سازی سایت را کامل رعایت کنید می توانید در کمترین زمان ممکن نتیجه خوبی را بگیرید و افراد زیادی را وارد سایتتان کنید.

 

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که در بازاریابی اینترنتی دقیقاً چه چیزی را باید بهینه سازی کنیم؟ قبل از اینکه پاسخ سوالتان را بدهم بهتر از شما را بیشتر با مبحث سئو آشنا کنم.

اول اینکه سئو سایت یک بار انجام نمی شود. یعنی اینکه شما نمی توانید کاری کنید که یکبار سایت تان را بهینه سازی کنید. به عنوان مثال هر محتوای که تولید می کنید باید سئو شده باشد. هر محتوایی که می خواهید داخل سایتتون قرار بدهید باید آن را کامل بهینه سازی کنید و نکات سئو را در آن رعایت کنید تا گوگل به شما رتبه بهتری بدهد.

 

در کل سئو و بهینه سازی سایت شامل سه مرحله می شود:

  1.  انتخاب کلمات و عبارات کلیدی
  2. سئو داخلی یا on page seo
  3. سئو خارجی یا off page seo

 

۱- در اولین مرحله برای اینکه بتوانید سایت تان را بهینه سازی کنید باید برای هر محتوایی که می‌خواهید تولید کنید یک کلمه کلیدی در نظر بگیرید. منظور از کلمات کلیدی عباراتی هستند که مخاطبان و کاربران تان در گوگل جستجو می کنند تا مشکلات برطرف شود. به عنوان مثال در زمینه بازاریابی اینترنتی فردی که قصد یادگیری مباحث بازاریابی اینترنتی را دارد عبارت هایی مثل ” آموزش بازاریابی اینترنتی“، ” چگونه بازاریابی اینترنتی کنیم“،” بازاریابی اینترنتی چیست” و… را جستجو می کنند. به این کلماتی که مخاطبان تان در گوگل جستجو می کنند کلمات کلیدی گفته می شود.

پس قبل از اینکه سایت تان را بهینه سازی کنید باید بهترین کلمات کلیدی را برای سایت تان انتخاب کنید. برای هر محتوایی که میخواهید تولید کنید باید یک کلمه کلیدی انتخاب کنید. البته در ادامه بیشتر شما را به تولید محتوا شنا خواهند کرد.

راه و روش های زیادی برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی در گوگل وجود دارد. برای انتخاب کلمات کلیدی می‌توانید از ابزارهایی مثل keyword planner، kwfinder ، keywordtools.io و… استفاده کنید. البته بهترین روش برای انتخاب کلمات کلیدی خود گوگل است. برای اینکه بتوانید بهترین کلمه کلیدی را جستجو کنید کلمه کلیدی اصلی تان را در گوگل جستجو کنید و در انتهای صفحه گوگل به شما یک سری کلمات کلیدی پیشنهاد می دهد د که کلماتی که گوگل به شما معرفی می کند می تواند بهترین کلمات کلیدی برای سایت تان باشد و شما وظیفه دارید برای هر کلمه کلیدی محتوای حرفه ای تولید کنید. دقیقا طبق تصویر زیر:

 

۲-دومین مرحله در سئو بهینه سازی سایت سئو داخلی یا on page seo است. منظور از سئو داخلی یعنی کارهایی که باید داخل سایتشان انجام دهید تا سایت تان برای گوگل و موتورهای جستجوگر بهینه سازی شود. مهمترین فاکتور در سئو داخلی تولید محتوا سئو شده و حرفه‌ای است. البته تولید محتوا هم یکی دیگر از روش‌های بازاریابی اینترنتی است که به صورت کامل در ادامه شما را با تولید محتوا آشنا خواهیم کرد.

بهینه سازی داخلی سایت یکسری فاکتورها دارد که باید رعایت کنید به عنوان مثال از هاست با کیفیت برای سایت تان استفاده کنید، محتوایی که تولید می کنید باید سئو شده باشد و تمام اصول صحیح سئو داخلی در آن رعایت شده باشد، صفحه اصلی سایت تان را بهینه سازی کنید و… در کل هر چیزی که داخل سایت تان است را باید بهینه سازی کنید تا گوگل رتبه بهتری به سایتتان بدهد.

 

۳- سومین مرحله در سئو، سئو خارجی یا off page seo نام دارد. منظور از سئو خارجی به مجموعه فعالیت هایی که باید خارج از سایت انجام دهید تا سایت تان برای گوگل بهینه سازی شود. خارجی باعث می شود زودتر به نتایج اول گوگل برسید و ورودی بیشتری را از گوگل و بقیه موتورهای جستجوگر کسب کنید.

در کل برای اینکه بتوانید مخاطبان و کاربران زیادی را وارد سایت تان کنید باید سایت تان را بهینه سازی کنید که در اصطلاح به بهینه سازی سایت سئو گفته می شود. همانطور که گفتیم یکی از روش های کاملا رایگان بازاریابی اینترنتی و تنها مشکلی که دارد ممکن است برای اینکه سایتتان در نتایج اول گوگل دیده شود طول بکشد تا به نتایج اول گوگل برسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *