دانستنی

با این ۸ روش به گونه‌ای کار و زندگی کنید که گویی در تعطیلات بسر می‌برید

با این ۸ روش به گونه‌ای کار و زندگی کنید که گویی در تعطیلات بسر می‌برید

مطمئنا تعطیلات برای شما هم مانند اکثر افراد دیگر، فرار از تنش‌های معمول روزانه است. در زمان تعطیلات بیشتر می‌خندید، راحت‌تر می‌خوابید و احساس بهتری دارید. هنگام تعطیلات اتفاق خاصی نمی‌افتد جز اینکه در طرز فکر شما تغییراتی رخ می‌دهد و این تغییر همان چیزی‌ست که باید در زندگی روزانه و کار نیز اجرا شود. ۸ راه ساده وجود دارد تا به گونه‌ای کار و زندگی کنید که گویی در تعطیلات هستید:

۱- مسیر رفت و آمد خود را تغییر دهید.

بهترین بخش تعطیلات و سفر، دیدن شهرها، مناظر طبیعی و افراد جدید است. بدست آوردن اطلاعات جدید درمورد محیط اطرافمان ما را ملزم می‌سازد آگاه‌تر باشیم، سر خود را از روی گوشی بالا می‌آوریم تا ببینیم در دنیای اطراف چه خبر است. تغییر نگاه و برداشت ما ممکن است به آسانی تغییر مسیر رفتن به کار باشد.

اگر رانندگی می‌کنید، حمل و نقل عمومی را انتخاب کنید. اگر با مترو می‌روید، دوچرخه را امتحان کنید. یا شاید انتخاب طولانی‌ترین مسیر و یا توقف در یک کافی‌شاپ جدید گزینه‌های دیگری باشد. نیازی نیست تغییر بزرگی متحمل شوید، اما مطمئن باشید نتیجه‌اش را خواهید دید.

۲- دوبار در روز به ایمیل‌تان پاسخ دهید.

بسیاری از افراد در تعطیلات هم به ایمیل‌هایشان سر می‌زنند اما آنهایی که بیشتر استراحت می‌کنند آن را به حال خود وا می‌گذارند.

ترجیحا دوبار در روز ایمیل خود را چک کنید، یکبار اواخر صبح (بعد از اینکه ایمیل‌های صبح رسیده باشد) و یکبار اوایل شب (در پایان روز کاری)، همچنین یک شماره تلفن بدهید تا دیگران بتوانند در مواقع ضروری با شما در تماس باشند. در این حالت می‌دانند که در زمان‌های خاص پاسخی از شما دریافت نخواهند کرد و شما نیز می‌توانید بهتر کار کرده و فشار کمتری برای پاسخ فوری به هرچیزی را متحمل شوید.

۳- رستوران‌های جدید را امتحان کنید.

همه‌ی ما مکان‌هایی را می‌شناسیم که بارها امتحان کرده‌ایم و برایمان مورد اعتمادند. آنها اسم ما را می‌دانند، می‌دانند چه می‌خواهیم سفارش دهیم و در کنار غذا چه مخلفاتی می‌خواهیم. اما در تعطیلات ذائقه‌ی ما تغییر می‌کند. بیرون غذا خوردن فقط بخاطر نشُستن ظرف‌ها نیست، بلکه برای شناخت محیط‌های جدید و غذاهای تازه است. همچنین فرایند خوردن را آگاهانه‌تر می‌سازد و آگاهانه غذا خوردن، هر لقمه را لذت بخش‌تر می‌کند.

۴- پیش از موعد فرضیه نسازید.

سفر و تعطیلاتی را درنظر بگیرید که در یک فرهنگ کاملا جدید به سر می‌برید و نمی‌دانید در رستوران، جاده یا حتی هنگام قدم زدن در خیابان چه باید بکنید. فرضیه نساختن یعنی شما به کسب تجارب جدید بپردازید. با نگرشی جدید به دنیا بنگرید.

فرضیات پیشینی که تمام نیازهای شما را مرتفع می کند از ذهن خود دور کنید.این موضوع را در ارتباطات خود تمرین کنید. تصور کنید که نمی دانید رئیس یا همسر شما چه چیزی در جوابتان خواهد گفت. هر لحظه را یک سورپرایز تلقی کنید و ببینید که چطور جذابیت‌های جدیدی در تعاملات روزانه شما ایجاد می گردد.

۵- وقتی فهرست کارهایی که باید انجام دهید به پایان می‌رسد، دست از کار بکشید.

گاهی ما به انجام فعالیت‌های بی‌معنی می‌پردازیم صرفا برای اینکه بیکار نباشیم. وقتی خود را برای تعطیلات آماده می‌کنید، تمام کارهایتان را از قبل انجام می‌دهید. موبایتان را خاموش می‌کنید، سوار هواپیما شده و کار کردن را متوقف می‌کنید. همین کار را می‌توانید هرروز انجام دهید.

گاهی فهرست کارها گویی تمام نشدنی‌ست اما همینکه بدانید در طول روز فقط باید مدت مشخصی را به کارها رسیدگی کنید اجازه‌ی توقف کار را به شما می‌دهد.

۶- مشکلات قدیمی همیشگی را از دید تعطیلات بنگرید.

می‌دانید به محض اینکه از تعطیلات بازگردید مشکلات قدیمی در خانه و کار رو می‌آیند. اینکه این مشکلات هنوز وجود دارند دلیل بر این نیست که مثل قبل با آنها برخورد کنید. باارزش‌ترین درسی را که از تعطیلات گرفته‌اید به یاد آورید؛ شاید یاد گرفته اید آرام تر حرکت کنید، یا اینکه اگر از تیم جدا شوید آنها در مسیر خود به مشکلی برنمی‌خورند، یا اینکه صبح زود انرژی‌تان مضاعف خواهد بود. اگر احساس بی حوصلگی می‌کنید، احتمالا بهتر است کارهای مهم را اول صبح انجام دهید چرا که آن زمان بیشترین انرژی را داشته‌اید.

حس و حال تعطیلات را در حل مشکلات خود جاری کنید و مطمئن باشید راه حل‌ها نیز واضح‌تر خواهند بود.

۷- از زمان رفت و آمد استفاده کنید.

از کتاب‌های صوتی، موزیک، رادیو و پادکست بهره بگیرید. چرا باید کتاب و موسیقی را به مواقعی که خارج از شهر هستیم موکول کنیم؟

وقتی برای خود مدت زمان بیکاری بیشتری مهیا کنید، می‌توانید این زمان را با الهام گرفتن پر نمایید. حتی اگر برنامه خود را چیده باشید، می‌توانید مسیر رفت و برگشت را به این کار اختصاص دهید. مسیر رفت و آمد خود را تا جایی که می‌توانید لذت‌بخش کنید.

۸- برای اوقات فراغت خود برنامه ریزی کنید.

مسلما حضور شما در یک مقصد اتفاقی نبوده است، بلکه حاصل برنامه ریزی‌ست. زمان گذاشته‌اید و هزینه کرده‌اید، تحقیق کرده‌اید که کجا بروید و چه بکنید. فرقی نمی‌کند تعطیلات آخرهفته باشد یا اوقات فراغت بین روز، جز اینکه برای تعطیلات آخر هفته راحت‌تر برنامه‌ریزی می‌کنیم.

برنامه بریزید تا به یک کنسرت بروید، دوستی را ملاقات کنید یا نیم ساعت بیشتر مطالعه کنید. اگر مطمئن نیستید هر هفته می‌خواهید چه بکنید حداقل زمانتان را تنها به خودتان اختصاص دهید. روزی یک ساعت برای خود سپری کردن خستگی را دور می‌کند. فکر نکنید این اتفاق خود بخود رخ می‌دهد، بلکه خودتان باید مسبب آن شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *