دانستنی

با کار فریلنسری در ترکیه درآمد داشته باشید

کار فریلنسری چیست؟

در مورد کار فریلنسری در ترکیه چه می‌دانید؟ پیش از شناخت فرصت‌های شغلی فریلنسری در ترکیه، بیایید به تعریف واژه‌ی فریلنسری بپردازیم.
فریلنسری در فارسی به آزادکاری ترجمه‌شده است. فریلنسرها به‌صورت آزاد و بدون قرارداد ثابت با شرکت‌های مختلف همکاری می‌کنند. برخی از افراد از موسسات کاریابی که سرویس‌های ویژه‌ای برای آزادکاران در نظر گرفته‌اند کمک می‌گیرند. درحالی‌که برخی دیگر به‌صورت مستقیم با شرکت‌ها همکاری می‌کنند.
نحوه‌ی انجام کار و پرداخت دستمزد به نوع همکاری افراد با هم بستگی دارد. ازجمله عوامل تأثیرگذار بر روی دستمزد نوع مهارت، تجربه کاری و نوع قرارداد است.
حالا بیایید به کار فریلنسری در ترکیه در ترکیه نگاه بیندازیم.

بازار کار فریلنسری در ترکیه

بررسی چگونگی و بازار کار فریلنسری در ترکیه نیازمند شناخت بازار کاری در این کشور است. کار فریلنسری در ترکیه اغلب برای افرادی مناسب است که سرمایه‌ی اولیه برای راه‌اندازی کار شخصی خود را ندارد و در مقابل به دلیل اشتغال به تحصیل یا مواردی ازاین‌دست فرصت حضور در مشاغل دائمی را پیدا نمی‌کنند.
بهترین گزینه‌ی اشتغال در ترکیه برای کسانی که مهارت و تخصص کافی دارند، اما زمان شناوری برای فعالیت‌های شغلی در نظر گرفته‌اند کار فریلنسری در ترکیه است.
کار فریلنسری به‌صورت کلی با به‌صورت دورکاری یا آنلاین و بر اساس تعریف پروژه صورت می‌گیرد. در مورد اول، شخص پروژه را دریافت می‌کند، در خانه انجام می‌دهد و پروژه‌ی آماده را در دفتر شرکت تحویل می‌دهد. این شکل از کار فریلنسری ترکیه، مستلزم حضور فریلنسر در شهر محل همکاری است.
اما کار فریلنسری در ترکیه از طریق اینترنت به‌صورت آنلاین، فرصت‌های بیشتری در اختیار فرد می‌گذارد. به این صورت که شخص می‌تواند ساکن شهر کوچکی در ترکیه باشد، اما با پروژه‌های بزرگ استانبول همکاری داشته باشد.
در کشور ترکیه کار فریلسنری از هر دو روش امکان‌پذیر است. حتی می‌توان خارج از مرزهای ترکیه نیز پروژه‌هایی دریافت کرد. سوال بعدی که پیش می‌آید این است چطور فرصت کار فریلنسری در ترکیه را بیابیم؟

جستجو کار فریلنسری در ترکیه با کمک موسسات کاریابی

پیدا کردن موقعیت‌های مناسب برای کار فریلنسری در ترکیه چالش‌ها و سختی‌های خاص خود را دارد. کار از راه دور بااینکه دهه‌هاست که در جهان باب است، اما اهمیت آن به ۲ سال اخیر بازمی‌گردد. زمانی که بسیاری از افراد به دلیل شیوع بیماری کرونا مشاغل ثابت و تمام‌وقت خود را از دست دادند. در این زمان شناخت و گرایش افراد به کار فریلنسری در ترکیه و در تمام جهان بیشتر شد.
حالا فریلنسرها و کار فریلنسری مفهوم آشنا برای اغلب افراد است. افراد با مهارت‌های مختلف یاد گرفتند که چگونه برای خودشان پروژه بگیرند و در منزل شروع به فعالیت شغلی کنند.
هم‌زمان با تغییرات اجباری در جهان، موسسات کاریابی نیز علاقه‌ی بیشتری برای ارائه‌ی خدمات برای افرادی کردند که تمایل داشتند به آزادکاری بپردازند. درنتیجه یکی از روش‌های جستجو برای کار فریلنسری در ترکیه، مراجعه به موسسه‌های کاریابی معتبر است.
روش دیگر برای پیدا کردن پروژه، مراجعه به سایت‌هایی است که خدمات شغلی دوسویه به کارفرمایان و کارجویان ارائه می‌کنند. این سایت‌ها یک تفاوت جزئی با موسسات کاریابی دارند. درواقع وب‌سایت‌های خدمات فریلنسری تنها پیونددهنده‌ی کارفرمایان و کارجویان به‌منظور دورکاری و کار پروژه‌ای هستند.
در ادامه در بخش معرفی وب‌سایت‌های فریلنسری در ترکیه، بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

کسب درآمد اینترنتی از فریلنسری

همان‌طور که در بخش قبلی توضیح دادیم کار فریلنسری در ترکیه به دو صورت دورکاری و آنلاین صورت می‌پذیرد. اغلب افراد و کارفرمایان ترجیح می‌دهند تمام پروسه‌ی همکاری به‌صورت از راه دور و اینترنتی صورت بگیرد.
در این روش از نقطه‌ی آغاز همکاری تا پرداخت دستمزد، تماما از راه دور و به‌صورت اینترنتی دنبال می‌شود. اغلب کارفرمایان پلتفرم‌های خاصی برای تسهیل ارتباط با نیروی کار آزاد خود در نظر می‌گیرند تا از کم و کیف کاری که برون‌سپاری کرده‌اند مطلع شوند.
کسب درآمد اینترنتی از کار فریلنسری در ترکیه نیز از همین قاعده پیروی می‌کند. ممکن است فریلنسر هرگز ملاقات حضوری با کارفرمایان را تجربه نکند. از سوی دیگر بسیار از صاحبان مشاغل ترجیح می‌دهند ملاقات حضوری یا آنلاین برای دریافت شناخت بیشتر از نیروی کار خود ترتیب دهند.
با توجه به مواردی که تاکنون گفتیم، به نظر می‌رسد بازار کار فریلنسری در ترکیه در ۲ سال اخیر رشد قابل‌ملاحظه‌ای پیداکرده است. اما آیا همه‌ی مهارت‌ها و تخصص‌ها می‌توانند بستر مناسبی برای کار فریلنسری در ترکیه باشند؟

بهترین فرصت‌های فریلنسری در ترکیه

بهتر است افراد پیش از ورود به بازار کار مهارت‌های شغلی خود را افزایش دهند. با این کار فرصت‌های بهتر و بیشتری برای انتخاب خواهند داشت. اما در مورد کار فریلنسری در ترکیه یک قانون اساسی وجود دارد. فریلنسر باید تخصص و مهارت ویژه‌ای را در سطح قابل‌قبولی داشته باشد.
ازآنجایی‌که فریلنسرها به‌صورت پروژه‌ای با موسسات مختلف همکاری می‌کنند، فرصت کمتری برای یادگیری و کارآموزی دارند. هرچقدر توانایی شغلی فرد در شروع کار بیشتر باشد، در کار فریلنسری موفق‌تر است.
بهترین زمینه‌ها برای کار فریلنسری در ترکیه، آن‌هایی هستند که در بستر اینترنت انجام شوند. در اغلب کشورهای جهان من‌جمله ترکیه، فریلنسری مجموعه مشخصی از مشاغل را در برمی‌گیرد. این بدان معنا نیست که برای مثال فردی با تخصص درزمینه‌ی تعمیر خودرو نتواند به‌صورت آزاد کار کند. بلکه تنها فرصت‌های کمتری برایش فراهم است.
طراحی سایت، تولید محتوا، طراحی گرافیکی، بهینه‌سازی سایت، توسعه‌ی برنامه‌ها کامپیوتری و موبایل، ترجمه کتاب و مقاله، بازاریابی، ترجمه فیلم و سریال به‌منظور دوبله یا زیرنویس، تدریس از راه دور و مواد مشابه دیگر، بهترین فرصت‌های شغلی برای کار فریلنسری در ترکیه هستند.
بازار این مشاغل با توجه به تقاضای بازار کار همیشه رونق دارد. همچنین با توسعه‌ی پلتفرم‌های مشاوره‌ی آنلاین بسیاری از نیروهای متخصص مانند پزشکان و روان‌شناسان به‌صورت دورکاری و فریلنسری با سایت‌های مشاوره‌ی پزشکی وارد همکاری شدند.
به‌صورت کلی کار فریلنسری در ترکیه در هریک از مشاغل زیر بازار کار خوبی دارد:

  • بازاریابی اینترنتی یا تلفنی
  • مشاوره اینترنتی ( در زمینه‌های مختلف بهداشتی، پزشکی، آموزشی، روانشناسی، تحصیلی و …)
  • مشاوره فروش املاک
  • مشاوره جهت دریافت اقامت ترکیه
  • طراحی سایت، توسعه نرم‌افزار
  • تولید محتوا در زمینه‌های مختلف
  • آموزش آنلاین در زمینه‌های مختلف
  • ترجمه متون

برای کار فریلنسری به چه مهارت‌هایی نیاز دارید؟

اگر تمایل به کار فریلنسری در ترکیه دارید، اولین مهارتی که به آن نیاز دارید، تسلط به زبان ترکی استانبولی است. شما باید قادر باشید به‌صورت نوشتاری و کلامی با کارفرمایان در ارتباط باشید. درنتیجه هرچقدر تسلط بیشتری به زبان ترکی استانبولی موفقیت بیشتر شما را تضمین می‌کند.
در مرحله‌ی بعدی ازآنجایی‌که کار فریلنسری در ترکیه در بستر اینترنت صورت می‌گیرد، دانش فنی خود را در این زمینه افزایش دهید. مهارت‌هایی نظیر کار با اینترنت، نصب نرم‌افزار، استفاده از شبکه‌های ارتباطی اینترنتی مسائل مهمی هستند که حتما باید یاد گرفته شوند.
در آخر برای پیدا کردن کار فریلسنری در ترکیه بهتر است مهارت‌های شغلی خود را افزایش دهید. گذراندن دوره‌های آموزشی مرتبط، کسب تجربه کاری درزمینه‌ی مهارت موردنظر بسیار کمک‌کننده هستند.

معرفی بهترین سایت‌های فریلنسری ترکیه

علاوه بر مراجعه به موسسات کاریابی، می‌توانید از طریق وب‌سایت‌هایی که خدمات فریلنسری ارائه می‌کنند، پروژه دریافت کنید. موفق‌ترین این وب‌سایت‌ها آن‌هایی هستند که به‌صورت بین‌المللی مشغول به فعالیت هستند. در این بخش به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.
Turkey Talent
این سایت یک مرجع کاریابی اینترنتی است که انواع مشاغل را به‌صورت حضوری و فریلنسری در ترکیه در اختیار کارجویان قرار می‌دهد. تنها لازم است در این سایت عضو شوید و بر اساس مهارت خود دست به جستجو بزنید.
Glassdoor
سایت کاریابی گلس دور مرجع مناسبی برای پیدا کردن فرصت‌های دورکاری و آزاد کاری در ترکیه است. برای استفاده از خدمات این سایت تنها لازم است با حساب ایمیل خود عضو شوید.
گستردگی فرصت‌های شغلی مانند طراحی سایت، سئو، کارهای گرافیکی باعث جذب بسیاری از کارفرمایان و فریلنسرها به این پلتفرم شده است.
Jobs in Ankara
این سایت برای آن دسته از فریلسنرهایی است که به زبان ترکی تسلط ندارند و یا در جستجوی مشاغل به زبان انگلیسی هستند. فرصت‌های شغلی Jobs in Ankara هم به‌صورت حضوری و هم بفریلنسری هستند. علاوه بر این دوره‌های آموزشی آنلاین نیز برای ارتقای سطح مهارت‌های شغلی‌تان در این سایت در دسترس قرار دارد.
Yenibiris.com
سایت ینیبریس نیز در میان کارجویان در ترکیه بسیار شهرت دارد. مشاغل در این سایت نیز به‌صورت حضوری و کار فریلسنری در ترکیه ارائه‌شده‌اند.

علاوه بر موارد ذکرشده، سایت‌های خدمات فریلنسری جهانی نیز مرجع‌های خوبی برای دریافت پروژه هستند.

 

دریافت اقامت کاری ترکیه با فریلنسری

برای دریافت اقامت ترکیه از طریق اشتغال یک نکته‌ی بسیار مهمی وجود دارد؛ فرد متقاضی باید نامه‌ی دعوت به کار خود را از سوی یک کارفرمای ترکیه‌ای به سفارت ترکیه در تهران ارائه دهد. یا اگر در ترکیه سکونت دارد، برای دریافت اقامت ترکیه مدارک لازم خود را به اداره‌ی مهاجرت تحویل دهد.
بر اساس این قاعده دریافت اقامت از طریق کار فریلنسری کار دشواری است. فریلنسرها غالبا مستقل و آزاد فعالیت می‌کنند. در این صورت معمولا یا قرارداد بین آن‌ها و کارفرمایان منعقد نمی‌شود یا قرارداد محدود به پروژه‌ی خاصی است.
اگر به‌عنوان فریلنسر در ترکیه فعالیت می‌کنید، و خواهان دریافت اقامت این کشور هستید، بهتر است از طریق ثبت شرکت در ترکیه اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *