اخبار اقتصادی

برترین‌های فروشگاه اینترنتی ایران

فروشگاه اینترنتی از جمله برترین و جذاب‌ترین کسب‌و‌کارهای حوزه دیجیتال در یک دهه اخیر در ایران محسوب می‌شود. در این دوره فروشگاه‌های اینترنتی زیادی ایجاد شده‌اند و به افول رسیدند و برخی نیز در این اواخر ایجاد شده‌اند و جایگاه مناسبی بدست آوردند.

اما نکته قابل تامل اینجاست که بسیاری از پیشتازان این حوزه در حال حاضر جایگاه مناسبی ندارند و این موضوع را تداعی می‌کند که لزوما اول بودن به معنای بهتر بودن نبوده و برای ماندگاری عوامل بسیاری وجود دارد.

همانطور که در فهرست زیر مشخص است برترین فروشگاه اینترنتی ایران بر اساس رتبه‌بندی وب‌سایت الکسا فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا با رتبه دو در ایران است و به دنبال آن فروشگاه اینترنتی بامیلو با رتبه هفدهم الکسا قرار دارد. همچنین هر دو فروشگاه اینترنتی به فروش محصولات متنوع بسیاری در تمام گروه‌ها می‌پردازند. این در حالی است که از ابتدا دیجی کالا به شکل یک بلاگ در حوزه دوربین و عکاسی فعالیت می‌کرد و تولید محتوا مهمترین عامل موفقیت این وب سایت شد اما در مورد بامیلو کاملا بحث متفاوت است و با یک برنامه‌ریزی مشخص و از پیش تعیین شده وارد بازار فروشگاه اینترنتی در ایران شد.

جالب‌تر آنکه رتبه سوم و چهارم فروشگاه اینترنتی مربوط به فروشگاه‌های عرضه پوشاک مدیسه با رتبه الکسا ۶۳ و دیجی استایل با رتبه ۹۴ است. فروشگاه اینترنتی مدیسه متعلق به گروه گلستان است و تلاش بسیاری برای قرارگیری در این جایگاه کرده است. مدیسه بارها استراتژی خود را برای بقا در حوزه فروشگاه اینترنتی تغییر داده است. دیجی‌استایل متعلق به دیجی‌کالا است و تمرکز روی پوشاک دارد. اما به تازگی دیجی‌کالا بخش بازار اینترنتی یا مارکت پلیس پوشاک خود را گسترش داده است و در این حوزه وارد شده است.

نکته جالب بعدی، رتبه پنجم و ششم این فهرست هست که مربوط به سایت‌های ارائه خدمات خرید بلیت یا رزور برای سفر و هتل یا فروشگاه اینترنتی با محوریت گردشگری است که به فروشگاه علی بابا و فروشگاه الی گشت تعلق گرفته است.

رتبه‌های هفتم تا دهم مربوط به فروشگاه‌های اینترنتی دیجیتال هستند که بصورت مستقل کار می‌کنند.

دسته‌بندی فروشگاه‌های اینترنتی ایران

در اولین دوره از رتبه‌بندی ۲۰ فروشگاه اینترتی ایران، براساس دسته‌بندی موضوعی به این شکل تقسیم بندی شده است:

– دسته بندی محصولات عمومی (۳ فروشگاه)
– پوشاک (۳ فروشگاه)
– سفر و هتل (۵ فروشگاه)
– کالای دیجیتال (۵ فروشگاه)
– کتاب (۲ فروشگاه)
– سوپرمارکتی (۱ فروشگاه)
– عطر (۱ فروشگاه)


همانطور که می‌دانید در حال حاضر در ساختار اکوسیستم تجارت الکترونیک ایران، دیجی کالا و دیجی استایل مربوط به شتابدهنده سرآوا و فروشگاه اینترنتی بامیلو با سرمایه‌گذاری ایرانسل و فروشگاه مدیسه به پشتوانه شرکت گلستان در حال توسعه هستند.

فهرست ۲۰ فروشگاه اینترنتی برتر ایران

دور اول – اسفند ۱۳۹۶

۱ – دیجیکالا
۲ – سرکالا
۳ – مدیسه
۴ – دیجی استایل
۵ – علی بابا

۶ – الی گشت
۷ – لیون
۸ – مقداد آی تی
۹ – جانبی
۱۰ – کیمیا آنلاین
۱۱ – پنجاه چهل
۱۲ – پایانه
۱۳ – زنبیل
۱۴ – فلایتیو
۱۵ – آدینه بوک
۱۶ – شهرکتاب
۱۷ – سامتیک
۱۸ – شیکسون
۱۹ – آل دیجیتال
۲۰ – خانومی

در فهرست زیر می‌توانید لیست برترین ها در فروشگاه اینترنتی ایران براساس رتبه الکسا با درج تعداد فالوورها در اینستاگرام را مربوط به بهمن ۱۳۹۶ مشاهده کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *